Kurzy ATAC

Príprava potravín

Príprava stravy

Vo väčšine prípadov konzumujeme potraviny určitým spôsobom upravené – buď technologicky v rámci ich spracovania a výroby, alebo priamo v kuchyni pri tepelnej úprave. Týmto meníme štruktúru potraviny, obsah látok v nich a samozrejme aj samotnú chuť. Pokiaľ je cieľom stravovať sa pokiaľ možno čo najzdravšie, je potrebné poznať základné pravidlá aj v oblasti úpravy potravín. Ak zameriame pozornosť na úpravu jedla v domácich podmienkach, je najčastejšou formou tepelné spracovanie. Potraviny pri vyšších teplotách menia svoje vlastnosti – najviac štruktúru a chuť.

Ak upravujeme rastliny , dochádza predovšetkým k trom veľkým zmenám:

  1. Zmení sa štruktúra vlákniny, ktorá sa tak stane oveľa stráviteľnejšia,

  2. Zníži sa obsah niektorých látok (najviac zo skupiny fytochemikálií, vitamínov a antinutričných látok),

  3. Zvýši sa hodnota glykemického indexu celej potraviny.

Ak upravujeme živočíšne potraviny, dochádza predovšetkým k zmene štruktúry bielkovín.

Podľa toho, akú formu tepelnej úpravy zvolíme, sa odvíja aj rozsah zmien v potravine:

Príprava stravy v pare

1. Príprava v pare.

Používame ju najčastejšie pri zelenine. Ide o pomerne citlivú úpravu, ktorá mení vlastnosti potraviny najmenej, je teda veľmi šetrná.

2. Blanšírovanie.

Pri tomto postupe ponoríme potravinu na krátky okamih do horúcej vody, až potom ju upravujeme rôznymi spôsobmi ďalej. Výhodou je predovšetkým likvidácia mikroorganizmov, ktoré môžu podporovať pokazenie potraviny, a súčasne zachovanie väčšiny zastúpených živín, ktoré touto krátkou úpravou zostanú nedotknuté. Ak použijeme blanšírovanie u niektorých druhov ovocia (paradajky, papriky, broskyne), ľahšie tak zlúpneme tuhú šupku, ktorá je náročne stráviteľná.

3. Varenie.

Pri varení rastlinných potravín dochádza k uvoľňovaniu niektorých látok (napríklad vitamínov alebo antioxidantov) do vody. Je preto výhodné použiť vodu spoločne s pripravovanou potravinou. Varením mäsa meníme štruktúru bielkovín, kedy potravina postupne mäkne a stáva sa lepšie požívateľnou.

4. Pečenie.

Pri pečení sa používa oveľa vyššia teplota ako je to pri predchádzajúcich postupoch. Zmeny v potravine sú tak oveľa väčšieho rázu. Napríklad vláknina bude stráviteľnejšia, sacharidy viac zvýšia glykemický index. Na stranu druhú vzniknú ale aj niektoré zdraviu škodlivé látky. Pretože dochádza k silnému vysúšaniu potraviny, je vhodné v priebehu pečenia potraviny podlievať vodou, aby sa nepripálili.

Grilovanie

5. Grilovanie.

Grilovanie je veľmi rýchla tepelná úprava, ktorá výrazne zasiahne do chuti potraviny. Súčasne ale vznikajú pri prepálení látky, ktoré majú aj rakovinotvorné účinky. Tento spôsob preto nepatrí medzi zdraviu prospešné, je preto rozumné ho do kulinárskych úprav zaraďovať čo najmenej.

6. Vyprážanie.

Patrí medzi najmenej žiaduce formy úpravy jedla. Akonáhle vyprážame akúkoľvek potravinu v trojobale (zmes strúhanky, múky a vajcia), dochádza pri vysokých teplotách v oleji k prepáleniu všetkých zložiek. Obsah zdraviu škodlivých látok je tak často oveľa vyšší ako napríklad pri šetrnom grilovaní. Navyše zvyšujeme množstvo nezdravých (prepálených) tukov v upravovanej potravine. Vyprážanie je preto najmenej vhodným spôsobom vôbec.

Grilovanie

7. Mikrovlnná úprava.

Mikrovlnné rúry sú veľmi obľúbenou pomôckou, ktorá nemálo urýchľuje prípravu jedál. Formy žiarenia, ktoré tieto prístroje vyžarujú, môžu rýchlym rozkmitáním molekúl v potravine poškodiť štruktúru živín. Všeobecne sa ale prezentuje, že táto forma úpravy nie je zdravotne závadná, jej výhodou je predovšetkým jednoduchosť a dobrá dostupnosť.

8. Zaváranie.

Grilovanie

Zaváranie je jeden z najčastejšie používaných spôsobov úpravy potravín určených predovšetkým na ich dlhšie uchovanie. Výhodou je fakt, že nie je potrebné používať žiadne chemické konzervanty, takže z tohto uhla pohľadu sa jedná o pomerne zdravý postup. Pri zaváraní rastlinných potravín sa pri vysokých teplotách a tlaku mení štruktúra vlákniny a zvyšuje sa glykemický index. Pri zaváraní je rozumné sa vyhýbať používaniu cukrov, ktoré o to viac zvyšujú hodnoty glykémie aj obsah energie v potravine.

Okrem tepelných foriem úprav potravín je možné spestriť jedálniček aj inými, silne atraktívnymi spôsobmi:

9. Fermentácia.

Grilovanie

Fermentácia (kvasenie) je proces premeny potravín pôsobením niektorých mikroorganizmov. Dochádza k zmene štruktúry i zloženiu potraviny, celkovo sa tak zlepšuje jej kvalita – stráviteľnosť, zvýšenie obsahu niektorých zdraviu prospešných látok a zníženie zastúpenia niektorých nežiaducich živín. Takto upravené potraviny sú právom považované za zdravé a mali by byť neoddeliteľnou súčasťou každodennej stravy. Typickými zástupcami fermentovaných potravín sú kvasená zelenina, kvasené nápoje (najlepšie nealkoholické), mnohé mliečne výrobky (jogurty, kefíry, cmar, kyšky, acidofilné mlieka), tempeh alebo sójové omáčky.

10. Klíčenie.

Grilovanie

Proces klíčenia je úplne jedinečný prírodný fenomén, ktorého výhody sa vypláca do kuchyne prenášať čo najčastejšie. V princípe sa jedná o situáciu, keď akékoľvek semienko v teplom a vlhkom prostredí začne vyvíjať aktivitu, v rámci svojho rastu veľmi rýchlo zväčšuje obsah živín a súčasne mení ich štruktúru. Vo výsledku tak dostávame potravinu, ktorá je doslova nabitá živinami – nie nadarmo sa klíčky označujú ako superpotraviny.

Klíčiť je možné akékoľvek semienka, najčastejšie sa používajú obilniny (pšenica, raž, jačmeň, ovos, pohánka, ryža…), strukoviny (hrách, cícer, mungo, adzuki, šošovka…), veľmi obľúbené sú napríklad lucerna, tekvicové semienka alebo žerucha. Kľúčené potraviny konzumujeme surové, sušené aj tepelne upravené - všetky tieto formy majú svoje výhody.

Je výhodné zaraďovať klíčené potraviny do stravy každý deň, pretože sú zdrojom mnohých dôležitých živín (vitamínov, minerálov, antioxidantov…).

Ak sa zaujímame o výživu a chceme vedieť prevádzať teóriu do praxe, nevyhneme sa výzve v podobe vytvorenia jedálnička, ktorý okrem správne nastavených nutričných hodnôt bude spĺňať prakticky tú najdôležitejšiu charakteristiku – chuť. Zďaleka nie každý má vlohy ku kulinárskemu umeniu, základné pravidlá prípravy jedál sú ale schopní sa naučiť všetci. Pretože je naším cieľom odovzdávať v kurzoch know-how, ktoré bude uplatniteľné aj v bežnom živote, učia sa študenti na výučbovej aplikácii ZOF vytvárať ku konkrétnym situáciám také jedálničky, ktoré okrem požadovaných nutričných parametrov zodpovedajú aj gastronomickým pravidlám. Jednotlivé možnosti úpravy jedál sú tak neoddeliteľnou súčasťou štúdia u nás.

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Jaroslava Smolková

Úspešne som absolvovala kurz výživy pre deti organizovaný spoločnosťou Atac. Som vďačná, že som mohla rozšíriť svoje vedomosti. Počas minulého roka som prešla mnohými zmenami a uvedomením, kedy sa mi podarilo znížiť vlastnú váhu o 13 kg. Vydala som sa na cestu vzdelávania a na jeseň som vyštudovala kurz výživového poradcu zakončený štátnou skúškou 69-042-N. Mojím hlavným cieľom je naučiť rodiny vyváženej strave a pohybu, pretože len to je cesta k zdravému životnému štýlu. Chcem pomáhať rodinám s deťmi, ktoré trápia obezita. Vďaka vlastným skúsenostiam viem, čo títo ľudia prežívajú a aké je občas ťažké chcieť zmeniť niečo, čo sme zanedbali. Nie som ten, kto by súdil, ale ten, kto podporuje rodiny aj jedincov v ich motivácii. Po malých krôčikoch k veľkým zmenám natrvalo. Moje motto znie „Buďme vzorom svojim deťom“, to je jediná cesta, ako vystúpiť zo začarovaného kruhu. Týmto sa chcem poďakovať za ďalšie bohaté vedomosti, ktoré som od spoločnosti Atac mohla načerpať.

Kateřina Budínská

Pri výbere štúdia u pána Mgr. Martina Jelínka ma oslovila možnosť študovať alternatívne postupy stravovania,ako je vegetariánstvo,vegánstvo a princípy tradičnej čínskej medicíny. Bola som milo prekvapená prístupom a skvelou atmosférou pri stretnutiach a som veľmi vďačná, že som si vybrala práve toto štúdium. Dostala som možnosť pozrieť sa na výživu z mnohých pohľadov a bolo to pre mňa veľmi prínosné. Týmto chcem ešte raz poďakovať a teším sa na ďalšiu spoluprácu.

Radka Hazuchová

Profesne sa výžive venujem viac ako dvadsať rokov. Som výživový poradca a kuchárka prirodzenej stravy. Osobne nepropagujem žiadny výživový smer, vždy by malo ísť o životnú rovnováhu každého jedinca vo všetkých smeroch. Ako lektorka a regionálna koordinátorka Skutočne zdravé školy som absolvovala on-line kurz Výživa detí, ktorý mi pomohol uceliť doterajšie informácie v zameraní na deti, ktoré sú našou spoločnou budúcnosťou. Ďakujem Martinovi Jelínkovi, za hodnotný kurz, ktorý je kvalitne zostavený a vrelo ho všetkým odporúčam. Terapia jedlom má jediný vedľajší účinok a tým je Zdravie, ktoré si všetci musíme zaslúžiť svojím správaním a prístupom k životu. Nech vám chutí život!