Vláknina

Vláknina fakticky patrí do skupiny sacharidov. Existujú dva základné druhy vlákniny (zastúpené v rastlinách):

  • Rozpustná:

    Je tvorená zložkami rastlinných buniek, ktoré napučiavajú vo vode (= je hygroskopická). V hrubom čreve sa účinkom baktérií (pomocou fermentačných pochodov) rozkladajú na jednoduchšie zložky. Rozpustné frakcie vlákniny ľudský tráviaci trakt dokáže stráviť. Je bežnou súčasťou ovocia, zeleniny, obilnín, orechov i strukovín, vždy v rôznych pomeroch. Hlavným účinkom rozpustnej vlákniny je vstrebávanie nadbytočnej vody z čriev a zväčšovanie objemu stolice. Ďalšou dôležitou vlastnosťou je ovplyvňovanie metabolizmu cholesterolu v krvi. V posledných rokoch sa do popredia záujmu dostávajú špecifické druhy rozpustných foriem vlákniny, ktoré sa označujú pojmom prebiotiká (napr. fruktooligosacharidy – FOS, galaktooligosacharidy – GOS, prípadne inulín), u ktorých sa preukazujú rôzne priaznivé zdravotné účinky.

  • Nerozpustná:

    Najviac je zastúpená v obilninách, zelenine, strukovinách a hubách. Je zložená z rôznych zložiek bunkových stien a lignínov, ktoré síce viažu vodu, ale nebobtnajú. Ľudský tráviaci systém ich nevie rozložiť (na rozdiel od prežúvavcov), prechádza preto zažívacím traktom nestrávené. Pravidelný príjem tejto formy vlákniny podporuje črevné funkcie (zlepšuje peristaltiku čriev) a vylučovanie zvyškov metabolizmu vrátane rôznych nežiaducich látok prijímaných bežnou stravou (tzv. mechanické procesy detoxikácie).

Pri vláknine všeobecne platia nasledujúce v praxi dôležité informácie:

  1. Oba druhy vlákniny (rozpustné aj nerozpustné) sa nachádzajú prakticky vo všetkých rastlinách, vždy v iných zastúpeniach a vzájomných pomeroch. Napríklad v ovocí prevažujú rozpustné, v zelenine naopak nerozpustné druhy.
  2. Vláknina je nesmierne dôležitá pre správnu funkciu tráviaceho traktu - zväčšuje objem tráveniny a zlepšuje jej priechod v črevách. Rozhoduje tak o stavoch zápchy alebo hnačiek. V praxi je preto potrebné konzumovať dostatok potravín s obsahom vlákniny, ktorá je v bežnej strave väčšiny ľudí veľmi nedostatková.
  3. Vláknina ovplyvňuje hodnoty glykemického indexu potravín (znižuje ich). Hrá tak významnú úlohu v prevencii pred vznikom inzulínovej rezistencie a cukrovky druhého typu.
  4. Vláknina nemá takmer žiadnu výživovú hodnotu. Pretože sa jej vstrebávanie odvíja od úrovne aktivity črevných baktérií, bola stanovená jej energetická hodnota iba ako priemerná (necelé 2 kcal na 1 gram).
  5. Priemerný denný príjem vlákniny u dospelého človeka by sa mal pohybovať medzi 25-35 g, u väčšiny ľudí v západnej civilizácii však dosahuje polovičné hodnoty.
  6. Vláknina je súčasťou mnohých rôznych prípravkov určených na redukciu váhy – vďaka vstrebanej vode napĺňa žalúdok a znižuje chuť do jedla. Zároveň predlžuje trávenie potravy a pôsobí tak pocit nasýtenia.
  7. Nárazový nadmerný príjem vlákniny môže vyvolať nadúvanie, plynatosť a bolesti v bruchu.
  8. Vysoký príjem vlákniny môže znižovať účinnosť niektorých liekov vrátane orálnej antikoncepcie.
  9. Niektoré potraviny s vysokým obsahom vlákniny – napr. ľanové semienko – obsahujú rastlinné estrogény, ktoré sa odporúčajú na zníženie rizika vzniku rakoviny prsníka u žien.

Vláknina

Pretože množstvo vlákniny obsiahnutej v strave pomerne výrazným spôsobom rozhoduje o správaní metabolizmu a teda aj nášho zdravia, je potrebné jej venovať patričnú pozornosť. Ani v tomto prípade pri výučbe nerobíme výnimku a zbytočne sa nezaťažujeme zložitým počítaním jej príjmu. V okamihu, keď ctíme pravidlo pestrosti v stravovaní a naučíme sa pracovať s dostatkom zeleniny, ovocia a strukovín v každodennom jedálničku, nie je v praxi problém zaistiť dostatok vlákniny. Pretože pri výučbe používame vlastne vyvinutú aplikáciu ZOF, ktorá pri zostavovaní výživových plánov počíta okrem iného aj obsah jednotlivých živín, majú študenti možnosť si vypestovať určitú formu „citu“ na manipuláciu s množstvom vlákniny v strave aj bez zložitých prepočtov.

Audio verze tohoto článku:

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Juliana Hulejová

Som rád, že som si vybral tieto kurzy, pretože mi poskytli všetko, čo som potreboval. Vďaka možnosti komunikovať s takým odborníkom, akým je Mgr. Jelinek, pochopil som veľa nezrovnalostí, ktoré som nahromadil za niekoľko rokov "samoštúdia" výživy. Oceňujem spôsob, akým postupujete vpred, a teším sa na ďalšie skvelé a zaujímavé kurzy, ktoré pripravujete.Chcem vám poďakovať za vašu profesionalitu, skvelú formu štúdia a váš pozitívny prístup, bola to určite najlepšia voľba.

Iveta Janoušková

O kurzy ATAC som sa začala zaujímať po tom, čo moja bývalá výživová poradkyňa skončila v práci kvôli materskej dovolenke, a v tej chvíli som si pomyslela: "Čo si teraz bez nej počnem?"? Už si presne nepamätám, kde na mňa vybehla reklama s menom Martin Jelínek (čoskoro), ale viem, že som začal svoj výskum na vašej webovej stránke a prečítal si prvú elektronickú knihu Pravda o chudnutí. Teória sa mi páčila, pretože mi stopercentne pripomínala zásady a názory môjho bývalého poradcu. A bolo rozhodnuté: "Mám ďalšiu osobu, ktorej môžem dôverovať." :-) Zapísala som sa do kurzu Poradca pre výživu a výživové doplnky a do ďalších kurzov, ktoré ponúkate, a získala som toľko informácií, že už nepotrebujem osobného odborníka. Konečne mi dáva zmysel, ako a prečo bol zostavený môj pôvodný jedálniček. Postupne som začal chápať celú diétu a neznáma skladačka sa mi každým dňom pomaly viac a viac skladala do obrazu. Sama by som jedného dňa rada pomohla ľuďom, ktorí možno zbytočne bojujú tak ako kedysi ja. Dnes chápem, že jedlo je radosť a potešenie, ktoré si možno vychutnať, ak si ho človek vie počas dňa dať na tanier. Teším sa, že si budem môcť zakúpiť ďalšie kurzy a načerpať nové informácie. Rád čítam články, ktoré mi pravidelne prichádzajú na e-mail, a samozrejme, knihy od vás zdobia moju knižnicu. Prajem vám veľa úspechov a ďakujem vám za existenciu online, pretože môžem študovať aj v Londýne. Ste BOH!

RNDr. Markéta Rezková

www.zdravejkancl.cz

Keď som si vyberal z množstva kurzov, ktoré ponúkali rôzne organizácie, hlavnými faktormi pre mňa boli akreditácia ministerstva školstva a vedy, časová flexibilita, ale predovšetkým rozšírené množstvo informácií v porovnaní so štandardnými kurzami. Hoci šesťmesačný kurz "Poradca pre výživu a výživové doplnky" nie je akreditovaný, ostatné body ma nadmieru uspokojili. Formát, prehľadnosť a štruktúra informácií v denných lekciách boli napísané zrozumiteľne a veľmi zaujímavo, navyše dôležité informácie boli zvýraznené tak, aby sa v nich dalo ľahko orientovať. Okrem samotných hodín musím vyzdvihnúť najmä hru ZOF, v ktorej sa získané vedomosti aplikovali v "praxi" a ktorá je neoceniteľnou pomôckou počas štúdia. Ešte raz ďakujem a veľmi rada absolvujem ďalší z ponúkaných kurzov!

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu