Bielkoviny sú najzložitejšou skupinou živín vôbec. Dôvodom je nielen ich štruktúra, ale aj funkcie, ktoré v tele plnia. Sú zložené z jednotiek nazývaných aminokyseliny. Na základe množstva týchto aminokyselín a ich relatívneho zastúpenia v jednotlivých potravinách sa hodnotí kvalita bielkovín.

Keďže bielkoviny sú základnými stavebnými prvkami našich svalov, kĺbov, kože a vnútorných orgánov a telo si ich nedokáže samo vyrobiť (musia sa prijímať stravou), nemôžeme bez nich existovať. Je preto potrebné zaistiť v strave ich dostatočný príjem, najlepšie v pravidelných dávkach. Ak je v strave príliš málo alebo príliš veľa bielkovín, naruší sa metabolická rovnováha, ktorá ovplyvňuje všetky systémy v tele:

  • Pri nedostatku vzniká stav nazývaný katabolizmus. Prejavuje sa napríklad úbytkom svalového tkaniva, poškodením kvality kože alebo kĺbov a celkovou únavou.
  • Pri nadbytku bielkovín je telo vystavené veľkej záťaži, pretože bielkoviny sú energeticky najnáročnejšou zložkou na trávenie. Najviac sú zaťažené pečeň, obličky a tráviaci trakt a dochádza k posunu acidobázickej rovnováhy so všetkými dôsledkami. Najviac tým trpia športovci užívajúci veľké množstvo bielkovinových koncentrátov alebo osoby s vysokým podielom a objemom živočíšnych produktov v strave.

V praxi to znamená, že sa musíme naučiť zaradiť do jedálnička potraviny, ktoré nám v konečnom dôsledku poskytnú dostatok (ale nie nadbytok alebo nedostatok) bielkovín. Túto výzvu niektorí riešia zložitými výpočtami, iní odhadom na základe vlastných skúseností. Faktom je, že správne množstvo bielkovín v strave vrátane ich kvality má najväčší vplyv na správanie ľudského metabolizmu a následne na celkové zdravie. Preto je potrebné zamerať pozornosť ich smerom, čo predpokladá základné znalosti o ich kvalite a zároveň o ich obsahu v rôznych potravinách, ktoré sú súčasťou našej stravy.

Bielkoviny sa vo veľkom množstve nachádzajú v mäse (asi 20 %), vajciach (asi 15 %), mliečnych výrobkoch (3-30 %), strukovinách (20-30 %), semenách (10-20 %), orechoch (asi 20 %) a obilninách (5-18 %). Na druhej strane, v zelenine a ovocí sú prítomné v absolútnom minime.

Cieľom, ktorý sledujeme v našich kurzoch, je snaha o rovnováhu v rôznych situáciách. V tomto ohľade sú bielkoviny zložkou, ktorá tvorí hlavné jadro, ku ktorému pri zostavovaní stravy pridávame určité množstvo sacharidov a tukov na základe rozhodnutia, či je strava vysokosacharidová alebo nízkosacharidová.

Čím poctivejšie sa budeme starať o takýto základ, tým úspešnejšie bude naše úsilie o kontrolu metabolických procesov a ovplyvňovanie zdravia prostredníctvom stravy. To sa dosiahne nielen správnym množstvom bielkovín v každom jedle a počas dňa, ale aj vhodným pomerom medzi rastlinnými a živočíšnymi zdrojmi. Pretože našu filozofiu staviame na princípe školy hrou, vytvorili sme na tento účel edukačnú aplikáciu ZOF, ktorá je elegantným pomocníkom pri zvládaní týchto pomyselných prekážok.

Audio verze tohoto článku:

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Eduard Bránický

www.eduardbranicky.cz

Šesťmesačný kurz Poradca pre výživu a doplnky stravy bol prvý kurz, na ktorý som sa prihlásila, takže som nevedela, čo mám očakávať. Učiť sa teóriu každý deň a potom ju uplatniť v praxi v skvelej aplikácii ZOF. Nad niektorými úlohami som sedel celé hodiny, netvrdím, že som sa pri tom vždy usmieval, boli dni, keď som to všetko "preklínal"... veľa teórie, testov a úloh, ktoré som musel vypracovať, ale nikdy som nezabudol, prečo to robím, a keď sa teraz obzriem späť, môžem povedať: Stálo to za to! Neviem si predstaviť, že by mi iný kurz dal viac ako tento od pána Jelínka. Veľkú zásluhu na tom má prepracovaná aplikácia ZOF, s podobnou som sa nikde inde nestretol, a to je jedna z najväčších predností tohto kurzu. Samozrejme, všetka teória bola spracovaná tak, aby bola zrozumiteľná, nadväzovala na seba, jej zapamätanie bolo podporené každodennými praktickými testami. Skvelá je aj príručka pre študentov, ktorá je sama o sebe študijným materiálom a možno z nej čerpať množstvo informácií. Pre mňa je však najväčšou genialitou aplikácia ZOF (a prístup prednášajúceho), vďaka ktorej je možné okamžite aplikovať celú preštudovanú teóriu do praxe. Som rada, že som si nevybrala kurz, ktorý sa obmedzuje na makroživiny a ich pomer, glykemický index a kalorický deficit. Tento kurz výživového poradcu je plnohodnotný, opisuje všetky možné pohľady na stravu a doplnky stravy a predovšetkým poskytuje holistický pohľad na výživu a fungovanie tela, kde všetko so všetkým súvisí. Budem sa odvolávať na tento kurz a odporúčať ho všade, kde budem môcť.

Ing. Markéta Petrová

Kurz "Poradca pre výživu a doplnky výživy" je úžasný komplexný a úplný sprievodca, ktorý mi pomohol lepšie pochopiť ľudskú výživu, zdravie a doplnky výživy. Kvôli časovým obmedzeniam som si vybral online verziu kurzu, aby som mohol štúdium prispôsobiť svojmu času. Jednotlivé témy sú prehľadne, jednoducho a čitateľne spracované a veľmi sa mi páčili. Najviac si pochvaľujem systém myšlienkových máp, vďaka ktorému je každá lekcia oveľa jasnejšia a ľahšie zapamätateľná, a tiež sa zvýšila moja kreativita. Ak sa zaujímate o oblasť zdravej výživy a životného štýlu, potom je tento kurz určite to pravé.

Ing. Marcela Krejčířová

Pri hľadaní vhodného kurzu v oblasti zdravej výživy som ocenila možnosť online štúdia, ktoré mi umožnilo zvládnuť kurz aj pri starostlivosti o 2 malé deti - princíp priebežných testov nútil študovať naozaj priebežne.O problematiku zdravej výživy som sa zaujímala už dlhšie, ale až po absolvovaní kurzu som si utriedila informácie v hlave a získala potrebný prehľad. Veľmi som ocenila možnosť oboznámiť sa s rôznymi alternatívnymi trendmi stravovania a tiež možnosť konzultácie s lektorom. Teraz rozmýšľam, ktorý kurz si vyberiem ako ďalší.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu