Nespavosť

Nespavosť je problém, ktorý trápi až tretinu celosvetovej populácie. Nejedná sa len o neschopnosť zaspať, ale aj nemožnosť spať bez častého prebúdzania a nebudiť sa skôr, ako potrebujeme. Pokiaľ problémy so spaním a zaspávaním trvajú iba krátku dobu (niekoľko dní až týždňov), sú často spôsobené stresom. V okamihu, keď sa z nespavosti stane chronická záležitosť, je väčšinou nutná rada odborníka.

Príčiny chronickej nespavosti sú väčšinou rôzne a ťažko rozpoznateľné. Môžu sa za nimi skrývať:

- stravovacie návyky (prejedanie sa, nevhodné diéty, zlá skladba stravy),
- spôsob života (alkohol, striedanie nočných a denných smen),
- niektoré choroby či vedľajšie účinky liekov.
Veľmi častou príčinou je aj nekvalitný matrac alebo vankúš pod hlavou.

Nespavosť sa v bežnom živote prejaví:
- podráždením,
- únavou počas dňa,
- bolesťami hlavy,
- rastúcim stresom.

Klasická liečba sa väčšinou obmedzuje na užívanie liekov na spanie (hypnotiká, benzodiazepíny a pod.), hrozí však u nich nebezpečenstvo vedľajších účinkov a vzniku závislosti.

Základným odporúčaním pre zmiernenie stavu nespavosti je vyrovnanie a ustabilnenie biorytmov. Znamená to predovšetkým pravidelný životný rytmus a presný čas na spánok.

Vplyv stravy na kvalitu spánku

Strava má vplyv na kvalitu spánku, a to hneď na niekoľkých úrovniach:

- Vieme, že nočným biorytmom príliš neprospieva, keď je tráviaci trakt nútený spracovávať väčšie množstvo stravy. Je výhodné preto nejesť krátko pred spaním a zaspávať najlepšie s prázdnym žalúdkom.

- V poslednom jedle pred spaním by mal byť kontrolovaný aj podiel sacharidov, a to predovšetkým cukrov. Spôsobujú väčšie výkyvy hladiny krvného cukru, čo môže mať nežiaduci vplyv na kvalitu spánku.

- Nervová sústava väčšiny ľudí zle reaguje na stimulačné látky. Najčastejšou drogou je kofeín, nežiaduci vplyv môže mať aj alkohol. Ľudia trpiaci nespavosťou by sa im preto mali systematicky vyhýbať.

- Existujú potraviny, ktoré majú naopak na nervovú sústavu tlmiaci a relaxačný účinok. Medzi najznámejšie patrí valeriána, harmanček alebo mučenka. Tieto byliny obsahujú látky, ktoré pomáhajú uvoľniť organizmus, zmierniť stres a uľahčiť tak zaspávanie.

- Vplyv na fungovanie nervovej sústavy má aj vápnik a horčík, ktorých nerovnováha môže u vnímavých ľudí spôsobiť nespavosť. V týchto prípadoch ale záleží na dominancii sympatického alebo parasympatického režimu u jednotlivca, ktoré určujú, ako s príjmom oboch prvkov pracovať.

- Diskutovanú a v mnohých krajinách obľúbenou látkou je aminokyselina 5-HTP (5-hydroxytryptofán), ktorá zvyšuje tvorbu serotonínu v tele - hormónu navodzujúcemu spánok.

- Medzi najobľúbenejšie látky v doplnkovej výžive patrí melatonín. Tento spánkový hormón má veľmi silný vplyv, jeho užívanie je navyše bezpečné.

Úpravami stravy, ktoré cielia na kvalitu spánkového režimu, sa zaoberáme predovšetkým v kurze Poradca pre výživu. Študenti sa učia upravovať jedálniček tak, aby viedol k harmonickému fungovaniu nervovej sústavy a podporoval optimálne fungovanie nočných biorytmov. Často sa jedná len o drobné úpravy a prácu s nutričnými "detailami", kedy náprava jedného či dvoch faktorov vedie k riešeniu dlhodobého trápenia. Dôležitým pomocníkom sledujúcim kvalitu jedálnička a správnosť celého učebného procesu je výučbová aplikácia ZOF.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Kristýna Volfová

www.apointofme.cz

Absolvovala som dva kurzy - Výživový a doplnkový poradca (diaľkovo) a Cesta k telu snov a musím povedať, že oba kurzy mi dali veľa informácií, ale aj praxe. Vďaka takmer každodennej výučbe som sa mohla učiť teoretickú látku a následne ju aplikovať do praktickej časti - hry ZOF, v ktorej som vytvárala dané jedálničky podľa pravidiel. Každý mesiac boli testy a záverečná semestrálna práca, kde som si mohol overiť svoje schopnosti. Po technickej stránke bolo tiež všetko v poriadku. Kurz je prehľadný a vedenie kurzu mi vždy rýchlo odpovedalo.

Mgr. Petra Ponocná

Už niekoľko rokov sa ako laik zaujímam o alternatívne spôsoby výživy a ľudské zdravie. Keď sa na mňa začali obracať niektorí priatelia s otázkami o stravovaní, rozhodla som sa, že by bolo dobré absolvovať kvalitné školenie a kurz výživového poradcu, aby som sa naučila niečo nové v oblasti výživy a stravovania, ako aj ľudského zdravia. Keďže k ľudskému zdraviu pristupujem holisticky a nemám rada čiernobiely pohľad na svet, mojím cieľom bolo vybrať si kurz, ktorý by bol aspoň čiastočne v súlade s mojím myslením, ale zároveň dostatočne kritický, komplexný a odborný. Priebeh výučby Mgr. Kurz Martina Jelínka všetky tieto požiadavky k mojej radosti splnil. Nielen to, ale som oveľa lepšie oboznámený s problematikou výživy a doplnkov. Dozvedel som sa tiež veľa nových a veľmi užitočných informácií a samotný kurz obohatil môj osobný rozvoj. Kurz je doslova nabitý informáciami a zahŕňa aj lekcie o ajurvéde a čínskej medicíne. Pán Jelínek nás pomocou vzdelávacích materiálov a videí viedol ku komplexnému uvažovaniu o danom probléme, či už išlo o chorobu, potraviny alebo vitamínové doplnky. Veľmi si cením aj jeho osobný prístup, angažovanosť a ochotu pomôcť a poradiť s čímkoľvek. Chcel by som sa poďakovať Mgr. Chcel by som poďakovať pánovi Jelínkovi a teším sa na ďalšiu spoluprácu.

Mgr. Pavla Stýskalová DiS.

Som rád, že som sa mohol zúčastniť vášho kurzu. Oceňujem vaše vedomosti, váš vtip a spôsob, akým na sebe neustále pracujete a prekonávate "zatvrdnuté dogmy". Vďaka vášmu kurzu som získal prehľad. Teraz už len musím teóriu uviesť do praxe. Funguje to. Pomaly, ale isto prekonávam samu seba, svoju svojvôľu pri príprave jedla a predovšetkým sa snažím viac premýšľať o tom, čo ja a moja rodina jeme. Zdá sa, akoby to bolo včera, čo som začal hltať vaše informácie. Hoci boli chvíle, keď bolo ťažšie sa sústrediť a niekedy sa mi nechcelo. Napriek tomu ma lákalo dozvedieť sa nové a nové informácie o výžive alebo o rôznych pohľadoch na ňu. Ďakujem vám za posledné povzbudenie a trpezlivosť, keď som z rodinných dôvodov všetko dokončovala neskoro.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu