Kurzy ATAC

Úvod / Čo sa u nás študuje / Voda

Voda

Voda

Voda je chemicky definovaná ako H2O. V praxi sa s takouto vodou stretneme iba pri destilovanej forme, ktorá nie je určená na bežný pitný režim.

O pitnej vode (v zmysle jej dlhodobého bezpečného príjmu) hovoríme v okamihu, keď obsahuje minerálne látky – buď v podobe voľných iónov, alebo rozpustených anorganických solí (najčastejšie uhličitanov a hydrogén-uhličitanov). Najviac zastúpeným prvkom vo vode je vápnik, s veľkým odstupom nasleduje horčík, v ďalšom závese ostatné prvky (sodík, železo, fluór a i.).

Obsah týchto minerálov vo vode určuje celkovú tvrdosť vody. S rastúcim obsahom minerálov vo vode rastie aj stupeň nevhodnosti jej pravidelnej konzumácie. Všeobecne sa za tvrdú vodu považuje taká, ktorá obsahuje viac ako 300 mg rozpustených látok v jednom litri. Opakom je podsýtená (výrazne mäkká) voda, ktorá sa definuje u tekutín s obsahom rozpustených látok v množstve menšom, než 100 mg/1 l vody.

V tomto smere sa vedú diskusie o tom, aká voda (s ohľadom na stupeň jej tvrdosti) je pre dlhodobú konzumáciu „najlepšia“. Všeobecne prevažuje názor, že mäkšia voda je vhodnejšia, čo zodpovedá napríklad charakteru vody dojčenskej (dôvodom je presvedčenie, že anorganické soli vo svojom prebytku zbytočne zaťažujú organizmus v zmysle ich zlej využiteľnosti, kde sa napr. spolupodieľa na vzniku aterosklerotických pochodov).

Veľmi diskutovanou témou je kvalita vody, ktorú pijeme. Rieši sa na niekoľkých úrovniach:

Voda z kohútika

1. Kvalita kohútikovej vody.
Na jednej strane je to hodnotenie kvality vody spracovávanej vo vodárňach, ktoré sú nútené sa riadiť legislatívnymi požiadavkami. Na strane druhej potom proces distribúcie vody cez vodovodné potrubie, ktorých stav je možné označiť ako „havarijné“ – odtiaľ sa do vody dostáva relatívne široké spektrum látok, ktoré by sa v pitnej vode vôbec nachádzať nemali.

2. Kvalita studničnej vody.
Časť populácie používa na pitný režim vodu studničnú. Tá je riziková najviac v oblasti obsahu dusíkatých látok a mikrobiálneho znečistenia.

3. Kvalita balenej vody.
Spotreba balenej vody je nebývalo vysoká. Aj na tejto úrovni existujú riziká obsahu niektorých nežiaducich látok. Sú známe prípady, keď výrobca balených vôd použil iný zdroj, než mu prikazuje zákon. V iných situáciách sa zase môžu z plastu uvoľňovať do vody chemické látky (napr. ftaláty).

Voda - filter

Toto sú hlavné dôvody, prečo sa časť populácie orientuje na ošetrovanie vody pomocou domácich vodných filtrov, ktoré sa v posledných rokoch stali veľmi výnosným biznisom. Používa sa široká rada rôznych filtračných technológií, väčšina výrobcov má tendenciu ich kombinovať (mechanická filtrácia, reverzná osmóza, keramické filtre, uhlíkové bloky, iónová výmena ai.). Či ich má zmysel používať a aké konkrétne, je samozrejme súčasťou štúdia u nás.

Popri kvalite pitnej vody a jej dostupnosti je potrebné venovať pozornosť aj celkovému množstvu, ktoré máme vypiť. Tu sa vedú dlhoročné spory o to, aké je optimum. Existujú dokonca aj rôzne vzorce, ktoré vo svojom výpočte zohľadňujú základné faktory (hmotnosť, telá, pohlavie, vek). Presné množstvo ale nie je možné spočítať nikdy, pretože mnoho ďalších dôležitých faktorov nie je matematicky vyhodnotiteľná (teplota prostredia so stupňom vlhkosti vzduchu, funkcia potných žliaz, úroveň pohybovej aktivity, vplyv stravy). Tejto téme sa pri štúdiu venujeme tiež intenzívne. Faktom totiž je, že priemerný príjem tekutín u dospelých ľudí v západnej časti civilizácie (Európa + Amerika) je štatisticky uvádzaný na 1,8 litra/deň, čo sa považuje za nedostatočné.

Mgr. Martin Jelínek

Mgr. Martin Jelínek

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Bc. Andrea Vlha

Hľadala som na internete kurz výživového poradcu. Ponuka kurzov bola rozsiahla, ale väčšinou všetky trvali iba tri mesiace. Až som narazila na kurz pána Jelínka Poradca pre výživu a suplementáciu, ktorý trval pol roka. Veľmi sa mi páčil svojim obsahom a rozsiahlosťou. Keďže sa oblasťou výživy zaoberám viac ako 10 rokov, rozhodla som sa ho absolvovať a tým si rozšíriť vedomosti. Kurz mi dal mnoho ďalších znalostí ohľadom výživy a suplementácie, teda nie iba základy. Lekcie boli zrozumiteľné. Najviac ma bavilo vytváranie jedálnych lístkov formou hry pre rôzne typy klientov. Musím tiež vyzdvihnúť všestranný prístup pána Jelínka k výžive, výbornú komunikáciu, jeho rady, tipy, podporu a tiež stály kontakt aj po absolvovaní kurzu. Teším sa na ďalšie kurzy a rozhodne odporúčam.

Pavel Škůrek

Bolo potešením s Vami spolupracovať. V dnešnej dobe ma najviac zaujal práve Váš holistický prístup az môjho pohľadu zdravý pohľad na aktuálnu situáciu stravovania v populácii. Veľmi sa mi páčil Váš profesionálny prístup k informáciám, ktoré k nám tiekli. Beriem tiež do úvahy, že viem, že ste vegetarián a priznám sa, že som sa obával, že tento fakt "presiakne" aj do výkladu látky. Ako sa ukázalo, obavy boli zbytočné. Tým všetkým ste získali u mňa tú najväčšiu dôveru v tomto odbore. Fakt, klobúk dole!

Hana Bourková

Deň, kedy som objavila kurz pána Mgr. Martina Jelínka na internete, by sa dal zaradiť medzi tie šťastné. Hľadala som nejaký komplexný kurz z oblasti výživy a môžem povedať, že touto voľbou som sa nepomýlila. Kurz predčil moje očakávania - dokonale prepracovaný systém výučby, úžasná výhoda on-line štúdia, skvelý prístup pána Mgr. Jelínka. Kurzy ATAC môžem všetkým vrelo odporučiť.