Únavový syndróm postihuje čoraz viac ľudí na celom svete. V minulosti sa prejavy tohto ochorenia označovali ako "syndróm chronickej neuroendokrinnoimunitnej dysfunkcie" alebo "myalgická encefalomyelitída", najčastejšie sa ale prezentuje "chronický únavový syndróm".

Najčastejšie sa vyznačuje:

  • pocity hlbokého a dlhotrvajúceho vyčerpania,
  • poruchami spánku,
  • zlým sústredením,
  • depresiami,
  • bolesťami kĺbov a svalov,
  • bolesťou v krku,
  • zvýšenou teplotou...

Stále sa vedú spory o tom, či je únavový syndróm špecifickým ochorením alebo len súborom nesúvisiacich príznakov.

Konkrétna príčina chronického únavového syndrómu stále nie je známa. Väčšina odborníkov sa však zhoduje, že významnú úlohu zohráva oslabený imunitný systém v kombinácii s fyzickým a psychickým preťažením (približne 60 % postihnutých tvoria alergici). Niektorí postihnutí trpia rôznymi autoimunitnými chorobami (lupus atď.).

Ďalšími možnými a často uvádzanými príčinami môžu byť:

  • stres,
  • poruchy centrálneho nervového systému,
  • poruchy svalového metabolizmu,
  • poruchy spánku atď.

Aby toho nebolo málo, pripisuje sa chronickému únavovému syndrómu aj vplyv:

  • toxínov zo znečisteného prostredia,
  • nízkeho krvného tlaku,
  • abnormálnej hormonálnej aktivity.

Vplyv stravy na chronický únavový syndróm

Vo vzťahu k strave môže chronickú únavu vyvolať nedostatok akýchkoľvek nutričných látok. Preto by sa pri snahe podporiť riešenie syndrómu úpravou stravy mali dodržiavať nasledujúce zásady:

1. Najprv je vhodné vykonať analýzu existujúceho stravovania.
To obnáša detailný pohľad na:

A) Zloženie stravy (t. j. kvalitu potravín a pestrosť v ich volbe).

B) Nutričnú kvalitu (sleduje sa obsah všetkých analyzovateľných živín).

Keďže sa chronický únavový syndróm nazýva chronický, znamená to, že nevznikol sám od seba zo dňa na deň, ale metabolizmus musel byť odvádzaný od rovnováhy po dlhšiu dobu. Z toho vyplýva, že analýza stravy by sa mala zamerať na dlhšie časové obdobie.

2. Potom upraviť jedálniček tak, aby vykazoval:

A) Dostatočnú pestrosť vo výbere potravín,

B) Zodpovedajúcu kvalitu konzumovaných potravín,

C) Nutričnú vyváženosť vo všetkých sledovaných parametroch.

Ak sa pri analýze výživy zistí, že niektoré mikroživiny (najmä vitamíny a minerály) sú dlhodobo v nedostatku, je vhodné upraviť ich príjem na mierne vyššiu úroveň z dôvodu snahy o nasýtenie organizmu.

3. Z doplnkovej výživy sa najčastejšie preferujú:

A) Imunomodulačné prípravky - napr. echinacea,

B) Antioxidanty,

C) Adaptogény.

Pri liečbe chronického únavového syndrómu vznikajú dva problémy:

- Ide o chronickú poruchu, preto je potrebné zvážiť časovo náročnejší proces (rádovo mesiace).
- Ide o syndróm, takže sa nerieši jeden problém, ale hneď celý ich súbor. V podstate to znamená, že rovnováha tela a mysle bola narušená na viacerých úrovniach (homeostatické samoregulačné mechanizmy prestali fungovať vo viacerých systémoch).

V praxi toto obnáša nielen nastaviť nový systém správne, ale tiež mať nemalú trpezlivosť s jeho realizáciou a priebežným vyhodnocovaním výsledkov. Toto sa študenti učia v kurze Poradca pre výživu, kde pomocou vzdelávacej aplikácie ZOF vytvárajú modelové stravovacie režimy s cieľom vykázať nutričnú rovnováhu.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Mgr. Andrea Hrušková

Som matkou sedemročnej dcéry, takže denne riešim, ako jej zabezpečiť chutnú, vyváženú a zdravú stravu. Informácie z kurzu Výživa detí mi pomohli túto dilemu ľahko vyriešiť. Oceňujem komplexný pohľad Mgr. Jelinekovej pohľad na túto problematiku a veľmi dobre pripravený obsah kurzu.

Martin Linda

O tom, ako sa v tejto oblasti darí, hovorí pán Mgr. Martin Jelínek nastavil latku v oblasti vzdelávania naozaj vysoko. Ide o kvalitný a prepracovaný vzdelávací systém, ktorý zaujíma a učí základné informácie z oblasti zdravia a výživy. Som veľmi rada, že som mohla absolvovať tento kurz, pretože to bola skvelá skúsenosť od začiatku až do konca. Už pred niekoľkými rokmi som mala chuť vzdelávať sa v tejto oblasti, ale tento kurz ma posunul na novú úroveň v hľadaní informácií o výžive a zdraví. Kvantum vedomostí by mohlo byť premyslene spracované menším počtom osôb, keby nebolo myšlienkových máp a svedomito vypracovaných letákov s občasnou zábavnou prezentáciou informácií. Podarilo sa v nej skĺbiť formu spracovania, kvalitný zdroj informácií, otvorený rôznym smerom, a zaujať študenta. O tomto kurze by sa dalo napísať veľa pozitívnych informácií, ale myslím si, že najlepšia je osobná skúsenosť. Ešte raz by som chcel poďakovať Martinovi Jelínkovi za tento kurz a jeho ústretový, trpezlivý prístup k študentom.

Tereza Krutilová

Ako mama dvoch detí som sa od svojho prvého tehotenstva cítila pod obrovským tlakom. Snažila som sa zabezpečiť čo najlepšie stravovacie návyky pre seba a svoju rodinu a zároveň som viedla svoje deti k zdravému životnému štýlu. Nepomohlo mi ani obrovské množstvo literatúry, ktorú som si preštudovala, a mediálna "masáž" zameraná na nastávajúce alebo dojčiace matky a ich svedomie. Ničím som si nebola istá a moja myseľ bola dosť zmätená. Na kurze Výživa detí a potom na kurze Poradca pre výživu som si všetko ujasnila, získala som veľký prehľad a hlavne nadhľad nad touto témou, ale úplne zásadne sa zmenilo moje myslenie a spôsob uvažovania. Ja osobne sa cítim skvele nielen preto, že kilá idú dole, ale aj preto, že si vážim, že mám zdravé deti. Po niekoľkých rokoch trápenia so zápalom pľúc sú moje deti úplne zdravé a šťastné, rovnako ako celá moja rodina. Jelinek. Oceňujem jeho profesionalitu a stopercentné nasadenie, s ktorým sa venoval a venuje všetkým počas celého kurzu. Veľkým prínosom je možnosť ďalšej spolupráce a v neposlednom rade nadviazanie nových (nielen) profesionálnych priateľstiev s ostatnými študentmi kurzu. Ďakujem vám za to všetko a vrelo odporúčam absolvovať kurz!

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu