Úvod / Čo sa u nás študuje / ADHD

ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou) alebo hyperkinetická porucha alebo porucha pozornosti s hyperaktivitou je porucha zahŕňajúca:
Ťažkosti sú chronické a nie sú spôsobené neurologickými, senzorickými alebo motorickými poruchami alebo mentálnou retardáciou. Tieto poruchy sa vyskytujú 3 až 9-krát častejšie u chlapcov ako u dievčat, pričom ich prevalencia v populácii detí do 18 rokov sa odhaduje na 3 až 18 %. V 40 až 50 % prípadov pretrváva syndróm aj v dospelosti.
Príčiny vzniku sú:
1. Genetické.
Štúdie poukázali na skutočnosť, že ADHD má genetický základ - muži s ADHD majú päťkrát vyššiu pravdepodobnosť, že budú mať deti s touto poruchou.
2. Epigenetické.
V porovnaní s genetikou zohrávajú oveľa menšiu úlohu, pričom medzi najčastejšie uvádzané vplyvy patria:
Liečba ADHD si vyžaduje komplexný prístup na úrovni spolupráce rodičov a učiteľov, psychológov, neurológov a psychiatrov. Kľúčové je rodinné prostredie, v ktorom dieťa vyrastá - disharmonické, nestabilné a nespoľahlivé vzťahy v rodine, zanedbávanie, nadmerné tresty a neusporiadaný denný režim sú škodlivé. Deti na to všetko môžu reagovať zhoršeným správaním.
Výskum vplyvu stravy na ADHD ukázal, že strava môže ovplyvniť správanie a náladu detí s ADHD, ale nie je jej príčinou.
Výskum ukazuje, že zmeny v stravovaní môžu zmierniť príznaky tejto poruchy. U detí s ADHD sa často zistilo, že majú nezdravé stravovacie návyky alebo nedostatok vhodných živín. Zaujímavým poznatkom, ktorý určuje smer ďalšieho výskumu, je rozdelenie koncepcie stravovania na dva hlavné modely:
1. Západný.
Tento spôsob výživy sa vyznačuje vysokým príjmom:
Zároveň sa vyznačuje minimálnym príjmom ovocia, zeleniny a rýb.
2. Zdravý.
Je to model stravy s vysokým obsahom:
To prináša vyšší obsah omega-3 mastných kyselín, vitamínov komplexu B a vlákniny, ktoré sú najčastejšie uvádzanými faktormi s významným vplyvom na prejavy správania.
Zistilo sa, že stravovanie podľa západného vzoru je spojené s viac ako dvojnásobným rizikom diagnózy ADHD. Na základe toho je odvodená aj definícia úpravy stravy pre deti postihnuté ADHD:
1. Pravidelnosť a primeraná veľkosť porcií.
Nervový systém nereaguje dobre na dlhodobé hladovanie alebo príliš malé či veľké porcie jedla. Najväčší vplyv má kolísanie hladiny cukru v krvi, čo vedie k únave a strate koncentrácie.
2. Diéta s nižšími hodnotami glykémie.
Deti s vysokým príjmom cukru sú vždy nepokojné, agresívne a neschopné sústrediť sa dlhší čas. Preto je prospešné upraviť stravu tak, aby vykazovala nižšie hodnoty glykemického indexu a glykemickej záťaže.
3. Dostatok kvalitných bielkovín.
Toto pravidlo je obzvlášť dôležité v situáciách, keď dochádza k dlhodobému zníženiu príjmu bielkovín počas vývojových štádií dieťaťa. To negatívne ovplyvní nielen fyzický, ale aj psychický vývoj.
4. Dostatok vlákniny.
Vláknina tu zohráva úlohu predovšetkým vo vzťahu k črevnej mikrobiote, ktorá stojí za väčšinou produkcie serotonínu v tele.
5. Dostatočné zdroje omega-3 kyselín.
Omega-3 tuky majú priamy vplyv na fungovanie mozgu a ich suplementácia je prospešná u detí s ADHD.
6. Dostatok vitamínov a minerálov.
U detí s ADHD sa opakovane zistilo, že majú nižšiu hladinu minerálnych látok - najmä zinku, železa, horčíka, vápnika a fosforu. Zároveň vieme, že vitamíny B komplexu pomáhajú vytvárať neurotransmitery. Nedostatok týchto látok môže viesť ku kognitívnym poruchám (strach, agresivita, poruchy spánku).
7. Dostatok antioxidantov.
Antioxidanty zlepšujú funkciu mozgu - koncentráciu, pamäť, učenie a motoriku.
8. Pitný režim.
Nedostatok tekutín spôsobuje dehydratáciu organizmu, na ktorú sú mozgové bunky veľmi citlivé. To vedie k bolestiam hlavy, podráždenosti a dokonca k duševným poruchám.
9. Používanie korenia.
Množstvo bylín a korenia podporuje činnosť mozgu a chráni ho pred rôznymi poruchami. Najčastejšie sa uvádzajú tieto:
10. Vyhýbanie sa nežiaducim látkam a potravinám.
Štúdie neustále naznačujú, že niektoré prídavné látky (farbivá, sladidlá, konzervačné látky, zvýrazňovače chuti) majú tendenciu podporovať typické prejavy ADHD.
Zároveň sa experimentuje s eliminačnými diétami, pri ktorých sa zo stravy vyraďujú potraviny, ktoré sú potenciálnymi alergénmi a ktoré môžu ovplyvniť náladu a správanie detí:
Štúdie ukázali, že vyradenie týchto potravín viedlo k zlepšeniu príznakov u 70 % detí s ADHD.
Keďže poruchou pozornosti s hyperaktivitou trpí značné percento populácie, je bežnou praxou snažiť sa podporiť riešenia aj prostredníctvom úpravy stravy. Touto problematikou sa zaoberá kurz Poradca pre výživu, v rámci ktorého študenti vytvárajú modelové režimy stravovania pre osoby postihnuté ADHD. Pracujú s výučbovou aplikáciou ZOF, ktorá im pomáha kontrolovať nutričné hodnoty a odporúča vhodné potraviny.
Mgr. Martin Jelínek
Marta Ledinská
Moja povaha bola vždy taká, že som každému do jedla "kecal", až prišiel čas dať svojmu koníčku pečiatku schválenia. V našom malom "Československu" je kvalitných učiteľov výživy ako šafranu a pán Jelínek je jednoducho špičkový. Jeho hodiny sú plné kvalitnej výučby a je k dispozícii každému študentovi. Miluje to, čo robí, nezapredal sa žiadnej výživovej vlne ani potravinovým korporáciám. Ako jeden z mála vedie študentov k preklenutiu rozdielov medzi západnou a východnou filozofiou a navyše som si to všetko mohol prakticky spojiť pri tvorbe jedálneho lístka. Až potom človek pochopí, že papier zvládne všetko, ale realita je výzvou.
Ivana Brablecová
Kurz Poradca pre výživu bol pre mňa veľkým prínosom, je veľmi obsiahly, nabitý informáciami a človek sa v ňom dozvie množstvo nových a zaujímavých vecí. Keď som sa rozmýšľala, či sa do kurzu prihlásiť, prečítala som si recenzie na stránkach kurzov Atac a získala som pocit, že by som to mohla zvládnuť celkom v pohode. Musím priznať, že až také jednoduché, ako to niektorí prezentujú, to pre mňa nebolo. Práca s myšlienkovými mapami bola pre mňa úplne nová, časovo náročná, ale súčasne veľmi zaujímavá. Tešila som sa na každý ďalší deň, čo prinesie budúce lekcie. Ráno som si nastavila budíka o niečo skôr a ešte pred odchodom do zamestnania som nedočkavo zapínala internet a zvedavo hltala nové informácie. Nakoniec som to zvládla a dnes sa už môžem pochváliť certifikátom o absolutóriu. Za celý polrok usilovnej práce som si tak zvykla na štúdium, že mi už teraz chýba a uvažujem o niektorom z ďalších kurzov. Pán Mgr. Jelínek je veľkým odborníkom vo svojom odbore. Vďaka nemu a jeho ochote sa o svoje vedomosti a skúsenosti z praxe podeliť, máme aj my ostatní možnosť vlastného osobného aj profesného rastu. Všetkým, ktorí ešte váhajú, či do toho ísť – vrelo odporúčam.
Jaroslav Řeřábek
V živote som absolvoval celý rad kurzov, seminárov a vždy to malo čo robiť s lepšou kvalitou života. Kurz výživového poradcu ma však úplne pohltil!;-) Každý pracovný deň sme dostávali pol roka nové a nové lekcie plné informácií o potravinách a ich vlastnostieczh a použití. Bolo to pre mňa niečo úplne nové, obsiahle s plnou podporou v poradni na webe, ale aj mailom či telefónom. Budem ešte pár týždňov všetky informácie zažívať a spracovávať (a že ich bolo!:-) Úplne najviac ma dostal fakt, že som si vďaka informáciám v kurze zlepšil cukrovku z 15 na 7 a to nie som na konci! Bolo by výborné, keby sa tieto informácie a dostali do škôl a pekne poctivo, ako u pána Magistra Jelínka! Všetkým tento kurz vrelo odporúčam, je to naozaj rozsiahly prísun informácií a rád!;-)