Poruchy funkcie štítnej žľazy

Štítna žľaza je endokrinná žľaza umiestnená na prednej strane krku pod štítnou chrupavkou. Pre kvalitu ľudského života je dôležitá preto, že produkuje kľúčové hormóny:

1. Trijódtyronín – obsahuje 3 atómy jódu, označuje sa ako T3.

2. Thyroxín - obsahuje 4 atómy jódu, označuje sa ako T4.
Tieto dve hormonálne látky zásadným spôsobom ovplyvňujú rast a vývoj . Pretože zasahujú do metabolizmu sacharidov, bielkovín a tukov, ich produkované množstvo riadi aj kvalitu metabolických dejov.

3. Kalcitonín - ovplyvňuje metabolizmus vápnika, má tak vplyv napríklad na hustotu kostí.

Pokiaľ dôjde k odklonu od rovnovážnej funkcie tohto orgánu, ovplyvní to chod celého organizmu na psychickej i fyzickej úrovni.

Najrozšírenejšie poruchy funkcie štítnej žľazy sú:

Hypotyreóza.
Je spôsobená nedostatkom hormónov, teda zníženou funkciou štítnej žľazy. Najčastejšie býva zapríčinená autoimunitným zápalom, u detí môže byť vrodená. Typickými príznakmi sú znížená vitalita, únava, zimomrivosť, nárast telesnej hmotnosti, spomalená črevná peristaltika a z nej vznikajúca zápcha.

Hypertyreóza (tyreotoxikóza).
Je spôsobená nadbytočnou produkciou hormónov, teda zvýšenou činnosťou štítnej žľazy. Najčastejšou príčinou je autoimunitná reakcia organizmu. Typickými prejavmi sú zvýšený krvný tlak, búšenie srdca, nervozita, nespavosť, vypadávanie vlasov, výrazný úbytok telesnej hmotnosti. Metabolizmus takto postihnutých sa zrýchľuje, toto sa prejaví aj na vzťahu k jedlu (rýchlejšie trávia a skôr pociťujú hlad). Často sa objavuje aj zvýšený výskyt osteoporózy.

U oboch porúch sa môže vyskytnúť zväčšenie štítnice - tzv. struma. Globálne štatistiky poukazujú na to, že poruchami funkcie štítnej žľazy trpia oveľa častejšie ženy.
Dysfunkcie štítnej žľazy sú liečené substitučnou terapiou. V prípade hypofunkcie je to podávanie liekov s obsahom špecifických hormónov, pri hyperfunkcii potom tyreostatiká s prípadným chirurgickým zákrokom či liečbou rádiojódom.

Vplyv stravy na funkciu štítnej žľazy

Okrem faktu, že štítnica cez produkciu hormónov ovplyvňuje využívanie živín v tele, platí aj to, že kvalita stravy v určitom rozsahu zasahuje do fungovania tohto orgánu. Najväčší vplyv majú nasledujúce faktory:

Príjem jódu.
Jód je súčasťou štruktúry tyroxínu a trijódtyronínu, dostatok tohto prvku v strave tak najväčšou mierou ovplyvňuje fungovanie celého orgánu. Uvádza sa, že nedostatkom jódu trpí na celom svete približne ¼ populácie, je preto potrebné koncepciu stravy upravovať aj v zmysle zaistenia jeho dostatočného množstva. Odporúčaná denná dávka pre dospelú populáciu je 150 mikrogramov, bohatými zdrojmi sú morské produkty (ryby, plody, riasy, soľ) alebo čierny žeriav (arónie).

Množstvo selénu.
Selén je súčasťou enzýmu, ktorý zaisťuje premenu tyroxínu na trijódtyronín. Množstvo selénu v strave tak ovplyvňuje funkciu štítnej žľazy a s ňou aj celý metabolizmus. Obsah selénu v potravinách závisí od jeho množstva v pôde, čo je silne kolísavý faktor. Zaistiť preto dostatok selénu v bežnej strave je v niektorých častiach sveta problematický, platí to predovšetkým pre Európu, kde populácia trpí jeho nedostatkom. Na rozdiel od jódu, u ktorého štítna žľaza vykazuje schopnosť dobre znášať vyššie dávky, je možné so selénom ľahko predávkovať. Je preto vhodné dodržiavať jeho príjem na úrovniach výrazne neprevyšujúce hodnoty odporúčanej dennej dávky (55 mikrogramov).

Množstvo antioxidantov.
Príjem antioxidantov má nepriamy vplyv na fungovanie štítnej žľazy. Ich hlavná funkcia spočíva v potláčaní oxidačného stresu, ktorý má v prebytku vplyv na acidobázickú rovnováhu a produkciu stresových hormónov. Takáto situácia vyvoláva zápalové reakcie v tele, to ovplyvní aj hormonálnu reguláciu štítnej žľazy.

Množstvo a kvalita bielkovín.
Obsah bielkovín vrátane ich kvality ovplyvňuje fungovanie celého metabolizmu v zmysle rovnováhy medzi katabolickými a anabolickými pochodmi. Týka sa to aj štítnej žľazy, je preto nutné zaistiť v celodennom stravovacom režime taký príjem bielkovín, ktorý zodpovedá individuálnym potrebám každého človeka.

Pomery makroživín.
Podiel hlavných zdrojov energie pre bunky, teda sacharidov a tukov v strave, rozhoduje o tom, ako rýchlo sa bude vytvárať energia. Toto ovplyvní aj rýchlosť metabolických pochodov. Vyšší podiel tukov teda všeobecne spomaľuje energetické pochody, vysoké zastúpenie sacharidov (rolu ale hrá aj ich glykemická hodnota) naopak zrýchľuje metabolizmus. Na základe zmeny pomerov makroživín v jedálničku je možné nepriamo ovplyvňovať aj kvalitu fungovania štítnej žľazy.

Obsah antinutričných látok.
Niektoré antinutričné látky (konkrétne skupina strumigénov, niekedy tiež označovaná ako goitrogény) majú schopnosť narušovať funkciu štítnice a podporovať jej zväčšenie (pojom "strumigénna" vychádza z výrazu "struma"). Toto sa deje cez zablokovanie prísunu jódu do buniek, zníženie produkcie TSH (tyreotropného hormónu) alebo narušením funkcie enzýmu, ktorý viaže jód do hormónov produkovaných štítnou žľazou.

Najviac strumigénov sa nachádza v kapustovitej zelenine (brokolica, kapusta, ružičkový kel, karfiol, špenát, kvaka...), niektorých obilninách (kukurica, pohánka), semenách (ľan, píniové orechy), strukovinách (fazuľa, sója a jej produkty - mlieko, tempeh, tofu) či ovocie (jahody, hrušky, broskyne). Obsah strumigénnych látok v týchto potravinách je možné v určitom rozsahu znížiť tepelnými úpravami.

Konzumáciu týchto potravín by mali obmedzovať predovšetkým jedinci postihnutí dysfunkciou štítnice, u zdravých ľudí nehrozí zvýšené riziko nežiaduceho ovplyvnenia funkcie tohto orgánu.

Pretože majú na funkciu štítnej žľazy vplyv genetické faktory, stres, žiarenie či emocionálne rozpoloženie, je strava iba jednou z možností, ako môžeme funkciu štítnice vedome ovplyvňovať. Vedecké výskumy ale jednoznačne poukazujú na nemalý význam kvality stravovania, preto sa tejto téme venujeme aj v kurzoch Poradca pre výživu a Výživa v športe. Študenti sa na výučbovej hre ZOF učia vytvárať jedálničky, ktoré sú v súlade nielen s bežne prezentovanými požiadavkami na nutričnú vyváženosť (zaistenie dostatku jódu, selénu, bielkovín, antioxidantov, ale aj rovnováhu vo vzťahu s ďalšími charakteristikami ZOF). Strava má najväčší vplyv na preventívnej úrovni, zaistiť rovnováhu pri všetkých charakteristikách ZOF je tak celoživotná výzva. Ako zistíte pri praktickej tvorbe jedálničkov – našťastie nijako náročná.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Jan Šmehlík

Lepšieho učiteľa som si nemohla priať (nazvala by som ho guru v krosnách). Pred kurzom výživového poradcu som sa vo voľnom čase často zaoberala otázkami stravovania, ale až vďaka tomuto kurzu som zistila, aké veľké mám nedostatky. Vďaka pánovi Jelínkovi, ktorý mi vždy vyšiel v ústrety, keď som potrebovala poradiť, som pochopila všetko, čo som potrebovala, a získala som nový pohľad na stravu, ktorý som predtým nepoznala. Kurz mi poskytol neuveriteľné množstvo rozsiahlych informácií vo všetkých smeroch, ktoré som potrebovala objasniť. Každý deň som sa tešil na nové hodiny, prebúdzal som sa s očami prilepenými na študentskú sekciu a tešil sa na nové informácie, ktoré ma opäť niekam posunú. V budúcnosti sa budem naďalej vzdelávať a pridávať ďalšie skvelé a nabité informácie práve v kurzoch Upana Mgr. Martin Jelínek, tu je to zaručené! :) Ďakujeme!! :)

Kateřina Kapková

Ďakujem osudu, že ma priviedol k vám. Dva roky som márne bojovala s bývalým na rukách. Prešiel som "klasickým" začiatkom, ktorý sa u mnohých ľudí končí: liečba kortikosteroidmi. Potom som si o nich prečítal a utiekol som od nich k homeopatikám. Môj zdravotný stav sa trochu zlepšil, ale stále to nebolo ono. Preto som sa na radu priateľa pokúsila zmeniť stravu. Objavila som pani, ktorá ma uviedla do sveta makrobiotiky. Bola som viac-menej samouk, kým som na internete neobjavila váš kurz "Makrobiotika v českej kuchyni". S nadšením som hltala informácie nielen o tom, ako sa stravovať makrobioticky, ale aj o tom, ako funguje tráviaci systém a ako môže správne zvolená a skombinovaná strava prospieť telu i duši. Váš prvý kurz vysvetlil všetky zmeny, ktoré som na sebe pocítila zmenou stravy: úplne mi zmizla bývalá manželka a zbavila som sa tráviacich problémov, ktorými som trpela od detstva bez toho, aby som ich riešila. Brala som ich ako "normálnu" súčasť svojho života. Ešte viac ma prekvapilo a potešilo, že zmizli. Varenie "novým" spôsobom sa zrazu stalo mojou vášňou. Predtým som zeleninu vnímala skôr ako "farebnú dekoráciu na tanieri" a zrazu som pri jej krájaní a spracovaní zažívala pocity šťastia (a tie trvajú dodnes.) Sterilizovaná a mrazená zelenina postupne zmizla z mojej kuchyne, údeniny uvoľnili miesto zeleninovým a strukovinovým nátierkam v chladničke a namiesto chleba kupovaného v obchode som začala piecť kváskový chlieb. Skrátka, začala som tráviť viac času v kuchyni, pretože ma to bavilo (a baví). A potom som v e-maile našla vašu ponuku na "Kurz poradcu pre výživu a doplnky výživy".Brala som to ako výzvu a nič som od toho neočakávala. Spočiatku mi bolo jedno, či získané vedomosti využijem len pre seba a svoju rodinu, alebo aj pre ostatných. Znova a znova som hltal ďalšie informácie o výžive a postupne sa mi v hlave skladala väčšia a väčšia mozaika. Vďaka praktickej časti kurzu - tvorbe jedálnych lístkov - sa vo mne usadil "program", ktorý ma teraz v kuchyni vedie. Automaticky premýšľam o tom, ktoré strukoviny dnes použijem a ktorý fermentovaný produkt, čím zahustím omáčku, aby som nemusela použiť múku, či pridám semienka do polievky alebo do ďalšieho chodu... Je až smiešne, ako sa človeku zrazu "prepne" myslenie, keď vezme do ruky varič :-) Aj keď... nemôžem povedať, že by som takto prepínala len v kuchyni. Odkedy sa snažím jesť zdravo - a váš kurz to veľmi zmenil - zmenilo sa moje myslenie a vnímanie vo všeobecnosti. Moja intuícia sa vybrúsila, začala som sa mať viac rada, zbavila som sa strachu a obáv atď. atď. atď. dva dni po absolvovaní kurzu Poradca pre výživu a doplnky výživy sedím v kuchyni, varím obed a hovorím si, že by som sa tým chcela živiť. Popoludní idem do mesta, stretnem kamarátku, spomeniem jej, že som úspešne ukončila kurz, a ona sa ma opýta: "Nechcela by si mi niekedy niečo uvariť?" Takže varím pre seba, pre kamarátku a ďalší týždeň pre svojho priateľa. A snívam o tom, že si zriadim jedáleň so zdravou domácou kuchyňou a začnem variť pre ostatných.

Ing. Irena Kašpárková, PhD.

Absolvovaním kurzu Poradca pre výživu a suplementáciu som získala množstvo podrobných informácií. Páčilo sa mi najmä to, že problematika bola konečne vysvetlená chemicky, čo v mnohých publikáciách, ktoré som čítal, chýbalo. Konečne mi niekto vysvetlil, prečo je to tak. Nájde ho naozaj každý, odborník aj laik. Vďaka dobre navrhnutým testom a metóde myšlienkových máp som si dokázala zapamätať veľa vecí natrvalo.V poradenstve budem pokračovať ako výživová poradkyňa v ženskom fitku. Myslím, že som si vybral dobre - tento kurz ma oslovil a dúfam, že mu urobím dobrú reklamu.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu