Skrytá soľ

Sledovanie množstva soli (NaCl) v strave patrí medzi základné nutričné schopnosti, ktoré by mal zvládať úplne každý. Dôvodom je predovšetkým jej výrazný každodenný nadbytok typický pre novodobý spôsob stravovania, ktorý výrazne ovplyvňuje metabolické pochody a tým aj zdravie. Chlorid sodný obsahuje 40% sodíka, jeho prebytok zadržiava tekutiny v tele. To sa prejavuje najčastejšie:

- zvýšením krvného tlaku,
- vznikom migrén,
- závratmi,
- opuchy dolných končatín,
- preťažovaním obličiek.

Pomerne závažným zistením je fakt, že vyšší príjem soli sa spolupodieľa na rozvoji prozápalového prostredia v organizme.

Obsah soli v strave sa rieši na dvoch úrovniach:

1. Sledovaním množstva soli, ktorú používame na priamu potrebu pri príprave receptov.
Toto v praxi nie je problém – odporúčaná dávka soli pre dospelého človeka je 5 gramov, množstvo jednej štipky soli sa pohybuje v rozmedzí 0,3 – 0,5 gramov. Je tak jednoduché sledovať celkový príjem soli.

2. Kontrolou množstva a početnosti potravín v jedálničku, ktoré obsahujú skrytú soľ:

- Pečivo.
Obsahuje minimálne 1 % soli (tj. dva krajce chleba s celkovou hmotnosťou 100 g dodajú minimálne 1 gram soli). Obsah soli v pečive je ale silne pohyblivý. Soľ zvyšuje pružnosť cesta a znižuje jeho lepivosť, súčasne má schopnosť zvyšovať výšku aj objem pečiva, z týchto dôvodov pekári používajú podstatne vyššie množstvo soli (priemer v SR sa pohybuje okolo 1,4 g/100 g). Je preto dôležité kontrolovať informácie uvedené na etikete výrobku, a súčasne sledovať, či výrobca nepoužil soľ aj na povrchovú úpravu. Nie sú tak výnimky, keď sa podiel soli v pekárskych výrobkoch pohybuje okolo 3 % - s ohľadom na celkové množstvo konzumovaného pečiva za deň sa potom jedná o významné, teda problematické hodnoty. Faktom je, že legislatíva v západných krajinách má tendenciu v posledných rokoch systematicky znižovať vo svojich odporúčaniach obsah soli v pečive, dlhodobým cieľom je dostať sa pod hodnotu 1 g/100 g pečiva.

- Syry.
Platí len pre tie, ktoré soľ obsahujú, potom je podiel soli podľa typu výrobku 2 % a viac.

- Údeniny.
U mäsových výrobkov sa obsah soli väčšinou pohybuje okolo 2-2,5 % .

- Polotovary.
Mäso, zelenina, strukoviny v konzervovanom stave - aj tu sa podiel soli pohybuje okolo 2 % .

- Ochucovadlá.
Najviac soli obsahujú sójové omáčky a miso pasty (obsah soli cez 10 %).

- Slané tyčinky, chipsy.
Viac ako 2,5 % soli.

- Instatntné polievky.
Viac ako 10 % soli (v suchom podiele).

Pri snahe sledovať podiel soli v potravinách je dôležité vedieť, že výrobca má zákonnú povinnosť uvádzať množstvo soli na etikete potraviny, informačná dostupnosť je teda pomerne dobrá.

Ako čiastočnú náhradu soli pri úprave pokrmov je možné použiť spektrum rôznych druhov korenia – cibuľu, cesnak, zeler, sušenú zeleninu a pod. Zaujímavou alternatívou sú v súčasnej dobe pomerne dobre dostupné výrobky s obsahom draselnej soli (KCl), poprípade čierna soľ (nerafinovaná vulkanická soľ s vysokým obsahom železa a ďalších minerálov).

Problematike nadbytku soli v strave sa venujeme predovšetkým v kurze Poradca pre výživu. Študenti sa učia nielen sledovať celkové množstvo soli v každodennom jedálničku, ale aj manipulovať so stravou tak, aby pri zachovaní chuťového vnemu jedla bol jej obsah čo najnižší. Dôležitým ukazovateľom nutričnej rovnováhy vo vzťahu k množstvu soli je aj pomer medzi sodíkom a draslíkom, ktorý študenti pri tvorbe stravovacích plánov sledujú na výučbovej aplikácii ZOF.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Ing. Marta Veselá

Po absolvovaní rekvalifikačného kurzu "Výživové poradenstvo" som hľadala kurz, ktorý by doplnil moje chýbajúce vedomosti. Hlavným kritériom pre mňa bol holistický pohľad na výživu človeka, rešpektovanie jeho individuality a využitie skúseností tradičnej čínskej medicíny a ajurvédy. Toto všetko som našiel v lekciách kurzu. Prihlásenie sa na diaľkový kurz "Poradenstvo v oblasti výživy a doplnkov výživy", ktorý organizuje pán Jelínek, bolo jednou z najlepších vecí, ktoré som tento rok urobila. Hoci by som si priala, aby niektoré lekcie boli rozsiahlejšie alebo podrobnejšie a chýbalo mi viac praxe, celkovo si myslím, že kurz bol skvelý. Prístup pána Jelínka, jeho vedomosti a schopnosť vysvetliť všetko, čo sme potrebovali vedieť, boli úplne úžasné. Možnosť využívať online poradenstvo po skončení kurzu je na nezaplatenie. Kurz odporúčam každému, kto sa zaujíma o zdravú výživu.

Šárka Šedá

Z kurzu pána Jelínka som bola doslova nadšená, predčil všetky moje očakávania. Po niekoľkých týždňoch štúdia tohto kurzu som vedel, že určite nebude posledný. Najviac ma zaujala (viem, že sa opakujem, ale inak sa to povedať nedá) hra na učiteľa ZOF, pretože jedna vec je niečo sa naučiť, druhá vec je vedieť to správne použiť v praxi, čo je v porovnaní s inými kurzami ďalšia vec, na ktorú kurzy pána Jelínka myslia. Ochota, priateľskosť, individuálny prístup - to je to, o čom sú kurzy Atac.

Radek Hub

Vždy ma zaujímala výživa a to, ako môže strava zmeniť kvalitu ľudského života. Bol som hladný po ďalších vedomostiach a pochopení. Ale absolvovaním tohto kurzu som získal oveľa viac. Nielenže som dostal všetky informácie na striebornom podnose. Naučil som sa, ako ho používať, ako ho aplikovať a ako mu rozumieť vo všetkých súvislostiach. Celý kurz je absolútne komplexný a zároveň veľmi zrozumiteľný. Mgr. Martin Jelínek, ktorého považujem za jedného z najväčších odborníkov na výživu v našej krajine, používa jednoduchý zdravý rozum a nebojí sa povedať veci na rovinu, keď je to potrebné.Dokáže vysvetliť aj zložité chemické procesy a reakcie v tele spôsobom, ktorý pochopí aj dieťa v materskej škole. Musím poznamenať, že aj keď tento kurz nevyužijem vo svojej budúcej poradenskej praxi, všetky získané informácie a ich pochopenie sú pre mňa a moju rodinu neoceniteľné. Bola to jednoznačne najlepšia investícia, akú som kedy urobil.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu