Úvod / Čo sa u nás študuje / Voda

Voda je chemicky definovaná ako H2O. V praxi sa s takouto vodou stretneme iba pri destilovanej forme, ktorá nie je určená na bežný pitný režim.
O pitnej vode (v zmysle jej dlhodobého bezpečného príjmu) hovoríme v okamihu, keď obsahuje minerálne látky – buď v podobe voľných iónov, alebo rozpustených anorganických solí (najčastejšie uhličitanov a hydrogén-uhličitanov). Najviac zastúpeným prvkom vo vode je vápnik, s veľkým odstupom nasleduje horčík, v ďalšom závese ostatné prvky (sodík, železo, fluór a i.).
Obsah týchto minerálov vo vode určuje celkovú tvrdosť vody. S rastúcim obsahom minerálov vo vode rastie aj stupeň nevhodnosti jej pravidelnej konzumácie. Všeobecne sa za tvrdú vodu považuje taká, ktorá obsahuje viac ako 300 mg rozpustených látok v jednom litri. Opakom je podsýtená (výrazne mäkká) voda, ktorá sa definuje u tekutín s obsahom rozpustených látok v množstve menšom, než 100 mg/1 l vody.
V tomto smere sa vedú diskusie o tom, aká voda (s ohľadom na stupeň jej tvrdosti) je pre dlhodobú konzumáciu „najlepšia“. Všeobecne prevažuje názor, že mäkšia voda je vhodnejšia, čo zodpovedá napríklad charakteru vody dojčenskej (dôvodom je presvedčenie, že anorganické soli vo svojom prebytku zbytočne zaťažujú organizmus v zmysle ich zlej využiteľnosti, kde sa napr. spolupodieľa na vzniku aterosklerotických pochodov).
Veľmi diskutovanou témou je kvalita vody, ktorú pijeme. Rieši sa na niekoľkých úrovniach:

1. Kvalita kohútikovej vody.
Na jednej strane je to hodnotenie kvality vody spracovávanej vo vodárňach, ktoré sú nútené sa riadiť legislatívnymi požiadavkami. Na strane druhej potom proces distribúcie vody cez vodovodné potrubie, ktorých stav je možné označiť ako „havarijné“ – odtiaľ sa do vody dostáva relatívne široké spektrum látok, ktoré by sa v pitnej vode vôbec nachádzať nemali.
2. Kvalita studničnej vody.
Časť populácie používa na pitný režim vodu studničnú. Tá je riziková najviac v oblasti obsahu dusíkatých látok a mikrobiálneho znečistenia.
3. Kvalita balenej vody.
Spotreba balenej vody je nebývalo vysoká. Aj na tejto úrovni existujú riziká obsahu niektorých nežiaducich látok. Sú známe prípady, keď výrobca balených vôd použil iný zdroj, než mu prikazuje zákon. V iných situáciách sa zase môžu z plastu uvoľňovať do vody chemické látky (napr. ftaláty).

Toto sú hlavné dôvody, prečo sa časť populácie orientuje na ošetrovanie vody pomocou domácich vodných filtrov, ktoré sa v posledných rokoch stali veľmi výnosným biznisom. Používa sa široká rada rôznych filtračných technológií, väčšina výrobcov má tendenciu ich kombinovať (mechanická filtrácia, reverzná osmóza, keramické filtre, uhlíkové bloky, iónová výmena ai.). Či ich má zmysel používať a aké konkrétne, je samozrejme súčasťou štúdia u nás.
Popri kvalite pitnej vody a jej dostupnosti je potrebné venovať pozornosť aj celkovému množstvu, ktoré máme vypiť. Tu sa vedú dlhoročné spory o to, aké je optimum. Existujú dokonca aj rôzne vzorce, ktoré vo svojom výpočte zohľadňujú základné faktory (hmotnosť, telá, pohlavie, vek). Presné množstvo ale nie je možné spočítať nikdy, pretože mnoho ďalších dôležitých faktorov nie je matematicky vyhodnotiteľná (teplota prostredia so stupňom vlhkosti vzduchu, funkcia potných žliaz, úroveň pohybovej aktivity, vplyv stravy). Tejto téme sa pri štúdiu venujeme tiež intenzívne. Faktom totiž je, že priemerný príjem tekutín u dospelých ľudí v západnej časti civilizácie (Európa + Amerika) je štatisticky uvádzaný na 1,8 litra/deň, čo sa považuje za nedostatočné.
Mgr. Martin Jelínek
Blanka Kubáňková
V recenziách účastníkov kurzu bolo snáď povedané všetko podstatné, so všetkými sa môžem úplne stotožniť. Pre vlastné hodnotenie kurzu by som preto rada využila citát z posledného dňa kurzu (info pre nezúčastnených: na spestrenie kurzu bol pre každý študijný deň k dispozícii jeden citát): "Priemerný učiteľ rozpráva. Dobrý učiteľ vysvetľuje. Výborný učiteľ ukazuje. Najlepší učiteľ inšpiruje." Mgr Jelínek je pre mňa tým najlepším učiteľom, lebo ma svojimi skúsenosťami, vedením kurzu a prístupom k jednotlivým účastníkom inšpiroval k ďalšiemu vzdelávaniu. Našťastie je z čoho vyberať, takže sa teším na účasť v jeho ďalších kurzoch.
Markéta Rožanská
Pred pár rokmi som dosiahla strednodobý vek, kedy sa telo mení a táto zmena je často spojená s nekontrolovateľným nárastom tukovej hmoty. Toto sa stalo aj môjmu telu, a aj napriek tomu, že som vždy veľa športovala a myslela si, že sa stravujem „zdravo“, nárast tukovej hmoty sa nedarilo zastaviť. Po pár mesiacoch hľadania, ako rozumne upraviť stravovanie bez toho, aby som musela držať diéty, som natrafila na pojem „vyvážená strava“, ktorý znel vierohodne. Zásady vyváženého stravovania som začala praktizovať a tvorba tukovej hmoty sa nielen zastavila, ba dokonca všetok prebytočný tuk z môjho tela postupne zmizol. Nahliadnutie do neuveriteľného vesmíru našej črevnej mikroflóry ma zaujalo natoľko, že som sa rozhodla tejto téme venovať profesionálne a hľadala nejaké vhodné kurzy, kde by som si nadobudnuté vedomosti potvrdila. Ďakujem osudu, že som našla kurzy ATAC pána Martina Jelínka, v ktorých som si vedomosti nielen potvrdila, ale neuveriteľným spôsobom aj rozšírila. Pôvodnou profesiou som analytický chemik a cez 20 rokov pracujem vo farmaceutickom priemysle. Na telá klientov pozerám podobne, ako na farmaceutickú továreň - aby bolo možné vyrobiť kvalitné lieky, musia sa do továrne neustále dodávať rôzne kvalitné suroviny v správnych množstvách. A rovnako tak je to aj s ľudským telom – tiež mu musíme dodávať kvalitné živiny v správnych množstvách, inak nemôže správne a zdravo fungovať. Na rozbory jedálnych lístkov svojich klientov veľmi rada využívam aplikáciu ZOFapp, vďaka ktorej môžem nahliadnuť na množstvo a druhy prijímaných živín naozaj detailne a klientom potom veľmi konkrétne odporučiť, čo im v strave chýba alebo naopak prebýva. Veľkou výhodou tiež je, že sa môžem stále vracať k jednotlivým lekciám kurzov ATAC a čerpať z nich. Spolupráca s jednotlivými klientmi a často sa opakujúce rovnaké problémy a rovnaké otázky ma viedli k rozhodnutiu spísať e-book „Základy vyváženého stravovania alebo 8 prehľadných rád, ako upraviť stravovanie navždy (a svojmu telu pritom počúvať)“. Svoje vzdelanie som si následne rozšírila o profesijnú kvalifikáciu „Lektor ďalšieho vzdelávania“ - zmysluplné a logické zásady vyváženej stravy a jej priameho vplyvu na zdravie ďalej odovzdávam aj prostredníctvom rôznych kurzov či seminárov.
Bc. Vladimír Slavík
„Certifikát môže získať každý!" Túto vetu hovorí väčšina ľudí. Z časti majú pravdu, každý máme tú možnosť. Avšak, získanie certifikátu „Poradca pre výživu a suplementáciu" od Mgr. Martina Jelínka má naozaj váhu, nie je totiž "zadarmo", ako tomu býva pri niektorých kurzoch ponúkaných po celej SR. Jeho získanie vyžaduje čas, usilovnosť a pravidelné a záverečné preukázanie znalostí získaných v tomto kurze. Keďže som pôvodne vyučený kuchár, do kurzu som šiel s ľahko pokročilejšími znalosťami o výžive, náhle som zistil, že informácie, ktoré som sa dozvedel v kurze, nám žiadny klasický učebný ani maturitný odbor v rámci gastronómie neposkytne.Štúdium sa blíži vysokoškolskej náročnosti, čo do obsahu kurzu, to do plnenia jednotlivých úloh a to vrátane vypracovania seminárnej práce na danú tému.Tento kurz by som odporučil každému, kto má rád nielen sám seba, ale aj ostatných ľudí vo svojom okolí, ktorým môže pomocou vylepšenia stravovacích návykov zlepšiť kvalitu života – zvýšiť imunitný systém človeka, predchádzať či zmierniť príznaky chorôb , ktoré väčšinu z nás počas života stretnú, alebo tiež pomôcť športovcom zvýšiť ich výkon a podporiť správnu regeneráciu svalov, nehovoriac o redukčných diétach. Vďaka kurzu som sa dozvedel, ako všetko v tele funguje a akým spôsobom ovplyvňujú potraviny kvalitu nášho každodenného života. Týmto Vám ďakujem za poskytnutie kvalitných informácií a za možnosť konzultácií, ktoré poskytujete aj po ukončení štúdia.