Úvod / Čo sa u nás študuje / Klíčenie

Potraviny, ktoré bežne konzumujeme, sú zdrojom štandardného množstva bežne známych živín - sacharidov, bielkovín, tukov, vlákniny, vitamínov, minerálov, antioxidantov, fytochemických látok.
Pri úprave stravovania je zvykom kontrolovať obsah týchto živín za účelom ovplyvňovania správania tela požadovaným smerom. Príroda nám vo svojej dokonalosti ponúka jednu veľmi zaujímavú možnosť, ako výrazným spôsobom zmeniť charakteristiku niektorých potravín, a to pomocou klíčenia.
Zjednodušene povedané, klíčenie je proces, pri ktorom zo semienka vyrastá kľúčik. Pri procese klíčenia sa v semenách naštartujú pochody vedúce k zvýšeniu obsahu živín, ktoré sú potrebné pre výživu a následný rast. Všeobecne platí, že pri klíčení sa:
Proces klíčenia poskytuje obrovský potenciál. Z jedného malého semienka pri použití vody, správne teploty a investovaného času dostaneme (zadarmo) navýšené množstvo rôznych živín - rastie množstvo esenciálnych aminokyselín, násobí sa obsah vitamínov (B komplexu, C, E).
Kľúčiť je možné prakticky všetky nelúpané semená (strukoviny, obilniny, olejniny…). Nevyklíčia lúpané a akýmkoľvek spôsobom tepelne ošetrené semená. Odporúča sa vyhýbať semenám určeným na výsev (často bývajú ošetrené chemikáliami). Tiež nie sú vhodné pre klíčenie niektoré druhy plodín ako fazuľa oblička alebo navy, ktoré sú v surovom stave nestráviteľné.
1. Semienka je potrebné nechať najskôr namáčať.
Najprv je properte v studenej vode, potom ich zalejte čerstvou vodou a nechajte ich napučať. Dĺžka namáčania je závislá od veľkosti semien, rádovo sa jedná hodiny. Potom plodiny znovu prepláchnite, a môžete začať nakľučovať.
2. Pre nakľučovanie sa používajú nakľučovacie misky, ktoré sú bežne dostupné a finančne nenákladné.
Semená musia byť vo vlhku, nie ale ležať vo vode, kde hrozí riziko vzniku plesní a hniloby. Je potrebné ich v priemere dvakrát denne preplachovať čerstvou vodou. Proces klíčenia by mal prebiehať v teple, nie ale na priamom slnku (ideálna je izbová teplota).
3. Klíčky sú vhodné na konzumáciu po 3-5 dňoch, výhonky po 10-14 dňoch (podľa druhu plodiny).
Čím staršie klíčky či výhonky sú, tým viac mení svoje zloženie a teda aj nutričné charakteristiky vrátane chuti.
Klíčenie semien sa stalo pomerne populárnou súčasťou prípravy jedál u ľudí zaujímajúcich sa o zdravé stravovanie. Z týchto dôvodov sa v kurzoch venujeme aj tejto téme, kde sa študenti učia zostavovať jedálničky, ktorých súčasťou sú aj klíčené potraviny. Využívajú na to výučbovú aplikáciu ZOF, ktorá sleduje nutričnú kvalitu stravovacích plánov a upozorňuje na potenciálne chyby.
Mgr. Martin Jelínek
Mgr. Eva Bílá
Kurz poradcu pre výživu a suplementáciu ma veľmi príjemne prekvapil rozsahom informácií a celostným pohľadom na výživu. Bavilo ma uvádzať informácie do praxe v podobe tvorby jedálnych lístkov v hre ZOF, vďaka čomu som teoretické informácie oveľa lepšie vstrebala a pochopila. Počas pol roka, čo kurz bežal, naša rodina veľmi zmenila jedálniček a ja som sa prestala stresovať neustálym premýšľaním nad tým, čo dávať deťom, aby prospievali a neboli tak často choré. Klíčime, kvasíme, odšťavujeme, pretože máme v rodine niektoré potravinové intolerancie, vďaka kurzu vieme, ako pre nás nevhodné potraviny nahradiť. Mala som obavy z toho, že kurz nebudem zvládať ako mamka dvoch detí na materskej, ale šlo to lepšie, než som čakala. Výživa ma po absolvovaní tohto kurzu natoľko oslovila, že by som sa jej v budúcnosti chcela venovať aj profesne. Kurz všetkým vrelo odporúčam.
Bc. Mária Šimková
Po napísaní a vydaní dvoch kuchárskych kníh som sa začala ešte intenzívnejšie vzdelávať v oblasti výživy a keď som hľadala vhodný kurz výživy, kurz ATAC ma zaujal svojimi dobrými odporúčaniami. Oslovil ma jeho dĺžkou a prepracovaným obsahom. A to nie je bežné, hlavne na Slovensku, kde sú kurzy výživového poradcu zväčša dosť povrchné a krátke. A ja som hľadala niečo viac. Kurzy pána Jelínka mi priniesli presne to, čo som hľadala. Kurz bol systematický a výborne spracovaný, aby poskytol pevný základ, na ktorom môžem ďalej stavať. Široký záber štúdia mi zase poskytol vedomie, že výživa je veľmi individuálna a nie čierno-biela. Albert Einstein povedal: „Dôležitá vec je neprestať sa pýtať.“ A túto pravdu považujem za dôležitú pri štúdiu výživy. Študovať s pokorou a s neustálymi otáznikmi na konci viet, aby sa výživa nestala len teóriou, ale práve naopak, živým celkom, v ktorom v prvom rade hladíme na individualitu každého človeka. Dostatok času trvania kurzu výživy vnímam ako veľké plus k tomu, aby sa informácie uležali v hlave, prehĺbili dodatočným štúdiou a mohli sme ich poskladať do seba ako puzzle. Okrem bohatej teórie vnímam ako veľké plus ZOF aplikáciu, v ktorej sme takmer denne vytvárali modelové jedálničky pre široké spektrum klientov s rôznymi požiadavkami. Tak bol kurz zároveň praktický, čo ocení každý študent. Štátna autorizovaná skúška bola pre mňa výborným overením mojich znalostí a aj preverením, že ATAC kurz je naozaj kvalitne spracovaný a plnohodnotným pre zvládnutie tejto skúšky, ktorá ešte na Slovensku nie je. Taktiež bola pre mňa aj štartovným bodom k ďalšiemu štúdiu, ktoré som začala. GAPS protokol a práca vo výžive detí ma natoľko fascinovali, že som sa ďalej ponorila do štúdia tohto protokolu. Náš črevný mikróbiom je úzko spojený s našou imunitou a s naším zdravím, fyzickým i mentálnym, ovplyvňuje naše chute, náladu, hormóny.. Stojí za to sa oň starať. Pánovi Jelínkovi nesmierne ďakujem za jeho ľudskosť i profesionalitu, za jeho otvorenosť i pracovitosť, jeho osobný prístup a vzácne rady, a v neposlednom rade za jeho snahu pozdvihnúť výživové poradenstvo, hlavne na Slovensku, na vyššiu úroveň.
Bc. Hana Brabec
Kurz Poradca pre výživu a suplementáciu je naozaj veľmi obsažný, niektoré témy si len po niekoľkých mesiacoch sadajú na správne miesto v hlave. Pred kurzom som mala pocit, že sa zaujímam o výživu, ale počas kurzu som si uvedomila, aká objemná je daná problematika. Preberali sme témy, o ktorých som nemala ani páru (termika, energetické tendencie, existencia nadbytku vlákniny, klíčenia, fermentácie, kontraindikácie doplnkov stravy), ale dnes vidím, aké sú dôležité. Napriek tomu mám pocit, že informácie v kurze sú iba základňou, na ktorej budem stavať postupným prehlbovaním daných tém. Veľmi si cením komplexný prístup k danej problematike. Hľadala som kurz, ktorý by nebol zameraný len na podiel makrozložiek, príp. mikrozložiek. Sama som tušila, že s výživou súvisí psychika, že každý je individualita, že rovnaká strava za iných podmienok nebude rovnaká, že by sme nemali v zime jesť to isté čo v lete, atď. Toto všetko som si v tomto kurze overila. Počas celého kurzu nás pán Jelínek učil, že je potrebné rešpektovať individualitu človeka, že všetko je relatívne, že každá akcia má reakciu, a že problematika výživy musí byť holistická, aby bola účinná a že prílišné generalizácie môžu ubližovať. Sama som toto zažila ako zákazníčka, kde mi po zjednodušených radách Výživovej poradkyne bolo stále ťažko a ukrutná zima. Nadšená som z výukovej hry ZOF, prakticky som si precvičila jednotlivé problematiky, dostali sa mi pod kožu vcelku automaticky a oveľa rýchlejšie, než keby som sa ich učila rýdzo teoreticky. Často sa mi objavil „problém“, na ktorý by som možno narazila až v praxi, tu som sa mohla pohrať s tým, ako ho vyriešiť a vďaka tomu som sa naučila zase niečo nové. Je to taká škola hrou. Prínosné boli aj recepty, ktoré mi pri strate inšpirácie pomohli „variť“. Okrem vyššie uvedených benefitov mal pre mňa kurz ešte jednu ohromnú výhodu a to možnosť študovať online. V priebehu kurzu som sa totiž sťahovala do iného mesta (100km) a nebolo by pre mňa schopné v priebehu toho ešte dochádzať do iného mesta.