Cholesterol

Cholesterol je látka, ktorej význam pre ľudské zdravie sa často spomína najmä pri kardiovaskulárnych ochoreniach. Malá časť cholesterolu sa prijíma v živočíšnej strave (najbohatšími zdrojmi sú vnútornosti a vajcia), ale prevažnú väčšinu (približne 90-95 %) si telo vytvára samo (v pečeni). Ak z akéhokoľvek dôvodu (obmedzenia v stravovaní) neprijímame žiadny cholesterol, telo má schopnosť zvýšiť vlastnú produkciu, v skutočnosti tak jeho nedostatok nehrozí.

Cholesterol je východiskovou látkou pre produkciu niektorých hormónov. Je základnou zložkou žlčových kyselín, bez ktorých nie je možné tráviť potravu, okrem iného sa z neho tvorí vitamín D. Pomáha tiež telu spracovávať tuky a je kľúčovou zložkou pri tvorbe bunkových membrán. V krvi sa prenáša prostredníctvom látok nazývaných lipoproteíny. Podľa hustoty sa delia na:

1. Lipoproteíny s vysokou hustotou - označované ako HDL (high density lipoprotein),
2. Lipoproteíny s nízkou hustotou - LDL (low density lipoprotein),
3. Lipoproteíny s veľmi nízkou hustotou - VLDL (very low density lipoprotein).

Zo strany medicíny sa všeobecne prezentuje, že je potrebné sledovať nielen hladinu celkového cholesterolu, ale aj pomer HDL a LDL.
Hlavnou úlohou LDL cholesterolu je prenášať túto látku z krvi do okolitých tkanív, zatiaľ čo úlohou HDL nosiča je prenášať prebytočný cholesterol do pečene, kde sa rozkladá. Nadbytok LDL v porovnaní s HDL sa ľahko oxiduje a má schopnosť prednostne sa ukladať v tzv. sklerotických plakoch v stenách ciev, čo vedie k ateroskleróze (= kôrnatenie tepien a ciev). Tým sa zužuje priechodnosť ciev a dochádza k poruchám prietoku krvi, čo môže viesť k infarktu alebo mŕtvici. Z týchto dôvodov sa LDL cholesterol bežne označuje ako "zlý" a HDL cholesterol ako "dobrý".

Vplyv stravy na cholesterol

Poruchy metabolizmu cholesterolu (ktoré zahŕňajú celkový nadbytok cholesterolu vrátane zvýšených hladín LDL) sa dajú ľahko riešiť úpravou životného štýlu a telo môže na takýto správne nastavený režim reagovať veľmi pružne. Dôležité je pravidelné cvičenie, vhodnejšia je aeróbna aktivita. Zároveň je nevyhnutné kontrolovať prejavy stresu.
V strave má preukázateľne vplyv hneď niekoľko faktorov:

  • Obmedzenie konzumácie zdrojov cholesterolu.
    Platí to najmä pre vnútornosti a vajcia (žĺtok). Samotné zníženie príjmu tejto látky však vo väčšine prípadov situáciu nevyrieši.
  • Zníženie príjmu potravín, ktoré zvyšujú oxidáciu.
    Platí to najmä pre zdroje nadbytočných tukov (= vyprážané jedlá) a nadbytočných cukrov (= sladkosti).
  • Dostatok antioxidantov.
    Ich zvýšený príjem znižuje prejavy oxidácie. Tým sa zabráni tomu, aby väčšie množstvo LDL cholesterolu podľahlo tomuto procesu a podporilo tvorbu a ukladanie tukových plakov v tepnách a cievach. Hlavnými zdrojmi sú zelenina, ovocie, naklíčené potraviny alebo vhodne zvolené výživové doplnky.
     
  • Zvýšený príjem vlákniny.
    To platí nielen pre vlákninu ako celok. Obzvlášť dôležitá je rozpustná forma, pretože sa preukázalo, že má pozitívny vplyv na hladinu cholesterolu v krvi (= znižuje ju). V strave to znamená pravidelnú prítomnosť vybraných druhov zeleniny, ovocia, strukovín a celozrnných výrobkov.
     
  •  Úprava množstva niektorých tukov.
    Ide najmä o zvýšenie príjmu omega-3 tukov a zníženie podielu omega-6 tukov. Vzájomný pomer týchto mastných kyselín sa bežne používa ako indikátor kvality stravy pri zvýšenej hladine cholesterolu a tukov v krvi.

Pri úprave metabolizmu cholesterolu nie je v strave veľa pravidiel, ktoré treba dodržiavať. Pri snahe dosiahnuť nutričné ​​optimum na všetkých úrovniach ale vzniká výzva. Tej je rozumné čeliť pomocou výživového softvéru, ktorý dokáže posúdiť všetky požadované faktory. Dodržiavanie len všeobecných pravidiel totiž nestačí, pretože bez podrobného monitorovania množstva určitých živín nie je možné zabezpečiť ich správne zastúpenie. Typickým príkladom je pomer omega-3 a omega-6, ktorý sa odporúča približne 1:3. Študenti na našich kurzoch majú k dispozícii pomocníka v podobe výučbovej aplikácie ZOF, ktorá meria všetky tieto dôležité parametre - zastúpenie a pomer mastných kyselín, množstvo cholesterolu, rozpustnej a nerozpustnej vlákniny, hodnoty antioxidantov a mnohé ďalšie. Takto sa naučia vytvárať stravu, ktorá môže zabrániť kardiovaskulárnym ochoreniam - najväčšiemu zabijakovi súčasnosti.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Dana Švestková

www.revite.cz

Chcela by som poďakovať pánovi Martinovi Jelínkovi za jeho profesionálny a komplexný spôsob výučby. V oblasti holistického zdravia pracujem už 23 rokov a cítila som, že mi v starostlivosti o klientov stále chýbajú informácie o výžive. Ako experimentátor s RAW stravovaním som zistil, že extrémy ľudskému telu neprospievajú, aj keď sa niektoré spôsoby stravovania zdajú byť jediné zdravé. Individuálny prístup k jednotlivcovi (klientovi) je najdôležitejší.Na kurze ATAC som pochopil súvislosti niektorých vecí, ktoré som vedel, ale aj nové skutočnosti, ktoré ma prekvapili. Už niekoľko rokov som vegetariánka, dôležité podnety a rady o vyváženom stravovaní som dostala od skvelého učiteľa pána Jelínka.Keď sa nás pýtali, prečo sme si vybrali práve toto školiace stredisko, odpovedala som, že intuícia. Pri hľadaní vhodného kurzu - výživového poradcu - prevládala skutočnosť, že kurzy ATAC spájajú západný medicínsky prístup so starovekými východnými učeniami. Som terapeutka TCM a energetickej psychológie. Takže obsah kurzu je presne podľa môjho zamerania, je skvelý a štúdium som si užila.Môj priateľ, ktorého som presvedčila, aby študoval so mnou, mi niekoľkokrát povedal: ,,Vybrala si si dobre".A ja som o tom na 100 % presvedčená.Ešte raz ďakujem za milý prístup a ústretovosť.Kurz môžem všetkým záujemcom len odporučiť. Myslím, že v Českej republike nenájdete lepšie.

Mgr. Taťána Rovnerová

www.rovnerova.cz

Kurz Nutrition and Supplementation Advisor ma absolútne nadchol svojím veľmi širokým záberom tém súvisiacich s výživou ľudí. Ako jediný kurz svojho druhu na našom trhu ponúka holistický pohľad na tému výživy, ktorý zahŕňa nielen hlavné koncepty západnej medicíny, ale dopĺňa ich o prístup tradičnej čínskej medicíny a ajurvédy. Mozaiku poznatkov veľmi vhodne dopĺňajú základné informácie z oblasti homeopatie, prírodnej medicíny, jednotlivých výživových trendov či špecifík výživy pri rôznych chronických ochoreniach. Pozitívne ma prekvapila starostlivo prepracovaná forma, akou bol online kurz vedený. A čerešničkou na torte bol absolútne skvelý osobný prístup lektorky kurzu Mgr. Martin Jelínek.

Zdenka Vlčková

Som spokojná nielen s kvalitou a formou kurzu, ale aj s možnosťou ďalšej spolupráce s pánom Mgr. Jelinek, ako aj s ďalšími kolegami. Je to veľký profesionálny prínos.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu