Kurzy ATAC

Úvod / Čo sa u nás študuje / Zloženie stravy

Zloženie stravy

Úspešnosť absolventov

S týmto prvým pravidlom, ktoré vytvára vstupnú bránu do správneho pochopenia Zóny optimálneho fungovania (ZOF), sa veľmi dobre pracuje za pomoci konkrétnych hodnôt. Väčšina západného sveta má tak tendenciu stravu hodnotiť na základe spočítaného množstva dôležitých látok, ktoré sa nachádzajú v každej potravine.

Všeobecne ale platí, že podľa druhu a množstva zastúpených živín sa odvíja aj vlastnosti stravy. Teda spôsob, akým potraviny pri ich konzumácii ovplyvňujú:

  1. správanie metabolizmu,
  2. zdravie,
  3. tvorbu emócií v mysli.

Aby sme vôbec mohli so stravou pracovať v prospech svojho zdravia či manipulovať s metabolizmom za konkrétnym účelom (športové aktivity, mozgová činnosť, regenerácia ai), je potrebné nielen zloženie jednotlivých potravín poznať, ale aj vedieť, akým spôsobom sa ktorá zložka pri trávení spracováva a v akom rozsahu má schopnosť ovplyvňovať pochody prebiehajúce v tele.

V zjednodušenej podobe môžeme vnímať zloženie potravín nasledovne:

Na všeobecnej rovine sa v potravinách nachádzajú živiny, ktoré sú zastúpené v pomerne veľkom množstve, nazývajú sa preto makroživiny.

Patrí sem:

  1. Bielkoviny,
  2. Sacharidy + vláknina,
  3. Tuky,
  4. Voda.

Tieto látky plnia množstvo funkcií:

  1. Riadi základné metabolické pochody,
  2. V rôznych formách sú základom pre stavbu buniek,
  3. Organizmus je schopný z nich vytvárať energiu (konkrétne zo sacharidov, tukov i bielkovín).

Pri tvorbe akéhokoľvek stravovacieho režimu je vždy potrebné sledovať množstvo a pomery týchto základných živín. Toto je pomerne jednoduché, pretože ich obsah v potravinách je veľmi dobre zdokumentovaný. Každý zaujíma k výžive odlišný postoj – autori niektorých teórií stavajú svoju filozofiu na presnom číselnom vyjadrení obsahu živín v strave, iní sa zase riadia vnútorným pocitom a skúsenosťami.

Pri výučbe jednotlivých výživových teórií sa v našich kurzoch snažíme preferovať holistický (celostný) prístup. Pri hodnotení stravy vo vzťahu k obsahu makroživín to znamená, že je potrebné sa orientovať v ich zastúpení, ale nestavať tvorbu jedálnička iba na ich množstve a pomeroch. Dôležitá je aj intuícia postavená na skúsenostiach (čiže vnímaní toho, akým spôsobom telo reaguje na stravu). Pokiaľ ju skombinujeme s vedecky podloženými znalosťami, získame schopnosť ísť v oblasti výživy skutočne správnym smerom.

Druhou skupinou sú mikroživiny.

Teda látky, ktoré sú zastúpené vo veľmi malom množstve. Majú ale absolútne zásadný význam pre spracovanie makroživín pri ich metabolizácii a rozhodujú o tom, akým smerom sa budú uberať jednotlivé biochemické reakcie. Sú pre život nevyhnutné, väčšinu z nich si organizmus (rovnako ako je to u makroživín) nedokáže vyrobiť a musíme ich tak prijímať stravou.

Nájdeme ich v rastlinných aj živočíšnych zdrojoch potravín, v rastlinách sú ale zastúpené v mnohonásobne väčšom množstve i širšom spektre.

Do tejto skupiny radíme:

  1. Vitamíny,
  2. Minerály a stopové prvky,
  3. Antioxidanty,
  4. Fytochemické zlúčeniny, skrátene nazývané fytochemikálie (látky nachádzajúce sa iba v rastlinách a súčasne nepatriace medzi vitamínmi ani minerálmi).

Každá z menovaných skupín je veľmi rozsiahla az chemického hľadiska pomerne zložitá. Nie je našťastie nevyhnutné poznať každý detail. Pre základnú orientáciu vo výžive stačí poznať všeobecné pravidlá. Tie sú jednoduché a transparentné:

1. Tieto látky sa pri svojom pôsobení v organizme vzájomne ovplyvňujú.
V tomto smere je nešťastné myslieť si, že ak budeme prijímať akúkoľvek z nich vo vyšších dávkach, vyriešime tým svoje zdravotné problémy. Cieľom je vyváženosť, ktorú najlepšie zaistíme voľbou pestrej stravy.

2. Väčšinu z týchto živín je vhodné prijímať v strave každý deň.
Iba niektoré z nich je schopné si naše telo ukladať do zásoby, a to na rôzne dlhý čas. Pokiaľ chceme v oblasti stravovania a jej vzťahu k zdraviu kráčať po ceste rovnováhy, je rozumné, aby bol každodenný jedálniček skutočne pestrý a zaisťoval čo najširšie spektrum živín z každej z uvedených kategórií.

3. Nie všetky sú zdraviu prospešné, platí to predovšetkým pre oblasť fytochemikálií.
Najčastejšie sa citujú antinutričné látky, ktoré komplikujú tráviace pochody (spôsobujú nadúvanie a plynatosť – najviac strukoviny), zhoršujú využívanie niektorých živín či rôznym spôsobom poškodzujú naše zdravie. Pri výbere vhodných potravín má význam sa tak zamerať na voľbu takých, ktoré týchto zložiek obsahujú minimum. Ich množstvo navyše môžeme v mnohých prípadoch znížiť rôznymi kulinárskymi alebo technologickými úpravami.
 

Nie je účelom sa učiť zloženie každej potraviny naspamäť a poznať všetky dostupné čísla. Základom pre vytvorenie zmysluplného stravovacieho režimu je iba orientácia v týchto hodnotách u jednotlivých skupín potravín. Metabolické pochody sú totiž dynamické a pružné, nie je možné ich presne spočítať ani vyhodnotiť. Nemá tak preto význam sa ani snažiť zaťažovať myseľ akýmikoľvek detailmi v tomto smere.
 

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Kateřina Hrňová

Kurz bol skutočne čo sa informácií týka veľmi komplexný. Mala som radosť, že sa v kurze neučia iba, že je niečo čierne alebo biele, že je dôležité hľadať príčinu problémov a tiež celkovo komplexnosť a ucelenosť informácií, ktoré pre prax potrebujeme. Živé stretnutia boli vždy prínosné a pán Jelínek je skutočne odborník a profesionál na svojom mieste. Určite v budúcnosti využijem ďalšie doplňujúce kurzy.

Martin Linda

Pán Mgr. Martin Jelínek nastavil latku v oblasti vzdelávania skutočne vysoko. Je to kvalitný a prepracovaný vzdelávací systém, ktorý zaujme a naučí základné informácie v oblasti zdravia a výživy. Som veľmi rád, že som tento kurz mohol absolvovať, pretože to bol veľký zážitok od začiatku do konca. Impulz na vzdelanie v tomto smere som mal už pred niekoľkými rokmi, ale tento kurz ma posunul na novú úroveň v ceste za informáciami o stravovaní a zdravie. Kvantum poznania by zvládlo myšlienkovo spracovať menšie množstvo jedincov, keby nebolo myšlienkových máp a svedomito vypracovaných podkladov s občasným zábavným podaním informácií. Podarilo sa spojiť formu spracovania, kvalitné zdroj informácií, otvorený rôznym smerom a zaujať študenta. Dalo by sa o tomto kurze napísať veľa pozitívnych informácií, ale myslím si, že najlepšie je osobná skúsenosť. Ešte raz ďakujem Mgr. Martinovi Jelínkovi za tento kurz a jeho ústretový, trpezlivý prístup k študentom.

Bc. Hana Brabec

Kurz Poradca pre výživu a suplementáciu je naozaj veľmi obsažný, niektoré témy si len po niekoľkých mesiacoch sadajú na správne miesto v hlave. Pred kurzom som mala pocit, že sa zaujímam o výživu, ale počas kurzu som si uvedomila, aká objemná je daná problematika. Preberali sme témy, o ktorých som nemala ani páru (termika, energetické tendencie, existencia nadbytku vlákniny, klíčenia, fermentácie, kontraindikácie doplnkov stravy), ale dnes vidím, aké sú dôležité. Napriek tomu mám pocit, že informácie v kurze sú iba základňou, na ktorej budem stavať postupným prehlbovaním daných tém. Veľmi si cením komplexný prístup k danej problematike. Hľadala som kurz, ktorý by nebol zameraný len na podiel makrozložiek, príp. mikrozložiek. Sama som tušila, že s výživou súvisí psychika, že každý je individualita, že rovnaká strava za iných podmienok nebude rovnaká, že by sme nemali v zime jesť to isté čo v lete, atď. Toto všetko som si v tomto kurze overila. Počas celého kurzu nás pán Jelínek učil, že je potrebné rešpektovať individualitu človeka, že všetko je relatívne, že každá akcia má reakciu, a že problematika výživy musí byť holistická, aby bola účinná a že prílišné generalizácie môžu ubližovať. Sama som toto zažila ako zákazníčka, kde mi po zjednodušených radách Výživovej poradkyne bolo stále ťažko a ukrutná zima. Nadšená som z výukovej hry ZOF, prakticky som si precvičila jednotlivé problematiky, dostali sa mi pod kožu vcelku automaticky a oveľa rýchlejšie, než keby som sa ich učila rýdzo teoreticky. Často sa mi objavil „problém“, na ktorý by som možno narazila až v praxi, tu som sa mohla pohrať s tým, ako ho vyriešiť a vďaka tomu som sa naučila zase niečo nové. Je to taká škola hrou. Prínosné boli aj recepty, ktoré mi pri strate inšpirácie pomohli „variť“. Okrem vyššie uvedených benefitov mal pre mňa kurz ešte jednu ohromnú výhodu a to možnosť študovať online. V priebehu kurzu som sa totiž sťahovala do iného mesta (100km) a nebolo by pre mňa schopné v priebehu toho ešte dochádzať do iného mesta.