Kurzy ATAC

Náhradné sladidlá

Náhradné sladidlá

Za jednu z hlavných príčin vzniku nadváhy alebo cukrovky druhého typu je považovaná vysoká konzumácia jednoduchých cukrov, prípadne sacharidov s vysokou glykemickou hodnotou a náložou. V reálnej praxi tak väčšina záujemcov o racionálne stravovanie rieši predovšetkým dva problémy:

  • Akým sladkostiam sa vyhnúť a ktoré si naopak bezpečne dopriať,
  • Ako sa zbaviť  vzniknuté závislosti na sladkom.

V prvom prípade je potrebné poznať možnosti, aké trh ponúka. Teda aké druhy cukrov sú bežne dostupné a orientovať sa vo vhodnosti ich použitia. Táto znalosť potom sčasti pomôže riešiť situácie, kedy sme si vypestovali určitú formu závislosti na sladkej chuti a potrebujeme sa jej elegantne zbaviť.
Preto sa v posledných rokoch dostávajú do obľuby takzvané náhradné sladidlá, ktoré sa pýšia mnohými zaujímavými charakteristikami. Na všeobecnej úrovni ich rozdeľujeme do niekoľkých skupín:

Prírodné kalorické cukry

Glukóza – monosacharid, ktorý je pre ľudský organizmus základným zdrojom energie. Označuje sa ako hroznový cukor. Z krvi ho do buniek prenáša inzulín, čo je hormón, ktorý je produkovaný slinivkou brušnou. Disponuje vysokým glykemickým indexom (100), jeho konzumácia zvyšuje hladinu krvného cukru veľmi rýchlo.

Fruktóza - označovaná ako ovocný cukor. Má oveľa nižší glykemický index, z tohto dôvodu býva doporučovaná ako vhodný zdroj rýchlej energie (bežne sa odporúča aj diabetikom). Problém je v tom, že konzumácia fruktózy podporuje produkciu hormónu gherlínu, ktorý zvyšuje chuť na jedlo. Navyše vyšší príjem fruktózy zaťažuje pečeň (fruktóza je metabolizovaná prevažne v pečeni a v prebytku podporuje jej stukovatenie = steatózu). Tu je žiaduce sa vyhýbať všetkým potravinám, ktoré sú sladené fruktózou. Nevzťahuje sa to ale na ovocie, kde je fruktóza súčasťou spektra ďalších cukrov spoločne s vlákninou a fytochemickými látkami.

Laktóza – cukor, ktorý je hlavnou sacharidovou zložkou živočíšneho mlieka, sa nazýva mliečny cukor. V praxi sa na bežné sladenie nepoužíva.

Maltóza – disacharid zložený z dvoch molekúl glukózy. Chutí ale menej sladko, než glukóza samotná, v praxi sa na bežné sladenie nepoužíva.

Sacharóza - disacharid zložený z molekuly glukózy a fruktózy, nazýva sa stolný cukor. Hodnota jeho glykemického indexu je nižšia ako pri glukóze, ale vyššia ako pri fruktóze. Pretože sa jedná väčšinou o rafinovaný cukor, okrem sacharidov neobsahuje žiadne ďalšie zložky.

Glukózový sirup – často označovaný ako kukuričný sirup (vyrába sa najčastejšie z kukurice). V jeho zložení prevažuje glukóza, má teda pomerne vysoký glykemický index.

Agávový sirup - jeho výhodou je veľmi nízky glykemický index (15 - 20), naopak nevýhodou veľmi vysoký podiel fruktózy.

Javorový sirup – hodnota jeho glykemického indexu sa pohybuje okolo 55 jednotiek, pozitívom je relatívne nízky podiel fruktózy, čo je výhodné.

Náhradné sladidlá - med Med - živočíšny produkt, ktorý je zastúpený glukózou a fruktózou. Bežne sa uvádza hodnota jeho glykemického indexu okolo 80 jednotiek, to ale platí pre pasterizované druhy (pasterizácia pri mede navyšuje hodnotu GI). Obsahuje pomerne široké spektrum ďalších živín - minerálov, vitamínov, enzýmov, imunostimulačných látok a pod., z dôvodu obsahu peľu ale môže byť zdrojom alergických reakcií u citlivých jedincov.

Melasa - je vedľajším produktom výroby cukru z cukrovej trstiny. Ide o hustý sirup s nízkym obsahom cukrov (prevažuje glukóza a fruktóza) a vyšším podielom bielkovín a minerálov.

Palmový cukor - získava sa zo šťavy kmeňov stromov. V jeho zložení prevažuje sacharóza, podiel fruktózy je mierne vyšší. Je typický nízkym glykemickým indexom (okolo 35 jednotiek) a vyšším podielom inulínu (rozpustná forma vlákniny).

Kokosový cukor - vyrába sa z palmových kvetov. Je bohatší na mikroživiny (predovšetkým minerálne látky) ako palmový cukor, podiel cukrov má ale na približne rovnakej úrovni.

HFCS - vysoko-fruktózový kukuričný sirup (high fructose corn syrup). Vyrába sa z kukuričného škrobu, obsahuje vysoký podiel fruktózy.
 

Hydrolyzáty obilných škrobov

Obilné slady - získavajú sa extrakciou z obilia, najčastejšie používaná je sladenka (sladový výťažok, vyrába sa z jačmeňa). Obilné slady zastupujú z jednoduchých foriem cukrov glukózu a fruktózu, ale v pomerne nízkom množstve. Hodnota ich glykemického indexu je nízka. Ďalšia ich výhoda spočíva vo vysokom zastúpení širokého spektra minerálnych látok. S veľkou obľubou ich používa ako sladidlo makrobiotika.

Hydrogenované hydrolyzáty obilných škrobov

Nazývajú sa tiež ako alkoholové cukry, v praxi sa častejšie stretávame s názvom polyoly. Tieto sladidlá sú špecifické zaujímavými vlastnosťami - majú približne o tretinu menej kalórií ako klasický cukor, navyše neškodia zubom. Stále častejšie sa používajú na ochutenie a konzerváciu rôznych potravín, jedinou ich nevýhodou je vyššia cena v porovnaní s klasickým cukrom. Sú vhodné aj pre diabetikov, medzi najznámejšie patrí sorbitol, mannitol, xylitol (často pridávaný do žuvačiek, jeho vyššie množstvo má ale preháňavé účinky), maltitol, isomalt.

Umelé nekalorické sladidlá

Sú vyrábané chemickou syntézou. Bývajú mnohostokrát sladšie ako cukor a ich výhodou je, že nemajú takmer žiadny energetický obsah (môžu byť teda jednou z možných prevencií pred obezitou), sú oveľa lacnejšie ako obyčajný cukor a okrem iného neškodia zubom. Najznámejšími zástupcami sú:

  • sacharín,
  • cyklamát,
  • aspartám,
  • acesulfám K,
  • sucralóza,
  • neohesperidín DC,
  • thaumatín,
  • neotám,
  • alitam.

U niektorých umelých náhradných sladidiel vznikajú pochybnosti o ich bezpečnosti voči nášmu zdraviu (napr. karcinogénne účinky) – najčastejšie sú citované aspartám, acesulfam K alebo cyklamát.

Prírodné nekalorické sladidlá

Stevie - rastlina obsahujúca sladko chutiace formy cukrov (glykozidy). Obrovskou výhodou týchto produktov je nulový obsah energie a vysoká sladivosť (tá rastie pri priemyselne spracovaných produktoch). Stevie je celosvetovo veľmi obľúbeným sladidlom, nemala by ale patriť medzi vhodné, respektíve masovo používané. Okrem netradičnej chuti (má horko-trpkú koncovku) spočíva nevýhoda v kombinácii vysokej sladivosti a absencie cukrov obsahujúcich energiu. Jej konzumáciou dávame telu informácie o sladkej chuti, na ktorú ale nereaguje inzulín, pretože do krvi nie je prenášaná žiadna energia v podobe glukózy. Nerieši teda stav nízkej hladiny krvného cukru (tzv. hypoglykémia), čo podporuje stresové pochody v tele (produkciu stresových hormónov) vedúce ku katabolickým pochodom.

Vhodnosť používania týchto sladidiel je otázkou do diskusie. Názory na ne sa rôznia, v praxi je tak všetko otázkou uhla pohľadu. Vždy záleží na tom, akým ukazovateľom a charakteristikám dávame prednosť. Niekto preferuje iba nízke hodnoty glykémie, iní sa orientujú na podiel zastúpenej fruktózy, ďalší zase riešia pôvod (prírodný vs. syntetický), prípadne sa pozornosť upína na obsah energie. Najväčšiu pozornosť týmto sladidlám so zameraním na ich vplyv na naše zdravie a uplatnenie v praxi venujeme v kurzoch Poradca pre výživu, Makrobiotiká v našej kuchyni, Výživa v športe, Výživa detí a Všetko o chudnutí.

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Karolína Hamplová

Ako manažérka v nadnárodnej spoločnosti som nemala čas robiť veci nad rámec svojej práce, ktoré ma zaujímajú a keď som sa dostala zlým životným štýlom na skoro 90 kg, som sa rozhodla, že schudnem.. ÁNO, schudla som, ale veľmi zlou cestou. Potom prišiel čas, keď som začala túžiť po rodine a po siedmich umelých oplodnení sa mi narodil syn. V tej chvíli som si začala vážiť svoje telo a uvedomila som si, že sa treba o seba starať. Zároveň som si vedomá toho, že svojim deťom sme zrkadlom a tak som začala hľadať cestu, aby som POCHOPILA. A ako tomu v živote býva, vo chvíli, keď som sa skutočne rozhodla, že CHCEM VEDIEŤ, som sa zoznámila s absolventkou kurzu pána Martina Jelínka „Poradca pre výživu a suplementáciu“, ktorá bola neskutočne nadšená, namotivovaná a plná vedomostí. z nás skvelé priateľky) Ihneď som začala pátrať po referenciách a nenašla som snáď jedinú zlú zmienku či informáciu.A ako matka na materskej som nesmierne ocenila spôsob ,,diaľkového,, štúdia.... Bolo rozhodnuté a okamžite som sa do štúdia pustila. Pol roka utiekol ani neviem ako :-) Nesmierne oceňujem prístup pána Jelínka, otvorený pohľad na celú problematiku stravovania a komplexný pohľad, ktorý si trúfam povedať, že inde nezískate. Zároveň prostredie v ktorom štúdiu prebieha je úplne sofistikované a profesionálne spracované. Pokiaľ váhate, rozhodne choďte do toho. Vďaka štúdiu som si uvedomila aký kvalitný môže náš život byť, keď sa o seba budeme správne starať. Dnes už chápem pojem,, ste to, čo jete,, Naozaj ste! a žijeme len raz, tak nech to stojí za to. Ako poznámku pre tých, čo ešte stále váhajú, spomínam svoj príbeh... kto vie, akú úlohu v ňom hralo práve toto štúdium. Na materskej dovolenke som vyštudovala „Poradcu pre výživu a suplementáciu", keď som kurz úspešne ukončila, tak som mmj. zistila, že som si časovo dokázala skvele usporiadať svoj deň s dieťaťom i prácou a nadviazala som na kurz „Inštruktor fitness“ a začala pôsobiť ako inštruktorka.A keďže mám rada veci robiť poriadne a komplexne, do tretice som začala študovať a mám radosť z certifikátu ,,športová a relaxačná masáž,.. Teraz cítim, že môžem byť svojim klientom k dispozícii v širokom zábere a opäť sa vraciam k strave a ďalším kurzom, ktoré pán Jelínek ponúka.

Mgr. Romana Poláchová

Nikdy v minulosti som sa nezaoberala zdravou výživou. Až náš uponáhľaný život, ktorý sa človek snaží deliť medzi stresujúcu prácu a starostlivosť o rodinu, ma prinútil sa na chvíľku zastaviť, rozhliadnuť a popremýšľať, či všetky tie nevoľnosti, nadváhy, ekzémy a rôzne pomaly sa plížiace neduhy nemôžu mať svoj pôvod čiastočne aj v tom, čo jeme. Postupne som začala rozkrývať aj význam zmyslu celostnej medicíny a celostného prístupu k zdraviu ak životu. Začala som teda hľadať kurz, ktorý by mi pomohol pochopiť súvislosti a prepojenie, ako čo v tele funguje a nefunguje, princíp príčin a dôsledkov. A presne toto som našla v kurze pána Jelínka - spočiatku príde prísun množstva informácií a hlava má pocit, že to nepoberie. Prvé úlohy vo výučbovej hre zaberú celý večer. Ale pomaličky, postupne, s každým ďalším jedálničkom do seba začnú veci pomaly zapadať. A človek začne aj sám nachádzať odpovede na svoje otázky. A tam, kde odpoveď nepozná, ju dostane vo veľmi ľudskej forme od pána Jelínka. Kurz vedený pánom Jelínkom je veľmi dobre spracovaný, nabitý užitočnými informáciami, študujúci sú vedení tak, aby si sami vyskúšali na príkladoch tvorbu rôznych jedálnych lístkov a pochopili súvislosti. Prednášky pána Jelínka sú na veľmi vysokej úrovni vedomostne, navyše veľmi príjemné aj svojou atmosférou, jeho prístup je pri vysokej profesionalite stále priateľský a ľudský. Ďakujem týmto nielen za všetky znalosti, ktoré som si mohla z kurzu odniesť, ale aj za obrovskú dávku odvahy a energie, ktorú som tu mohla načerpať, a ktorá ma v živote posunula ďalej a dosť iným smerom :-)

Petra Šináklová

Kurz „Poradca pre výživu a suplementáciu" je úplne jedinečný z mnohých dôvodov. Pre mňa je tým prvým možnosť študovať on-line doma ako mi to časovo vyhovuje, tým druhým celostný pohľad na zdravie, výživu a naše „psyché". Predovšetkým komplexné prepojenie výživy, fyzického tela a mysle je to, čo som doposiaľ márne hľadala. Ďalším dôvodom môjho rozhodnutia vstúpiť do kurzu bola jeho dĺžka, výuková hra ZOF a vytváranie výukových jedálnikov, kde v praxi uplatníte danú tému (z môjho pohľadu sa človek naučí oveľa viac). Posledným, prečo študovať práve tento kurz, je prístup pána Martina Jelínka, všetko skvele vysvetlí z rôznych uhlov pohľadu tak, že pochopí úplne každý. Rozhodne využijem ďalšie ponúkané kurzy. Týmto mu srdečne ďakujem a prajem mnoho krásneho v živote.