Kurzy ATAC

Úvod / Čo sa u nás študuje / Cholesterol

Cholesterol

Cholesterol

Cholesterol je látka, ktorej význam pre ľudské zdravie sa často spomína najmä pri kardiovaskulárnych ochoreniach. Malá časť cholesterolu sa prijíma v živočíšnej strave (najbohatšími zdrojmi sú vnútornosti a vajcia), ale prevažnú väčšinu (približne 90-95 %) si telo vytvára samo (v pečeni). Ak z akéhokoľvek dôvodu (obmedzenia v stravovaní) neprijímame žiadny cholesterol, telo má schopnosť zvýšiť vlastnú produkciu, v skutočnosti tak jeho nedostatok nehrozí.

Cholesterol je východiskovou látkou pre produkciu niektorých hormónov. Je základnou zložkou žlčových kyselín, bez ktorých nie je možné tráviť potravu, okrem iného sa z neho tvorí vitamín D. Pomáha tiež telu spracovávať tuky a je kľúčovou zložkou pri tvorbe bunkových membrán. V krvi sa prenáša prostredníctvom látok nazývaných lipoproteíny. Podľa hustoty sa delia na:

1. Lipoproteíny s vysokou hustotou - označované ako HDL (high density lipoprotein),
2. Lipoproteíny s nízkou hustotou - LDL (low density lipoprotein),
3. Lipoproteíny s veľmi nízkou hustotou - VLDL (very low density lipoprotein).

Zo strany medicíny sa všeobecne prezentuje, že je potrebné sledovať nielen hladinu celkového cholesterolu, ale aj pomer HDL a LDL.
Hlavnou úlohou LDL cholesterolu je prenášať túto látku z krvi do okolitých tkanív, zatiaľ čo úlohou HDL nosiča je prenášať prebytočný cholesterol do pečene, kde sa rozkladá. Nadbytok LDL v porovnaní s HDL sa ľahko oxiduje a má schopnosť prednostne sa ukladať v tzv. sklerotických plakoch v stenách ciev, čo vedie k ateroskleróze (= kôrnatenie tepien a ciev). Tým sa zužuje priechodnosť ciev a dochádza k poruchám prietoku krvi, čo môže viesť k infarktu alebo mŕtvici. Z týchto dôvodov sa LDL cholesterol bežne označuje ako "zlý" a HDL cholesterol ako "dobrý".

Vplyv stravy na cholesterol

Poruchy metabolizmu cholesterolu (ktoré zahŕňajú celkový nadbytok cholesterolu vrátane zvýšených hladín LDL) sa dajú ľahko riešiť úpravou životného štýlu a telo môže na takýto správne nastavený režim reagovať veľmi pružne. Dôležité je pravidelné cvičenie, vhodnejšia je aeróbna aktivita. Zároveň je nevyhnutné kontrolovať prejavy stresu.
V strave má preukázateľne vplyv hneď niekoľko faktorov:

  • Obmedzenie konzumácie zdrojov cholesterolu.
    Platí to najmä pre vnútornosti a vajcia (žĺtok). Samotné zníženie príjmu tejto látky však vo väčšine prípadov situáciu nevyrieši.
  • Zníženie príjmu potravín, ktoré zvyšujú oxidáciu.
    Platí to najmä pre zdroje nadbytočných tukov (= vyprážané jedlá) a nadbytočných cukrov (= sladkosti).
  • Dostatok antioxidantov.
    Ich zvýšený príjem znižuje prejavy oxidácie. Tým sa zabráni tomu, aby väčšie množstvo LDL cholesterolu podľahlo tomuto procesu a podporilo tvorbu a ukladanie tukových plakov v tepnách a cievach. Hlavnými zdrojmi sú zelenina, ovocie, naklíčené potraviny alebo vhodne zvolené výživové doplnky.
     
  • Zvýšený príjem vlákniny.
    To platí nielen pre vlákninu ako celok. Obzvlášť dôležitá je rozpustná forma, pretože sa preukázalo, že má pozitívny vplyv na hladinu cholesterolu v krvi (= znižuje ju). V strave to znamená pravidelnú prítomnosť vybraných druhov zeleniny, ovocia, strukovín a celozrnných výrobkov.
     
  •  Úprava množstva niektorých tukov.
    Ide najmä o zvýšenie príjmu omega-3 tukov a zníženie podielu omega-6 tukov. Vzájomný pomer týchto mastných kyselín sa bežne používa ako indikátor kvality stravy pri zvýšenej hladine cholesterolu a tukov v krvi.

Pri úprave metabolizmu cholesterolu nie je v strave veľa pravidiel, ktoré treba dodržiavať. Pri snahe dosiahnuť nutričné ​​optimum na všetkých úrovniach ale vzniká výzva. Tej je rozumné čeliť pomocou výživového softvéru, ktorý dokáže posúdiť všetky požadované faktory. Dodržiavanie len všeobecných pravidiel totiž nestačí, pretože bez podrobného monitorovania množstva určitých živín nie je možné zabezpečiť ich správne zastúpenie. Typickým príkladom je pomer omega-3 a omega-6, ktorý sa odporúča približne 1:3. Študenti na našich kurzoch majú k dispozícii pomocníka v podobe výučbovej aplikácie ZOF, ktorá meria všetky tieto dôležité parametre - zastúpenie a pomer mastných kyselín, množstvo cholesterolu, rozpustnej a nerozpustnej vlákniny, hodnoty antioxidantov a mnohé ďalšie. Takto sa naučia vytvárať stravu, ktorá môže zabrániť kardiovaskulárnym ochoreniam - najväčšiemu zabijakovi súčasnosti.

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Bc. Hana Brabec

Kurz Poradca pre výživu a suplementáciu je naozaj veľmi obsažný, niektoré témy si len po niekoľkých mesiacoch sadajú na správne miesto v hlave. Pred kurzom som mala pocit, že sa zaujímam o výživu, ale počas kurzu som si uvedomila, aká objemná je daná problematika. Preberali sme témy, o ktorých som nemala ani páru (termika, energetické tendencie, existencia nadbytku vlákniny, klíčenia, fermentácie, kontraindikácie doplnkov stravy), ale dnes vidím, aké sú dôležité. Napriek tomu mám pocit, že informácie v kurze sú iba základňou, na ktorej budem stavať postupným prehlbovaním daných tém. Veľmi si cením komplexný prístup k danej problematike. Hľadala som kurz, ktorý by nebol zameraný len na podiel makrozložiek, príp. mikrozložiek. Sama som tušila, že s výživou súvisí psychika, že každý je individualita, že rovnaká strava za iných podmienok nebude rovnaká, že by sme nemali v zime jesť to isté čo v lete, atď. Toto všetko som si v tomto kurze overila. Počas celého kurzu nás pán Jelínek učil, že je potrebné rešpektovať individualitu človeka, že všetko je relatívne, že každá akcia má reakciu, a že problematika výživy musí byť holistická, aby bola účinná a že prílišné generalizácie môžu ubližovať. Sama som toto zažila ako zákazníčka, kde mi po zjednodušených radách Výživovej poradkyne bolo stále ťažko a ukrutná zima. Nadšená som z výukovej hry ZOF, prakticky som si precvičila jednotlivé problematiky, dostali sa mi pod kožu vcelku automaticky a oveľa rýchlejšie, než keby som sa ich učila rýdzo teoreticky. Často sa mi objavil „problém“, na ktorý by som možno narazila až v praxi, tu som sa mohla pohrať s tým, ako ho vyriešiť a vďaka tomu som sa naučila zase niečo nové. Je to taká škola hrou. Prínosné boli aj recepty, ktoré mi pri strate inšpirácie pomohli „variť“. Okrem vyššie uvedených benefitov mal pre mňa kurz ešte jednu ohromnú výhodu a to možnosť študovať online. V priebehu kurzu som sa totiž sťahovala do iného mesta (100km) a nebolo by pre mňa schopné v priebehu toho ešte dochádzať do iného mesta.

Petra Menšíková

Pán Jelínok, chcela by som Vám veľmi poďakovať za možnosť vzdelávať sa pod Vašim vedením v odbore poradenstvo vo výžive. Na rozdiel od študijných rokov, som sa na každú prednášku veľmi tešila a som vďačná za túto skúsenosť a veľa prínosných informácií. Tiež voľba školiteľov je super a tým, že je každý prednášajúci, z iného "cesta", prináša na danú tému, iný spôsob osvety a to vnímam ako veľký prínos. V každom prípade to nebol môj posledný kurz "u Vás" a hneď ako mi možnosti dovolia, budem sa tešiť opäť na videnie ;-) Tiež veľmi vítam Vašu ústretovosť v zodpovedaní všetečných otázok a snahu absolventov, ktorí kurz už absolvovali, motivovať na ich ceste ďalej av rámci svojich možností ich podporovať, čím vloženú investíciu do kurzu robíte zanedbateľnou položkou, ktorá sa mnohonásobne vráti! Majte sa veľmi fajn a vďaka za túto prínosnú skúsenosť!

Sabina Polenkovičová

Ako zdravotná sestra vidím následky zlého životného štýlu každý deň. Moderná medicína toto rieši len podaním na to určenej medikácie. Pre ľudí som chcela robiť oveľa viac, a to najmä v prevencii. O stravovaní som sa vždy zaujímala a ľudia si ku mne (neviem prečo) chodili po rady. Tak som sa rozhodla svoje znalosti prehĺbiť a pridať im hodnotu v kurze Poradca pre výživu a suplementáciu - on-line. Polročný kurz je naozaj rozsiahly, rozhodne z neho nevyjdete, ako tzv. "rýchlokvaška" naučená iba teoreticky. Získate v ňom prehľad o rôznych výživových smeroch. Čo ako človek, preferujúci rastlinnú stravu, veľmi oceňujem. S každou ďalšou lekciou sa dozviete nové a nové informácie, medzi ktorými začnete hľadať súvislosti, až sa postupom času vypracujete na komplexný pohľad na stravovanie. Predovšetkým by som chcela vyzdvihnúť veľmi zaujímavú a zábavnú formu lekcií, a to aj tú praktickú: pracovanie s myšlienkovými mapami a hrou ZOF.