Únavový syndróm postihuje čoraz viac ľudí na celom svete. V minulosti sa prejavy tohto ochorenia označovali ako "syndróm chronickej neuroendokrinnoimunitnej dysfunkcie" alebo "myalgická encefalomyelitída", najčastejšie sa ale prezentuje "chronický únavový syndróm".

Najčastejšie sa vyznačuje:

  • pocity hlbokého a dlhotrvajúceho vyčerpania,
  • poruchami spánku,
  • zlým sústredením,
  • depresiami,
  • bolesťami kĺbov a svalov,
  • bolesťou v krku,
  • zvýšenou teplotou...

Stále sa vedú spory o tom, či je únavový syndróm špecifickým ochorením alebo len súborom nesúvisiacich príznakov.

Konkrétna príčina chronického únavového syndrómu stále nie je známa. Väčšina odborníkov sa však zhoduje, že významnú úlohu zohráva oslabený imunitný systém v kombinácii s fyzickým a psychickým preťažením (približne 60 % postihnutých tvoria alergici). Niektorí postihnutí trpia rôznymi autoimunitnými chorobami (lupus atď.).

Ďalšími možnými a často uvádzanými príčinami môžu byť:

  • stres,
  • poruchy centrálneho nervového systému,
  • poruchy svalového metabolizmu,
  • poruchy spánku atď.

Aby toho nebolo málo, pripisuje sa chronickému únavovému syndrómu aj vplyv:

  • toxínov zo znečisteného prostredia,
  • nízkeho krvného tlaku,
  • abnormálnej hormonálnej aktivity.

Vplyv stravy na chronický únavový syndróm

Vo vzťahu k strave môže chronickú únavu vyvolať nedostatok akýchkoľvek nutričných látok. Preto by sa pri snahe podporiť riešenie syndrómu úpravou stravy mali dodržiavať nasledujúce zásady:

1. Najprv je vhodné vykonať analýzu existujúceho stravovania.
To obnáša detailný pohľad na:

A) Zloženie stravy (t. j. kvalitu potravín a pestrosť v ich volbe).

B) Nutričnú kvalitu (sleduje sa obsah všetkých analyzovateľných živín).

Keďže sa chronický únavový syndróm nazýva chronický, znamená to, že nevznikol sám od seba zo dňa na deň, ale metabolizmus musel byť odvádzaný od rovnováhy po dlhšiu dobu. Z toho vyplýva, že analýza stravy by sa mala zamerať na dlhšie časové obdobie.

2. Potom upraviť jedálniček tak, aby vykazoval:

A) Dostatočnú pestrosť vo výbere potravín,

B) Zodpovedajúcu kvalitu konzumovaných potravín,

C) Nutričnú vyváženosť vo všetkých sledovaných parametroch.

Ak sa pri analýze výživy zistí, že niektoré mikroživiny (najmä vitamíny a minerály) sú dlhodobo v nedostatku, je vhodné upraviť ich príjem na mierne vyššiu úroveň z dôvodu snahy o nasýtenie organizmu.

3. Z doplnkovej výživy sa najčastejšie preferujú:

A) Imunomodulačné prípravky - napr. echinacea,

B) Antioxidanty,

C) Adaptogény.

Pri liečbe chronického únavového syndrómu vznikajú dva problémy:

- Ide o chronickú poruchu, preto je potrebné zvážiť časovo náročnejší proces (rádovo mesiace).
- Ide o syndróm, takže sa nerieši jeden problém, ale hneď celý ich súbor. V podstate to znamená, že rovnováha tela a mysle bola narušená na viacerých úrovniach (homeostatické samoregulačné mechanizmy prestali fungovať vo viacerých systémoch).

V praxi toto obnáša nielen nastaviť nový systém správne, ale tiež mať nemalú trpezlivosť s jeho realizáciou a priebežným vyhodnocovaním výsledkov. Toto sa študenti učia v kurze Poradca pre výživu, kde pomocou vzdelávacej aplikácie ZOF vytvárajú modelové stravovacie režimy s cieľom vykázať nutričnú rovnováhu.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Kateřina Kapková

Ďakujem osudu, že ma priviedol k vám. Dva roky som márne bojovala s bývalým na rukách. Prešiel som "klasickým" začiatkom, ktorý sa u mnohých ľudí končí: liečba kortikosteroidmi. Potom som si o nich prečítal a utiekol som od nich k homeopatikám. Môj zdravotný stav sa trochu zlepšil, ale stále to nebolo ono. Preto som sa na radu priateľa pokúsila zmeniť stravu. Objavila som pani, ktorá ma uviedla do sveta makrobiotiky. Bola som viac-menej samouk, kým som na internete neobjavila váš kurz "Makrobiotika v českej kuchyni". S nadšením som hltala informácie nielen o tom, ako sa stravovať makrobioticky, ale aj o tom, ako funguje tráviaci systém a ako môže správne zvolená a skombinovaná strava prospieť telu i duši. Váš prvý kurz vysvetlil všetky zmeny, ktoré som na sebe pocítila zmenou stravy: úplne mi zmizla bývalá manželka a zbavila som sa tráviacich problémov, ktorými som trpela od detstva bez toho, aby som ich riešila. Brala som ich ako "normálnu" súčasť svojho života. Ešte viac ma prekvapilo a potešilo, že zmizli. Varenie "novým" spôsobom sa zrazu stalo mojou vášňou. Predtým som zeleninu vnímala skôr ako "farebnú dekoráciu na tanieri" a zrazu som pri jej krájaní a spracovaní zažívala pocity šťastia (a tie trvajú dodnes.) Sterilizovaná a mrazená zelenina postupne zmizla z mojej kuchyne, údeniny uvoľnili miesto zeleninovým a strukovinovým nátierkam v chladničke a namiesto chleba kupovaného v obchode som začala piecť kváskový chlieb. Skrátka, začala som tráviť viac času v kuchyni, pretože ma to bavilo (a baví). A potom som v e-maile našla vašu ponuku na "Kurz poradcu pre výživu a doplnky výživy".Brala som to ako výzvu a nič som od toho neočakávala. Spočiatku mi bolo jedno, či získané vedomosti využijem len pre seba a svoju rodinu, alebo aj pre ostatných. Znova a znova som hltal ďalšie informácie o výžive a postupne sa mi v hlave skladala väčšia a väčšia mozaika. Vďaka praktickej časti kurzu - tvorbe jedálnych lístkov - sa vo mne usadil "program", ktorý ma teraz v kuchyni vedie. Automaticky premýšľam o tom, ktoré strukoviny dnes použijem a ktorý fermentovaný produkt, čím zahustím omáčku, aby som nemusela použiť múku, či pridám semienka do polievky alebo do ďalšieho chodu... Je až smiešne, ako sa človeku zrazu "prepne" myslenie, keď vezme do ruky varič :-) Aj keď... nemôžem povedať, že by som takto prepínala len v kuchyni. Odkedy sa snažím jesť zdravo - a váš kurz to veľmi zmenil - zmenilo sa moje myslenie a vnímanie vo všeobecnosti. Moja intuícia sa vybrúsila, začala som sa mať viac rada, zbavila som sa strachu a obáv atď. atď. atď. dva dni po absolvovaní kurzu Poradca pre výživu a doplnky výživy sedím v kuchyni, varím obed a hovorím si, že by som sa tým chcela živiť. Popoludní idem do mesta, stretnem kamarátku, spomeniem jej, že som úspešne ukončila kurz, a ona sa ma opýta: "Nechcela by si mi niekedy niečo uvariť?" Takže varím pre seba, pre kamarátku a ďalší týždeň pre svojho priateľa. A snívam o tom, že si zriadim jedáleň so zdravou domácou kuchyňou a začnem variť pre ostatných.

Mgr. Jana Filipovičová

Obohacujúce. To je najlepšie slovo. O zdravie sa zaujímam už dlho, napriek tomu som získala nové informácie, ale hlavne ma tento kurz podnietil k tvorivejšiemu mysleniu. Zaujal ma prepracovaný a jednoduchý systém výučby, oceňujem možnosť konzultovať rôzne otázky nielen počas kurzu, ale aj po jeho skončení. Prax je predo mnou. Investícia sa naozaj oplatila.

Bc. Hana Brabec

www.veghub.cz

S kurzom Vegetariánstvo a vegánstvo v praxi som bola veľmi spokojná, prebrali sme všetky témy, ktoré ma zaujímali.Zamerali sme sa na "verejne horúce témy", ako je výživa detí, tehotných a dojčiacich žien a športovcov. Až na kurze som si uvedomila, aká zásadná (a bohužiaľ verejnosťou dosť zanedbávaná) je problematika nadbytku vlákniny a antinutrientov.Ďalšími zásadnými témami pre vegetariánov sú aj termické a energetické sklony - sama mám s tým osobnú skúsenosť, ktorá sa postupne zlepšuje vďaka výberu potravín.Vďaka učebnej hre ZOF som si všetko precvičil, často sa vyskytol problém, o ktorom by som len pri čítaní teórie nevedel a musel ho vyriešiť. To bolo pre mňa určite najužitočnejšie, zákony sa mi dostali pod kožu, mohla som si prebrať vlastnosti jednotlivých potravín a ich vzťah k preberanej téme.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu