Kurzy ATAC

Úvod / Čo sa u nás študuje / Tuky

Tuky

Tuky

Tuky sú spoločne s bielkovinami a sacharidmi základnou stavebnou zložkou nášho tela. Plní rad potrebných funkcií:

  • rozpúšťadlami pre vitamíny A, D, E, K ,
  • sú nevyhnutné pre tvorbu pohlavných i nadobličkových hormónov,
  • tvorí stavebnú súčasť bunkových membrán,
  • sú veľmi dôležitou zásobárňou energie - 1 gram tuku má približne dvakrát viac energie (9 kcal), než rovnaké množstvo sacharidov alebo bielkovín. Z tohto dôvodu sú preto najväčšou hrozbou pre nechcené naberanie tukových zásob na tele.

Všeobecne platí, že najbohatším zdrojom tukov sú orechy a semená, ďalej olivy, sójové bôby, tučné mäso či niektoré mliečne výrobky.

Aby sme mohli stravu upravovať požadovaným spôsobom aj skrze manipuláciu s obsahom tukov, je potrebné najskôr pochopiť ich štruktúru a členenie. Tuky sú v skutočnosti súčasťou širšej skupiny nazývanej lipidy. Tie sa chemicky delia na:

  1. Jednoduché lipidy (estery mastných kyselín s rôznymi alkoholmi):
    a) tuky a oleje (estery mastných kyselín s glycerolom),
    b) vosky (estery mastných kyselín s vyššími jednosýtnymi alkoholmi).
  2. Zložené lipidy (estery obsahujúce okrem mastnej kyseliny a alkoholu ešte ďalšie skupiny):
    Patria sem fosfolipidy, glykolipidy, sulfolipidy a aminolipidy.

Tuky obsiahnuté v potrave sa nazývajú triacylglyceroly alebo triglyceridy a sú tvorené troma mastnými kyselinami, naviazanými na glycerol. Na základe toho sa prezentuje jednoduchý systém založený na obsahu mastných kyselín, kde tuky delíme na:

1. Nasýtené

V chemickej štruktúre nasýtených tukov sú atómy uhlíka obsadené („nasýtené“) atómy vodíka:

Sú obsiahnuté v najväčšom množstve a podiele v potravinách živočíšneho pôvodu (v rastlinných zdrojoch pomerovo menej). U nasýtených tukov všeobecne platí, že v chlade stvrdnú a sú nepriehľadné. Čím vyššia je teplota, pri ktorej zostávajú tvrdé, tým viac obsahujú nasýtených mastných kyselín.

2. Nenasýtené

V chemickej štruktúre nenasýtených tukov sa nachádza dvojitá väzba – niektoré atómy uhlíka nie sú plne obsadené („nasýtené“) atómy vodíka:

Nenasýtené mastné kyseliny ďalej delíme na mononenasýtené a polynenasýtené .

Mononenasýtené

Podľa polohy prvej dvojitej väzby môžeme nenasýtené kyseliny rozdeliť do niekoľkých skupín označených známym pojmom omega. Napríklad omega-3 znamená, že prvá dvojitá väzba sa vyskytuje na treťom uhlíku od konca reťazca, omega-6 na šiestom uhlíku, omega-9 na deviatom.

Mononenasýtené tuky obsahujú jednu dvojitú väzbu, zastupujú omega-9 kyseliny. Všeobecne platí, že mononenasýtené tuky majú nižšiu schopnosť oxidácie ako polynenasýtené, sú za bežných podmienok stabilnejšie.

Mastná kyselina Počet uhlíkov Výskyt
Palmitoolejová 16 Mliečny tuk, mäso, ryby, vajcia, makadamový a rakytníkový olej.
Olejová 18 Slnečnicový, olivový a repkový olej, mandle, arašidy, avokádo, ryby, mliečny tuk.
Eruková 22 Repkový olej, horčičné semienko.

Polynenasýtené

Z chemického hľadiska obsahujú dve a viac dvojitých väzieb. Patria sem omega-3 a omega-6 mastné kyseliny.

Tuky - ryby

Mastná kyselina Počet uhlíkov Počet dvojitých sadzieb Výskyt
Linolová (omega-6) 18 2 Slnečnicový, repkový, sójový a sezamový olej
alfa-linolénová (omega-3) 18 3 Vlašské orechy, repkový a sójový olej, fortifikované margaríny
gama-linolénová (omega-6) 18 3 Čierne ríbezle, pupalka, borák
arachidónová (omega-6) 20 4 Živočíšne tuky
eikosapentaénová (omega-3) 20 5 Tučné ryby (losos, makrela, sleď, sardinky)
dokosahexaénová (omega-3) 22 6 Tučné ryby

Trans-mastné kyseliny

Tuky - olej

Táto skupina tukov je s ohľadom na zdravie diskutovaná stále častejšie (zvýšené riziko kardiovaskulárnych ochorení, zvyšujú hladinu LDL cholesterolu a pod.). Trans tuky sa do stravy dostávajú troma spôsobmi:

  1. Prirodzeným spôsobom - sú vytvárané pôsobením baktérií v zažívacom trakte hovädzieho dobytka a oviec a prechádzajú do mlieka a mäsa.
  2. Umelo – takzvanou hydrogenáciou alebo stužovaním tukov (dnes už býva nahradzovaná emulgátorovými technológiami) – týmto procesom sa predlžuje trvanlivosť (zabraňuje sa žltnutiu).
  3. Tepelnou úpravou - zahrievaním olejov na vysokú teplotu pri pečení a smažení.

Pokiaľ chceme stravou ovplyvňovať metabolické pochody a od nich sa odvíjajúcu úroveň zdravia pomocou voľby potravín bohatých na tuky, je potrebné rešpektovať nasledujúce pravidlá:

  1. Obmedzovať množstvo tukov v strave celkovo (v populačnom priemere ich konzumujeme v nadmernom množstve, v tomto smere sú napr. jednou z hlavných príčin nadváhy).
  2. Obmedzovať väčšinu živočíšnych tukov a radšej voliť rastlinné zdroje, vždy najlepšie technologicky neupravované (takto zmeníme pomery jednotlivých skupín tukov a zvýšime nutričnú kvalitu stravy).
  3. Tieto úpravy vykonávať tak, aby pomery jednotlivých skupín mastných kyselín (nasýtených, mononenasýtených i polynenasýtených) zodpovedali nielen moderným pravidlám postaveným na vedeckých výskumoch, ale aj individuálnym metabolickým potrebám jedinca (tuky majú napríklad schopnosť ovplyvňovať rýchlosť tvorbu energie v bunkách, manipuláciou s ich množstvom vo strave tak ovplyvňujeme správanie metabolizmu).

V kurzoch staviame filozofiu v oblasti manipulácie s tukmi v strave za účelom vytvárať stravovacie režimy pre rôzne situácie vždy na vyššie spomenutých troch bodoch. Na výučbovej aplikácii ZOF študenti sledujú nielen množstvo tukov, ale aj ich pomery voči ostatným zložkám. Vďaka tomu je potom možné riadiť metabolické pochody konkrétnym smerom.

Mgr. Martin Jelínek

Mgr. Martin Jelínek

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Mgr. Petra Kuderová

Kurz Poradca pre výživu a suplementáciu pána Mgr. Martina Jelínka som si vybrala predovšetkým kvôli svojim deťom. Chcela som si rozšíriť znalosti o zdravej výžive a získať nové informácie o skladbe potravín, ktoré deťom podávam. Počas kurzu som tieto informácie získala v komplexnej a ucelenej podobe a vďaka seminárom aj zábavnou formou. Napriek tomu, že som pôvodne nemala v úmysle ja sama poskytovať rady v oblasti výživy, záujem mojich priateľov i širšieho okolia ma uistil, že môžem skĺbiť svoje záľuby s prácou a odovzdávať nadobudnuté vedomosti ďalej. Kurz pána Mgr. Jelínka môžem vrelo odporučiť všetkým, ktorí sa chcú v danej oblasti vzdelať aj tým, ktorí chcú v tomto odbore pracovať. Tento kurz je podľa môjho názoru svojim širokým záberom najobsiahlejším z ponuky na slovenskom trhu.

RNDr. Růžena Šimková

Vzhľadom na vysoký výskyt zdravotných komplikácií spôsobených nevhodným stravovaním sme ako absolventi tohto kurzu schopní účinne tieto problémy riešiť. Veľmi zábavnou a účinnou formou sa ukázala metóda štúdia založená na tvorbe myšlienkových máp, ktorých obsah sa skvele pamätá.

Mgr. Margita Mikátová

Pracujem ako zdravotná sestra v kardiologickej ambulancii a stretávam sa s ľuďmi, ktorí majú veľa zdravotných problémov. Okrem nadváhy mám vysoký krvný tlak, cukrovku, vysoký cholesterol, rôzne tráviace problémy, poruchy spánku a psychické problémy. Len málo z nich si uvedomuje, že väčšina problémov môže byť spôsobená nesprávnym životným štýlom. Radšej si vezmú tabletku na každý problém, ako by mali zmeniť svoj zaužívaný životný štýl. Rozhodol som sa študovať správnu výživu aj preto, že chcem čo najlepšie poradiť tým, ktorí chcú urobiť niečo pre svoje zdravie. V súčasnosti existuje veľa informácií o výžive a je veľmi ťažké vybrať si tie, na ktoré sa dá v praxi spoľahnúť. Na Slovensku som nenašla kurz, ktorý by mi vyhovoval obsahovo a časovo, preto som hľadala na českých webových stránkach. Priebeh výučby pána Mgr. Jelinekov kurz mi vyhovoval vo všetkých ohľadoch. V prvom rade oceňujem formu štúdia online a navyše množstvo informácií na rôzne témy. Musím priznať, že bolo dosť ťažké zvládnuť také množstvo informácií. Prílev nových poznatkov a vypracovanie myšlienkových máp si vyžadovali veľa času a každodenné štúdium (ktoré bolo niekedy ťažké zvládnuť pri každodenných povinnostiach), ale stálo to za to. Cením si prístup pána Jelínka a spolupracovníkov, ktorí promptne reagovali na každú otázku. Páči sa mi webová stránka, ktorú rád otváram a čítam novinky, najnovšie obľúbenú "Školu zdravého varenia". Budem pokračovať v sledovaní ponúkaných kurzov a určite absolvujem ďalšie.