Kurzy ATAC

Úvod / Čo sa u nás študuje / ADHD

ADHD

ADHD

ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou) alebo hyperkinetická porucha alebo porucha pozornosti s hyperaktivitou je porucha zahŕňajúca:

  • nepozornosť,
  • hyperaktivitu,
  • impulzívne správanie.

Ťažkosti sú chronické a nie sú spôsobené neurologickými, senzorickými alebo motorickými poruchami alebo mentálnou retardáciou. Tieto poruchy sa vyskytujú 3 až 9-krát častejšie u chlapcov ako u dievčat, pričom ich prevalencia v populácii detí do 18 rokov sa odhaduje na 3 až 18 %. V 40 až 50 % prípadov pretrváva syndróm aj v dospelosti.

Príčiny vzniku sú:

1. Genetické.
Štúdie poukázali na skutočnosť, že ADHD má genetický základ - muži s ADHD majú päťkrát vyššiu pravdepodobnosť, že budú mať deti s touto poruchou.

2. Epigenetické.
V porovnaní s genetikou zohrávajú oveľa menšiu úlohu, pričom medzi najčastejšie uvádzané vplyvy patria:

  • náhodné poranenia mozgu,
  • hypoxické poškodenie mozgu počas pôrodu,
  • nízka pôrodná hmotnosť,
  • zlé zdravie matiek,
  • vysoký vek matky,
  • dĺžka pôrodu,
  • predpôrodné krvácanie,
  • predčasné a komplikované pôrody spojené s nedostatkom kyslíka,
  • konzumácia alkoholu, fajčenie a užívanie drog počas tehotenstva.

Liečba ADHD si vyžaduje komplexný prístup na úrovni spolupráce rodičov a učiteľov, psychológov, neurológov a psychiatrov. Kľúčové je rodinné prostredie, v ktorom dieťa vyrastá - disharmonické, nestabilné a nespoľahlivé vzťahy v rodine, zanedbávanie, nadmerné tresty a neusporiadaný denný režim sú škodlivé. Deti na to všetko môžu reagovať zhoršeným správaním.

Vplyv stravy na ADHD

Výskum vplyvu stravy na ADHD ukázal, že strava môže ovplyvniť správanie a náladu detí s ADHD, ale nie je jej príčinou.

Výskum ukazuje, že zmeny v stravovaní môžu zmierniť príznaky tejto poruchy. U detí s ADHD sa často zistilo, že majú nezdravé stravovacie návyky alebo nedostatok vhodných živín. Zaujímavým poznatkom, ktorý určuje smer ďalšieho výskumu, je rozdelenie koncepcie stravovania na dva hlavné modely:

1. Západný.
Tento spôsob výživy sa vyznačuje vysokým príjmom:

  • červeného mäsa,
  • vyprážaných potravin,
  • mliečnych výrobkov s vysokým obsahom tuku,
  • masla,
  • nápojov obsahujúcich umelé sladidlá.

Zároveň sa vyznačuje minimálnym príjmom ovocia, zeleniny a rýb.

2. Zdravý.
Je to model stravy s vysokým obsahom:

  • čerstvého ovocia a zeleniny,
  • celozrnných potravin,
  • rýb.

To prináša vyšší obsah omega-3 mastných kyselín, vitamínov komplexu B a vlákniny, ktoré sú najčastejšie uvádzanými faktormi s významným vplyvom na prejavy správania.

Zistilo sa, že stravovanie podľa západného vzoru je spojené s viac ako dvojnásobným rizikom diagnózy ADHD. Na základe toho je odvodená aj definícia úpravy stravy pre deti postihnuté ADHD:

1. Pravidelnosť a primeraná veľkosť porcií.
Nervový systém nereaguje dobre na dlhodobé hladovanie alebo príliš malé či veľké porcie jedla. Najväčší vplyv má kolísanie hladiny cukru v krvi, čo vedie k únave a strate koncentrácie.

2. Diéta s nižšími hodnotami glykémie.
Deti s vysokým príjmom cukru sú vždy nepokojné, agresívne a neschopné sústrediť sa dlhší čas. Preto je prospešné upraviť stravu tak, aby vykazovala nižšie hodnoty glykemického indexu a glykemickej záťaže.

3. Dostatok kvalitných bielkovín.
Toto pravidlo je obzvlášť dôležité v situáciách, keď dochádza k dlhodobému zníženiu príjmu bielkovín počas vývojových štádií dieťaťa. To negatívne ovplyvní nielen fyzický, ale aj psychický vývoj.

4. Dostatok vlákniny.
Vláknina tu zohráva úlohu predovšetkým vo vzťahu k črevnej mikrobiote, ktorá stojí za väčšinou produkcie serotonínu v tele.

5. Dostatočné zdroje omega-3 kyselín.
Omega-3 tuky majú priamy vplyv na fungovanie mozgu a ich suplementácia je prospešná u detí s ADHD.

6. Dostatok vitamínov a minerálov.
U detí s ADHD sa opakovane zistilo, že majú nižšiu hladinu minerálnych látok - najmä zinku, železa, horčíka, vápnika a fosforu. Zároveň vieme, že vitamíny B komplexu pomáhajú vytvárať neurotransmitery. Nedostatok týchto látok môže viesť ku kognitívnym poruchám (strach, agresivita, poruchy spánku).

7. Dostatok antioxidantov.
Antioxidanty zlepšujú funkciu mozgu - koncentráciu, pamäť, učenie a motoriku.

8. Pitný režim.
Nedostatok tekutín spôsobuje dehydratáciu organizmu, na ktorú sú mozgové bunky veľmi citlivé. To vedie k bolestiam hlavy, podráždenosti a dokonca k duševným poruchám.

9. Používanie korenia.
Množstvo bylín a korenia podporuje činnosť mozgu a chráni ho pred rôznymi poruchami. Najčastejšie sa uvádzajú tieto:

  • kurkuma,
  • mäta,
  • harmanček,
  • rozmarín,
  • levanduľa,
  • šafran.

10. Vyhýbanie sa nežiaducim látkam a potravinám.
Štúdie neustále naznačujú, že niektoré prídavné látky (farbivá, sladidlá, konzervačné látky, zvýrazňovače chuti) majú tendenciu podporovať typické prejavy ADHD.

Zároveň sa experimentuje s eliminačnými diétami, pri ktorých sa zo stravy vyraďujú potraviny, ktoré sú potenciálnymi alergénmi a ktoré môžu ovplyvniť náladu a správanie detí:

  • zdroje lepku,
  • cukor,
  • umelé farbivá,
  • mliečne výrobky,
  • vajcia,
  • červené mäso.

Štúdie ukázali, že vyradenie týchto potravín viedlo k zlepšeniu príznakov u 70 % detí s ADHD.

Keďže poruchou pozornosti s hyperaktivitou trpí značné percento populácie, je bežnou praxou snažiť sa podporiť riešenia aj prostredníctvom úpravy stravy. Touto problematikou sa zaoberá kurz Poradca pre výživu, v rámci ktorého študenti vytvárajú modelové režimy stravovania pre osoby postihnuté ADHD. Pracujú s výučbovou aplikáciou ZOF, ktorá im pomáha kontrolovať nutričné hodnoty a odporúča vhodné potraviny.

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Iveta Glončáková

Účasť na kurze poradcu pre výživu a suplementáciu a absolvovanie štátnej skúšky pod vedením Martina Jelínka bolo pre mňa zlomovým okamihom. Tento komplexný a prakticky zameraný kurz mi pomohol uceliť a prehĺbiť všetky moje doterajšie znalosti o výžive, ktoré som získala počas štúdia biochémie. Oceňujem predovšetkým profesionálny a súčasne veľmi ľudský prístup Martina Jelínka, jeho schopnosť odovzdať rozsiahle znalosti zrozumiteľnou formou a jeho neutíchajúcu podporu aj po skončení kurzu. Vďaka tomuto vzdelaniu teraz môžem efektívnejšie pomáhať svojim klientkám na ich ceste k zdravšiemu životnému štýlu. Ako výživová poradkyňa pomáham ženám dosiahnuť vysnívanú postavu prirodzenou cestou, bez drastických diét a odriekania. Sama som si prešla dlhým obdobím večného držania diét, neustáleho obmedzovania sa a frustrácií z jo-jo efektu. Poznám ten pocit beznádeje, keď sa ručička na váhe nie a nie pohnúť správnym smerom, aj keď si myslíte že robíte "všetko správne". Práve vďaka vlastnej skúsenosti dnes viem, že diéty a extrémne obmedzovanie v jedle nikdy nemôžu viesť k trvalým výsledkom. Naopak - prinášajú len ďalšie sklamanie, výčitky a stratu sebadôvery. Verím, že chudnutie môže byť príjemné a udržateľné bez hladovania a neustálych chutí na nezdravé jedlá. Mojím poslaním je ukázať, že zdravý životný štýl neznamená trápenie a obmedzovanie, ale radosť, harmonický vzťah k jedlu, príliv novej energie, lepší spánok a predovšetkým cestu k spokojnejšiemu životu. Chcem vám pomôcť nájsť cestu, ako sa cítiť skvele vo svojom tele, mať energiu na všetko, čo máte rady, a pritom si život skutočne užívať. Každá žena si zaslúži cítiť sa vo svojom tele dobre, byť sama sebou a žiť život naplno – bez výčitiek a bez obmedzenia.

Sabina Polenkovičová

Ako zdravotná sestra vidím následky zlého životného štýlu každý deň. Moderná medicína toto rieši len podaním na to určenej medikácie. Pre ľudí som chcela robiť oveľa viac, a to najmä v prevencii. O stravovaní som sa vždy zaujímala a ľudia si ku mne (neviem prečo) chodili po rady. Tak som sa rozhodla svoje znalosti prehĺbiť a pridať im hodnotu v kurze Poradca pre výživu a suplementáciu - on-line. Polročný kurz je naozaj rozsiahly, rozhodne z neho nevyjdete, ako tzv. "rýchlokvaška" naučená iba teoreticky. Získate v ňom prehľad o rôznych výživových smeroch. Čo ako človek, preferujúci rastlinnú stravu, veľmi oceňujem. S každou ďalšou lekciou sa dozviete nové a nové informácie, medzi ktorými začnete hľadať súvislosti, až sa postupom času vypracujete na komplexný pohľad na stravovanie. Predovšetkým by som chcela vyzdvihnúť veľmi zaujímavú a zábavnú formu lekcií, a to aj tú praktickú: pracovanie s myšlienkovými mapami a hrou ZOF.

Veronika Krčmová

Kurz pána Mgr. Jelínka "Poradca pre výživu a suplementáciu" je presne to, čo som hľadala. Vyhovovala mi online forma štúdia a tvorba myšlienkových máp, vďaka ktorým som sa každý deň na učivo pozrela, a hlavne jeho komplexné pohľad na človeka. Prístup pána Jelínka aj ostatných z kurzu je úplne úžasný, vrelo všetkým odporúčam.