Kurzy ATAC

Skleróza multiplex

Roztrúsená skleróza

Roztrúsená skleróza (sklerosis multiplex) je degeneratívne ochorenie, ktoré postihuje centrálny nervový systém (CNS). Názov „roztrúsená skleróza“ vyjadruje charakter tohto ochorenia. Slovo "skleróza" pochádza z gréckeho slova "skleros", čo znamená "tuhý". Roztrúsená preto, že v CNS vytvára rôzne roztrúsené zápalové ložiská nazývané plakmi alebo lézie (majú rôznu veľkosť, niekoľko milimetrov až centimetrov, a sú rozosiate v bielej hmote mozgu a miechy).

Jej vznik a priebeh je bohužiaľ nepredpovedateľný, choroba napáda mladých dospelých ľudí vo veku 20-30 rokov. Choroba je spúšťaná mnohými nešpecifickými faktormi, najčastejšie sa uvádza:

  • infekcie,
  • narkóza,
  • chirurgický zákrok,
  • stres,
  • vyčerpanie organizmu.

Prejavuje sa vznikom mnohopočetných zápalových ložísk, ktoré ničia ochranný obal niektorých nervových vlákien (myelínové pošvy). Pre roztrúsenú sklerózu je typické, že postihuje oblasti zodpovedné za pohyb a koordináciu. U niektorých ľudí môže viesť k poškodeniu zrakového nervu alebo mozgových a miechových nervov, k zrakovým problémom, ťažkej chôdzi, zlej artikulácii a výslovnosti, zmäteném mysleniu až k celkovej paralýze tela.

Jedná sa o autoimunitné ochorenie, kedy imunitný systém považuje myelín (= lipoproteín, ktorý sa podieľa na tvorbe myelínovej pošvy) za cudzí, a ničí ho. Akonáhle je myelínová pošva zničená, je spomalený alebo úplne prerušený prenos nervových vzruchov v CNS.
Medzi ďalšie príčiny, o ktorých sa často hovorí, sú otravy toxickými kovmi, nádory miechy, genetické predispozície aj niektoré vírusy.

Klasická liečba je zatiaľ neúčinná, zameriava sa predovšetkým na zmiernenie niektorých príznakov podávaním kortikoidov a imunosupresív.

Vplyv stravy na sklerózu multiplex

Úprava stravy má primárne preventívny charakter. Nebolo zatiaľ preukázané, že by akákoľvek manipulácia s jedálničkom mala schopnosť zvrátiť progresiu tohto ochorenia. Cieľom preventívnych úprav stravy je:

1. Zvýšiť antioxidačnú kapacitu organizmu, teda ochrániť nervové bunky pred poškodzovaním voľnými radikálmi).

2. Podporovať tvorbu mastných kyselín, ktoré sa podielajú na stavbe nervov.

3. Zmierňovať zápalové procesy.

Koncepcia je postavená na princípoch protizápalovej stravy, ktorá obnáša:

A) Zníženie podielu živočíšnych bielkovín, ktoré sa nahradia rastlinnými,

B) Minimalizovať príjem akýchkoľvek sladkostí a zbytočných aditív, ktoré podporujú rozvoj zápalu,

C) Upraviť pomery jednotlivých skupín mastných kyselín (nasýtené:nenasýtené, o-3:o-6),

D) Zaistiť dostatok vybraných vitamínov (poukazuje sa na vplyv vitamínov C , E a B komplexu),

E) Zvýšiť príjem lecitínu (má vplyv na regeneráciu myelínových puzdier nervov) - základom sú orechy a semená prípadne oleje z nich lisované. Zmysel majú aj doplnky stravy, výhodnejšie sú s garantovaným podielom fosfolipidových komplexov (fosfatidylcholín, fosfatidylinositol, fosfatidylethanolamín).

Aj napriek tomu, že je roztrúsená skleróza špecifické a nevyliečiteľné ochorenie, má úprava stravy svoj význam. Všetkým dôležitým pravidlám sa venujeme v kurze Poradca pre výživu, kde študenti majú dostatok priestoru na nacvičovanie vhodnej koncepcie stravovania. V tomto im pomáha výuková aplikácia ZOF, ktorej hlavnou prednosťou je schopnosť kontrolovať kvalitu potravín používaných v receptoch, nutričné hodnoty jedálnička a súčasne aj upozorňovať na potenciálne chyby.

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Ing. Lýdia Pokorná

Ako len popísať kurzy lektora Martina Jelínka – trúfalo si tvrdím povedať, že tu v SR buduje úplne unikátny prístup vo výžive. Spája ako poznatky západného výskumu v oblasti výživy, zároveň ale vychádza aj z poznatkov starodávnych východných filozofií. Na výživu sa pozerá celostne a bez ohľadu na cieľ vo výžive sa snaží o to, aby zvolený prístup bol dlhodobo udržateľný. Myslím, že pravý odborník sa pozná podľa toho, s akou pokorou pristupuje k svojmu odboru. U Martina je vidieť, že hĺbka jeho vedomostí a šírka rôznych uhlov pohľadu, ktoré sa snažia aplikovať na nejakú problematiku, mu jednoducho nedovolí vidieť čiernobielo. Myslím, že si uvedomuje, že aj v oblasti výživy sú naše vedomosti veľmi limitované a je nutné premýšľať v súvislostiach, opatrne hodnotiť, trpezlivo skúšať a pozorovať. Veľmi sa mi páči, akým spôsobom nás učí premýšľať – slovo premýšľať by som podčiarkla :-), pretože tu rozhodne nečakajte žiadny návod v štýle „výživa rýchlo a jednoducho“ :-). Naučíte sa premýšľať v oveľa širších súvislostiach, než tomu bolo doteraz. Získate rešpekt k výžive ako tiež. Nebude viac existovať dobré alebo zlé, všetko budete odteraz hodnotiť v kontexte. Veľmi inšpiratívne, naplňujúce a do istej miery aj návykové. Zároveň by som veľmi rada pochválila aj obchodný tím, ktorý len podčiarkuje popísaný prístup – všetko bez problémov, s úplnou profesionalitou a ľudskosťou, veľmi vám všetkým ďakujem!

Roman Kořínek

Už nejaký čas sa zaujímam o výživu v zmysle obohatenia jedálnička o nutrične hodnotnú stravu. Kurz „Poradca pre výživu a suplementáciu“ som si vybral vďaka osobnosti lektora – Mgr. Martina Jelínka, ktorého prácu sledujem už piatym rokom. Kurz mi pomohol pochopiť širšie súvislosti, ako medzi všeobecne známymi faktami, tak aj medzi stavmi (pocity), ktoré zažíva moje telo v rôznych fyzických režimoch a fázach dňa. Študenti kurzu sú nielen vyučovaní a zásobovaní zaujímavými informáciami, ale sú aj vedení metódou „viac uhlov pohľadu“ na jednu problematiku, čo považujem za veľkú devízu kurzu (lektora) – obohacujúcu a použiteľnú vo všetkých smeroch ľudského myslenia. Vďaka kurzu som zistil, že pohľad na problematiku výživy môže byť odborný a jednoduchý zároveň.

Mgr. et Mgr. Bohuslav Sedláček

Keď som sa rozhodol, že sa prihlásim na kurz poradcu pre výživu a suplementáciu u Martina Jelínka, očakával som, že sa mi tým otvoria nové dvere poznania. Stalo sa však oveľa viac, pretože za onými dverami bola celá rad ďalších dverí, ktoré vedú do najrôznejších zákutí oblasti výživy. Človek tak počas štúdia poznáva pestrosť rôznych prístupov k otázke výživy a vlastne zisťuje, čo všetko nevie. Ona pestrosť je niečo, čo oceňujem na kurzu najviac. Vzbudzuje totiž ďalšie otázky a doslova motivuje k ďalšiemu, vlastnému štúdiu, hľadaniu a objavovaniu. Z praktického hľadiska som veľmi ocenil dištančnú formu kurzu a teda možnosť študovať on-line, avšak doplnenou možnosťou opýtať sa lektora v prípade akejkoľvek nejasnosti.