Úvod / Čo sa u nás študuje / Vláknina

Vláknina fakticky patrí do skupiny sacharidov. Existujú dva základné druhy vlákniny (zastúpené v rastlinách):
Rozpustná:
Je tvorená zložkami rastlinných buniek, ktoré napučiavajú vo vode (= je hygroskopická). V hrubom čreve sa účinkom baktérií (pomocou fermentačných pochodov) rozkladajú na jednoduchšie zložky. Rozpustné frakcie vlákniny ľudský tráviaci trakt dokáže stráviť. Je bežnou súčasťou ovocia, zeleniny, obilnín, orechov i strukovín, vždy v rôznych pomeroch. Hlavným účinkom rozpustnej vlákniny je vstrebávanie nadbytočnej vody z čriev a zväčšovanie objemu stolice. Ďalšou dôležitou vlastnosťou je ovplyvňovanie metabolizmu cholesterolu v krvi. V posledných rokoch sa do popredia záujmu dostávajú špecifické druhy rozpustných foriem vlákniny, ktoré sa označujú pojmom prebiotiká (napr. fruktooligosacharidy – FOS, galaktooligosacharidy – GOS, prípadne inulín), u ktorých sa preukazujú rôzne priaznivé zdravotné účinky.
Nerozpustná:
Najviac je zastúpená v obilninách, zelenine, strukovinách a hubách. Je zložená z rôznych zložiek bunkových stien a lignínov, ktoré síce viažu vodu, ale nebobtnajú. Ľudský tráviaci systém ich nevie rozložiť (na rozdiel od prežúvavcov), prechádza preto zažívacím traktom nestrávené. Pravidelný príjem tejto formy vlákniny podporuje črevné funkcie (zlepšuje peristaltiku čriev) a vylučovanie zvyškov metabolizmu vrátane rôznych nežiaducich látok prijímaných bežnou stravou (tzv. mechanické procesy detoxikácie).
Pri vláknine všeobecne platia nasledujúce v praxi dôležité informácie:

Pretože množstvo vlákniny obsiahnutej v strave pomerne výrazným spôsobom rozhoduje o správaní metabolizmu a teda aj nášho zdravia, je potrebné jej venovať patričnú pozornosť. Ani v tomto prípade pri výučbe nerobíme výnimku a zbytočne sa nezaťažujeme zložitým počítaním jej príjmu. V okamihu, keď ctíme pravidlo pestrosti v stravovaní a naučíme sa pracovať s dostatkom zeleniny, ovocia a strukovín v každodennom jedálničku, nie je v praxi problém zaistiť dostatok vlákniny. Pretože pri výučbe používame vlastne vyvinutú aplikáciu ZOF, ktorá pri zostavovaní výživových plánov počíta okrem iného aj obsah jednotlivých živín, majú študenti možnosť si vypestovať určitú formu „citu“ na manipuláciu s množstvom vlákniny v strave aj bez zložitých prepočtov.
Mgr. Martin Jelínek
Andrea Vangorová
Keďže som zo Slovenska, urobila som si prieskum o tom, ako sa stať výživovým poradcom, pretože som na Slovensku nenašla podobný kurz, ktorý by sa tejto problematike venoval do hĺbky. Všetky kurzy trvajú maximálne 1 mesiac a myslím si, že ak sa chcem venovať poradenstvu profesionálne, určite to nestačí. ATAC ma zaujal svojím prístupom k online vzdelávaniu, krásnou grafikou, prehľadnosťou a samozrejme holistickým prístupom. Ani šesťmesačné štúdium nie je úplnou bodkou za vzdelávaním, ale už je to dobrý začiatok, s ktorým sa dá začať.Okrem iného som sa celý život venovala pohybu v rôznych formách, cez gymnastiku, tanec, aerobik a pred niekoľkými rokmi som absolvovala aj kurz trénera fitness a aerobiku, tabatu, pilates a kalanetiku. Je teda prirodzené, že som neustále sledoval aj vplyv stravy na svoje telo. Prečítala som všetko, vyskúšala rôzne "osvedčené" recepty na chudnutie a postupne som v obchodoch našla potraviny, ktoré boli základom stravy už našich starých rodičov. Odmietam diéty, pretože varenie, experimentovanie, aranžovanie taniera a samotné jedlo sú mojou vášňou. Tento kurz ma len utvrdil v presvedčení, že vyvážená strava a správna životospráva v kombinácii s neustálym pohybom sú to pravé pre imunitu nášho organizmu, ktorá sa nám odvďačuje napríklad tým, že je neustále vystavená náporu vírusov, ale ja naďalej chodím s úsmevom a bez zábran.
Linda Vykouková
Kurz bol veľkým prínosom nielen pre moju prácu, ale aj do života. Z mojich počiatočných obáv, ako budem zvládať denne tri lekcie, prácu a rodinu, sa stala samozrejmosťou aj príjemným zvykom. Kurz pána Jelínka je naozaj kvalitné, som rada, že som ho absolvovala.
Zuzana Bazalová
Myšlienkové mapy a zdôraznené hlavné témy sú fakt skvelé - keby nás na štúdiách naviedli na správnu formu učenia, vyvarovala by som sa množstva zbytočných chýb a neúspechov. V priemere mi jedna mapa trvá dlhšie, než by som chcela, ale zrýchľujem a zlepšujem sa. Neoceniteľné je pre mňa hlavne schopnosť zapamätania témy.