Úvod / Čo sa u nás študuje / Imunitný systém
Imunita je prirodzená schopnosť organizmu rozpoznávať patogény a odolávať im. V odbornom žargóne sa baktérie označujú ako antigény (= antibody generator = generátory protilátok). Ide o látky, ktoré pochádzajú z vonkajšieho prostredia alebo sa vytvárajú priamo v tele. Najčastejšie ide o vírusy, baktérie, parazity, huby a nádorové bunky. Tie spôsobujú tzv. imunitnú reakciu (= odpoveď), t. j. procesy, ktorými telo reaguje na stretnutie s týmito zárodkami.
Ak je antigén vonkajšieho pôvodu a je schopný vyvolať u citlivého jedinca neprimeranú imunitnú (= alergickú) reakciu, označuje sa ako alergén.
Imunitný systém možno teda zjednodušene opísať ako obranný systém organizmu. Označuje sa ako systém, pretože ho tvorí sieť buniek (biele krvinky), tkanív (kostná dreň) a orgánov (týmus, slezina, lymfatické uzliny), ktoré spolupracujú (aby bránili telo pred útokmi "votrelcov"). Imunitný systém je za normálnych okolností (= u zdravého človeka) natoľko inteligentný, že to, čo by mohlo nášmu zdraviu ublížiť, rozpozná ako škodlivé a urobí všetko, čo je v jeho silách, aby škodlivý faktor zlikvidoval. Zároveň dokáže rozpoznať, čo je neškodné, a nechať to na pokoji. Bežne sa uvádzajú dva základné imunitné mechanizmy:
1. Vrodená imunita.
Označuje sa aj ako neadaptívna alebo nešpecifická. Veľmi rýchlo reaguje na patogény. Hlavným nástrojom nešpecifickej imunity sú predovšetkým:
- fagocytóza,
- funkcie "prirodzených zabíjačov"(NK bunky),
- účinok komplementu.
2. Získaná imunita.
Označovaná tiež ako adaptívna alebo špecifická. Ide o mechanizmy, ktoré vznikajú v procese vývoja (t. j. imunitný systém sa učí rozlišovať antigény a špecificky na ne reagovať). Tento proces vytvára imunologickú pamäť, čo je stav, keď sa v bunkách po stretnutí s neznámym antigénom vytvorí pamäťová stopa. Vďaka tomuto javu sa imunitný systém učí pracovať čoraz efektívnejšie. Proces iniciácie adaptívnej imunitnej odpovede trvá oveľa dlhšie ako vrodená odpoveď, v priemere 3-7 dní. Špecifická imunita sa ďalej delí na protilátkovú imunitu (biele krvinky sú po aktivácii antigénom schopné produkovať veľké množstvo špecifických protilátok) a bunkovú imunitu (lymfocyty intenzívne ničia huby, parazity, vírusy, nádorové bunky a cudzie tkanivá).
Imunitné schopnosti organizmu sú ovplyvnené mnohými faktormi. Medzi tie, ktoré by nás mali najviac zaujímať (v nemalej miere aj preto, že väčšinu z nich môžeme priebežne ovplyvňovať), patria:
- celkový zdravotný stav,
- kvalita výživy,
- fyzický a psychický stres,
- spánkový režim,
- kvalita životného prostredia,
- ročné obdobie,
- vek.
Strava má priamy vplyv na fungovanie imunitného systému. Úlohu hrá:
- Množstvo,
- Energetický obsah,
- Obsah živín,
- Zastúpenie antinutričných látok,
- Spôsob prípravy jedla,
- Kvalita použitých potravín.
Stravovanie vrátane používania vhodných a kvalitných doplnkov stravy dokáže zefektívniť činnosť imunitného systému. Strava obsahuje látky, ktoré môžu podporovať, ale aj tlmiť činnosť bielych krviniek alebo činnosť orgánov a tkanív, ktoré tvoria imunitný systém ako celok. V populácii narastá počet ľudí, ktorí majú oslabenú imunitu v dôsledku nevhodného životného štýlu. Správne navrhnutá strava im môže výrazne pomôcť obnoviť rovnováhu. Stále viac však pribúda aj jedincov, ktorí trpia priamo poruchou imunity - najčastejšie alergiami a potravinovými intoleranciami vrátane HIT (histamínovej intolerancie).
V kurzoch (Výživový poradca, Strava a imunitný systém) sa študenti na výučbovej aplikácii ZOF učia vytvárať modelové jedálničky, ktoré obsahujú dostatok potrebných živín, minimálny podiel nežiaducich zložiek, a navyše tak, aby koncepcia stravy zodpovedala potrebám danej individuality.
Tereza Krutilová
Ako mamička dvoch detí som sa už od prvého tehotenstva cítila pod neustálym tlakom. Snažila som sa zaistiť sebe i svojej rodine čo najlepšie stravovacie návyky a zároveň viesť svoje deti k zdravému životnému štýlu. K tomu všetkému mi nepomohlo ani obrovské množstvo naštudovanej literatúry, ani mediálna "masáž" nasmerovaná účelne na nastávajúce či dojčiace mamičky a ich svedomie. Nebola som si istá vôbec ničím av hlave mi nastal skôr veľký zmätok. V kurze Výživa detí a následne Poradca pre výživu som si nielen všetko ujasnila, získala veľký prehľad a hlavne nadhľad nad touto problematikou, ale nastala u mňa úplne zásadná zmena myslenia a spôsobu uvažovania. Ja osobne sa cítim skvele, nielen preto, že kilá idú dole, ale najviac oceňujem to, že mám zdravé deti. Po niekoľkých rokoch trápenia so zápalmi pľúc sú moje deti úplne zdravé a spokojné a tým pádom aj celá moja rodina. Za to som nášmu skvelému lektorovi Mgr. Jelinku najviac vďačná. Oceňujem jeho profesionalitu a 100% nasadenie, s akým sa všetkým po celú dobu kurzu venoval a venuje ďalej. Skvelým prínosom je možnosť ďalšej spolupráce av neposlednom rade nadviazanie nových (nielen) profesijných priateľstiev s ostatnými študentov kurzu. Za toto všetko ďakujem a vrelo odporúčam kurzy absolvovať!
RNDr. Judita Vašková
Absolvoval som už tretí kurz z ponuky kurzov ATAC, ktoré ponúka Mgr. Martina Jelínka a môžem povedať, že všetky boli pre mňa veľkým prínosom. V prvom rade to bol kurz "Výživový a doplnkový poradca - On-line", ktorý mi otvoril dvere do sveta výživového poradenstva a umožnil mi spoznať praktickú stránku tejto problematiky. Veľkým prínosom pre mňa bola hra "ZOF", ktorá ma naučila prakticky pracovať so stravou a ukázala, aké náročné je skĺbiť všetky požiadavky na optimálne zastúpenie živín a chuťových preferencií do výsledného celku v podobe optimálnej stravy na mieru. Veľmi oceňujem aj komplexný pohľad na výživu nielen z pohľadu západnej medicíny, ale aj z pohľadu tradičnej čínskej medicíny, ajurvédy, makrobiotiky atď. Po absolvovaní úvodného kurzu som pokračoval v kurze "Nízkosacharidová diéta". Tento kurz mi vysvetlil mnohé detaily v súčasnosti veľmi populárneho spôsobu stravovania. Zatiaľ posledným kurzom bola "Výživa detí", ktorý tiež všetkým vrelo odporúčam. Už teraz sa teším na ďalšie kurzy v širokej ponuke kurzov ATAC :-)
Petra Pokorová, DiS.
Som nutričná terapeutka a hľadala som možnosť ďalšieho sebavzdelávania. Vzhľadom na moju vyťaženosť som uvítala dištančnú formu výživového kurzu Mgr. Jelínka – tj kombináciu samoštúdia s využitím tzv. myšlienkových máp a osobného stretnutia s lektorom na spoločných seminároch v Prahe. Veľmi dobre a efektívne spracované jednotlivé kapitoly ma doslova a do písmena vtiahli do danej problematiky. Cítila som veľký príliv energie a túžby dozvedieť sa stále viac informácií. Dnes sa pozerám na problematiku výživy človeka očami celostnej medicíny. Naučila som sa základom Ayurvedy a Tradičnej čínskej medicíny. Už dokážem pomôcť ľuďom, ktorí sa dostali do slepej uličky klasickej medicíny. Tento kurz je vo svojej dobe skutočne veľmi ojedinelý. Môžem len odporučiť.