Kurzy ATAC

Úvod / Čo sa u nás študuje / Črevná mikrobiota

Črevná mikrobiota

Črevná mikrobiota

Črevná mikrobiota je špecifický systém v ľudskom tele, ktorý rozhoduje o kvalite fungovania celého organizmu. Osídľovanie hrubého čreva mikroorganizmami začína až po narodení, keď prvé mikroorganizmy dieťa získava z vaginálnej a fekálnej flóry matky. Jedná sa o anaeróbne baktérie Enterobacter, Streptococcus a Staphylococcus, ktoré metabolizujú kyslík - po jeho spotrebovaní sa (v priebehu prvého týždňa života) vytvárajú podmienky pre rast anaeróbnych baktérií (Bacteroides), v nasledujúcich týždňoch sa vytvára prostredie s prevahou a bifidobaktérií, ktoré tvoria základ celej diverzity črevného biomu do dospelého života. Ide o prirodzený proces vývoja, pre ktorého realizáciu treba splniť dve základné podmienky:

  • Prirodzený pôrod.
    Je zdrojom vaginálnej a fekálnej mikrobioty.
     
  • Dojčenie.
    Materské mlieko je zdroj živín aj pre tieto mikroorganizmy. Zaujímavé je, že u detí dojčených materským mliekom prevažujú v črevách baktérie Bifidobacterium, pre deti s umelou výživou je typická zložitejšia mikrobiotá (Clostridia, Bacteroides, Bifidobacteria, Streptococci).

Deti rodené cisárskym rezom majú mikrobiotu ovplyvnenú viac okolitým prostredím, anaeróbnymi mikroorganizmami sú navyše osídľované oveľa neskôr (až o niekoľko mesiacov). Za zmienku ešte stojí fakt, že s rastúcim vekom sa počet baktérií Bifidobacterium znižuje, až mizne (sú nahrádzané kolóniami Lactobacillus, Enterococcus, Enterobacterium a Clostridium ). Bolo zistené, že táto zmena môže viesť k oslabeniu organizmu, zvýšeniu patogenity a toxickej záťaže, k vznikom nádorov ak poruchám pečeňových funkcií.

Po prechode z dojčenia na pevnú stravu dochádza v črevách k výraznému nárastu druhovej pestrosti mikroorganizmov, na konci druhého roku sa zloženie stabilizuje a podobá sa mikrobiote dospelého človeka.

Druhové spektrum v črevách sa líši u každého jedinca. Na jednom priestore žijú a spolupracujú organizmy, ktoré považujeme za zdraviu prospešné, aj také, ktoré sú (vo väčšom množstve) potenciálne patogénne. Zaujímavé je, že celkový počet týchto mikroorganizmov približne zodpovedá počtu buniek v ľudskom tele. Nejde ale len o celkové množstvo, pre stabilitu celého systému je dôležitá predovšetkým druhová pestrosť. Ukazuje sa, že u jedincov konzumujúcich modernú stravu v zmysle technologicky spracovaných potravín s nedostatkom vlákniny sa diverzita pohybuje v rozmedzí 400 – 500 druhov, u ľudí s prevahou prirodzených potravín môže byť aj viac ako dvojnásobná. Táto pestrosť úplne zásadným spôsobom rozhoduje o tom, ako sa spoločenstvo bude správať a tým ovplyvňovať celý organizmus.

Tieto črevné mikroorganizmy plnia celý rad funkcií:
- Produkujú niektoré vitamíny (B12, K),
- Fermentujú nestrávené zložky stravy (napr. vlákninu),
- Mechanickými pohybmi podporujú črevnú peristaltiku (pohyb tráveniny v čreve),
- Ovplyvňujú vstrebávanie vody (majú tak vplyv na zahusťovanie stolice),
- Majú priamy vplyv na formovanie imunitného systému,
- Kontrolujú činnosť patogénnych mikroorganizmov (zabraňujú ich premnoženiu a rozvoju zápalov),
- Majú vplyv na produkciu hormónov a neurotransmiterov – toto ovplyvňuje nielen náladu, ale je preukázaný aj vzťah k stravovaniu.

Vplyv stravy na črevnú mikrobiotu

Všetky mikroorganizmy v tráviacom trakte potrebujú jesť. Bez externého prísunu živín majú tendencie sa pustiť do seba (= požierajú sa navzájom, najviac sa to deje u hladoviek a pôstov) a vymierať. Treba teda správne nakŕmiť nielen seba samého, ale aj tieto - pre kvalitu života nevyhnutné - mikroorganizmy. Každá skupina mikroorganizmov v črevách má schopnosť fermentovať iné makrozložky v strave - niektoré sú zamerané na jednotlivé druhy sacharidov (jednoduché, oligo- alebo polysacharidy), iné na rôzne druhy vlákniny, tuky alebo bielkoviny.

Niektoré skupiny majú pre ľudské zdravie významnejší vplyv, než iné, sú označované ako „probiotické organizmy“ (baktérie, prevažne mliečneho kvasenia) čiže probiotiká. Pôsobí predovšetkým ako mikrobiálna bariéra proti patogénom produkciou látok (voľných mastných kyselín s krátkym reťazcom, dekonjugovaných žlčových kyselín, lysolecitínu a mnohých ďalších), ktoré majú bakteriostatické a bakteriocídne účinky. Probiotické kultúry sa živia látkami, ktoré súhrnne označujeme ako prebiotiká. Jedná sa o druhy sacharidov, ktoré odolávajú účinkom enzýmového trávenia a vstrebávania v hornej časti tráviaceho traktu, a do hrubého čreva sa dostávajú v prakticky nedotknutom stave. Zaraďujeme sem:
- Nestráviteľné oligosacharidy - fruktooligosacharidy, galaktooligosacharidy, inulín, lactulóza.
- Polysacharidy - rezistentný škrob, pektíny, rozpustná hemicelulóza, rozpustná vláknina, guarová a konjaková guma.

Stravu je teda potrebné prispôsobiť nielen potrebám vlastného metabolizmu, ale aj tejto masy mikroorganizmov. V kurzoch sa preto učíme vytvárať na výučbovej aplikácii ZOF také jedálničky, ktoré spĺňajú požiadavky oboch „entít“ - buniek fyzického tela i zástupcov jednotlivých skupín črevnej mikrobioty. Ich symbióza je nesmierne dôležitá, pretože ak je diverzita mikrobioty v rovnováhe, má schopnosť pozitívne ovplyvňovať celý rad telesných a následne aj emocionálnych pochodov. Jednotlivé druhy baktérií majú napríklad schopnosť ovplyvňovať produkciu niektorých endorfínov v mozgu a riadiť tak chuťové vnemy. Na základe toho sa menia preferencie každého človeka na konzumáciu potravín – niekomu viac vyhovuje vyšší podiel sacharidov, inému naopak bielkovín alebo tukov. Toto je potrebné zohľadňovať pri voľbe jednotlivých spôsobov stravovania, čo skvele podporuje koncepciu celostného prístupu k stravovaniu, ktorý je základom filozofie našej výučby.
Diverzita črevného biomu tak z nemalej časti rozhoduje o tom, aká konkrétna diéta bude danému človeku vyhovovať. Záujemcovia o štúdium u nás sa naučia nielen upravovať pomery makroživín v strave, ale aj pracovať s výberom potravín vhodných pre jednotlivé skupiny mikroorganizmov – kyslé mliečne výrobky, kvasená zelenina, kváskové pečivo, fermentované strukoviny či nápoje a mnohé ďalšie.

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

RNDr. Růžena Šimková

Vzhľadom na vysoký výskyt zdravotných komplikácií spôsobených nevhodným stravovaním sme ako absolventi tohto kurzu schopní účinne tieto problémy riešiť. Veľmi zábavnou a účinnou formou sa ukázala metóda štúdia založená na tvorbe myšlienkových máp, ktorých obsah sa skvele pamätá.

Mgr. Petra Ponocná

O alternatívne výživové štýly a ľudské zdravie sa ako laik zaujímam už niekoľko rokov. Potom, čo sa na mňa začali obracať niektorí známi s otázkami ohľadom stravovania, usúdila som, že by nebolo od veci prejsť pokiaľ možno kvalitným odborným školením a absolvovať kurz výživového poradcu, aby som sa dozvedela niečo nové ako z oblasti výživy a stravovania, tak ľudského zdravia . Vzhľadom na to, že v oblasti ľudského zdravia zastávam holistický prístup a nemám rada čiernobiele videnie sveta, bolo mojím cieľom vybrať si taký kurz, ktorý sa bude aspoň z časti niesť v duchu môjho zmýšľania a ktorý bude zároveň dostatočne kritický, komplexný a odborný. Kurz Mgr. Martina Jelínka všetky tieto náležitosti k mojej radosti splnil. Nielen, že sa v problematike výživy a suplementácie orientujem oveľa lepšie. Dozvedela som sa tiež množstvo nových a veľmi užitočných informácií a samotný kurz ma obohatil aj čo sa týka osobného rozvoja. Kurz je doslova nabitý informáciami a jeho súčasťou sú aj lekcie ajurvédy a čínskej medicíny. Pán Jelínek nás pomocou výukových materiálov a videí viedol ku komplexnému uvažovaniu nad daným problémom, či už išlo o chorobu, potravinu alebo napríklad problematiku vitamínových suplementov. Veľmi si cením aj jeho osobitý prístup, nasadenie a ochotu s čímkoľvek poradiť a pomôcť. Týmto by som chcela pánovi Mgr. Jelínkovi poďakovať a budem sa tešiť na ďalšiu spoluprácu.

Ingrid Bulavčiaková

Absolvovala som kurz Poradca pre vyzivu online, ktory trval 6 mesiacov. Behom tohto kurzu som nadobudla nove informacie v oblasti stravovania a vyzivy. Studium prebiehalo kazdy den a z mojho pohladu bolo perfektne vypracovane. K dispozicii sme mali vyukove hry ako pomocku a samozrejme kazdy den sme mali moznost predebadovat problemy alebo nejasnosti v ucive. Kurz je narocny a je nutne sa venovat ucivu kazdy den, mne velmi pomohlo video s Mgr. Jelinkom, ktory kazdy mesiac zhrnul zvladnute vedomosti. Z kurzu som nadsena a kazdemu kto ma zaujem venovat sa tomuto oboru, kurz vrelo odporucam. Tak isto odporucam zakupit si odbornu literaturu, ktoru Mgr. Jelinek doporucuje zakupit si k ucivu. Samozrejme budem pokracovat aj v dalsich kurzoch, ktore podla mojho nazoru s vyzivou suvisia.