Kurzy ATAC

Poruchy funkcie štítnej žľazy

Poruchy funkcie štítnej žľazy

Štítna žľaza je endokrinná žľaza umiestnená na prednej strane krku pod štítnou chrupavkou. Pre kvalitu ľudského života je dôležitá preto, že produkuje kľúčové hormóny:

1. Trijódtyronín – obsahuje 3 atómy jódu, označuje sa ako T3.

2. Thyroxín - obsahuje 4 atómy jódu, označuje sa ako T4.
Tieto dve hormonálne látky zásadným spôsobom ovplyvňujú rast a vývoj . Pretože zasahujú do metabolizmu sacharidov, bielkovín a tukov, ich produkované množstvo riadi aj kvalitu metabolických dejov.

3. Kalcitonín - ovplyvňuje metabolizmus vápnika, má tak vplyv napríklad na hustotu kostí.

Pokiaľ dôjde k odklonu od rovnovážnej funkcie tohto orgánu, ovplyvní to chod celého organizmu na psychickej i fyzickej úrovni.

Najrozšírenejšie poruchy funkcie štítnej žľazy sú:

Hypotyreóza.
Je spôsobená nedostatkom hormónov, teda zníženou funkciou štítnej žľazy. Najčastejšie býva zapríčinená autoimunitným zápalom, u detí môže byť vrodená. Typickými príznakmi sú znížená vitalita, únava, zimomrivosť, nárast telesnej hmotnosti, spomalená črevná peristaltika a z nej vznikajúca zápcha.

Hypertyreóza (tyreotoxikóza).
Je spôsobená nadbytočnou produkciou hormónov, teda zvýšenou činnosťou štítnej žľazy. Najčastejšou príčinou je autoimunitná reakcia organizmu. Typickými prejavmi sú zvýšený krvný tlak, búšenie srdca, nervozita, nespavosť, vypadávanie vlasov, výrazný úbytok telesnej hmotnosti. Metabolizmus takto postihnutých sa zrýchľuje, toto sa prejaví aj na vzťahu k jedlu (rýchlejšie trávia a skôr pociťujú hlad). Často sa objavuje aj zvýšený výskyt osteoporózy.

U oboch porúch sa môže vyskytnúť zväčšenie štítnice - tzv. struma. Globálne štatistiky poukazujú na to, že poruchami funkcie štítnej žľazy trpia oveľa častejšie ženy.
Dysfunkcie štítnej žľazy sú liečené substitučnou terapiou. V prípade hypofunkcie je to podávanie liekov s obsahom špecifických hormónov, pri hyperfunkcii potom tyreostatiká s prípadným chirurgickým zákrokom či liečbou rádiojódom.

Vplyv stravy na funkciu štítnej žľazy

Okrem faktu, že štítnica cez produkciu hormónov ovplyvňuje využívanie živín v tele, platí aj to, že kvalita stravy v určitom rozsahu zasahuje do fungovania tohto orgánu. Najväčší vplyv majú nasledujúce faktory:

Príjem jódu.
Jód je súčasťou štruktúry tyroxínu a trijódtyronínu, dostatok tohto prvku v strave tak najväčšou mierou ovplyvňuje fungovanie celého orgánu. Uvádza sa, že nedostatkom jódu trpí na celom svete približne ¼ populácie, je preto potrebné koncepciu stravy upravovať aj v zmysle zaistenia jeho dostatočného množstva. Odporúčaná denná dávka pre dospelú populáciu je 150 mikrogramov, bohatými zdrojmi sú morské produkty (ryby, plody, riasy, soľ) alebo čierny žeriav (arónie).

Množstvo selénu.
Selén je súčasťou enzýmu, ktorý zaisťuje premenu tyroxínu na trijódtyronín. Množstvo selénu v strave tak ovplyvňuje funkciu štítnej žľazy a s ňou aj celý metabolizmus. Obsah selénu v potravinách závisí od jeho množstva v pôde, čo je silne kolísavý faktor. Zaistiť preto dostatok selénu v bežnej strave je v niektorých častiach sveta problematický, platí to predovšetkým pre Európu, kde populácia trpí jeho nedostatkom. Na rozdiel od jódu, u ktorého štítna žľaza vykazuje schopnosť dobre znášať vyššie dávky, je možné so selénom ľahko predávkovať. Je preto vhodné dodržiavať jeho príjem na úrovniach výrazne neprevyšujúce hodnoty odporúčanej dennej dávky (55 mikrogramov).

Množstvo antioxidantov.
Príjem antioxidantov má nepriamy vplyv na fungovanie štítnej žľazy. Ich hlavná funkcia spočíva v potláčaní oxidačného stresu, ktorý má v prebytku vplyv na acidobázickú rovnováhu a produkciu stresových hormónov. Takáto situácia vyvoláva zápalové reakcie v tele, to ovplyvní aj hormonálnu reguláciu štítnej žľazy.

Množstvo a kvalita bielkovín.
Obsah bielkovín vrátane ich kvality ovplyvňuje fungovanie celého metabolizmu v zmysle rovnováhy medzi katabolickými a anabolickými pochodmi. Týka sa to aj štítnej žľazy, je preto nutné zaistiť v celodennom stravovacom režime taký príjem bielkovín, ktorý zodpovedá individuálnym potrebám každého človeka.

Pomery makroživín.
Podiel hlavných zdrojov energie pre bunky, teda sacharidov a tukov v strave, rozhoduje o tom, ako rýchlo sa bude vytvárať energia. Toto ovplyvní aj rýchlosť metabolických pochodov. Vyšší podiel tukov teda všeobecne spomaľuje energetické pochody, vysoké zastúpenie sacharidov (rolu ale hrá aj ich glykemická hodnota) naopak zrýchľuje metabolizmus. Na základe zmeny pomerov makroživín v jedálničku je možné nepriamo ovplyvňovať aj kvalitu fungovania štítnej žľazy.

Obsah antinutričných látok.
Niektoré antinutričné látky (konkrétne skupina strumigénov, niekedy tiež označovaná ako goitrogény) majú schopnosť narušovať funkciu štítnice a podporovať jej zväčšenie (pojom "strumigénna" vychádza z výrazu "struma"). Toto sa deje cez zablokovanie prísunu jódu do buniek, zníženie produkcie TSH (tyreotropného hormónu) alebo narušením funkcie enzýmu, ktorý viaže jód do hormónov produkovaných štítnou žľazou.

Najviac strumigénov sa nachádza v kapustovitej zelenine (brokolica, kapusta, ružičkový kel, karfiol, špenát, kvaka...), niektorých obilninách (kukurica, pohánka), semenách (ľan, píniové orechy), strukovinách (fazuľa, sója a jej produkty - mlieko, tempeh, tofu) či ovocie (jahody, hrušky, broskyne). Obsah strumigénnych látok v týchto potravinách je možné v určitom rozsahu znížiť tepelnými úpravami.

Konzumáciu týchto potravín by mali obmedzovať predovšetkým jedinci postihnutí dysfunkciou štítnice, u zdravých ľudí nehrozí zvýšené riziko nežiaduceho ovplyvnenia funkcie tohto orgánu.

Pretože majú na funkciu štítnej žľazy vplyv genetické faktory, stres, žiarenie či emocionálne rozpoloženie, je strava iba jednou z možností, ako môžeme funkciu štítnice vedome ovplyvňovať. Vedecké výskumy ale jednoznačne poukazujú na nemalý význam kvality stravovania, preto sa tejto téme venujeme aj v kurzoch Poradca pre výživu a Výživa v športe. Študenti sa na výučbovej hre ZOF učia vytvárať jedálničky, ktoré sú v súlade nielen s bežne prezentovanými požiadavkami na nutričnú vyváženosť (zaistenie dostatku jódu, selénu, bielkovín, antioxidantov, ale aj rovnováhu vo vzťahu s ďalšími charakteristikami ZOF). Strava má najväčší vplyv na preventívnej úrovni, zaistiť rovnováhu pri všetkých charakteristikách ZOF je tak celoživotná výzva. Ako zistíte pri praktickej tvorbe jedálničkov – našťastie nijako náročná.

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Mgr. Romana Poláchová

Nikdy v minulosti som sa nezaoberala zdravou výživou. Až náš uponáhľaný život, ktorý sa človek snaží deliť medzi stresujúcu prácu a starostlivosť o rodinu, ma prinútil sa na chvíľku zastaviť, rozhliadnuť a popremýšľať, či všetky tie nevoľnosti, nadváhy, ekzémy a rôzne pomaly sa plížiace neduhy nemôžu mať svoj pôvod čiastočne aj v tom, čo jeme. Postupne som začala rozkrývať aj význam zmyslu celostnej medicíny a celostného prístupu k zdraviu ak životu. Začala som teda hľadať kurz, ktorý by mi pomohol pochopiť súvislosti a prepojenie, ako čo v tele funguje a nefunguje, princíp príčin a dôsledkov. A presne toto som našla v kurze pána Jelínka - spočiatku príde prísun množstva informácií a hlava má pocit, že to nepoberie. Prvé úlohy vo výučbovej hre zaberú celý večer. Ale pomaličky, postupne, s každým ďalším jedálničkom do seba začnú veci pomaly zapadať. A človek začne aj sám nachádzať odpovede na svoje otázky. A tam, kde odpoveď nepozná, ju dostane vo veľmi ľudskej forme od pána Jelínka. Kurz vedený pánom Jelínkom je veľmi dobre spracovaný, nabitý užitočnými informáciami, študujúci sú vedení tak, aby si sami vyskúšali na príkladoch tvorbu rôznych jedálnych lístkov a pochopili súvislosti. Prednášky pána Jelínka sú na veľmi vysokej úrovni vedomostne, navyše veľmi príjemné aj svojou atmosférou, jeho prístup je pri vysokej profesionalite stále priateľský a ľudský. Ďakujem týmto nielen za všetky znalosti, ktoré som si mohla z kurzu odniesť, ale aj za obrovskú dávku odvahy a energie, ktorú som tu mohla načerpať, a ktorá ma v živote posunula ďalej a dosť iným smerom :-)

Ing. Radka Ondrušková

Kurz Výživa detí on-line vnímam ako naozaj intenzívna, za krátky čas mi poskytol množstvo dôležitých základných informácií, niektoré som si len oživila, iné boli pre mňa nové. Najviac oceňujem, že Váš pohľad na výživu je mnohovrstevný a nedogmatický a zároveň poskladaný do logického celku. Výuková hra ZOF mi ponúkla možnosť vyskúšať si, ako by sa teoretické poznatky mohli uplatniť v praktickom varení a stravovaní. Po absolvovaní kurzu sa cítim oveľa istejšie vo svojej súčasnej práci v oblasti školského stravovania a rada by som v budúcnosti prešla niektorým z Vašich rozsiahlejších kurzov.

MUDr. Ladislav Horváth

Ako praktického lekára sa ma moji pacienti často pýtajú, ako sa správne stravovať. Preto som preštudoval veľa kníh a prešiel niekoľkými kurzami, ale aj naďalej som v záplave rôznych výživových informácií a dezinformácií, výživových štýlov a moderných diét tápal a nenašiel odpovede na moje otázky – až som narazil na p. Mgr. Jelínka a jeho kurzy. Po niekoľkých mesačnom štúdiu sa mi informácie, ktoré som v kurzoch získal, začali postupne spájať do jedného celku a teraz viem mojim pacientom oveľa lepšie poradiť. Pokiaľ si vážite svoje zdravie, premýšľate nad tým, čo jete a pijete a chcete sa v danej problematike zdokonaliť, osobne Vám môžem vrelo odporučiť kurzy Martina Jelínka, predovšetkým kurz Poradca pre výživu. Veľmi sa mi páčila komplexnosť a objektivita, s ktorou pán Jelínek pristupoval k jednotlivým výživovým smerom – so všetkými plusmi a mínusmi. Naučil ma kráčať tým správnym smerom v oblasti výživy. Za to mu veľmi ďakujem!