Kurzy ATAC

Úvod / Čo sa u nás študuje / Energetická bilancia

Energetická bilancia

Energetická bilance

Keď si vyberieme spektrum potravín, ktoré sú pre nás vhodné, a určíme správne pomery živín v snahe vytvoriť si spôsob stravovania, ktorý vyhovuje našim individuálnym potrebám, mali by sme brať do úvahy aj množstvo energie, ktoré telu dodáme. Hodnotené v širšom kontexte musíme kontrolovať tzv. energetickú bilanciu. Toto je druhé pravidlo Zóny optimálneho fungovania (ZOF), ktoré je neoddeliteľnou súčasťou našej filozofie a tvorí jadro štúdia u nás.

Energetická bilancia je pomer medzi príjmom a výdajom energie. Vyvážená bilancia sa dosahuje v situáciách, keď sa množstvo spotrebovanej energie rovná množstvu energie vynaloženej. Rozlišujeme medzi kladnou a zápornou energetickou bilanciou.

Kladná energetická bilancia

Energetická bilance

Vyskytuje sa v situáciách, keď dochádza k nadmernému príjmu energie (veľký objem potravy, nadbytok sacharidov s príliš vysokou hodnotou glykemického indexu alebo záťaže, vysoký podiel tukov...). Prebytočná energia sa ukladá do tukových zásob, telesná hmotnosť sa zvyšuje.

Záporná energetická bilancia

Vyskytuje sa pri veľmi nízkom príjme energie. Telo je nútené využiť dodatočnú energiu uloženú v rezervách. Telesná hmotnosť sa vždy znižuje, metabolizmus sa "prepína" do katabolických pochodov.

Pri práci s týmto pravidlom je potrebné postupovať takto:

Energetická bilance

  1. Mať prehľad o tom, koľko energie (t. j. aký je pomer sacharidov, tukov a bielkovín) obsahujú jednotlivé potraviny (t. j. koľko energie prijímame).
    Na tento účel existujú tabuľkové hodnoty, ktoré sú súčasťou mnohých rôznych programov (vrátane nášho výučbového programu ZOF), ktoré majú možnosť vypočítať tieto parametre.
     
  2. Mať prehľad o tom, koľko energie vydávame.
    Tu je potrebné zohľadniť bazálny metabolizmus, energetický výdaj po príjme potravy, fyzickú aktivitu a energiu potrebnú na spontánne pohyby a rastové požiadavky.

Energia obsiahnutá v potravinách a uvoľnená alebo využitá počas metabolických procesov sa najčastejšie vyjadruje v jednotkách tepla - kalóriách. Jedna kalória je definovaná ako množstvo tepla potrebné na ohriatie 1 g vody o 1 ºC (z 15 ºC na 16 ºC). Toto množstvo tepla je veľmi malé, a preto sa v praxi pri hodnotení výživy zvyčajne používajú jednotky v kilokalóriách (1 kcal = 4180 J). Medzinárodnou jednotkou energie je joule (energia vynaložená pri pohybe 1 kg silou 1 newtonu po dráhe 1 metra). Na prepočet kcal na jouly možno použiť koeficient 4,2 (presnejšie 1 kcal = 4180 joulov = 4,18 kJ).

Prehľad množstva energie vyprodukovanej pri spaľovaní (trávení) jednotlivých živín:

Živiny    v kalorimetri v kcal      v kalorimetri v kJ      v tele kcal      v tele kJ     
Sacharidy                4,1             17,22         4        17
Tuky                9,4             39,48         9        38
Bielkoviny                5,6             23,40         4        17


Presnosť týchto výpočtov je diskutabilná a v praxi v podstate nerealizovateľná.

Problémom je, že:

  1. Nemáme možnosť zistiť presné množstvo každého jedla, ktoré zjeme (nikto v reálnom živote neváži každé sústo, ktoré chce zjesť).
  2. Rovnako nie je možné presne zistiť, koľko živín obsahuje daná potravina (ich množstvo sa mení v závislosti od spôsobu pestovania, skladovania a spracovania).
  3. A nikdy nedokážeme presne vypočítať, koľko energie spotrebujeme pri určitej činnosti.

Preto je nezmyselné zakladať koncepciu stravovania len na počítaní energie. Bohužiaľ, prevažná väčšina ľudí v západnej spoločnosti sa uberá touto cestou, z čoho vyplýva spektrum problémov, ktorým čelia pri zostavovaní stravy a očakávaní jej vplyvu. S energetickou bilanciou je však potrebné pracovať predovšetkým z dvoch dôvodov:

  1. Prvým je kontrola hmotnosti,
  2. Druhým cieľom je zabrániť katabolickým procesom, ktoré vznikajú v situáciách zápornej energetickej bilancie.

Tieto pravidlá rešpektujeme vo všetkých kurzoch, ktoré organizujeme. Nie sme zástancami striktného počítania každej kalórie, v reálnom živote to aj tak nikto dlhodobo nerobí. Súčasťou našej výučby je aj aplikácia ZOF, v ktorej sa študenti učia vytvárať rôzne typy jedálníčkov. Tento program dokáže vypočítať aj energetickú bilanciu, takže si študenti osvoja aj cit pre vyvážené nastavenie tohto parametra.

Mgr. Martin Jelínek

Mgr. Martin Jelínek

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Sabina Polenkovičová

Ako zdravotná sestra vidím následky zlého životného štýlu každý deň. Moderná medicína toto rieši len podaním na to určenej medikácie. Pre ľudí som chcela robiť oveľa viac, a to najmä v prevencii. O stravovaní som sa vždy zaujímala a ľudia si ku mne (neviem prečo) chodili po rady. Tak som sa rozhodla svoje znalosti prehĺbiť a pridať im hodnotu v kurze Poradca pre výživu a suplementáciu - on-line. Polročný kurz je naozaj rozsiahly, rozhodne z neho nevyjdete, ako tzv. "rýchlokvaška" naučená iba teoreticky. Získate v ňom prehľad o rôznych výživových smeroch. Čo ako človek, preferujúci rastlinnú stravu, veľmi oceňujem. S každou ďalšou lekciou sa dozviete nové a nové informácie, medzi ktorými začnete hľadať súvislosti, až sa postupom času vypracujete na komplexný pohľad na stravovanie. Predovšetkým by som chcela vyzdvihnúť veľmi zaujímavú a zábavnú formu lekcií, a to aj tú praktickú: pracovanie s myšlienkovými mapami a hrou ZOF.

Karolína Smutná

Do kurzov Pána Jelínka som išla už ako človek pracujúci v odbore. Rozhodla som sa vziať si pod seba výpomoc a keď som pre ňu hľadala kvalitný kurz, ktorý by absolvovala a nadobudla potrebné vedomosti, dostala som odporúčanie na kurzy ATAC. Pri zisťovaní podrobností o priebehu kurzu, ma veľmi zaujalo niekoľko zásadných vecí. Po prvé dĺžka kurzu, ktorá bola dvojnásobná oproti ostatným „rýchlokurzom“, možnosť kombinácie online štúdia i prezenčnej podoby a predovšetkým možnosť využívať výukové hry, kde nadobudnuté vedomosti ihneď prevádzate do praxe a dostanete skvelú spätnú väzbu . Neváhala som a prihlásila som do kurzu nielen moju novú výpomoc, ale aj seba. Myslela som si, že po 8 rokoch praxe vo fitness priemysle, zostavovaní jedálnych lístkov a desiatkach školení si pôjdem iba „osviežiť“ znalosti, ale už od prvého spoločného seminára v Prahe som bola úplne vyvedená z omylu. Pán Jelínek má úplne odlišný štýl výučby a tiež pohľad na danú tematiku. Bola som z jeho prístupu úplne nadšená a častokrát som počúvala jeho prednášky so zatajeným dychom a snažila sa pochytiť každé slovo. Nehovorím, že mi nedalo zabrať otvoriť svoju hlavu trošku inému štýlu myslenia, než je to klasické fitness zmýšľanie, snažiť sa veci prepojiť, viac premýšľať nad vzťahom príčina-dôsledok. Ale bola som nadšená z toho, ako zrazu všetko dávalo zmysel, pochopila som súvislosti a nazrela pod povrch dokonalého vzťahu medzi výživou a ľudským telom. Bola som nadšená tak veľmi, že som sa s Pánom Jelínkom dohodla na pokračovaní sebavzdelávania v podobe osobných konzultácií, kedy za ním raz za čas idem z Prahy do Ostravy a vždy sa nemôžem dočkať, čo nové sa dozviem a naučím. Kedysi som čítala krásne porekadlo: „keď je žiak pripravený, zjaví sa učiteľ“ a ja som neskutočne šťastná, že sa „zjavil“ v mojom živote Pán Jelínek a je mi cťou učiť sa od neho. Ak ste teda pripravení – našli ste toho najlepšieho učiteľa.

Ing. Helena Dlouhá

Výživa ma pravdepodobne začala zaujímať pred 30 rokmi ... vydala som sa a zaujímalo ma, ako variť. Hľadala som súvislosti - prečo, ako a tak :). Vtedajšie hľadanie začínalo u brožovaných zošitov – kuchárok Mudr Jonáša, pokračovalo cez rôzne vegetariánske a makrobiotické kuchárky…prechádzala som rôznymi obdobiami, rôznymi skúsenosťami a nachádzala zaujímavé súvislosti. Medzi naším jedlom a našou mysľou. Oboje ma veľmi zaujímalo. Avšak vytvoriť zo všetkých tých najrôznejších informácií od rôznych autorov jeden vyvážený celok, to nie je úplne jednoduché. Každý človek je iný, to, čo platí na jedného, je pre druhého nemožné, a tých právd o výžive je toľko, každá iná… časom to u mňa viedlo až k akejsi rezignácii. Ale všetko má svoj čas. Od kamarátky som sa dozvedela o Martinovi Jelínkovi. A po nejakej dobe som sa zapísala na jeho kurz. Na náhody veľmi neverím, takže ďakujem, osud. Pretože Martin Jelínek dokázal z tých všetkých čriepkov, ktoré som v sebe mala, zložiť celistvý a fungujúci obraz. Všetko to do seba zapadalo ako puzzle. Som človek pochybovačný, než niečo prijmem za svoje, pozerám na to z veľa strán a chcem vedieť prečo a ako. Určite prídu časom ďalšie, nové otázky, ale už viem, v rámci akých súvislostí na ne budem hľadať odpoveď. V čom ma kurz výživového poradenstva veľmi oslovil? V celistvosti pohľadu. Nestránil žiadnej výživárskej škole, žiadnemu autorovi. Martin Jelínek nikoho neodsudzuje ani nikoho nevynáša do nebies. Používa logiku - jeho logika si však dobre rozumie s vecami nespočítateľnými a nemerateľnými, jednoducho všetkého je tak akurát ... Zo začiatku bolo ťažké vycítiť, aký osobný výživársky postoj Martin Jelínek vlastne zastáva. Dnes už to myslím tuším – a chápem, prečo zostáva náš učiteľ v niektorých veciach taký nestranný. Cenné je, ak si vytvoríme na vec svoj vlastný pohľad, neovplyvnený názormi učiteľa. Učiteľ by mal v ideálnom prípade iba pomôcť držať naše uvažovanie v akomsi rámci. V tomto smere sme teda mali ideálneho učiteľa ... aj v iných smeroch :) Vďaka kurzu som zistila, že rezignácia na čokoľvek nemá v mojom živote miesto, že ma výživa baví a že s tým chcem niečo ďalej robiť. Nie je to úžasné?