Kurzy ATAC

Úvod / Čo sa u nás študuje / ADHD

ADHD

ADHD

ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou) alebo hyperkinetická porucha alebo porucha pozornosti s hyperaktivitou je porucha zahŕňajúca:

  • nepozornosť,
  • hyperaktivitu,
  • impulzívne správanie.

Ťažkosti sú chronické a nie sú spôsobené neurologickými, senzorickými alebo motorickými poruchami alebo mentálnou retardáciou. Tieto poruchy sa vyskytujú 3 až 9-krát častejšie u chlapcov ako u dievčat, pričom ich prevalencia v populácii detí do 18 rokov sa odhaduje na 3 až 18 %. V 40 až 50 % prípadov pretrváva syndróm aj v dospelosti.

Príčiny vzniku sú:

1. Genetické.
Štúdie poukázali na skutočnosť, že ADHD má genetický základ - muži s ADHD majú päťkrát vyššiu pravdepodobnosť, že budú mať deti s touto poruchou.

2. Epigenetické.
V porovnaní s genetikou zohrávajú oveľa menšiu úlohu, pričom medzi najčastejšie uvádzané vplyvy patria:

  • náhodné poranenia mozgu,
  • hypoxické poškodenie mozgu počas pôrodu,
  • nízka pôrodná hmotnosť,
  • zlé zdravie matiek,
  • vysoký vek matky,
  • dĺžka pôrodu,
  • predpôrodné krvácanie,
  • predčasné a komplikované pôrody spojené s nedostatkom kyslíka,
  • konzumácia alkoholu, fajčenie a užívanie drog počas tehotenstva.

Liečba ADHD si vyžaduje komplexný prístup na úrovni spolupráce rodičov a učiteľov, psychológov, neurológov a psychiatrov. Kľúčové je rodinné prostredie, v ktorom dieťa vyrastá - disharmonické, nestabilné a nespoľahlivé vzťahy v rodine, zanedbávanie, nadmerné tresty a neusporiadaný denný režim sú škodlivé. Deti na to všetko môžu reagovať zhoršeným správaním.

Vplyv stravy na ADHD

Výskum vplyvu stravy na ADHD ukázal, že strava môže ovplyvniť správanie a náladu detí s ADHD, ale nie je jej príčinou.

Výskum ukazuje, že zmeny v stravovaní môžu zmierniť príznaky tejto poruchy. U detí s ADHD sa často zistilo, že majú nezdravé stravovacie návyky alebo nedostatok vhodných živín. Zaujímavým poznatkom, ktorý určuje smer ďalšieho výskumu, je rozdelenie koncepcie stravovania na dva hlavné modely:

1. Západný.
Tento spôsob výživy sa vyznačuje vysokým príjmom:

  • červeného mäsa,
  • vyprážaných potravin,
  • mliečnych výrobkov s vysokým obsahom tuku,
  • masla,
  • nápojov obsahujúcich umelé sladidlá.

Zároveň sa vyznačuje minimálnym príjmom ovocia, zeleniny a rýb.

2. Zdravý.
Je to model stravy s vysokým obsahom:

  • čerstvého ovocia a zeleniny,
  • celozrnných potravin,
  • rýb.

To prináša vyšší obsah omega-3 mastných kyselín, vitamínov komplexu B a vlákniny, ktoré sú najčastejšie uvádzanými faktormi s významným vplyvom na prejavy správania.

Zistilo sa, že stravovanie podľa západného vzoru je spojené s viac ako dvojnásobným rizikom diagnózy ADHD. Na základe toho je odvodená aj definícia úpravy stravy pre deti postihnuté ADHD:

1. Pravidelnosť a primeraná veľkosť porcií.
Nervový systém nereaguje dobre na dlhodobé hladovanie alebo príliš malé či veľké porcie jedla. Najväčší vplyv má kolísanie hladiny cukru v krvi, čo vedie k únave a strate koncentrácie.

2. Diéta s nižšími hodnotami glykémie.
Deti s vysokým príjmom cukru sú vždy nepokojné, agresívne a neschopné sústrediť sa dlhší čas. Preto je prospešné upraviť stravu tak, aby vykazovala nižšie hodnoty glykemického indexu a glykemickej záťaže.

3. Dostatok kvalitných bielkovín.
Toto pravidlo je obzvlášť dôležité v situáciách, keď dochádza k dlhodobému zníženiu príjmu bielkovín počas vývojových štádií dieťaťa. To negatívne ovplyvní nielen fyzický, ale aj psychický vývoj.

4. Dostatok vlákniny.
Vláknina tu zohráva úlohu predovšetkým vo vzťahu k črevnej mikrobiote, ktorá stojí za väčšinou produkcie serotonínu v tele.

5. Dostatočné zdroje omega-3 kyselín.
Omega-3 tuky majú priamy vplyv na fungovanie mozgu a ich suplementácia je prospešná u detí s ADHD.

6. Dostatok vitamínov a minerálov.
U detí s ADHD sa opakovane zistilo, že majú nižšiu hladinu minerálnych látok - najmä zinku, železa, horčíka, vápnika a fosforu. Zároveň vieme, že vitamíny B komplexu pomáhajú vytvárať neurotransmitery. Nedostatok týchto látok môže viesť ku kognitívnym poruchám (strach, agresivita, poruchy spánku).

7. Dostatok antioxidantov.
Antioxidanty zlepšujú funkciu mozgu - koncentráciu, pamäť, učenie a motoriku.

8. Pitný režim.
Nedostatok tekutín spôsobuje dehydratáciu organizmu, na ktorú sú mozgové bunky veľmi citlivé. To vedie k bolestiam hlavy, podráždenosti a dokonca k duševným poruchám.

9. Používanie korenia.
Množstvo bylín a korenia podporuje činnosť mozgu a chráni ho pred rôznymi poruchami. Najčastejšie sa uvádzajú tieto:

  • kurkuma,
  • mäta,
  • harmanček,
  • rozmarín,
  • levanduľa,
  • šafran.

10. Vyhýbanie sa nežiaducim látkam a potravinám.
Štúdie neustále naznačujú, že niektoré prídavné látky (farbivá, sladidlá, konzervačné látky, zvýrazňovače chuti) majú tendenciu podporovať typické prejavy ADHD.

Zároveň sa experimentuje s eliminačnými diétami, pri ktorých sa zo stravy vyraďujú potraviny, ktoré sú potenciálnymi alergénmi a ktoré môžu ovplyvniť náladu a správanie detí:

  • zdroje lepku,
  • cukor,
  • umelé farbivá,
  • mliečne výrobky,
  • vajcia,
  • červené mäso.

Štúdie ukázali, že vyradenie týchto potravín viedlo k zlepšeniu príznakov u 70 % detí s ADHD.

Keďže poruchou pozornosti s hyperaktivitou trpí značné percento populácie, je bežnou praxou snažiť sa podporiť riešenia aj prostredníctvom úpravy stravy. Touto problematikou sa zaoberá kurz Poradca pre výživu, v rámci ktorého študenti vytvárajú modelové režimy stravovania pre osoby postihnuté ADHD. Pracujú s výučbovou aplikáciou ZOF, ktorá im pomáha kontrolovať nutričné hodnoty a odporúča vhodné potraviny.

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Bc. Tereza Kurfiřtová

V dnešnej dobe je ponuka podobných kurzov veľmi široká a pri objednávaní cez internet sa človek obáva, aby sa nespálil. Keď mi na vyhľadávači vyskočil kurz Poradca pre výživu a suplementáciu pána Jelínka, rozhodla som sa naň prihlásiť potom, čo som si ho vypočula v Sama doma ČT. Rovnako, ako bol jeho výklad prirodzený a zrozumiteľný pri návšteve štúdia Českej televízie, boli ľahko pochopiteľné aj jeho prednášky v rámci kurzu. Oceňujem priebeh štúdia, ktoré je založené na takmer každodennom štúdiu, a úlohách, ktoré študenta donúti neodkladať jednotlivé lekcie na neskôr. Ďakujem pánovi Jelínkovi za komplexný pohľad na človeka, ktorý mi je blízky. Telo je ten najdokonalejší stroj, ktorý sa môže celý rozbiť v dôsledku jednej malej chybičky. Je tak nielen zaujímavé, ale aj dôležité si v tejto oblasti rozširovať znalosti, a to najlepšie zo všetkých možných uhlov pohľadu. Spomínaný kurz mi rozšíril pohľad na zdravie, pretože zoznamuje študentov s pre nás klasickým západným myslením, ale aj s myslením východných kultúr.

Veronika Tvrdá

V oblasti zdravého životného štýlu a výživy som sa amatérsky pohybovala niekoľko rokov ešte predtým, než som objavila kurzy Mgr. Martina Jelínka. Oslovili ma predovšetkým preto, že tento človek nielen učí náuke o zdraví, on sám tým žije a prechádza si jednotlivými etapami svojich kázaní na vlastnej koži. Rovnako o tom svedčí niekoľko zaujímavých kníh, písaných osobitým štýlom jemu vlastným. Štúdium kurzov pána Jelínka odporúčam každému, kto si chce osvojiť základy racionálneho stravovania, kto chce zlepšiť kvalitu života svojho, svojej rodiny i blízkeho okolia. Každému, kto má záujem nahliadnuť pod pokrievku záludnostiam dnešnej doby v tomto odvetví. Svojím obsahom a prevedením uspokojí ako začiatočníka, tak aj pokročilého a náročnejšieho študenta. Vďaka kurzom Martina Jelínka sa aj ja dnes môžem venovať tomu, čo ma baví a dáva mi zmysel. A to je pomáhanie ľuďom.

Jarmila Hokrová

V čase, keď som absolvovala kurz Poradca pre výživu a suplementáciu u pána Mgr. Jelínka, som mala už za sebou množstvo iných kurzov, špecializovaných na výživové poradenstvo. Už som pracovala ako výživový poradca a viedla svoju poradňu. Možno sami viete, že v oblasti výživy prichádza mnoho často protichodných informácií a názorov a nie je jednoduché sa v nich vyznať. Vďaka kurzu Poradca pre výživu a suplementáciu som sa naučila tieto informácie triediť a správne si vyberať. Veľmi mi to pomohlo pri prácu s klientmi av ďalšom profesnom rozvoji. Veľmi vám ďakujem pán Jelínk.