Kurzy ATAC

Úvod / Čo sa u nás študuje / ADHD

ADHD

ADHD

ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou) alebo hyperkinetická porucha alebo porucha pozornosti s hyperaktivitou je porucha zahŕňajúca:

  • nepozornosť,
  • hyperaktivitu,
  • impulzívne správanie.

Ťažkosti sú chronické a nie sú spôsobené neurologickými, senzorickými alebo motorickými poruchami alebo mentálnou retardáciou. Tieto poruchy sa vyskytujú 3 až 9-krát častejšie u chlapcov ako u dievčat, pričom ich prevalencia v populácii detí do 18 rokov sa odhaduje na 3 až 18 %. V 40 až 50 % prípadov pretrváva syndróm aj v dospelosti.

Príčiny vzniku sú:

1. Genetické.
Štúdie poukázali na skutočnosť, že ADHD má genetický základ - muži s ADHD majú päťkrát vyššiu pravdepodobnosť, že budú mať deti s touto poruchou.

2. Epigenetické.
V porovnaní s genetikou zohrávajú oveľa menšiu úlohu, pričom medzi najčastejšie uvádzané vplyvy patria:

  • náhodné poranenia mozgu,
  • hypoxické poškodenie mozgu počas pôrodu,
  • nízka pôrodná hmotnosť,
  • zlé zdravie matiek,
  • vysoký vek matky,
  • dĺžka pôrodu,
  • predpôrodné krvácanie,
  • predčasné a komplikované pôrody spojené s nedostatkom kyslíka,
  • konzumácia alkoholu, fajčenie a užívanie drog počas tehotenstva.

Liečba ADHD si vyžaduje komplexný prístup na úrovni spolupráce rodičov a učiteľov, psychológov, neurológov a psychiatrov. Kľúčové je rodinné prostredie, v ktorom dieťa vyrastá - disharmonické, nestabilné a nespoľahlivé vzťahy v rodine, zanedbávanie, nadmerné tresty a neusporiadaný denný režim sú škodlivé. Deti na to všetko môžu reagovať zhoršeným správaním.

Vplyv stravy na ADHD

Výskum vplyvu stravy na ADHD ukázal, že strava môže ovplyvniť správanie a náladu detí s ADHD, ale nie je jej príčinou.

Výskum ukazuje, že zmeny v stravovaní môžu zmierniť príznaky tejto poruchy. U detí s ADHD sa často zistilo, že majú nezdravé stravovacie návyky alebo nedostatok vhodných živín. Zaujímavým poznatkom, ktorý určuje smer ďalšieho výskumu, je rozdelenie koncepcie stravovania na dva hlavné modely:

1. Západný.
Tento spôsob výživy sa vyznačuje vysokým príjmom:

  • červeného mäsa,
  • vyprážaných potravin,
  • mliečnych výrobkov s vysokým obsahom tuku,
  • masla,
  • nápojov obsahujúcich umelé sladidlá.

Zároveň sa vyznačuje minimálnym príjmom ovocia, zeleniny a rýb.

2. Zdravý.
Je to model stravy s vysokým obsahom:

  • čerstvého ovocia a zeleniny,
  • celozrnných potravin,
  • rýb.

To prináša vyšší obsah omega-3 mastných kyselín, vitamínov komplexu B a vlákniny, ktoré sú najčastejšie uvádzanými faktormi s významným vplyvom na prejavy správania.

Zistilo sa, že stravovanie podľa západného vzoru je spojené s viac ako dvojnásobným rizikom diagnózy ADHD. Na základe toho je odvodená aj definícia úpravy stravy pre deti postihnuté ADHD:

1. Pravidelnosť a primeraná veľkosť porcií.
Nervový systém nereaguje dobre na dlhodobé hladovanie alebo príliš malé či veľké porcie jedla. Najväčší vplyv má kolísanie hladiny cukru v krvi, čo vedie k únave a strate koncentrácie.

2. Diéta s nižšími hodnotami glykémie.
Deti s vysokým príjmom cukru sú vždy nepokojné, agresívne a neschopné sústrediť sa dlhší čas. Preto je prospešné upraviť stravu tak, aby vykazovala nižšie hodnoty glykemického indexu a glykemickej záťaže.

3. Dostatok kvalitných bielkovín.
Toto pravidlo je obzvlášť dôležité v situáciách, keď dochádza k dlhodobému zníženiu príjmu bielkovín počas vývojových štádií dieťaťa. To negatívne ovplyvní nielen fyzický, ale aj psychický vývoj.

4. Dostatok vlákniny.
Vláknina tu zohráva úlohu predovšetkým vo vzťahu k črevnej mikrobiote, ktorá stojí za väčšinou produkcie serotonínu v tele.

5. Dostatočné zdroje omega-3 kyselín.
Omega-3 tuky majú priamy vplyv na fungovanie mozgu a ich suplementácia je prospešná u detí s ADHD.

6. Dostatok vitamínov a minerálov.
U detí s ADHD sa opakovane zistilo, že majú nižšiu hladinu minerálnych látok - najmä zinku, železa, horčíka, vápnika a fosforu. Zároveň vieme, že vitamíny B komplexu pomáhajú vytvárať neurotransmitery. Nedostatok týchto látok môže viesť ku kognitívnym poruchám (strach, agresivita, poruchy spánku).

7. Dostatok antioxidantov.
Antioxidanty zlepšujú funkciu mozgu - koncentráciu, pamäť, učenie a motoriku.

8. Pitný režim.
Nedostatok tekutín spôsobuje dehydratáciu organizmu, na ktorú sú mozgové bunky veľmi citlivé. To vedie k bolestiam hlavy, podráždenosti a dokonca k duševným poruchám.

9. Používanie korenia.
Množstvo bylín a korenia podporuje činnosť mozgu a chráni ho pred rôznymi poruchami. Najčastejšie sa uvádzajú tieto:

  • kurkuma,
  • mäta,
  • harmanček,
  • rozmarín,
  • levanduľa,
  • šafran.

10. Vyhýbanie sa nežiaducim látkam a potravinám.
Štúdie neustále naznačujú, že niektoré prídavné látky (farbivá, sladidlá, konzervačné látky, zvýrazňovače chuti) majú tendenciu podporovať typické prejavy ADHD.

Zároveň sa experimentuje s eliminačnými diétami, pri ktorých sa zo stravy vyraďujú potraviny, ktoré sú potenciálnymi alergénmi a ktoré môžu ovplyvniť náladu a správanie detí:

  • zdroje lepku,
  • cukor,
  • umelé farbivá,
  • mliečne výrobky,
  • vajcia,
  • červené mäso.

Štúdie ukázali, že vyradenie týchto potravín viedlo k zlepšeniu príznakov u 70 % detí s ADHD.

Keďže poruchou pozornosti s hyperaktivitou trpí značné percento populácie, je bežnou praxou snažiť sa podporiť riešenia aj prostredníctvom úpravy stravy. Touto problematikou sa zaoberá kurz Poradca pre výživu, v rámci ktorého študenti vytvárajú modelové režimy stravovania pre osoby postihnuté ADHD. Pracujú s výučbovou aplikáciou ZOF, ktorá im pomáha kontrolovať nutričné hodnoty a odporúča vhodné potraviny.

Mgr. Martin Jelínek

Mgr. Martin Jelínek

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Gabriela Maršálková

V mladosti som stravu nikdy neriešila, ale ako matku ma začalo zaujímalo, ako sa správne stravovať a čo dávať deťom, aby mali všetko, čo potrebujú - obzvlášť v dnešnom svete plnom polotovaru, cukrov a umelých prísad. Akonáhle sme začali pracovať s doplnkami stravy, táto zvedavosť sa premenila v túžbe vedieť čo najviac o základnej ľudskej potrebe. Vďaka pánovi Jelínkovi som nezískala len holé fakty o jedle, ale komplexný a ucelený pohľad na stravovania a vplyvu - toho, čo jeme alebo nejeme - na našu existenciu. Jeho prístup k vzdelávaniu je unikátny a vrelo jeho kurzy odporúčam každému!

Diana Glumbíková

Už pár rokov sa z dôvodu vlastného zdravia zaujímam o výživu, zdravý životný štýl, prírodnú liečbu a východnej filozofie a náuky. Jedného dňa mi prišla na myseľ myšlienka, že by som začala študovať v ucelenom kurze pod vedením lektora so skúsenosťami, aby som sa o zdraví mohla dozvedieť ešte viac a dokonca skúsiť pomôcť stravou sebe aj ostatným a začať sa živiť tým, čo ma baví. Pri hľadanie kurzu ma v prvom rade oslovilo, že kurz Poradca pre výživu a suplementáciu je kompletne online, potom som si o ňom čítala viac a veľmi ma zaujal jeho rozsah, dĺžka, počet študijných hodín, zaradenie východných teórií. Vyhovovala mi online forma, pretože som mohla študovať kedy chcem a kde chcem. V priebehu celého kurzu som sa dozvedela mnoho nových informácií o výžive a zdravie, v oblasti suplementov mnoho prírodných doplnkov stravy a ako nimi pomôcť pri rôznych zdravotných problémoch. Veľmi sa mi páčil holistický pohľad na zdravie a výživu, skĺbenie západných a východných výživových teórií, možnosť vyskúšať si jedálničky v online výukovej hre. Pán Magister Jelínek mi bol kedykoľvek k dispozícii a vždy ochotne odpovedal a poradil. Snaží sa, aby z jeho kurzu vyšli ľudia naozaj znalí výživy a zdravia a aby sa zameriavali vo svojej praxi na hľadanie príčin chorôb aj v súvislosti so stravou. Nenaučila som sa iba zostaviť jedálniček na mieru na základe kalórií, makro a mikroživín, ale aj do neho zahrnúť acidobázickú rovnováhu, termický vplyv potravín a energetické tendencie potravín, vnímať každú bytosť ako individuálne a že každý človek potrebuje individuálne jedálniček podľa jeho aktuálnych potrieb. Skutočne ma počas šiestich mesiacov kurz naučil, ako viesť vlastnú prax v oblasti výživy a po dokončení vnímam, ako všetky informácie do seba zapadli a cítim, že získané znalosti naozaj dokážem uviesť do svojho poradenstva a pomôcť ľuďom s výživou. Veľmi mi pomohla seminárna práca, ktorú sme dostali na konci kurzu na overenie našich znalostí. Dostali sme skutočný prípad z predchádzajúcej prax pána Magistra a museli si lámať hlavu a premýšľať, ako skĺbiť tie východnej a západnej teórie, hľadať príčinu zdravotných ťažkostí a na základe získaných informácií a individuality klienta zostaviť jedálniček. Tejto seminárnej práce som sa trochu obávala, ale bola mi obrovským prínosom, kde som si skúsila, ako naozaj postupovať. Tiež sa mi veľmi páči prístup pána Magistra po dokončení kurzu, že je ochotný nám v našej vlastnej praxi radiť a razí heslo, že absolvent je kolega, nie konkurent. (Samozrejme tiež preto, aby sme mu nerobili hanbu :)). Som rada, že som absolvovala kurz a vzdelávala sa u niekoho, kto sa tak úprimne o výživu a zdravie zaujíma a vyvíja sa.

Stanislava Zachovalová

Oblasť výživy ma vždy zaujímala, už len preto, že som ja sama večne bojovala so svojou váhou. Hľadala som informácie a následne absolvovala kurz výživy. V podvedomí, som stále cítila, že mi to nestačí. Čítala som veľa článkov o výžive a touto cestou som objavila Mgr. Martina Jelínka a Kurzyatac. ČLÁNKY BOLI Z TOHTO ZDROJA :-) V odbore výživy pracujem a darí sa mi pomáhať ľuďom na ceste za ich krajším životom, ale som zástancom, že vedomostí nie je nikdy dosť a mali by sme sa stále vzdelávať. Rozhodla som sa absolvovať kurz Mgr. Martina Jelínka hlavne preto, že ho ako odborníka uznávam a kurz ma zaujal z dôvodu jeho rozsahu a možnosti študovať online. Moja túžba po prísune informácií bola na dosah :-) Najviac ma zaujala výuková hra ZOF - je to skvelý nástroj, kde nadobudnuté vedomosti som hneď prevádzala do praxe. Bolo milé pozorovať, že si môj posun všimli hlavne moji klienti. S určitosťou viem, že chcem prejsť všetkými kurzami, ktoré Mgr. Martin Jelínek ponúka a som si istá, že si ich užijem ako Poradca pre výživu a suplementáciu. TEŠÍM SA, ĎAKUJEM A VRELO DOPORUČUJEM :-)