Kurzy ATAC

Úvod / Čo sa u nás študuje / Tuky

Tuky

Tuky

Tuky sú spoločne s bielkovinami a sacharidmi základnou stavebnou zložkou nášho tela. Plní rad potrebných funkcií:

  • rozpúšťadlami pre vitamíny A, D, E, K ,
  • sú nevyhnutné pre tvorbu pohlavných i nadobličkových hormónov,
  • tvorí stavebnú súčasť bunkových membrán,
  • sú veľmi dôležitou zásobárňou energie - 1 gram tuku má približne dvakrát viac energie (9 kcal), než rovnaké množstvo sacharidov alebo bielkovín. Z tohto dôvodu sú preto najväčšou hrozbou pre nechcené naberanie tukových zásob na tele.

Všeobecne platí, že najbohatším zdrojom tukov sú orechy a semená, ďalej olivy, sójové bôby, tučné mäso či niektoré mliečne výrobky.

Aby sme mohli stravu upravovať požadovaným spôsobom aj skrze manipuláciu s obsahom tukov, je potrebné najskôr pochopiť ich štruktúru a členenie. Tuky sú v skutočnosti súčasťou širšej skupiny nazývanej lipidy. Tie sa chemicky delia na:

  1. Jednoduché lipidy (estery mastných kyselín s rôznymi alkoholmi):
    a) tuky a oleje (estery mastných kyselín s glycerolom),
    b) vosky (estery mastných kyselín s vyššími jednosýtnymi alkoholmi).
  2. Zložené lipidy (estery obsahujúce okrem mastnej kyseliny a alkoholu ešte ďalšie skupiny):
    Patria sem fosfolipidy, glykolipidy, sulfolipidy a aminolipidy.

Tuky obsiahnuté v potrave sa nazývajú triacylglyceroly alebo triglyceridy a sú tvorené troma mastnými kyselinami, naviazanými na glycerol. Na základe toho sa prezentuje jednoduchý systém založený na obsahu mastných kyselín, kde tuky delíme na:

1. Nasýtené

V chemickej štruktúre nasýtených tukov sú atómy uhlíka obsadené („nasýtené“) atómy vodíka:

Sú obsiahnuté v najväčšom množstve a podiele v potravinách živočíšneho pôvodu (v rastlinných zdrojoch pomerovo menej). U nasýtených tukov všeobecne platí, že v chlade stvrdnú a sú nepriehľadné. Čím vyššia je teplota, pri ktorej zostávajú tvrdé, tým viac obsahujú nasýtených mastných kyselín.

2. Nenasýtené

V chemickej štruktúre nenasýtených tukov sa nachádza dvojitá väzba – niektoré atómy uhlíka nie sú plne obsadené („nasýtené“) atómy vodíka:

Nenasýtené mastné kyseliny ďalej delíme na mononenasýtené a polynenasýtené .

Mononenasýtené

Podľa polohy prvej dvojitej väzby môžeme nenasýtené kyseliny rozdeliť do niekoľkých skupín označených známym pojmom omega. Napríklad omega-3 znamená, že prvá dvojitá väzba sa vyskytuje na treťom uhlíku od konca reťazca, omega-6 na šiestom uhlíku, omega-9 na deviatom.

Mononenasýtené tuky obsahujú jednu dvojitú väzbu, zastupujú omega-9 kyseliny. Všeobecne platí, že mononenasýtené tuky majú nižšiu schopnosť oxidácie ako polynenasýtené, sú za bežných podmienok stabilnejšie.

Mastná kyselina Počet uhlíkov Výskyt
Palmitoolejová 16 Mliečny tuk, mäso, ryby, vajcia, makadamový a rakytníkový olej.
Olejová 18 Slnečnicový, olivový a repkový olej, mandle, arašidy, avokádo, ryby, mliečny tuk.
Eruková 22 Repkový olej, horčičné semienko.

Polynenasýtené

Z chemického hľadiska obsahujú dve a viac dvojitých väzieb. Patria sem omega-3 a omega-6 mastné kyseliny.

Tuky - ryby

Mastná kyselina Počet uhlíkov Počet dvojitých sadzieb Výskyt
Linolová (omega-6) 18 2 Slnečnicový, repkový, sójový a sezamový olej
alfa-linolénová (omega-3) 18 3 Vlašské orechy, repkový a sójový olej, fortifikované margaríny
gama-linolénová (omega-6) 18 3 Čierne ríbezle, pupalka, borák
arachidónová (omega-6) 20 4 Živočíšne tuky
eikosapentaénová (omega-3) 20 5 Tučné ryby (losos, makrela, sleď, sardinky)
dokosahexaénová (omega-3) 22 6 Tučné ryby

Trans-mastné kyseliny

Tuky - olej

Táto skupina tukov je s ohľadom na zdravie diskutovaná stále častejšie (zvýšené riziko kardiovaskulárnych ochorení, zvyšujú hladinu LDL cholesterolu a pod.). Trans tuky sa do stravy dostávajú troma spôsobmi:

  1. Prirodzeným spôsobom - sú vytvárané pôsobením baktérií v zažívacom trakte hovädzieho dobytka a oviec a prechádzajú do mlieka a mäsa.
  2. Umelo – takzvanou hydrogenáciou alebo stužovaním tukov (dnes už býva nahradzovaná emulgátorovými technológiami) – týmto procesom sa predlžuje trvanlivosť (zabraňuje sa žltnutiu).
  3. Tepelnou úpravou - zahrievaním olejov na vysokú teplotu pri pečení a smažení.

Pokiaľ chceme stravou ovplyvňovať metabolické pochody a od nich sa odvíjajúcu úroveň zdravia pomocou voľby potravín bohatých na tuky, je potrebné rešpektovať nasledujúce pravidlá:

  1. Obmedzovať množstvo tukov v strave celkovo (v populačnom priemere ich konzumujeme v nadmernom množstve, v tomto smere sú napr. jednou z hlavných príčin nadváhy).
  2. Obmedzovať väčšinu živočíšnych tukov a radšej voliť rastlinné zdroje, vždy najlepšie technologicky neupravované (takto zmeníme pomery jednotlivých skupín tukov a zvýšime nutričnú kvalitu stravy).
  3. Tieto úpravy vykonávať tak, aby pomery jednotlivých skupín mastných kyselín (nasýtených, mononenasýtených i polynenasýtených) zodpovedali nielen moderným pravidlám postaveným na vedeckých výskumoch, ale aj individuálnym metabolickým potrebám jedinca (tuky majú napríklad schopnosť ovplyvňovať rýchlosť tvorbu energie v bunkách, manipuláciou s ich množstvom vo strave tak ovplyvňujeme správanie metabolizmu).

V kurzoch staviame filozofiu v oblasti manipulácie s tukmi v strave za účelom vytvárať stravovacie režimy pre rôzne situácie vždy na vyššie spomenutých troch bodoch. Na výučbovej aplikácii ZOF študenti sledujú nielen množstvo tukov, ale aj ich pomery voči ostatným zložkám. Vďaka tomu je potom možné riadiť metabolické pochody konkrétnym smerom.

Mgr. Martin Jelínek

Mgr. Martin Jelínek

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Ivana Radová

Na začiatku kurzu som mala strach, či dané témy zvládnem. Vďaka používaniu myšlienkových máp k lepšiemu zapamätaniu učiva som kurz prešla bez problémov a naozaj som si túto formu učenia užila. Oceňujem, akým spôsobom lektor pristupuje k študentom a taktiež som uvítala možnosť následného vzdelávania pod vedením skvelého Mgr. Martina Jelínka.

Ing. Jitka Růžičková

Kurz Poradca pre výživu a suplementáciu bol plný prekvapení - musím dodať, že veľmi príjemných. Prvé prekvapenie sa týkalo množstva látky, ktoré sme prebrali iba za polrok. Tak obsiahle štúdium som nečakala. Pán Jelínek naozaj pripravil mnoho zaujímavých tém, ktoré mi otvárali ďalšie a ďalšie dvere v oblasti zdravého stravovania. Ďalším prekvapením bol celistvý pohľad na naše telo a pochopenie, že pokiaľ nepoznáme príčinu problému, nepohneme sa z miesta. Čím by som najviac chcela poďakovať pánovi Jelínkovi, je hlavne jeho ľudský prístup, jednoduché vysvetľovanie celého zložitého systému zdravej výživy a hlavne jeho ochota kedykoľvek podať pomocnú ruku. Po absolvovaní tohto kurzu sa mi všetky informácie prepojili, prehĺbili a potvrdilo sa mi, že som sa vydala správnym smerom.

Tereza Krutilová

Ako mamička dvoch detí som sa už od prvého tehotenstva cítila pod neustálym tlakom. Snažila som sa zaistiť sebe i svojej rodine čo najlepšie stravovacie návyky a zároveň viesť svoje deti k zdravému životnému štýlu. K tomu všetkému mi nepomohlo ani obrovské množstvo naštudovanej literatúry, ani mediálna "masáž" nasmerovaná účelne na nastávajúce či dojčiace mamičky a ich svedomie. Nebola som si istá vôbec ničím av hlave mi nastal skôr veľký zmätok. V kurze Výživa detí a následne Poradca pre výživu som si nielen všetko ujasnila, získala veľký prehľad a hlavne nadhľad nad touto problematikou, ale nastala u mňa úplne zásadná zmena myslenia a spôsobu uvažovania. Ja osobne sa cítim skvele, nielen preto, že kilá idú dole, ale najviac oceňujem to, že mám zdravé deti. Po niekoľkých rokoch trápenia so zápalmi pľúc sú moje deti úplne zdravé a spokojné a tým pádom aj celá moja rodina. Za to som nášmu skvelému lektorovi Mgr. Jelinku najviac vďačná. Oceňujem jeho profesionalitu a 100% nasadenie, s akým sa všetkým po celú dobu kurzu venoval a venuje ďalej. Skvelým prínosom je možnosť ďalšej spolupráce av neposlednom rade nadviazanie nových (nielen) profesijných priateľstiev s ostatnými študentov kurzu. Za toto všetko ďakujem a vrelo odporúčam kurzy absolvovať!