Endometrióza

Endometrióza je jedným z najčastejších gynekologických ochorení. Je spôsobená preniknutím malých častí sliznice maternice (endometria) mimo maternicu a ich uložením vo vaječníkoch, vajíčkovodoch, maternicových väzivách, žlčníku alebo črevách. Pôsobením určitých hormónov (estrogénov) sa sliznica maternice zväčšuje krvou. Ak táto krv nemôže normálne odtekať, spôsobuje cysty, zrasty a zápaly, ktoré často sprevádzajú silné bolesti.

Príčiny týchto problémov sú rôzne:

  • genetické poruchy,
  • nadmerná produkcia estrogénu,
  • spätná menštruácia (krv sa dostáva z maternice späť do vajcovodov, čím sa do nich dostáva endometriálne tkanivo),
  • porucha imunitného systému - imunitný systém pri svojej nefunkčnosti nedokáže rozpoznať hrozbu zo strany rastúcich buniek endometria a zničiť ich.

Najčastejšími príznakmi sú bolesti počas menštruácie a ovulácie, časté krvácanie medzi menštruáciami, bolestivý pohlavný styk alebo silné a nepravidelné krvácanie.

Endometrióza je jednou z hlavných príčin ženskej neplodnosti - tretina až polovica žien s endometriózou má problémy s otehotnením (zrasty endometria bránia vajíčku v ceste z vaječníka a spermiám stretnúť sa vo vajcovode).

Vplyv stravy na endometriózu

Životný štýl vrátane stravy má vplyv na vznik a progresiu endometriózy. Na všeobecnej úrovni sa význam pripisuje niektorým protizápalovým potravinám alebo stravovaciemu prístupu zameranému na vytvorenie protizápalového prostredia v tele. Vplyv stravy na vznik endometriózy je pritom predovšetkým preventívny.

V oblasti úprav stravy sa najčastejšie prezentujú:

1. Zvýšený príjem základných mikroživín (vitamíny, minerály, antioxidanty).
Najlepšie pravidelnou konzumáciou ovocia a zeleniny (v tejto súvislosti je dôležité dbať na ich kvalitu, pretože niektoré štúdie preukázali zvýšenie výskytu endometriózy pri ich zvýšenej konzumácii, čo súvisí s možným obsahom pesticídov a iných chemických látok).

2. Zvýšenie podielu vlákniny v strave.
Zistilo sa, že vyšší obsah vlákniny vedie k nižšej koncentrácii estrogénu (v stolici sa znižuje aktivita enzýmu b-glukuronidázy, čo spôsobuje menšiu reabsorpciu estrogénu v hrubom čreve - zvýšené vylučovanie estrogénu a jeho znížená koncentrácia v krvi znižujú riziko endometriózy).

3. Úprava pomeru omega-3 a omega-6 v strave.
EPA aj DHA dokážu čiastočne potlačiť zápalové procesy v tele.

4. Spotreba mliečnych výrobkov.
Štúdie ukázali, že zvýšený príjem mliečnych výrobkov významne znižuje výskyt endometriózy. Tento účinok sa pripisuje vápniku, ktorý môže prispieť k zníženiu hladiny zápalových markerov. Zároveň sa zohľadňuje aj účinok vitamínu D3, ktorého pomerne významným zdrojom sú mliečne výrobky. Je však potrebné sledovať obsah bielkovín v mliečnych výrobkoch - ak je podiel živočíšnych bielkovín v porovnaní s rastlinnými príliš vysoký, zvyšuje sa prozápalová aktivita v tele, preto je potrebné zohľadniť aj tento faktor.

5. Obmedzenie konzumácie sójových výrobkov.
Dôvodom je obsah fytoestrogénov, na ktoré je sója veľmi bohatá a ktoré sa môžu v tele správať dvojako - buď majú estrogénny, alebo antiestrogénny účinok (závisí to najmä od stavu hormónov a dávky prijatých fytoestrogénov). Keďže hladina estrogénu súvisí so vznikom endometriózy, existuje možnosť, že konzumácia sóje a iných zdrojov fytoestrogénov môže byť spojená so zvýšeným rizikom endometriózy. Zároveň však existuje výskum, ktorý naznačuje, že pravidelná konzumácia sójových výrobkov v primeranom množstve nemá potenciál výrazne ovplyvniť hormonálnu reguláciu prostredníctvom relatívne nízkych hladín fytoestrogénov.

6. Úprava podielu tukov v strave.
Na výskyt endometriózy má vplyv aj množstvo a kvalita tukov v strave. Zdá sa, že závery štúdií skúmajúcich vplyv množstva tuku v strave na vznik endometriózy sa tu zásadne líšia. Zistilo sa však, že vplyv majú tuky:

  • nasýtené,
  • omega-6,
  • transmastné kyseliny.

Ak je týchto tukov nadbytok, výrazne podporujú rozvoj zápalových reakcií, ktoré môžu viesť k podpore endometriózy.

7. Obmedzenie spotreby mäsa.
Červené mäso obsahuje kyselinu arachidónovú (omega-6), ktorá v nadmernom množstve môže viesť k zvýšenej produkcii prozápalových látok. V niektorých prípadoch môže mäso obsahovať dioxíny (xenobiotiká), ktoré v tele pôsobia ako endogénne disruptory. Z tohto dôvodu sa odporúča tieto potraviny v súvislosti s endometriózou výrazne obmedziť (nie však nevyhnutne úplne vylúčiť, hoci by to bolo vhodnejšie).

8. Obmedzenie konzumácie alkoholu.
Dlhodobé požívanie alkoholu môže viesť k oslabeniu imunity a následne podporiť tvorbu prozápalových cytokínov. Alkohol teda pravdepodobne zvyšuje riziko vzniku endometriózy.

Pracovať s úpravami jedálnička pri endometrióze sa učia študenti v kurze výživového poradcu. Princíp nie je zložitý, v podstate sa zaoberá kvalitou potravín, obmedzením niektorých nevhodných surovín a poskytovaním vyššieho podielu vybraných živín. Študenti pracujú s výučbovou aplikáciou ZOF, ktorá im pomáha pri hodnotení výživy a monitorovaní ich úsilia.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Šárka Šedá

Z kurzu pána Jelínka som bola doslova nadšená, predčil všetky moje očakávania. Po niekoľkých týždňoch štúdia tohto kurzu som vedel, že určite nebude posledný. Najviac ma zaujala (viem, že sa opakujem, ale inak sa to povedať nedá) hra na učiteľa ZOF, pretože jedna vec je niečo sa naučiť, druhá vec je vedieť to správne použiť v praxi, čo je v porovnaní s inými kurzami ďalšia vec, na ktorú kurzy pána Jelínka myslia. Ochota, priateľskosť, individuálny prístup - to je to, o čom sú kurzy Atac.

Mgr. Jana Filipovičová

Obohacujúce. To je najlepšie slovo. O zdravie sa zaujímam už dlho, napriek tomu som získala nové informácie, ale hlavne ma tento kurz podnietil k tvorivejšiemu mysleniu. Zaujal ma prepracovaný a jednoduchý systém výučby, oceňujem možnosť konzultovať rôzne otázky nielen počas kurzu, ale aj po jeho skončení. Prax je predo mnou. Investícia sa naozaj oplatila.

Markéta Matyášová

Vo svete výživy sa ako samouk laik pohybujem už viac ako 6 rokov, keď som sa rozhodla konečne posunúť svoj životný štýl niekam dopredu, keď som bola doma s deťmi na materskej dovolenke, aby som sa naučila zdravšie stravovať a chudnúť. Samostatným štúdiom kníh o výžive, článkov na internete a rôznych odborných publikácií som sa zamerala na stravovanie s vysokým obsahom sacharidov a komplexnú zmenu stravovacích návykov so zameraním na príjem potravín s nižším GI. Sama som schudla 35 kg a dokázala som si, že sa to naozaj dá a telo začne krásne fungovať. Tiež som si dokázala, že vplyv všetkých životných udalostí a najväčší prispievateľ "psychika a životný štýl stresu" môžu "zničiť" všetky snahy o zdravšie stravovanie. Po zdravotných problémoch som sa rozhodol pozrieť sa na celý problém naozaj komplexne. Rozhodol som sa, že sa budem venovať štúdiu a vyhľadám odborný kurz. Nakoniec sa v budúcnosti stať "nielen" výživovým poradcom, ale aj akýmsi "koučom", ktorý ľuďom ukáže možnosti zmeny ich stravovania s komplexným pohľadom na celú problematiku v duchu úplnej individuality klienta, pretože to je prvoradé, v spojení so zameraním sa na ďalšie aspekty pohľadu, ako je vplyv nášho stravovania na naše zdravie a na náš emocionálny život. Kurz pána Martina Jelínka "Výživový a doplnkový poradca online" ma oslovil najmä kvôli komplexnému pohľadu na celú problematiku stravovania a zmeny stravovacích návykov. Kurz je jedinečný z dvoch dôvodov. Prvým dôvodom je možnosť študovať online, čo ako matka malých detí veľmi oceňujem, a druhým dôvodom je, ako som už spomenula, holistický pohľad na výživu a zdravie. Kurz Martina Jelínka vrelo odporúčam všetkým, ktorí sa snažia nájsť potrebné odpovede v súvislosti so zdravším stravovaním, zmenou stravovacích návykov a prepojením stravovania so zdravím v kontexte holistického pohľadu na zdravie a našu stravu, v prepojení na človeka ako jednotlivca, v prepojení na emocionálnu rovinu a nemenej stresové faktory, ktoré nás denne obklopujú.Kurz je prístupný pre všetkých, zrozumiteľný pre laikov a určite obohatí tých, ktorí sa už výživou zaoberajú a potrebujú si rozšíriť obzory a pohľad na výživu v súvislosti so všetkými možnými výživovými trendmi a modernými stravovacími postupmi. Pomôže všetkým nájsť potrebnú hranicu medzi všetkými výživovými usmerneniami a triezvym pohľadom na stravovanie v kontexte zdravia. Kurz naozaj odporúčam celej verejnosti a verím, že každý jeho absolvent sa nemôže nechať "schladiť" voči sebe, svojmu zdraviu a zamerať sa na zmenu stravovacích návykov s celkovou snahou odstrániť stresové faktory zo svojho života. Kurz vás nabije potrebnými informáciami, aby ste mohli úspešne začať svoju novú cestu životom. Som presvedčený, že štúdium s osobnou prítomnosťou musí byť oveľa intenzívnejším zážitkom. Ďakujem za množstvo užitočných informácií týkajúcich sa skutočne holistického a triezveho pohľadu na stravovanie a zdravie pre nás všetkých, ktorí sa snažíme pracovať sami so sebou alebo pomáhať iným pri objavovaní ich novej a zmysluplnej cesty. Kurz ma veľmi obohatil o potrebné informácie, ktoré dávam do súvislosti s praxou na sebe a svojich blízkych, a teším sa z toho, ako sa nám hnev tela a všetky investície do seba samých mnohonásobne vracajú. Prajem každému, aby si našiel kurz od Martina Jelínka, ktorý sa týka zamerania, ktoré je mu blízke, a cestu k svojmu novému ja.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu