Chuť stravy

V posledných desaťročiach sa stalo tradíciou obohacovať potraviny o rôzne zložky. Týmto spôsobom sa cielene zvyšuje obsah základných živín - najčastejšie vitamínov, minerálov, antioxidantov, vlákniny alebo bielkovín. Dôvody sú rôzne, najčastejšie je to nedostatok týchto živín v potravinách alebo snaha zvýšiť ich príjem v populácii. To viedlo k vzniku pojmu "funkčné potraviny" - teda také, ktoré sú obohatené o väčšie množstvo biologicky aktívnych látok, než sa nachádza v ich pôvodnej podobe.

Účelom ich konzumácie je predchádzať vzniku určitých ochorení spojených s nedostatkom živín v strave. Príkladom sú prospešné črevné baktérie, ktoré ovplyvňujú správnu funkciu hrubého čreva, rastlinné steroly v margarínoch, ktoré ovplyvňujú metabolizmus cholesterolu, alebo zvýšené množstvo určitých druhov vlákniny (prebiotiká) na podporu výživy črevnej mikrobioty.

Medzi najčastejšie funkčné potraviny na trhu patria:

Pečivo.
Obohacuje sa napríklad o kyselinu listovú.

Jogurty.
Obsahujú baktérie mliečneho kvasenia (tzv. probiotiká) alebo rozpustnú vlákninu (tzv. prebiotiká) a niekedy sa pridávajú vitamíny (D) a minerálne látky (vápnik).

Nátierkové tuky (nielen margaríny).
Pridávajú sa omega-3 aj omega-6 tuky, rôzne vitamíny (betakarotén, vit. D, E).

Műsli zmesi.
Okrem vitamínov a minerálov sú to rôzne druhy sacharidov, ktoré sa používajú ako sladidlá.

Obohacovanie potravín sa môže vykonávať viacerými spôsobmi, vždy za špecifickým účelom:

Fortifikácia.
Pridanie základných živín na vyššiu úroveň, ako je pôvodne prítomná v potravine (napríklad vitamín E v oleji).

Nutrifikácia.
Pridanie živín na zlepšenie výživovej hodnoty potraviny (napríklad vitamínu C do detskej ovocnej výživy).

Reštitúcia.
Pridávanie živín s cieľom nahradiť straty spôsobené výrobou, skladovaním a distribúciou (napríklad vitamíny skupiny B v múke).

Štandardizácia.
Pridávanie živín ako doplnok k prirodzene sa vyskytujúcej hladine v danej skupine potravín (napríklad obohatenie jablkového džúsu vitamínom C na úroveň v pomarančovom džúse).

Suplementácia.
Pridávanie mikroživín vo farmaceutických prípravkoch a potravinových doplnkoch, zvyčajne v situáciách, ktoré si vyžadujú vyššie množstvá, než sú bežne pokryté stravou (všetky potravinové doplnky).

Oblasť funkčných potravín sa rozvíja rýchlym tempom a výrobcovia potravín prinášajú na trh nové výrobky. Z dôvodu kvality používaných živín pre tieto procesy fortifikácie ale nemusí platiť, že všetky takto upravené potraviny sú pre naše zdravie skutočne nevyhnutné. Jedným z kľúčových faktorov, ktorým treba venovať pozornosť pri výbere týchto potravín, je kvalita použitých surovín (napríklad v prípade vitamínov rozdiel medzi synteticky vyrobenými a prírodnými látkami, pri mineráloch zase väzba na organické alebo naopak anorganické soli). V našich kurzoch sa v žiadnom prípade nestaviame k tejto skupine potravín chrbtom. Mnohé funkčné potraviny majú v strave svoje neoddeliteľné miesto a my im samozrejme pri štúdiu venujeme náležitú pozornosť. Dôkazom toho je aj výber vhodných zástupcov v aplikácii ZOF, na ktorej si študenti nacvičujú tvorbu stravovacích režimov pre rôzne situácie.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Alena Václavíková

www.aloena.cz

Keď som si vyberala kurz výživového poradenstva, pozrela som si všetky možné ponuky. Kurz majstra Jelínka ma však oslovil hneď na prvýkrát, ten vnútorný pocit mi povedal, že je to presne to, čo hľadám. Zaujal ma spôsob štúdia - myšlienkové mapy (nikdy predtým som s tým nepracoval, ale chcel som sa s tým zoznámiť a fungovalo to dobre, je to prehľadné a ľahko zapamätateľné). Páčila sa mi aj možnosť študovať z domu, a hoci školenie prebiehalo raz za mesiac, boli sme v neustálom kontakte s lektorom. Každý deň sme dostávali témy, na ktorých sme mali pracovať, a tak sme sa posúvali k nášmu cieľu. Naučili sme sa pozerať na človeka ako na celok a hoci som to spočiatku brala ako doplnok k mojej práci, úplne ma to pohltilo, keď som videla, ako veľmi je možné ovplyvniť zdravie človeka stravou a životným štýlom a samozrejme, že s tým súvisí aj regulácia hmotnosti. Vďaka tomu som uviedol na trh vlastné výrobky pripravené na zdravom základe. A veľmi si cením aj neustály kontakt s absolventmi, možnosť konzultácií a ďalšieho vzdelávania a rozvoja. Moja intuícia ma opäť nesklamala... :-)

Bc. Andrea Šoltisová

andrea.soltis.cz

Keď som ležala s tretím rizikovým tehotenstvom v nemocnici, striedali sa mi na izbe mamičky zvanej na cisársky rez. Väčšina z nich mala dôvod cisárskeho rezu „prerastené bábätko“, pretože mali tehotenskú cukrovku a tak nejako tú cukrovku neriešili... Premýšľala som, či to neriešili z dôvodu zlej edukácie alebo zo svojej vôle. Ja sama som s každým tehotenstvom mala aj cukrovku a musím povedať, že pri prvých dvoch tehotenstvách som dostala úplne rozdielne informácie ohľadom diéty. V tom treťom tehotenstve som sa rozhodla riešiť diétu po svojom a musím povedať, že som mala cukrovku najlepšie kompenzovanú. Rozhodla som sa pomáhať aj ostatným ženám vo zvládaní tehotenskej cukrovky, pretože si myslím, že tehotenská cukrovka má v populácii vzostupnú tendenciu, vzhľadom na spôsob života, ktorý vedieme. Do budúcnosti by som sa chcela hlbšie venovať aj prediabetu, ktorý mi bol diagnostikovaný a následne diabetu 2. typu. Aby som "nevarila z vody" (len zo svojich skúseností a informácií získaných pri mojich zdravotníckych štúdiách), zapísala som sa na kurz Sprievodcu výživou pri diabete. Z kurzu som naozaj nadšená, nielen že ma utvrdil v správnosti mojich poznatkov, ale úplne nečakane rozšíril moje obzory ohľadom výživy všetkými výživovými smermi. Veľmi sa mi páči komplexný pohľad na diabetes a riešenie diéty vo všetkých možných štýloch stravovania. Na svoje si príde naozaj každý. Najviac ma bavilo tvorenie jedálnych lístkov v aplikácii ZOF, niektoré boli naozaj orieškom. Kurz sa dá zvládnuť aj s tromi malými deťmi :-) Kurz Ako sa zbaviť závislosti na sladkom je tiež veľmi zaujímavý, hlavne čo sa týka myslenia a nastavenia mozgu. Veľmi ďakujem za kurzy a určite nezostanem len pri týchto dvoch. V pláne mám po prázdninách kurz lowcarb diéty, pretože ma samotnej vyhovuje nižší príjem sacharidov a chcem o tom vedieť čo najviac, hoci bolo už dosť povedané v kurze Sprievodca výživou pri diabete. Ďalej ma láka meditácia a výživa detí. Ešte raz ďakujem za tieto kurzy a teším sa na ďalšie :-).

Markéta Matyášová

Vo svete výživy sa ako samouk laik pohybujem už viac ako 6 rokov, keď som sa rozhodla konečne posunúť svoj životný štýl niekam dopredu, keď som bola doma s deťmi na materskej dovolenke, aby som sa naučila zdravšie stravovať a chudnúť. Samostatným štúdiom kníh o výžive, článkov na internete a rôznych odborných publikácií som sa zamerala na stravovanie s vysokým obsahom sacharidov a komplexnú zmenu stravovacích návykov so zameraním na príjem potravín s nižším GI. Sama som schudla 35 kg a dokázala som si, že sa to naozaj dá a telo začne krásne fungovať. Tiež som si dokázala, že vplyv všetkých životných udalostí a najväčší prispievateľ "psychika a životný štýl stresu" môžu "zničiť" všetky snahy o zdravšie stravovanie. Po zdravotných problémoch som sa rozhodol pozrieť sa na celý problém naozaj komplexne. Rozhodol som sa, že sa budem venovať štúdiu a vyhľadám odborný kurz. Nakoniec sa v budúcnosti stať "nielen" výživovým poradcom, ale aj akýmsi "koučom", ktorý ľuďom ukáže možnosti zmeny ich stravovania s komplexným pohľadom na celú problematiku v duchu úplnej individuality klienta, pretože to je prvoradé, v spojení so zameraním sa na ďalšie aspekty pohľadu, ako je vplyv nášho stravovania na naše zdravie a na náš emocionálny život. Kurz pána Martina Jelínka "Výživový a doplnkový poradca online" ma oslovil najmä kvôli komplexnému pohľadu na celú problematiku stravovania a zmeny stravovacích návykov. Kurz je jedinečný z dvoch dôvodov. Prvým dôvodom je možnosť študovať online, čo ako matka malých detí veľmi oceňujem, a druhým dôvodom je, ako som už spomenula, holistický pohľad na výživu a zdravie. Kurz Martina Jelínka vrelo odporúčam všetkým, ktorí sa snažia nájsť potrebné odpovede v súvislosti so zdravším stravovaním, zmenou stravovacích návykov a prepojením stravovania so zdravím v kontexte holistického pohľadu na zdravie a našu stravu, v prepojení na človeka ako jednotlivca, v prepojení na emocionálnu rovinu a nemenej stresové faktory, ktoré nás denne obklopujú.Kurz je prístupný pre všetkých, zrozumiteľný pre laikov a určite obohatí tých, ktorí sa už výživou zaoberajú a potrebujú si rozšíriť obzory a pohľad na výživu v súvislosti so všetkými možnými výživovými trendmi a modernými stravovacími postupmi. Pomôže všetkým nájsť potrebnú hranicu medzi všetkými výživovými usmerneniami a triezvym pohľadom na stravovanie v kontexte zdravia. Kurz naozaj odporúčam celej verejnosti a verím, že každý jeho absolvent sa nemôže nechať "schladiť" voči sebe, svojmu zdraviu a zamerať sa na zmenu stravovacích návykov s celkovou snahou odstrániť stresové faktory zo svojho života. Kurz vás nabije potrebnými informáciami, aby ste mohli úspešne začať svoju novú cestu životom. Som presvedčený, že štúdium s osobnou prítomnosťou musí byť oveľa intenzívnejším zážitkom. Ďakujem za množstvo užitočných informácií týkajúcich sa skutočne holistického a triezveho pohľadu na stravovanie a zdravie pre nás všetkých, ktorí sa snažíme pracovať sami so sebou alebo pomáhať iným pri objavovaní ich novej a zmysluplnej cesty. Kurz ma veľmi obohatil o potrebné informácie, ktoré dávam do súvislosti s praxou na sebe a svojich blízkych, a teším sa z toho, ako sa nám hnev tela a všetky investície do seba samých mnohonásobne vracajú. Prajem každému, aby si našiel kurz od Martina Jelínka, ktorý sa týka zamerania, ktoré je mu blízke, a cestu k svojmu novému ja.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu