Úvod / Čo sa u nás študuje / Tuky

Tuky sú spoločne s bielkovinami a sacharidmi základnou stavebnou zložkou nášho tela. Plní rad potrebných funkcií:
Všeobecne platí, že najbohatším zdrojom tukov sú orechy a semená, ďalej olivy, sójové bôby, tučné mäso či niektoré mliečne výrobky.
Aby sme mohli stravu upravovať požadovaným spôsobom aj skrze manipuláciu s obsahom tukov, je potrebné najskôr pochopiť ich štruktúru a členenie. Tuky sú v skutočnosti súčasťou širšej skupiny nazývanej lipidy. Tie sa chemicky delia na:
Tuky obsiahnuté v potrave sa nazývajú triacylglyceroly alebo triglyceridy a sú tvorené troma mastnými kyselinami, naviazanými na glycerol. Na základe toho sa prezentuje jednoduchý systém založený na obsahu mastných kyselín, kde tuky delíme na:
V chemickej štruktúre nasýtených tukov sú atómy uhlíka obsadené („nasýtené“) atómy vodíka:

Sú obsiahnuté v najväčšom množstve a podiele v potravinách živočíšneho pôvodu (v rastlinných zdrojoch pomerovo menej). U nasýtených tukov všeobecne platí, že v chlade stvrdnú a sú nepriehľadné. Čím vyššia je teplota, pri ktorej zostávajú tvrdé, tým viac obsahujú nasýtených mastných kyselín.
V chemickej štruktúre nenasýtených tukov sa nachádza dvojitá väzba – niektoré atómy uhlíka nie sú plne obsadené („nasýtené“) atómy vodíka:

Nenasýtené mastné kyseliny ďalej delíme na mononenasýtené a polynenasýtené .

Podľa polohy prvej dvojitej väzby môžeme nenasýtené kyseliny rozdeliť do niekoľkých skupín označených známym pojmom omega. Napríklad omega-3 znamená, že prvá dvojitá väzba sa vyskytuje na treťom uhlíku od konca reťazca, omega-6 na šiestom uhlíku, omega-9 na deviatom.
Mononenasýtené tuky obsahujú jednu dvojitú väzbu, zastupujú omega-9 kyseliny. Všeobecne platí, že mononenasýtené tuky majú nižšiu schopnosť oxidácie ako polynenasýtené, sú za bežných podmienok stabilnejšie.
| Mastná kyselina | Počet uhlíkov | Výskyt |
|---|---|---|
| Palmitoolejová | 16 | Mliečny tuk, mäso, ryby, vajcia, makadamový a rakytníkový olej. |
| Olejová | 18 | Slnečnicový, olivový a repkový olej, mandle, arašidy, avokádo, ryby, mliečny tuk. |
| Eruková | 22 | Repkový olej, horčičné semienko. |
Z chemického hľadiska obsahujú dve a viac dvojitých väzieb. Patria sem omega-3 a omega-6 mastné kyseliny.

| Mastná kyselina | Počet uhlíkov | Počet dvojitých sadzieb | Výskyt |
|---|---|---|---|
| Linolová (omega-6) | 18 | 2 | Slnečnicový, repkový, sójový a sezamový olej |
| alfa-linolénová (omega-3) | 18 | 3 | Vlašské orechy, repkový a sójový olej, fortifikované margaríny |
| gama-linolénová (omega-6) | 18 | 3 | Čierne ríbezle, pupalka, borák |
| arachidónová (omega-6) | 20 | 4 | Živočíšne tuky |
| eikosapentaénová (omega-3) | 20 | 5 | Tučné ryby (losos, makrela, sleď, sardinky) |
| dokosahexaénová (omega-3) | 22 | 6 | Tučné ryby |

Táto skupina tukov je s ohľadom na zdravie diskutovaná stále častejšie (zvýšené riziko kardiovaskulárnych ochorení, zvyšujú hladinu LDL cholesterolu a pod.). Trans tuky sa do stravy dostávajú troma spôsobmi:
Pokiaľ chceme stravou ovplyvňovať metabolické pochody a od nich sa odvíjajúcu úroveň zdravia pomocou voľby potravín bohatých na tuky, je potrebné rešpektovať nasledujúce pravidlá:
V kurzoch staviame filozofiu v oblasti manipulácie s tukmi v strave za účelom vytvárať stravovacie režimy pre rôzne situácie vždy na vyššie spomenutých troch bodoch. Na výučbovej aplikácii ZOF študenti sledujú nielen množstvo tukov, ale aj ich pomery voči ostatným zložkám. Vďaka tomu je potom možné riadiť metabolické pochody konkrétnym smerom.
Mgr. Martin Jelínek
Jaroslava Smolková
Úspešne som absolvovala kurz výživy pre deti organizovaný spoločnosťou Atac. Som vďačná, že som mohla rozšíriť svoje vedomosti. Počas minulého roka som prešla mnohými zmenami a uvedomením, kedy sa mi podarilo znížiť vlastnú váhu o 13 kg. Vydala som sa na cestu vzdelávania a na jeseň som vyštudovala kurz výživového poradcu zakončený štátnou skúškou 69-042-N. Mojím hlavným cieľom je naučiť rodiny vyváženej strave a pohybu, pretože len to je cesta k zdravému životnému štýlu. Chcem pomáhať rodinám s deťmi, ktoré trápia obezita. Vďaka vlastným skúsenostiam viem, čo títo ľudia prežívajú a aké je občas ťažké chcieť zmeniť niečo, čo sme zanedbali. Nie som ten, kto by súdil, ale ten, kto podporuje rodiny aj jedincov v ich motivácii. Po malých krôčikoch k veľkým zmenám natrvalo. Moje motto znie „Buďme vzorom svojim deťom“, to je jediná cesta, ako vystúpiť zo začarovaného kruhu. Týmto sa chcem poďakovať za ďalšie bohaté vedomosti, ktoré som od spoločnosti Atac mohla načerpať.
Martin Linda
Pán Mgr. Martin Jelínek nastavil latku v oblasti vzdelávania skutočne vysoko. Je to kvalitný a prepracovaný vzdelávací systém, ktorý zaujme a naučí základné informácie v oblasti zdravia a výživy. Som veľmi rád, že som tento kurz mohol absolvovať, pretože to bol veľký zážitok od začiatku do konca. Impulz na vzdelanie v tomto smere som mal už pred niekoľkými rokmi, ale tento kurz ma posunul na novú úroveň v ceste za informáciami o stravovaní a zdravie. Kvantum poznania by zvládlo myšlienkovo spracovať menšie množstvo jedincov, keby nebolo myšlienkových máp a svedomito vypracovaných podkladov s občasným zábavným podaním informácií. Podarilo sa spojiť formu spracovania, kvalitné zdroj informácií, otvorený rôznym smerom a zaujať študenta. Dalo by sa o tomto kurze napísať veľa pozitívnych informácií, ale myslím si, že najlepšie je osobná skúsenosť. Ešte raz ďakujem Mgr. Martinovi Jelínkovi za tento kurz a jeho ústretový, trpezlivý prístup k študentom.
Miluše Heryšerová
Keďže som vyštudovaný chemický technológ a zároveň sa profesne venujem notifikácii doplnkov stravy, potom študovanie a posudzovanie jednotlivých zložiek v potravinách či doplnkoch stravy je mi zábavou tak aj denným chlebom. Aj keď viem, prečo sú určité látky do jedla pridávané a aké vlastnosti mu dávajú, tak môj hlavný cieľ bol sa týmto zložkám v jedle vyhýbať. Chcela som však svoju znalosť rozšíriť a pochopiť, ako ľudské telo hospodári s jednotlivými makro aj mikro zložkami a aký to má na naše telo vplyv. Dlho som teda hľadala rozširujúce vzdelanie, ktoré by mi pomohlo pochopiť vzťah medzi tým čo jeme a ľudským zdravím. Zároveň som chcela byť schopná zostaviť vyrovnaný jedálniček pre ľudí s individuálnymi požiadavkami. Som veľmi rada, že som sa rozhodla absolvovať dištančný kurz Poradca pre výživu a suplementáciu, ktorý mi priblížil, ako jedlo vnímať z pohľadu východnej i západnej kultúry, a hlavne mi pomohol pochopiť ako a prečo obohatiť svoj jedálniček o určité potraviny vo vzťahu k ľudským chorobám či potravinovým intoleranciám. Chcela by som veľmi poďakovať pánovi Jelínkovi, že vytvoril kurz, ktorý úplne splnil moje očakávania, celú organizáciu, náplň kurzu, prehľadnosť jednotlivých tém a moderného poňatia celého kurzu. Zároveň oceňujem možnosť vyskúšať si pripraviť jedálničky v praxi pomocou ZOF hry. Určite sa chcem aj naďalej vzdelávať v ďalších témach a pokračovať aj v ďalších kurzoch vedených p. Jelínkom.