Vláknina

Vláknina fakticky patrí do skupiny sacharidov. Existujú dva základné druhy vlákniny (zastúpené v rastlinách):

  • Rozpustná:

    Je tvorená zložkami rastlinných buniek, ktoré napučiavajú vo vode (= je hygroskopická). V hrubom čreve sa účinkom baktérií (pomocou fermentačných pochodov) rozkladajú na jednoduchšie zložky. Rozpustné frakcie vlákniny ľudský tráviaci trakt dokáže stráviť. Je bežnou súčasťou ovocia, zeleniny, obilnín, orechov i strukovín, vždy v rôznych pomeroch. Hlavným účinkom rozpustnej vlákniny je vstrebávanie nadbytočnej vody z čriev a zväčšovanie objemu stolice. Ďalšou dôležitou vlastnosťou je ovplyvňovanie metabolizmu cholesterolu v krvi. V posledných rokoch sa do popredia záujmu dostávajú špecifické druhy rozpustných foriem vlákniny, ktoré sa označujú pojmom prebiotiká (napr. fruktooligosacharidy – FOS, galaktooligosacharidy – GOS, prípadne inulín), u ktorých sa preukazujú rôzne priaznivé zdravotné účinky.

  • Nerozpustná:

    Najviac je zastúpená v obilninách, zelenine, strukovinách a hubách. Je zložená z rôznych zložiek bunkových stien a lignínov, ktoré síce viažu vodu, ale nebobtnajú. Ľudský tráviaci systém ich nevie rozložiť (na rozdiel od prežúvavcov), prechádza preto zažívacím traktom nestrávené. Pravidelný príjem tejto formy vlákniny podporuje črevné funkcie (zlepšuje peristaltiku čriev) a vylučovanie zvyškov metabolizmu vrátane rôznych nežiaducich látok prijímaných bežnou stravou (tzv. mechanické procesy detoxikácie).

Pri vláknine všeobecne platia nasledujúce v praxi dôležité informácie:

  1. Oba druhy vlákniny (rozpustné aj nerozpustné) sa nachádzajú prakticky vo všetkých rastlinách, vždy v iných zastúpeniach a vzájomných pomeroch. Napríklad v ovocí prevažujú rozpustné, v zelenine naopak nerozpustné druhy.
  2. Vláknina je nesmierne dôležitá pre správnu funkciu tráviaceho traktu - zväčšuje objem tráveniny a zlepšuje jej priechod v črevách. Rozhoduje tak o stavoch zápchy alebo hnačiek. V praxi je preto potrebné konzumovať dostatok potravín s obsahom vlákniny, ktorá je v bežnej strave väčšiny ľudí veľmi nedostatková.
  3. Vláknina ovplyvňuje hodnoty glykemického indexu potravín (znižuje ich). Hrá tak významnú úlohu v prevencii pred vznikom inzulínovej rezistencie a cukrovky druhého typu.
  4. Vláknina nemá takmer žiadnu výživovú hodnotu. Pretože sa jej vstrebávanie odvíja od úrovne aktivity črevných baktérií, bola stanovená jej energetická hodnota iba ako priemerná (necelé 2 kcal na 1 gram).
  5. Priemerný denný príjem vlákniny u dospelého človeka by sa mal pohybovať medzi 25-35 g, u väčšiny ľudí v západnej civilizácii však dosahuje polovičné hodnoty.
  6. Vláknina je súčasťou mnohých rôznych prípravkov určených na redukciu váhy – vďaka vstrebanej vode napĺňa žalúdok a znižuje chuť do jedla. Zároveň predlžuje trávenie potravy a pôsobí tak pocit nasýtenia.
  7. Nárazový nadmerný príjem vlákniny môže vyvolať nadúvanie, plynatosť a bolesti v bruchu.
  8. Vysoký príjem vlákniny môže znižovať účinnosť niektorých liekov vrátane orálnej antikoncepcie.
  9. Niektoré potraviny s vysokým obsahom vlákniny – napr. ľanové semienko – obsahujú rastlinné estrogény, ktoré sa odporúčajú na zníženie rizika vzniku rakoviny prsníka u žien.

Vláknina

Pretože množstvo vlákniny obsiahnutej v strave pomerne výrazným spôsobom rozhoduje o správaní metabolizmu a teda aj nášho zdravia, je potrebné jej venovať patričnú pozornosť. Ani v tomto prípade pri výučbe nerobíme výnimku a zbytočne sa nezaťažujeme zložitým počítaním jej príjmu. V okamihu, keď ctíme pravidlo pestrosti v stravovaní a naučíme sa pracovať s dostatkom zeleniny, ovocia a strukovín v každodennom jedálničku, nie je v praxi problém zaistiť dostatok vlákniny. Pretože pri výučbe používame vlastne vyvinutú aplikáciu ZOF, ktorá pri zostavovaní výživových plánov počíta okrem iného aj obsah jednotlivých živín, majú študenti možnosť si vypestovať určitú formu „citu“ na manipuláciu s množstvom vlákniny v strave aj bez zložitých prepočtov.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Aleš Velich

www.luckyhealth.cz

Najväčšiu hodnotu som objavil až s odstupom času a pribúdajúcou praxou. Pre mňa bol najväčším prínosom komplexný, nestranný pohľad na kvalitu a rozmanitosť potravín v našej krajine. Rozšírila moje základné chápanie možností hodnotenia a celkového pohľadu na telo a osobnosť človeka. Najväčšou pravdou bolo, že len telo klienta má pravdu v tom, čo mu najviac vyhovuje. A všetko sa musí točiť okolo toho, že každý človek je iný a prešiel iným vývojom a potrebuje rozmanitosť a striedmosť v stravovaní.

Téma zdravého tela ma vždy zaujímala. Vždy ma fascinovalo poznanie, že ak človek naozaj chce, môže nájsť cestu k zdraviu, spokojnosti a radostnému životu. Verím, že keď naše ľudské telo funguje dobre, je zdravé, štíhle a šťastné v každom ohľade, môžeme v takomto tele žiť život, po ktorom tajne túžime. Cvičím už viac ako 20 rokov a som si istý, že nikdy neprestanem. O zdravú výživu sa zaujímam rovnako dlho, ale až vďaka kurzom Martina Jelínka sa mi otvoril úplne úžasný priestor na štúdium výživy. Tieto kurzy prekonali moje očakávania. Sú doslova nabité informáciami, starostlivo poskladané do jedného logického celku a dovolím si tvrdiť, že aj úplný laik čoskoro pochopí všetky súvislosti krok za krokom. Veľmi si vážim a oceňujem aj celostný pohľad, ktorý je možné rozoznať v osobných prednáškach pána Jelinka aj ostatných lektorov a ktorý považujem za veľmi zaujímavý.Kedysi som si priala, aby do môjho života vstupovali len skutočné a stopercentné veci, udalosti a ľudia... Som si úplne istá, že kurzy ATAC presne spĺňajú moje želanie.

Marek Machus

Kurz Poradca pre výživu a výživové doplnky ma ako kuchára posunul ďalej v mojom profesionálnom živote a otvoril mi nové obzory v príprave jedál. Štúdiu vrelo odporúčam všetkým, ktorí majú radi svoje telo a túžia po lepšom a zdravšom živote.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu