Glykemická hodnota potravin

Potraviny, ktoré konzumujeme, majú okrem iného schopnosť vyvolať v tele tzv. glykemickú odozvu. To znamená, že po konzumácii potravy pankreas reaguje produkciou určitého množstva hormónu inzulínu, ktorého hlavnou funkciou je znižovať hladinu cukru v krvi. Táto reakcia je najväčšia pri potravinách obsahujúcich sacharidy (po ich konzumácii sa po určitom čase zvýši hladina cukru v krvi).

Výsledkom tohto procesu je, že energia z cukrov sa čiastočne ukladá vo forme glykogénu (zásoby cukru u živočíchov) a zvyšok (prebytok) v tukových zásobách tela (preto sa o inzulíne hovorí ako o tukotvornom hormóne). Glykémia je tretím pravidlom Zóny optimálneho fungovania, v rámci ktorej učíme študentov holistickému prístupu k stravovaniu.

S glykémiou súvisia dva pojmy:

1. Glykemický index (GI)

Je to hodnota, ktorá nám hovorí, ako rýchlo sa cukry zo stravy uvoľňujú do krvi (a tým zvyšujú hladinu cukru v krvi). Výsledná hodnota GI potraviny je založená na týchto parametroch:

  1. Množstvo sacharidov v potravine: Čím vyšší obsah, tým vyššia hodnota GI.
  2. Typ sacharidu v potravine: Jednoduchšie formy cukrov (mono- a oligosacharidy) majú vyšší GI ako komplexné formy sacharidov (polysacharidy).
  3. Obsah ďalších živín v potravine: Vláknina, tuky alebo bielkoviny, ktoré sú súčasťou potraviny, znižujú hodnotu GI.

Hodnoty GI sú rozdelené do troch skupín:

  1. Nízky GI: 0 - 50 - zelenina, ovocie, obilniny, strukoviny, huby, mäso, vajcia, fermentované nesladené mliečne výrobky, tučné potraviny (maslo, margaríny).
  2. Stredný GI: 51 - 70 - zemiaky, ryža natural, cestoviny, celozrnné pečivo, kravské mlieko, sladené mliečne výrobky.
  3. Vysoký GI: 71 - 100 - biela ryža, chlieb z bielenej múky, med, akékoľvek sladkosti, alkohol.

Platí vzťah - čím vyššia je hodnota GI potraviny (alebo čím viac sacharidov sa zje), tým rýchlejšie (alebo vo väčšom množstve) sa vyplavuje inzulín.

2. Glykemická záťaž (GN)

Súvisí s množstvom sacharidov v potravinách. Na túto hodnotu sa vzťahuje špecifický vzorec:

GN = GI × množstvo sacharidov v gramoch / 100

Hodnoty GN sú rozdelené do troch skupín:

  1. Nízke GN: 0 - 10
  2. Stredná GN: 11 - 20
  3. Vysoký GN: 21 - 30

Sacharidy sú zdrojom rýchlej energie. Ak zjeme príliš veľa sacharidov (GN), potraviny s vysokým GI alebo kombináciu oboch faktorov, telo má tendenciu ukladať ich do tukových zásob. Výsledkom je nielen nárast hmotnosti, ale aj všetky jeho dôsledky (zvýšená hladina tukov v krvi a zhoršený metabolizmus vrátane cholesterolu, postupný vznik inzulínovej rezistencie a cukrovky 2. typu a rozvoj kardiovaskulárnych ochorení).

S glykemickými parametrami potravín je potrebné pracovať neustále. Rozhodujú o distribúcii energie v tele v kľudovom aj fyzicky aktívnom režime a majú schopnosť významne ovplyvňovať metabolizmus a konštitúciu organizmu. Pri výučbe používame vzdelávaciu aplikáciu ZOF, ktorá "vie" pracovať s glykemickými parametrami potravín. To uľahčuje vnímanie holistického prístupu k výžive na teoretickej aj praktickej úrovni.

Audio verze tohoto článku:

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Ing. Renáta Davidová

www.empiria-vyzivove-poradenstvi.cz/

Zdravá výživa v kombinácii s pohybom, relaxáciou a hľadaním vyváženého a pokojnejšieho spôsobu života ma zaujíma už mnoho rokov. Tento záujem ma priviedol k hľadaniu komplexného kurzu o výžive a zdraví. Preskúmala som kurzy inzerované na internete a zo všetkých ponúkaných možností ma najviac zaujal šesťmesačný diaľkový kurz s Martinom Jelínkom. Páčilo sa mi ucelené a komplexné zameranie kurzu a dĺžka šesť mesiacov sa mi zdala primeraná, aby študent nebol len nepripravený "rýchlokvas".Ocenila som dištančnú formu s možnosťou stretnúť sa raz za mesiac a vyjasniť si prípadné nejasnosti. V neposlednom rade ma zaujal spôsob, akým boli študijné materiály pripravené vo forme myšlienkových máp, čo považujem za perfektné a odporúčam to svojim dcéram ako študijnú pomôcku. Kurz prekonal moje očakávania, dozvedela som sa obrovské množstvo cenných informácií o výžive, doplnkoch výživy a o tom, ako môže výživa ovplyvniť určité zdravotné problémy a predchádzať im. Študijné stretnutia o ajurvéde a tradičnej čínskej medicíne boli veľmi zaujímavé a poskytli obohacujúci pohľad na výživu a zdravie. Pán Jelínek pôsobil po celý čas kurzu veľmi priateľsky, ústretovo a zrozumiteľne, na všetky moje otázky som vždy dostala profesionálnu odpoveď (a na tie zaslané e-mailom veľmi rýchlu odpoveď). Kurz ma rozhodne motivoval k ďalšiemu vzdelávaniu v tejto zaujímavej oblasti. Získané poznatky som začal priebežne uplatňovať v rodine a vo vlastnej poradenskej praxi v Prahe.

Taťána Kovářová

Na kurz som sa prihlásil na základe odporúčaní a pozitívnych ohlasov na internete a rozhodne to neľutujem. Na začiatku kurzu som mala veľa informácií a ešte viac otázok, teraz mám mnohonásobne viac informácií a o niečo menej otázok :-) Kurz bol perfektný! Zaujali ma komplexné informácie, formačné lekcie a štúdie, ako aj prístup a nadšenie lektora Martina Jelínka, ktorého považujem za jedného z našich najlepších odborníkov na výživu. Kurz môžem odporučiť každému, kto má záujem o zdravý životný štýl a chce získať komplexný pohľad na výživu.

Bc. Lenka Křehlíková

Kurz Cesta k vysnívanej postave sa mi veľmi páčil. O niekoľko mesiacov si znovu prečítam celú knihu Recovery Hop a na jeseň alebo v zime si urobím ďalší kurz - napríklad Tajomstvá biologického veku alebo Sila myšlienky. Chcela som sa motivovať k zdravšiemu stravovaniu a väčšiemu pohybu, čo sa mi aj podarilo. Keďže mám stále prístup k učebným materiálom, som si istý, že sa budem môcť ďalej motivovať. Som nadšená webovou stránkou, ponukou kurzov, odbornosťou a zrozumiteľnosťou pre laikov, hrou ZOF a testami v jednotlivých dňoch, ktoré mi pomohli osvojiť si základné informácie. Ďakujeme.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu