Úvod / Čo sa u nás študuje / Cholesterol
Cholesterol je látka, ktorej význam pre ľudské zdravie sa často spomína najmä pri kardiovaskulárnych ochoreniach. Malá časť cholesterolu sa prijíma v živočíšnej strave (najbohatšími zdrojmi sú vnútornosti a vajcia), ale prevažnú väčšinu (približne 90-95 %) si telo vytvára samo (v pečeni). Ak z akéhokoľvek dôvodu (obmedzenia v stravovaní) neprijímame žiadny cholesterol, telo má schopnosť zvýšiť vlastnú produkciu, v skutočnosti tak jeho nedostatok nehrozí.
Cholesterol je východiskovou látkou pre produkciu niektorých hormónov. Je základnou zložkou žlčových kyselín, bez ktorých nie je možné tráviť potravu, okrem iného sa z neho tvorí vitamín D. Pomáha tiež telu spracovávať tuky a je kľúčovou zložkou pri tvorbe bunkových membrán. V krvi sa prenáša prostredníctvom látok nazývaných lipoproteíny. Podľa hustoty sa delia na:
1. Lipoproteíny s vysokou hustotou - označované ako HDL (high density lipoprotein),
2. Lipoproteíny s nízkou hustotou - LDL (low density lipoprotein),
3. Lipoproteíny s veľmi nízkou hustotou - VLDL (very low density lipoprotein).
Zo strany medicíny sa všeobecne prezentuje, že je potrebné sledovať nielen hladinu celkového cholesterolu, ale aj pomer HDL a LDL.
Hlavnou úlohou LDL cholesterolu je prenášať túto látku z krvi do okolitých tkanív, zatiaľ čo úlohou HDL nosiča je prenášať prebytočný cholesterol do pečene, kde sa rozkladá. Nadbytok LDL v porovnaní s HDL sa ľahko oxiduje a má schopnosť prednostne sa ukladať v tzv. sklerotických plakoch v stenách ciev, čo vedie k ateroskleróze (= kôrnatenie tepien a ciev). Tým sa zužuje priechodnosť ciev a dochádza k poruchám prietoku krvi, čo môže viesť k infarktu alebo mŕtvici. Z týchto dôvodov sa LDL cholesterol bežne označuje ako "zlý" a HDL cholesterol ako "dobrý".
Poruchy metabolizmu cholesterolu (ktoré zahŕňajú celkový nadbytok cholesterolu vrátane zvýšených hladín LDL) sa dajú ľahko riešiť úpravou životného štýlu a telo môže na takýto správne nastavený režim reagovať veľmi pružne. Dôležité je pravidelné cvičenie, vhodnejšia je aeróbna aktivita. Zároveň je nevyhnutné kontrolovať prejavy stresu.
V strave má preukázateľne vplyv hneď niekoľko faktorov:
Pri úprave metabolizmu cholesterolu nie je v strave veľa pravidiel, ktoré treba dodržiavať. Pri snahe dosiahnuť nutričné optimum na všetkých úrovniach ale vzniká výzva. Tej je rozumné čeliť pomocou výživového softvéru, ktorý dokáže posúdiť všetky požadované faktory. Dodržiavanie len všeobecných pravidiel totiž nestačí, pretože bez podrobného monitorovania množstva určitých živín nie je možné zabezpečiť ich správne zastúpenie. Typickým príkladom je pomer omega-3 a omega-6, ktorý sa odporúča približne 1:3. Študenti na našich kurzoch majú k dispozícii pomocníka v podobe výučbovej aplikácie ZOF, ktorá meria všetky tieto dôležité parametre - zastúpenie a pomer mastných kyselín, množstvo cholesterolu, rozpustnej a nerozpustnej vlákniny, hodnoty antioxidantov a mnohé ďalšie. Takto sa naučia vytvárať stravu, ktorá môže zabrániť kardiovaskulárnym ochoreniam - najväčšiemu zabijakovi súčasnosti.
Gabriela Kortová
O zdravý životný štýl sa zaujímam už dlhšiu dobu. K úplnej spokojnosti mi už chýbalo iba zoznámiť sa s kurzami pána Martina Jelínka. Na začiatku som sa bála, či to ako úplný laik zvládnem, ale obavy sa rozplynuli a čoskoro som pochopila, že nezostane iba pri jednom kurze. Investícia do seba a svojho rozvoja je tou najlepšou investíciou. Ak sa za tri roky človek obzrie späť a zistí, že sa v jeho živote nič veľmi nezmenilo a nikam ďalej sa neposunul – sú to 3 premárnené roky. Rada by som týmto poďakovala za profesionalitu a veľmi ľudský prístup, ochotu a možnosť sa posunúť opäť o kus ďalej.
Bc. Hana Brabec
Kurz Poradca pre výživu a suplementáciu je naozaj veľmi obsažný, niektoré témy si len po niekoľkých mesiacoch sadajú na správne miesto v hlave. Pred kurzom som mala pocit, že sa zaujímam o výživu, ale počas kurzu som si uvedomila, aká objemná je daná problematika. Preberali sme témy, o ktorých som nemala ani páru (termika, energetické tendencie, existencia nadbytku vlákniny, klíčenia, fermentácie, kontraindikácie doplnkov stravy), ale dnes vidím, aké sú dôležité. Napriek tomu mám pocit, že informácie v kurze sú iba základňou, na ktorej budem stavať postupným prehlbovaním daných tém. Veľmi si cením komplexný prístup k danej problematike. Hľadala som kurz, ktorý by nebol zameraný len na podiel makrozložiek, príp. mikrozložiek. Sama som tušila, že s výživou súvisí psychika, že každý je individualita, že rovnaká strava za iných podmienok nebude rovnaká, že by sme nemali v zime jesť to isté čo v lete, atď. Toto všetko som si v tomto kurze overila. Počas celého kurzu nás pán Jelínek učil, že je potrebné rešpektovať individualitu človeka, že všetko je relatívne, že každá akcia má reakciu, a že problematika výživy musí byť holistická, aby bola účinná a že prílišné generalizácie môžu ubližovať. Sama som toto zažila ako zákazníčka, kde mi po zjednodušených radách Výživovej poradkyne bolo stále ťažko a ukrutná zima. Nadšená som z výukovej hry ZOF, prakticky som si precvičila jednotlivé problematiky, dostali sa mi pod kožu vcelku automaticky a oveľa rýchlejšie, než keby som sa ich učila rýdzo teoreticky. Často sa mi objavil „problém“, na ktorý by som možno narazila až v praxi, tu som sa mohla pohrať s tým, ako ho vyriešiť a vďaka tomu som sa naučila zase niečo nové. Je to taká škola hrou. Prínosné boli aj recepty, ktoré mi pri strate inšpirácie pomohli „variť“. Okrem vyššie uvedených benefitov mal pre mňa kurz ešte jednu ohromnú výhodu a to možnosť študovať online. V priebehu kurzu som sa totiž sťahovala do iného mesta (100km) a nebolo by pre mňa schopné v priebehu toho ešte dochádzať do iného mesta.
Mgr. Renata Míková
V rámci práce, ktorá je zároveň aj mojím koníčkom, sa venujem hlavne písaniu článkov z oblasti stravovania, cvičenia a rozvoja osobnosti. Prichádzam do kontaktu s rôznymi fitnes trénermi i výživovými poradcami. Bohužiaľ, okrem skutočných odborníkov sa medzi nimi nájdu aj takí, ktorí absolvovali školenie v podobe jedného či dvoch víkendov, čomu zodpovedajú aj ich vedomosti, prístup ku klientom a jednotvárne stravovacie plány, nerešpektujúce individualitu klienta. To ma vlastne vyprovokovalo k tomu, aby som sa na výživu pozrela i ja, ale inak. Rozhodla som sa nájsť kurz, ktorý by mi pomohol „upratať“ si v hlave niektoré informácie a pozrieť sa na výživu nezaujatým pohľadom. Hľadala som kurz, ktorý by nebol len o získaní certifikátu, ale o skutočnom vzdelávaní sa a relevantných informáciách. Na Slovensku som pátrala márne. Potom som sa dozvedela o 6-mesačnom kurze „PORADCE PRO VÝŽIVU A SUPLEMENTACI“ v Českej republike, ktorý vedie skúsený odborník na výživu Mgr. Martin Jelínek. Po prečítaní informácií o kurze i vyjadrení absolventov nebolo o čom premýšľať. Išla som do toho a neľutujem. Naopak, po absolvovaní kurzu som v rámci seminárnej práce urobila prvý jedálniček v živote, hoci ešte mesiac pred ukončením kurzu som mala z toho skutočne veľké obavy. Tvorba jedálnych lístkov sa stala mojím koníčkom a v blízkej budúcnosti plánujem absolvovať ďalšie kurzy pod vedením Mgr. Martina Jelínka, pretože niečo mi hovorí, že toto je iba začiatok . Som presvedčená o tom, že ak chce byť človek naozaj dobrým výživovým poradcom, aj keď možno iba na „hobby“ úrovni, musí sa stále vzdelávať. Čo sa mi na kurze najviac páčilo? V prvom rade holistický, teda komplexný prístup k výžive a snaha lektora viesť študentov k tomu, aby v rámci zostavovania stravovacích plánov využívali svoje vedomosti, ale aj zdravý rozum a snažili sa ušiť jedálniček každému klientovi na mieru – zohľadniť jeho krvnú skupinu, zdravotné ťažkosti, termický efekt či acidobázické pôsobenie potravín na organizmus človeka atď. Takisto oceňujem formu štúdia, teda využívanie myšlienkových máp pri spracovávaní lekcií. Týmto spôsobom sa človek veľa naučí a v rámci prípravy na mesačné testy sú dobrými pomocníkmi. Zároveň je človek nútený venovať sa kurzu pravidelne. Na záver nemôžem opomenúť možnosť neobmedzene využívať poradňu pre študentov a neskôr pre absolventov, v ktorej na otázky odpovedá Mgr. Jelínek, ktorému sa chcem veľmi pekne poďakovať za skvelé informácie i prístup k študentom.