Úvod / Ako sa u nás študuje / Štúdium v duchu holistického prístupu
Západná časť sveta, ktorého sme súčasťou, vníma realitu z historicko-kultúrnych dôvodov špecifickým spôsobom. Takým, ktorý má napríklad v oblasti zdravia tendenciu riešiť problémy formou priamočiareho potláčania príznakov, nie ich príčin.

V oblasti stravovania napríklad vnímame potraviny predovšetkým ako zdroj energie a živín.
U tohto obmedzeného spôsobu nazerania na svet sme navyše typickí tým, že máme snahu všetko rozpitvávať do najmenšieho detailu. Máme pocit, že čím hlbšie znalosti v danej oblasti máme, tým väčšími odborníkmi sa stávame. Pre túto situáciu sa skvele hodí chronicky známe príslovie
V dnešnej dobe je pre západnú časť sveta typická hlúpa snaha hľadať v jedle čo najviac živín, riešiť ich vzájomné pomery, alebo sa zameriavať na obsah potenciálne škodlivých látok. Stačí sa len rozhliadnuť a chvíľu sledovať, čo populáciu pri strave zaujíma najviac:
1. Obsah aditív - žijeme v dobe jedovej,
2. Prítomnosť lepku - máme nezmyselný strach z celiakie,
3. Zastúpenie cukrov - masovo rastie spotreba náhradných sladidiel.
4. Obsah tukov – umelo vyvolaná vlna strachu nás vedie k preferencii vysokosacharidových jedál.
Trpíme prevádzkovou slepotou, ktorá sa u záujemcov o racionálne stravovanie prejavuje tým, že sa jednoducho zameriavame iba jedným smerom. Strava je ale podstatne štedrejšia a ponúka oveľa širší potenciál, než len prísun energie a živín. Každá potravina disponuje množstvom ďalších vlastností. Ak opomenieme samotnú chuť, kvôli ktorej si najčastejšie vyberáme to, čo budeme jesť, patrí medzi najvýznamnejšie:
Jedná sa o parametre, ktoré vedia výrazným spôsobom ovplyvňovať správanie metabolizmu i celého zdravia. Pri dobrej orientácii v týchto charakteristikách budeme schopní z ich vzájomných kombinácií vytvoriť systém stravovania, ktorý povedie správanie nášho organizmu presne tam, kam požadujeme.
A to zďaleka nie je všetko.
Pokiaľ tento spôsob holistického uvažovania aplikujeme na ľudské zdravie, zistíme, že stravou môžeme nielen predchádzať vzniku rôznych zdravotných problémov, ale dokonca ich aj riešiť (liečiť).
Pre príklady nemusíme chodiť ďaleko:

- Máme seriózne vedecky potvrdené, že obsah a kvalita bielkovín a pomery niektorých minerálov (najviac vápnika) priamo ovplyvňujú metabolizmus v kostnej hmote.
Stravou tak máme schopnosť ovplyvniť napríklad hustotu kostí. A to ako na preventívnej úrovni, kedy jednoducho vhodne koncipovanou stravou zabránime vzniku rednutia kostí, tak aj na úrovni riešenia situácie osteopénie či osteoporózy samotnej.

- Srdcovo-cievne choroby sú tichým a súčasne najväčším zabijakom.
Najviac ľudí sa stretáva s prejavmi aterosklerózy. Vieme, že tento postupne vznikajúci stav kôrnatenia tepien a ciev je aj napriek neustálemu popieraniu zo strany ortodoxnej medicíny zvrátiteľný. Kľúčovú úlohu zohráva strava, konkrétne množstvo a kvalita bielkovín a tukov, obsah antioxidantov, plus niekoľko ďalších faktorov (pohyb, emočný stres, acidobázická rovnováha). V praxi to znamená, že vhodnou zmenou stravovania sa po určitej dobe dočkáme výrazného zlepšenia stavu ciev, čím zabránime vzniku často sa vyskytujúcich infarktov alebo mozgových mŕtvíc.

- Cukrovka, konkrétne druhého typu, je považovaná za masovú epidémiu modernej doby.
Aj tu máme dokázané, že hlavným vinníkom je strava. Mať stav inzulínovej rezistencie či diabetu pod kontrolou riadeným jedálničkom dnes vie každý takto postihnutý. Akonáhle ale vyhlásite, že je možné cukrovku stravou vyliečiť, ste v západnej časti civilizácie považovaní za kacíra. Ako je teda možné, že napríklad ajurvéda alebo tradičná čínska medicína si s týmito stavmi vie v prevažnej väčšine prípadov pomocou stravy poradiť?
Podobných príkladov môžeme uviesť prakticky nespočetné množstvo. Niektoré poruchy imunitného systému, zápalové choroby, dysfunkcia tráviaceho traktu, dermatitídy, kĺbové, svalové či neurologické problémy… Tieto všetky majú priamu súvislosť so stravovaním. Toto poznanie dosiahneme iba v situácii, keď pripustíme, že strava nás neovplyvňuje iba a len cez príjem živín a energie.
Holistický prístup k zdraviu ale nie je obmedzený iba na stravu. Aby sme sa mohli baviť o skutočne celostnom spôsobe uvažovania, je nevyhnutné človeka vnímať tak, ako existuje. Teda so všetkými faktormi, ktoré naňho pôsobia:
Strava je iba jedným z nich.
Ľudská snaha odhadnúť, v akom významnom percentuálnom zastúpení nás ovplyvňuje, je vcelku zbytočná. Či sa jedná o 20 %, 30 % alebo 40 %, nie je až také podstatné. Dôležité je vedieť zasadiť ju do kontextu s ďalšími faktormi a vytvoriť systém, ktorý môžeme označiť ako ucelený. Teda celostný, holistický. Taký, u ktorého si budeme vedomí, že všetko súvisí so všetkým:
Z tejto pozície je jednoduché si odvodiť, že na nastolenie rovnováhy a optimálneho fungovania organizmu je potrebné kalkulovať s každým faktorom.
Tieto princípy sú neoddeliteľnou súčasťou štúdia všetkých kurzov, ktoré organizujeme. Každý kurz ich ponúka v inom rozsahu az odlišných uhlov pohľadu.
Naučiť sa uvažovať holisticky je jednoduché. Stačí na to rešpektovať všetky známe zákonitosti prírody a byť dobrým pozorovateľom toho, akým spôsobom na všetky podnety naše telo reaguje.
Mgr. Martin Jelínek
Mgr. Hana Coufalová
Štúdium dištančného kurzu „Poradca pre výživu a suplementáciu“ ma veľmi posunulo ako odborne, tak filozoficky. Je jedno, či je vašou motiváciou starostlivosti o vlastné zdravie a zdravie blízkych alebo či chcete získať odborné znalosti a ďalej ich uplatňovať profesne. Som presvedčená, že obe skupiny záujemcov budú s náplňou, organizáciou i systémom vzdelávania a možnosťou udržiavať kontakt s odborníkom Mgr. Jelinkom aj po ukončení kurzu veľmi spokojní. Tým, ktorí považujú zdravie za dôležitú hodnotu a chcú na ňom aktívne pracovať od základu prostredníctvom výživy kurz vrelo odporúčam. Verím, že vás bude štúdium rovnako pozitívne nabíjať a inšpirovať v živote ako mňa.
Ing. Radka Ondrušková
Kurz Výživa detí on-line vnímam ako naozaj intenzívna, za krátky čas mi poskytol množstvo dôležitých základných informácií, niektoré som si len oživila, iné boli pre mňa nové. Najviac oceňujem, že Váš pohľad na výživu je mnohovrstevný a nedogmatický a zároveň poskladaný do logického celku. Výuková hra ZOF mi ponúkla možnosť vyskúšať si, ako by sa teoretické poznatky mohli uplatniť v praktickom varení a stravovaní. Po absolvovaní kurzu sa cítim oveľa istejšie vo svojej súčasnej práci v oblasti školského stravovania a rada by som v budúcnosti prešla niektorým z Vašich rozsiahlejších kurzov.
Mgr. Martina Wilczkeová
Som veľmi vďačná, že som mohla absolvovať kurz pána Martina Jelínka. Zaujal ma perfektne spracovaný obsah, informácie, ktoré sa dopĺňajú a tvoria jeden celistvý celok. Všetko je videné a predkladané v súvislostiach. Čo sa mi páči najviac, že pohľad na stravu je riešený z komplexnosti človeka, spája jeho fyzickú, duševnú i emočnú podstatu. Naučila som sa o strave premýšľať inak, než len o potrebe alebo zážitku z jedla. Dnes premýšľam nad tým, ako sa stravujem, v akom emočnom rozpoložení a viem, ako sa jednotlivé potraviny budú správať v mojom tele. Stala som sa zodpovedným tvorcom svojho zdravia prostredníctvom stravy. A tieto moje znalosti využívam aj pri zostavovaní jedálnička pre moju rodinu a tiež vo svojej práci koordinátorky programu Skutočne zdravé školy.