Kurzy ATAC

Úvod / Čo sa u nás študuje / ADHD

ADHD

ADHD

ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou) alebo hyperkinetická porucha alebo porucha pozornosti s hyperaktivitou je porucha zahŕňajúca:

  • nepozornosť,
  • hyperaktivitu,
  • impulzívne správanie.

Ťažkosti sú chronické a nie sú spôsobené neurologickými, senzorickými alebo motorickými poruchami alebo mentálnou retardáciou. Tieto poruchy sa vyskytujú 3 až 9-krát častejšie u chlapcov ako u dievčat, pričom ich prevalencia v populácii detí do 18 rokov sa odhaduje na 3 až 18 %. V 40 až 50 % prípadov pretrváva syndróm aj v dospelosti.

Príčiny vzniku sú:

1. Genetické.
Štúdie poukázali na skutočnosť, že ADHD má genetický základ - muži s ADHD majú päťkrát vyššiu pravdepodobnosť, že budú mať deti s touto poruchou.

2. Epigenetické.
V porovnaní s genetikou zohrávajú oveľa menšiu úlohu, pričom medzi najčastejšie uvádzané vplyvy patria:

  • náhodné poranenia mozgu,
  • hypoxické poškodenie mozgu počas pôrodu,
  • nízka pôrodná hmotnosť,
  • zlé zdravie matiek,
  • vysoký vek matky,
  • dĺžka pôrodu,
  • predpôrodné krvácanie,
  • predčasné a komplikované pôrody spojené s nedostatkom kyslíka,
  • konzumácia alkoholu, fajčenie a užívanie drog počas tehotenstva.

Liečba ADHD si vyžaduje komplexný prístup na úrovni spolupráce rodičov a učiteľov, psychológov, neurológov a psychiatrov. Kľúčové je rodinné prostredie, v ktorom dieťa vyrastá - disharmonické, nestabilné a nespoľahlivé vzťahy v rodine, zanedbávanie, nadmerné tresty a neusporiadaný denný režim sú škodlivé. Deti na to všetko môžu reagovať zhoršeným správaním.

Vplyv stravy na ADHD

Výskum vplyvu stravy na ADHD ukázal, že strava môže ovplyvniť správanie a náladu detí s ADHD, ale nie je jej príčinou.

Výskum ukazuje, že zmeny v stravovaní môžu zmierniť príznaky tejto poruchy. U detí s ADHD sa často zistilo, že majú nezdravé stravovacie návyky alebo nedostatok vhodných živín. Zaujímavým poznatkom, ktorý určuje smer ďalšieho výskumu, je rozdelenie koncepcie stravovania na dva hlavné modely:

1. Západný.
Tento spôsob výživy sa vyznačuje vysokým príjmom:

  • červeného mäsa,
  • vyprážaných potravin,
  • mliečnych výrobkov s vysokým obsahom tuku,
  • masla,
  • nápojov obsahujúcich umelé sladidlá.

Zároveň sa vyznačuje minimálnym príjmom ovocia, zeleniny a rýb.

2. Zdravý.
Je to model stravy s vysokým obsahom:

  • čerstvého ovocia a zeleniny,
  • celozrnných potravin,
  • rýb.

To prináša vyšší obsah omega-3 mastných kyselín, vitamínov komplexu B a vlákniny, ktoré sú najčastejšie uvádzanými faktormi s významným vplyvom na prejavy správania.

Zistilo sa, že stravovanie podľa západného vzoru je spojené s viac ako dvojnásobným rizikom diagnózy ADHD. Na základe toho je odvodená aj definícia úpravy stravy pre deti postihnuté ADHD:

1. Pravidelnosť a primeraná veľkosť porcií.
Nervový systém nereaguje dobre na dlhodobé hladovanie alebo príliš malé či veľké porcie jedla. Najväčší vplyv má kolísanie hladiny cukru v krvi, čo vedie k únave a strate koncentrácie.

2. Diéta s nižšími hodnotami glykémie.
Deti s vysokým príjmom cukru sú vždy nepokojné, agresívne a neschopné sústrediť sa dlhší čas. Preto je prospešné upraviť stravu tak, aby vykazovala nižšie hodnoty glykemického indexu a glykemickej záťaže.

3. Dostatok kvalitných bielkovín.
Toto pravidlo je obzvlášť dôležité v situáciách, keď dochádza k dlhodobému zníženiu príjmu bielkovín počas vývojových štádií dieťaťa. To negatívne ovplyvní nielen fyzický, ale aj psychický vývoj.

4. Dostatok vlákniny.
Vláknina tu zohráva úlohu predovšetkým vo vzťahu k črevnej mikrobiote, ktorá stojí za väčšinou produkcie serotonínu v tele.

5. Dostatočné zdroje omega-3 kyselín.
Omega-3 tuky majú priamy vplyv na fungovanie mozgu a ich suplementácia je prospešná u detí s ADHD.

6. Dostatok vitamínov a minerálov.
U detí s ADHD sa opakovane zistilo, že majú nižšiu hladinu minerálnych látok - najmä zinku, železa, horčíka, vápnika a fosforu. Zároveň vieme, že vitamíny B komplexu pomáhajú vytvárať neurotransmitery. Nedostatok týchto látok môže viesť ku kognitívnym poruchám (strach, agresivita, poruchy spánku).

7. Dostatok antioxidantov.
Antioxidanty zlepšujú funkciu mozgu - koncentráciu, pamäť, učenie a motoriku.

8. Pitný režim.
Nedostatok tekutín spôsobuje dehydratáciu organizmu, na ktorú sú mozgové bunky veľmi citlivé. To vedie k bolestiam hlavy, podráždenosti a dokonca k duševným poruchám.

9. Používanie korenia.
Množstvo bylín a korenia podporuje činnosť mozgu a chráni ho pred rôznymi poruchami. Najčastejšie sa uvádzajú tieto:

  • kurkuma,
  • mäta,
  • harmanček,
  • rozmarín,
  • levanduľa,
  • šafran.

10. Vyhýbanie sa nežiaducim látkam a potravinám.
Štúdie neustále naznačujú, že niektoré prídavné látky (farbivá, sladidlá, konzervačné látky, zvýrazňovače chuti) majú tendenciu podporovať typické prejavy ADHD.

Zároveň sa experimentuje s eliminačnými diétami, pri ktorých sa zo stravy vyraďujú potraviny, ktoré sú potenciálnymi alergénmi a ktoré môžu ovplyvniť náladu a správanie detí:

  • zdroje lepku,
  • cukor,
  • umelé farbivá,
  • mliečne výrobky,
  • vajcia,
  • červené mäso.

Štúdie ukázali, že vyradenie týchto potravín viedlo k zlepšeniu príznakov u 70 % detí s ADHD.

Keďže poruchou pozornosti s hyperaktivitou trpí značné percento populácie, je bežnou praxou snažiť sa podporiť riešenia aj prostredníctvom úpravy stravy. Touto problematikou sa zaoberá kurz Poradca pre výživu, v rámci ktorého študenti vytvárajú modelové režimy stravovania pre osoby postihnuté ADHD. Pracujú s výučbovou aplikáciou ZOF, ktorá im pomáha kontrolovať nutričné hodnoty a odporúča vhodné potraviny.

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Bc. Vendula Marešová

Oblasť stravovania a zdravého životného štýlu ma z niekoľkých osobných dôvodov veľmi oslovil. Začala som hľadať niečo, čo by ma v tomto ohľade obohatilo a dalo ucelenú štruktúru informáciám, ktoré som v priebehu rokov a osobných skúseností nazbierala. Som vďačná, že som našla práve kurz Poradca pre výživu a suplementáciu, ktorý ma nielen obohatil, ale dal môjmu životu ďalší smer. Vďaka kurzu Poradca pre výživu a suplementáciu mám pocit a možnosť robiť to, čo mi dáva zmysel. Kurz bol vedený Mgr. Martinom Jelínkom efektívne a sa snahou o ucelený prehľad. Forma online štúdia bola pre mňa úplne vyhovujúce. Tiež mi veľmi vyhovuje, že sú lekcie a online poradňa k dispozícii stále aj po dokončení kurzu. V neposlednom rade to bol kvalitný štart v profesiu výživového poradenstva a ďalšieho sebavzdelávania v oblasti výživy.

Bc. Lenka Křehlíková

Kurz Cesta za vysnívanou postavou ma veľmi bavil. Za pár mesiacov si ho pre oživenie celý prečítaj znova a na jeseň alebo v zime si urobím kurz ďalší - napríklad Tajomstvo biologického veku alebo Sila myšlienky. Chcela som sa hlavne motivovať k zdravšiemu stravovaniu ak väčšiemu pohybu a to sa podarilo. Vďaka tomu, že mám k materiálom kurzu stále prístup, sa mi určite podarí motivovať sa ďalej. Som nadšená webovými stránkami, ponukou kurzov, odborností a zároveň zrozumiteľnosťou pre laikov, hrou ZOF aj testy u každého dňa, ty mi veľa pomohli si podstatné informácie vštepiť. Ďakujem.

Martin Čerman

Spočiatku som šiel do kurzu s obavami, pretože výživa je skôr len môj koníček a žiadne oficiálne vzdelanie alebo prax v odbore nemám. Toto sa čoskoro ukázalo úplne zbytočné, pretože prvé týždne sú venované práve úplným základom a množstvo novej terminológie a novej látky je pri pravidelnom štúdiu a opakovaní bez problémov zvládnuteľné, vrátane záverečných testov. Veľmi oceňujem aj fakt že Mgr. Martin Jelínek sa nesnaží svoje postupy a svoj prístup prezentovať ako to jediné správne, ale skôr študentom dáva prehľad nástrojov, štýlov a možností v prístupe k stravovaniu, aby sa sami rozhodli, čo si vyberú. Následne si to môžu v ZOF aplikácii vyskúšať a porovnať so vzorovým jedálničkom, takže ZOF aplikácia takto vo svojej podstate supluje prácu s klientom a veľmi mi pomohla pochopiť ako funguje naučená teória v praxi. Záverom teda môžem okrem poradcov kurz odporučiť aj začiatočníkom, pre ktorých je to prvý takýto kurz, potreba je hlavne vytrvalosť a odhodlanosť dotiahnuť takto dlhý kurz do konca, inak nič. :)