Ateroskleróza

Ateroskleróza je dlhodobé ochorenie spôsobené ukladaním tzv. aterogénnych látok (lipidov, sacharidov, krviniek a vápnika) v stene tepny. Postupom času sa tepna postupne uzatvára, čím sa znižuje jej pružnosť a prietok krvi (to okrem iného zvyšuje krvný tlak).
Tieto zmeny v štruktúre ciev sú základom procesov, ktoré vedú k najčastejším komplikáciám - ischemickej chorobe srdca (ICHS), cievnej mozgovej príhode (CMP) alebo ischemickej chorobe dolných končatín (ILD):

1. Cievna mozgová príhoda.
Často sa označuje ako mŕtvica a je dôsledkom aterosklerózy. V dôsledku upchaté cievy sa zníži prietok krvi do časti mozgu a v dôsledku nedostatočného prísunu kyslíka a živín sa mozog poškodí. Ide o vážny problém, pretože mozog (alebo jeho časti) prestane fungovať po niekoľkých minútach bez prívodu kyslíka.

2. Hlboká žilová trombóza.
Vzniká v žilách dolných končatín v dôsledku trombózy (vytvorí sa krvná zrazenina = trombus, ktorý upchá žilu). Väčšinou sú postihnuté hlboké žily lýtok, menej často stehenné a panvové žily. Často ju sprevádza zápal (tromboflebitída).

3. Chronická porucha arteriálneho prekrvenia končatiny.
Vyskytuje sa v dolných končatinách pri upchatí ciev (trombóza). Typickým príznakom je bolesť vyvolaná chôdzou, najčastejšie v lýtku, ktorá po zastavení rýchlo ustúpi. Pretože končatina nie je dostatočne prekrvená, je studená s ťažko hmatateľným pulzom. Tento stav je najčastejší u diabetikov a fajčiarov.

Aterosklerotické procesy môžu prebiehať v každom veku, dokonca aj v prenatálnom štádiu. Je dôležité vedieť, že:

- Prebiehajú postupne a pozvoľna,

- Sú sprevádzané zápalom,

- Hlavnými faktormi sú nedostatok pohybu, fajčenie a nevhodná strava,

- Proces týchto zmien môžeme ovplyvniť úpravou svojho životného štýlu.

Vplyv stravy na aterosklerózu

Spôsob stravovania má priamy vplyv na vznik a rozvoj aterosklerotických procesov. Medzi najdôležitejšie faktory patria:

1. Kvalita potravín.
Je dôležité naučiť sa rozoznávať rozdiel medzi prirodzenými potravinami bez zbytočných technologických úprav a ultra-spracovanými potravinami, ktoré sú buď ochudobnené o dôležité zložky, alebo naopak obohatené o nežiaduce látky (soľ, prídavné látky, trans-tuky, cukry).

2. Energetická bilancia.
Rozvoj aterosklerotických zmien podporuje príliš vysoký príjem energie.

3. Dostatok vlákniny.
Vláknina je zdrojom výživy pre probiotické mikroorganizmy v črevách. Črevná mikrobiota má okrem iného vplyv na metabolizmus cholesterolu, ktorý sa po oxidácii ukladá v cievach.

4. Zvýšený príjem antioxidantov.
Dostatočný príjem antioxidantov potláča oxidačnú aktivitu voľných radikálov, ktoré sú súčasťou procesu usadzovania plaku v stenách ciev.

5. Kontrola kvality tukov.
Aterosklerotické procesy dlhodobo podporuje vysoký príjem nasýtených tukov, transmastných kyselín a zvýšený pomer omega-6 k omega-3 tukom.

6. Zníženie spotreby živočíšnych potravín.
Príliš vysoký podiel živočíšnych bielkovín a tukov v kombinácii s nedostatkom vlákniny a antioxidačných faktorov zvyšuje metabolickú záťaž, ktorá podporuje aterosklerotické procesy.

Cieľom úpravy stravy vo vzťahu k aterosklerotickým procesom je dodržiavať súbor pravidiel, o ktorých sa v súčasnej dobe prezentuje, že majú na tieto problémy vplyv. Tieto otázky sa riešia vo väčšine kurzov, ale najmä v rámci Poradca pre výživu. Študenti sa učia zostavovať stravovacie plány, ktoré spĺňajú požadované kritériá vrátane dodržiavania pravidiel protizápalovej diéty. Dôležitým nástrojom je vzdelávacia aplikácia ZOF, ktorá umožňuje kontrolovať správnosť všetkých výživových parametrov a upozorňuje tak študentov na prípadné chyby.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Jiřina Macková

Už mnoho rokov sa zaujímam o zdravší spôsob života so všetkým, čo k nemu patrí... Pozbieral som každú stopu, až sa z toho stalo neprehľadné bludisko. Napadlo mi, že si nájdem kurz, ktorý ma nasmeruje správnym smerom. Na internete som našla kurz ATAC "Poradca pre výživu a suplementáciu" od pána Jelínka. Myslela som si, že to skúsim, pretože na mňa veľmi zapôsobila osnova kurzu a najmä holistický prístup k stravovaniu. Myšlienkové mapy mi spočiatku robili trochu problém, ale musím povedať, že som si ich rýchlo obľúbil. Pohľad na stravovanie z hľadiska ajurvédy, tradičnej čínskej medicíny a makrobiotiky ma veľmi oslovil (ak otvoríte kurz ajurvédy, tradičnej čínskej medicíny, už sa hlásim).Som veľmi rada, že som si vybrala tento kurz. Veľmi oceňujem prístup pána Jelínka, jeho ústretovosť a ochotu. Skúsenosti a cenné rady z tohto kurzu pomôžu zlepšiť zdravie nielen mojej rodiny, ale dúfam, že aj mojich budúcich klientov. Veľmi pekne vám ďakujem a prajem vám veľa nadšených študentov.

Šárka Šedá

Z kurzu pána Jelínka som bola doslova nadšená, predčil všetky moje očakávania. Po niekoľkých týždňoch štúdia tohto kurzu som vedel, že určite nebude posledný. Najviac ma zaujala (viem, že sa opakujem, ale inak sa to povedať nedá) hra na učiteľa ZOF, pretože jedna vec je niečo sa naučiť, druhá vec je vedieť to správne použiť v praxi, čo je v porovnaní s inými kurzami ďalšia vec, na ktorú kurzy pána Jelínka myslia. Ochota, priateľskosť, individuálny prístup - to je to, o čom sú kurzy Atac.

Ing. Marcela Krejčířová

Pri hľadaní vhodného kurzu v oblasti zdravej výživy som ocenila možnosť online štúdia, ktoré mi umožnilo zvládnuť kurz aj pri starostlivosti o 2 malé deti - princíp priebežných testov nútil študovať naozaj priebežne.O problematiku zdravej výživy som sa zaujímala už dlhšie, ale až po absolvovaní kurzu som si utriedila informácie v hlave a získala potrebný prehľad. Veľmi som ocenila možnosť oboznámiť sa s rôznymi alternatívnymi trendmi stravovania a tiež možnosť konzultácie s lektorom. Teraz rozmýšľam, ktorý kurz si vyberiem ako ďalší.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu