Úvod / Čo sa u nás študuje / Voda

Voda je chemicky definovaná ako H2O. V praxi sa s takouto vodou stretneme iba pri destilovanej forme, ktorá nie je určená na bežný pitný režim.
O pitnej vode (v zmysle jej dlhodobého bezpečného príjmu) hovoríme v okamihu, keď obsahuje minerálne látky – buď v podobe voľných iónov, alebo rozpustených anorganických solí (najčastejšie uhličitanov a hydrogén-uhličitanov). Najviac zastúpeným prvkom vo vode je vápnik, s veľkým odstupom nasleduje horčík, v ďalšom závese ostatné prvky (sodík, železo, fluór a i.).
Obsah týchto minerálov vo vode určuje celkovú tvrdosť vody. S rastúcim obsahom minerálov vo vode rastie aj stupeň nevhodnosti jej pravidelnej konzumácie. Všeobecne sa za tvrdú vodu považuje taká, ktorá obsahuje viac ako 300 mg rozpustených látok v jednom litri. Opakom je podsýtená (výrazne mäkká) voda, ktorá sa definuje u tekutín s obsahom rozpustených látok v množstve menšom, než 100 mg/1 l vody.
V tomto smere sa vedú diskusie o tom, aká voda (s ohľadom na stupeň jej tvrdosti) je pre dlhodobú konzumáciu „najlepšia“. Všeobecne prevažuje názor, že mäkšia voda je vhodnejšia, čo zodpovedá napríklad charakteru vody dojčenskej (dôvodom je presvedčenie, že anorganické soli vo svojom prebytku zbytočne zaťažujú organizmus v zmysle ich zlej využiteľnosti, kde sa napr. spolupodieľa na vzniku aterosklerotických pochodov).
Veľmi diskutovanou témou je kvalita vody, ktorú pijeme. Rieši sa na niekoľkých úrovniach:

1. Kvalita kohútikovej vody.
Na jednej strane je to hodnotenie kvality vody spracovávanej vo vodárňach, ktoré sú nútené sa riadiť legislatívnymi požiadavkami. Na strane druhej potom proces distribúcie vody cez vodovodné potrubie, ktorých stav je možné označiť ako „havarijné“ – odtiaľ sa do vody dostáva relatívne široké spektrum látok, ktoré by sa v pitnej vode vôbec nachádzať nemali.
2. Kvalita studničnej vody.
Časť populácie používa na pitný režim vodu studničnú. Tá je riziková najviac v oblasti obsahu dusíkatých látok a mikrobiálneho znečistenia.
3. Kvalita balenej vody.
Spotreba balenej vody je nebývalo vysoká. Aj na tejto úrovni existujú riziká obsahu niektorých nežiaducich látok. Sú známe prípady, keď výrobca balených vôd použil iný zdroj, než mu prikazuje zákon. V iných situáciách sa zase môžu z plastu uvoľňovať do vody chemické látky (napr. ftaláty).

Toto sú hlavné dôvody, prečo sa časť populácie orientuje na ošetrovanie vody pomocou domácich vodných filtrov, ktoré sa v posledných rokoch stali veľmi výnosným biznisom. Používa sa široká rada rôznych filtračných technológií, väčšina výrobcov má tendenciu ich kombinovať (mechanická filtrácia, reverzná osmóza, keramické filtre, uhlíkové bloky, iónová výmena ai.). Či ich má zmysel používať a aké konkrétne, je samozrejme súčasťou štúdia u nás.
Popri kvalite pitnej vody a jej dostupnosti je potrebné venovať pozornosť aj celkovému množstvu, ktoré máme vypiť. Tu sa vedú dlhoročné spory o to, aké je optimum. Existujú dokonca aj rôzne vzorce, ktoré vo svojom výpočte zohľadňujú základné faktory (hmotnosť, telá, pohlavie, vek). Presné množstvo ale nie je možné spočítať nikdy, pretože mnoho ďalších dôležitých faktorov nie je matematicky vyhodnotiteľná (teplota prostredia so stupňom vlhkosti vzduchu, funkcia potných žliaz, úroveň pohybovej aktivity, vplyv stravy). Tejto téme sa pri štúdiu venujeme tiež intenzívne. Faktom totiž je, že priemerný príjem tekutín u dospelých ľudí v západnej časti civilizácie (Európa + Amerika) je štatisticky uvádzaný na 1,8 litra/deň, čo sa považuje za nedostatočné.
Mgr. Martin Jelínek
Bc. Dagmar Peková, BSBA
Keď ma napadla myšlienka utriediť si informácie o správnom stravovaní, ktoré dodáva energiu telu i duši s tým, že by som chcela svoje znalosti odovzdávať aj ďalej, hľadala som kurz, kde bude toto prepojené. O kurze Martina Jelínka som vedela z niekalika zdrojov, ktoré sršali pozitívnymi informáciami. Pre mňa to tak jednoznačné nebolo, ale niečo ma ťahalo tým smerom. Už na prvej lekcii som si uvedomila, že som tu správne a moje rozhodnutie bolo to najlepšie. Môj pocit sa počas kurzu nezmenil, len prehlboval. Kurz je informačne obsiahly, ale veľmi zrozumiteľne aj zábavne podaný. Veľmi pánovi Jelínkovi ďakujem za všetky informácie aj osobitý prístup a podporu v mojom ďalšom profesijnom odbore formou napríklad veľmi rýchleho odpovedanie na moje otázky :-)
Mgr. Pavlína Knittlová
Ďakujem Mgr. Martinovi Jelínkovi za ucelený pohľad na stravovanie a výživu jedinca. Naučil nás pristupovať ku klientom maximálne komplexne – a to jediné funguje dlhodobo. Vďaka.
Ing. Marcela Krejčířová
Pri hľadaní vhodného kurzu z oblasti zdravej výživy som ocenila možnosť on- line štúdia, ktoré mi umožnilo kurz zvládnuť aj počas starostlivosti o 2 malé deti – princíp priebežných testov človeka donútil študovať skutočne priebežne. Problematika zdravého stravovania ma zaujíma už dlhú dobu, ale až po absolvovaní kurzu som si nadobudnuté informácie v hlave utriedila a získala potrebný nadhľad. Veľmi som ocenila možnosť zoznámiť sa s rôznymi alternatívnymi smermi stravovania a tiež možnosť konzultácií s lektorom. Teraz premýšľam ktorý kurz absolvujem ako ďalší.