Migrény

Bolesti hlavy trápia nemalú časť populácie, zďaleka nie vždy je ale možné ich označiť za migrénu. Najčastejším typom bolestí sú tenzné alebo vazomotorické, ktoré tvoria viac ako 90 % všetkých bolestí hlavy. Migréna je definovaná ako ťažká a pulzujúca bolesť, ktorá väčšinou postihuje len jednu polovicu hlavy. Dĺžka migrenóznych záchvatov je rôzna, môžu trvať niekoľko hodín, ale aj niekoľko dní.

Všeobecne je väčšina bolestí hlavy spôsobená svalovým napätím, najčastejšie svalov krčnej chrbtice a trapézov. Príčina vzniku samotnej migrény je potom najčastejšie pripisovaná nadmernému rozšíreniu alebo zúženiu ciev v mozgu. K vyvolávajúcim faktorom, ktoré majú na svedomí migrenózne bolesti, patria:

  • alergie,
  • zápcha,
  • stres,
  • nadbytok aj nedostatok spánku,
  • zmeny počasia,
  • ostré svetlo,
  • veľké množstvo ľudí,
  • výkyvy hladiny krvného cukru,
  • bolesti zubov,
  • hormonálne zmeny,
  • konzumácia niektorých potravín.

K typickým príznakom migrény patrí okrem prudkej pulzujúcej bolesti v oblasti spánku alebo za uchom aj závraty, zvracanie, bolesti brucha a nejasné videnie.

Väčšine týchto problémov je možné predchádzať pravidelným fyzickým cvičením a regeneráciou (plávanie, relaxačné masáže, systém uvoľňovacích cvikov...). Populácia tieto stavy najčastejšie rieši užívaním analgetík, čo síce krátkodobo funguje, v dlhodobom meradle ale bohužiaľ porušuje prirodzenú schopnosť organizmu potláčať bolesť.

Vplyv stravy na vznik a priebeh migrén

Kvalita stravy má vplyv na vznik migrenóznych stavov. Častým spúšťačom sú potraviny s obsahom aminokyseliny tyrozínu, jedná sa predovšetkým o:

  • mäso,
  • konzervované ryby,
  • avokádo,
  • kel,
  • banány,
  • pivo,
  • mliečne výrobky,
  • tvrdé syry,
  • víno.

Doplnky stravy sú schopné zabrániť počiatočným  príznakom a bolestiam, ale na potlačenie rozvinutej migrény sú účinné iba klasické analgetiká.

Z dlhodobého hľadiska má význam sledovať v strave pomer vápnika a horčíka, ktoré riadia svalové napätie. Často sa cituje aj vplyv vitamínov B komplexu a omega-3 kyselín.

Preventívne je vhodné sa vyhýbať konzumácii väčšieho množstva alkoholu a zdrojov kofeínu.

Aj napriek tomu, že strava nemá potenciál migrény vyriešiť, ocení každý, kto migrénami trpí, akúkoľvek pomoc. Kontrola kvality stravovania tak môže ponúknuť cestu, ako skrátiť priebeh migrén a obmedziť bolesť. Pravidlám úprav stravy pre tieto situácie sa zaoberáme v kurze Poradca pre výživu, kde sa študenti na výučbovej aplikácii ZOF učia sledovať v jedálničku faktory, ktoré majú na vznik a priebeh migrény najväčší vplyv.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Jiří Šorm, DiS.

Kurz ma určite obohatil a posunul ďalej. Prišlo na slová pána Jelínka a všetko do seba "zapadlo". Vďaka bohatým a vyváženým informáciám som získala väčší odstup či prehľad o tom, ako sa lepšie orientovať v oblasti stravovania a zdravého životného štýlu a ako tieto informácie reálne využiť pre seba a svoje okolie.

Martin Cidlinský

Tento kurz mi pomohol nielen v mojom profesionálnom rozvoji, ale myslím si, že štýl výučby je jeden z najefektívnejších, aké som mal možnosť vidieť. Celý koncept je veľkou príležitosťou na komplexný rozvoj v oblasti výživového poradenstva.

Ing. Karolina Kallmünzerová

www.nutrioptimal.cz

Veľmi sa mi páči stálosť kurzov, možnosť vybrať si konkrétny kurz podľa aktuálnych potrieb.Ak ste zvedavý študent, môžete na konci očakávať požadovanú komplexnosť. A o tom to celé je.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu