Kurzy ATAC

Úvod / Čo sa u nás študuje / ADHD

ADHD

ADHD

ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou) alebo hyperkinetická porucha alebo porucha pozornosti s hyperaktivitou je porucha zahŕňajúca:

  • nepozornosť,
  • hyperaktivitu,
  • impulzívne správanie.

Ťažkosti sú chronické a nie sú spôsobené neurologickými, senzorickými alebo motorickými poruchami alebo mentálnou retardáciou. Tieto poruchy sa vyskytujú 3 až 9-krát častejšie u chlapcov ako u dievčat, pričom ich prevalencia v populácii detí do 18 rokov sa odhaduje na 3 až 18 %. V 40 až 50 % prípadov pretrváva syndróm aj v dospelosti.

Príčiny vzniku sú:

1. Genetické.
Štúdie poukázali na skutočnosť, že ADHD má genetický základ - muži s ADHD majú päťkrát vyššiu pravdepodobnosť, že budú mať deti s touto poruchou.

2. Epigenetické.
V porovnaní s genetikou zohrávajú oveľa menšiu úlohu, pričom medzi najčastejšie uvádzané vplyvy patria:

  • náhodné poranenia mozgu,
  • hypoxické poškodenie mozgu počas pôrodu,
  • nízka pôrodná hmotnosť,
  • zlé zdravie matiek,
  • vysoký vek matky,
  • dĺžka pôrodu,
  • predpôrodné krvácanie,
  • predčasné a komplikované pôrody spojené s nedostatkom kyslíka,
  • konzumácia alkoholu, fajčenie a užívanie drog počas tehotenstva.

Liečba ADHD si vyžaduje komplexný prístup na úrovni spolupráce rodičov a učiteľov, psychológov, neurológov a psychiatrov. Kľúčové je rodinné prostredie, v ktorom dieťa vyrastá - disharmonické, nestabilné a nespoľahlivé vzťahy v rodine, zanedbávanie, nadmerné tresty a neusporiadaný denný režim sú škodlivé. Deti na to všetko môžu reagovať zhoršeným správaním.

Vplyv stravy na ADHD

Výskum vplyvu stravy na ADHD ukázal, že strava môže ovplyvniť správanie a náladu detí s ADHD, ale nie je jej príčinou.

Výskum ukazuje, že zmeny v stravovaní môžu zmierniť príznaky tejto poruchy. U detí s ADHD sa často zistilo, že majú nezdravé stravovacie návyky alebo nedostatok vhodných živín. Zaujímavým poznatkom, ktorý určuje smer ďalšieho výskumu, je rozdelenie koncepcie stravovania na dva hlavné modely:

1. Západný.
Tento spôsob výživy sa vyznačuje vysokým príjmom:

  • červeného mäsa,
  • vyprážaných potravin,
  • mliečnych výrobkov s vysokým obsahom tuku,
  • masla,
  • nápojov obsahujúcich umelé sladidlá.

Zároveň sa vyznačuje minimálnym príjmom ovocia, zeleniny a rýb.

2. Zdravý.
Je to model stravy s vysokým obsahom:

  • čerstvého ovocia a zeleniny,
  • celozrnných potravin,
  • rýb.

To prináša vyšší obsah omega-3 mastných kyselín, vitamínov komplexu B a vlákniny, ktoré sú najčastejšie uvádzanými faktormi s významným vplyvom na prejavy správania.

Zistilo sa, že stravovanie podľa západného vzoru je spojené s viac ako dvojnásobným rizikom diagnózy ADHD. Na základe toho je odvodená aj definícia úpravy stravy pre deti postihnuté ADHD:

1. Pravidelnosť a primeraná veľkosť porcií.
Nervový systém nereaguje dobre na dlhodobé hladovanie alebo príliš malé či veľké porcie jedla. Najväčší vplyv má kolísanie hladiny cukru v krvi, čo vedie k únave a strate koncentrácie.

2. Diéta s nižšími hodnotami glykémie.
Deti s vysokým príjmom cukru sú vždy nepokojné, agresívne a neschopné sústrediť sa dlhší čas. Preto je prospešné upraviť stravu tak, aby vykazovala nižšie hodnoty glykemického indexu a glykemickej záťaže.

3. Dostatok kvalitných bielkovín.
Toto pravidlo je obzvlášť dôležité v situáciách, keď dochádza k dlhodobému zníženiu príjmu bielkovín počas vývojových štádií dieťaťa. To negatívne ovplyvní nielen fyzický, ale aj psychický vývoj.

4. Dostatok vlákniny.
Vláknina tu zohráva úlohu predovšetkým vo vzťahu k črevnej mikrobiote, ktorá stojí za väčšinou produkcie serotonínu v tele.

5. Dostatočné zdroje omega-3 kyselín.
Omega-3 tuky majú priamy vplyv na fungovanie mozgu a ich suplementácia je prospešná u detí s ADHD.

6. Dostatok vitamínov a minerálov.
U detí s ADHD sa opakovane zistilo, že majú nižšiu hladinu minerálnych látok - najmä zinku, železa, horčíka, vápnika a fosforu. Zároveň vieme, že vitamíny B komplexu pomáhajú vytvárať neurotransmitery. Nedostatok týchto látok môže viesť ku kognitívnym poruchám (strach, agresivita, poruchy spánku).

7. Dostatok antioxidantov.
Antioxidanty zlepšujú funkciu mozgu - koncentráciu, pamäť, učenie a motoriku.

8. Pitný režim.
Nedostatok tekutín spôsobuje dehydratáciu organizmu, na ktorú sú mozgové bunky veľmi citlivé. To vedie k bolestiam hlavy, podráždenosti a dokonca k duševným poruchám.

9. Používanie korenia.
Množstvo bylín a korenia podporuje činnosť mozgu a chráni ho pred rôznymi poruchami. Najčastejšie sa uvádzajú tieto:

  • kurkuma,
  • mäta,
  • harmanček,
  • rozmarín,
  • levanduľa,
  • šafran.

10. Vyhýbanie sa nežiaducim látkam a potravinám.
Štúdie neustále naznačujú, že niektoré prídavné látky (farbivá, sladidlá, konzervačné látky, zvýrazňovače chuti) majú tendenciu podporovať typické prejavy ADHD.

Zároveň sa experimentuje s eliminačnými diétami, pri ktorých sa zo stravy vyraďujú potraviny, ktoré sú potenciálnymi alergénmi a ktoré môžu ovplyvniť náladu a správanie detí:

  • zdroje lepku,
  • cukor,
  • umelé farbivá,
  • mliečne výrobky,
  • vajcia,
  • červené mäso.

Štúdie ukázali, že vyradenie týchto potravín viedlo k zlepšeniu príznakov u 70 % detí s ADHD.

Keďže poruchou pozornosti s hyperaktivitou trpí značné percento populácie, je bežnou praxou snažiť sa podporiť riešenia aj prostredníctvom úpravy stravy. Touto problematikou sa zaoberá kurz Poradca pre výživu, v rámci ktorého študenti vytvárajú modelové režimy stravovania pre osoby postihnuté ADHD. Pracujú s výučbovou aplikáciou ZOF, ktorá im pomáha kontrolovať nutričné hodnoty a odporúča vhodné potraviny.

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Veronika Marková

Kurz "Poradca pre výživu a suplementáciu" Mgr. Jelínka som si vybrala podľa prehľadných stránok a odporúčaní na internete. Dnes viem, že som urobila veľmi dobre. Vyučuje pomocou myšlienkových máp komplexné a ucelené informácie, s veľmi profesionálnym prístupom, pozitívnym myslením a úsmevom. Absolvovala som aj iné jeho kurzy a prednášky, čítala knižky. Všetkým môžem len odporučiť. Posunulo mi to v profesnom aj osobnom živote.

Blanka Kubáňková

V recenziách účastníkov kurzu bolo snáď povedané všetko podstatné, so všetkými sa môžem úplne stotožniť. Pre vlastné hodnotenie kurzu by som preto rada využila citát z posledného dňa kurzu (info pre nezúčastnených: na spestrenie kurzu bol pre každý študijný deň k dispozícii jeden citát): "Priemerný učiteľ rozpráva. Dobrý učiteľ vysvetľuje. Výborný učiteľ ukazuje. Najlepší učiteľ inšpiruje." Mgr Jelínek je pre mňa tým najlepším učiteľom, lebo ma svojimi skúsenosťami, vedením kurzu a prístupom k jednotlivým účastníkom inšpiroval k ďalšiemu vzdelávaniu. Našťastie je z čoho vyberať, takže sa teším na účasť v jeho ďalších kurzoch.

Jiří Řehák

Kurz poradcu pre výživu a suplementáciu on-line pod vedením Mgr. Martina Jelínka je skvelou investíciou pre každého, kto sa zaujíma o zdravú výživu a optimálnu suplementáciu. Mgr. Martin Jelínek je skvelý lektor a má hlboké znalosti v oblasti. Jeho prednášky sú veľmi prehľadné, dobre štruktúrované a plné cenných informácií. Výklad je zrozumiteľný pre každého, bez ohľadu na doterajšie znalosti o téme. Online formát kurzu je veľmi výhodný, pretože mi umožňuje študovať vlastným tempom, a to keď mi to vyhovuje. Materiály sú prístupné kedykoľvek a môžem si ich ľubovoľne prezerať a opakovať. Tiež prístup k ďalším zdrojom a odkazom je veľmi užitočný pre ďalšie samoštúdium. Kurz je veľmi komplexný a zahŕňa rôzne oblasti výživy a suplementácie, ako je napríklad makro a mikronutrienty, výber vhodných potravín, doplnky stravy a ich účinky. Po absolvovaní kurzu som získal silné povedomie o správnej výžive a suplementácii, ktoré môžem uplatniť ako na sebe, tak aj vo svojej činnosti. Celkovo som s kurzom veľmi spokojný. Odporúčam ho všetkým, ktorí chcú hlboko zasiahnuť do svojho zdravia a životného štýlu.