Úvod / Čo sa u nás študuje / Skleróza multiplex
Roztrúsená skleróza (sklerosis multiplex) je degeneratívne ochorenie, ktoré postihuje centrálny nervový systém (CNS). Názov „roztrúsená skleróza“ vyjadruje charakter tohto ochorenia. Slovo "skleróza" pochádza z gréckeho slova "skleros", čo znamená "tuhý". Roztrúsená preto, že v CNS vytvára rôzne roztrúsené zápalové ložiská nazývané plakmi alebo lézie (majú rôznu veľkosť, niekoľko milimetrov až centimetrov, a sú rozosiate v bielej hmote mozgu a miechy).
Jej vznik a priebeh je bohužiaľ nepredpovedateľný, choroba napáda mladých dospelých ľudí vo veku 20-30 rokov. Choroba je spúšťaná mnohými nešpecifickými faktormi, najčastejšie sa uvádza:
Prejavuje sa vznikom mnohopočetných zápalových ložísk, ktoré ničia ochranný obal niektorých nervových vlákien (myelínové pošvy). Pre roztrúsenú sklerózu je typické, že postihuje oblasti zodpovedné za pohyb a koordináciu. U niektorých ľudí môže viesť k poškodeniu zrakového nervu alebo mozgových a miechových nervov, k zrakovým problémom, ťažkej chôdzi, zlej artikulácii a výslovnosti, zmäteném mysleniu až k celkovej paralýze tela.
Jedná sa o autoimunitné ochorenie, kedy imunitný systém považuje myelín (= lipoproteín, ktorý sa podieľa na tvorbe myelínovej pošvy) za cudzí, a ničí ho. Akonáhle je myelínová pošva zničená, je spomalený alebo úplne prerušený prenos nervových vzruchov v CNS.
Medzi ďalšie príčiny, o ktorých sa často hovorí, sú otravy toxickými kovmi, nádory miechy, genetické predispozície aj niektoré vírusy.
Klasická liečba je zatiaľ neúčinná, zameriava sa predovšetkým na zmiernenie niektorých príznakov podávaním kortikoidov a imunosupresív.
Úprava stravy má primárne preventívny charakter. Nebolo zatiaľ preukázané, že by akákoľvek manipulácia s jedálničkom mala schopnosť zvrátiť progresiu tohto ochorenia. Cieľom preventívnych úprav stravy je:
1. Zvýšiť antioxidačnú kapacitu organizmu, teda ochrániť nervové bunky pred poškodzovaním voľnými radikálmi).
2. Podporovať tvorbu mastných kyselín, ktoré sa podielajú na stavbe nervov.
3. Zmierňovať zápalové procesy.
Koncepcia je postavená na princípoch protizápalovej stravy, ktorá obnáša:
A) Zníženie podielu živočíšnych bielkovín, ktoré sa nahradia rastlinnými,
B) Minimalizovať príjem akýchkoľvek sladkostí a zbytočných aditív, ktoré podporujú rozvoj zápalu,
C) Upraviť pomery jednotlivých skupín mastných kyselín (nasýtené:nenasýtené, o-3:o-6),
D) Zaistiť dostatok vybraných vitamínov (poukazuje sa na vplyv vitamínov C , E a B komplexu),
E) Zvýšiť príjem lecitínu (má vplyv na regeneráciu myelínových puzdier nervov) - základom sú orechy a semená prípadne oleje z nich lisované. Zmysel majú aj doplnky stravy, výhodnejšie sú s garantovaným podielom fosfolipidových komplexov (fosfatidylcholín, fosfatidylinositol, fosfatidylethanolamín).
Aj napriek tomu, že je roztrúsená skleróza špecifické a nevyliečiteľné ochorenie, má úprava stravy svoj význam. Všetkým dôležitým pravidlám sa venujeme v kurze Poradca pre výživu, kde študenti majú dostatok priestoru na nacvičovanie vhodnej koncepcie stravovania. V tomto im pomáha výuková aplikácia ZOF, ktorej hlavnou prednosťou je schopnosť kontrolovať kvalitu potravín používaných v receptoch, nutričné hodnoty jedálnička a súčasne aj upozorňovať na potenciálne chyby.
Ing. Marek Smetana
Keď sa spätne obzriem, je veľmi rád, že nastúpil sem na kurz, čo viedol stravný majster, magister Martin Jelínek. Dozvedel som sa, čo tisíce rokov východnej náuky tvrdia, ale aj šíru škálu stravovedných noviniek. Kurz bol pestrý, nechýbali snáď žiadne stravovacie teórie. Kto pozor dával a na lekcie sa pripravoval, v strave včel iste tuší, kerá bije... Vegánom že je pán Jelínek napriek, zastáva objektívne stravovacie názory. Veľká vďaka, majster, že ste mi bol v rámci kurzu ochotný všetky informácie a rady darovať! A vďaka a chvála patrí aj Vaším kurzom o mlieku, cukrovke a ako sa majú decká stravovať!
Mgr. Renata Míková
V rámci práce, ktorá je zároveň aj mojím koníčkom, sa venujem hlavne písaniu článkov z oblasti stravovania, cvičenia a rozvoja osobnosti. Prichádzam do kontaktu s rôznymi fitnes trénermi i výživovými poradcami. Bohužiaľ, okrem skutočných odborníkov sa medzi nimi nájdu aj takí, ktorí absolvovali školenie v podobe jedného či dvoch víkendov, čomu zodpovedajú aj ich vedomosti, prístup ku klientom a jednotvárne stravovacie plány, nerešpektujúce individualitu klienta. To ma vlastne vyprovokovalo k tomu, aby som sa na výživu pozrela i ja, ale inak. Rozhodla som sa nájsť kurz, ktorý by mi pomohol „upratať“ si v hlave niektoré informácie a pozrieť sa na výživu nezaujatým pohľadom. Hľadala som kurz, ktorý by nebol len o získaní certifikátu, ale o skutočnom vzdelávaní sa a relevantných informáciách. Na Slovensku som pátrala márne. Potom som sa dozvedela o 6-mesačnom kurze „PORADCE PRO VÝŽIVU A SUPLEMENTACI“ v Českej republike, ktorý vedie skúsený odborník na výživu Mgr. Martin Jelínek. Po prečítaní informácií o kurze i vyjadrení absolventov nebolo o čom premýšľať. Išla som do toho a neľutujem. Naopak, po absolvovaní kurzu som v rámci seminárnej práce urobila prvý jedálniček v živote, hoci ešte mesiac pred ukončením kurzu som mala z toho skutočne veľké obavy. Tvorba jedálnych lístkov sa stala mojím koníčkom a v blízkej budúcnosti plánujem absolvovať ďalšie kurzy pod vedením Mgr. Martina Jelínka, pretože niečo mi hovorí, že toto je iba začiatok . Som presvedčená o tom, že ak chce byť človek naozaj dobrým výživovým poradcom, aj keď možno iba na „hobby“ úrovni, musí sa stále vzdelávať. Čo sa mi na kurze najviac páčilo? V prvom rade holistický, teda komplexný prístup k výžive a snaha lektora viesť študentov k tomu, aby v rámci zostavovania stravovacích plánov využívali svoje vedomosti, ale aj zdravý rozum a snažili sa ušiť jedálniček každému klientovi na mieru – zohľadniť jeho krvnú skupinu, zdravotné ťažkosti, termický efekt či acidobázické pôsobenie potravín na organizmus človeka atď. Takisto oceňujem formu štúdia, teda využívanie myšlienkových máp pri spracovávaní lekcií. Týmto spôsobom sa človek veľa naučí a v rámci prípravy na mesačné testy sú dobrými pomocníkmi. Zároveň je človek nútený venovať sa kurzu pravidelne. Na záver nemôžem opomenúť možnosť neobmedzene využívať poradňu pre študentov a neskôr pre absolventov, v ktorej na otázky odpovedá Mgr. Jelínek, ktorému sa chcem veľmi pekne poďakovať za skvelé informácie i prístup k študentom.
Ing. Petr Novotný
Podstatnú časť života ma sprevádza túžba poznávať rôznorodé aspekty komplexného pohľadu a vplyvu rozličných faktorov na zdravie človeka. Či už sa jedná o vzťah telesného stavu a psychických i emocionálnych vplyvov či vplyvu telesného pohybu či výživy a pod. Viac ako 20 rokov života s diagnózou Ulceróznej kolitídy, ku ktorej sa neskôr pripojila Celiakia ma prinútilo sa postupne na už menované faktory zamerať. Práve s naposledy spomínaným faktorom – a to výživou som mal mnoho rokov praktických skúseností zažitých na svojom vlastnom tele či získaných od môjho okolia. Vedel som, že viem počúvať svojmu telu a dať mu to, čo aktuálne potrebuje bez toho, aby som potreboval akékoľvek lieky, napriek tomu som si nebol vždy istý, či idú moje úvahy a konania v dlhodobom horizonte správnym smerom. Po dlhom zvažovanie a vyhodnocovanie som nadobudol dojem, že komplexnosť takého prístupu pravdepodobne nájdem a viac zdokonalím v kurze pána Mgr. Martina Jelínka. A to sa aj stalo. Kurz postihol naozaj široké spektrum pohľadov a vplyvov výživy na ľudský organizmus a bol súčasne perfektný informačný bránou do sveta výživy. Vo svete plnom dezinformácií o výžive kurz dokázal argumentačne naplniť moje očakávania a súčasne ešte zlepšiť môj zdravotný stav. To považujem za kľúčové preto, že sa môžem v zdraví venovať rodine, športu aj prácu. Rozsah kurzu aj časová náročnosť sú zvládnuteľné aj pri ďalších pracovných aj mimopracovných aktivitách. Pozitívne ma prekvapila rýchlosť odozvy na všetky moje otázky a následná postudijná starostlivosť či servis. Dnes môžem s pokojným svedomím konštatovať, že nielen vďaka mojim dlhoročným skúsenostiam v oblasti zdravia, ale práve aj vďaka tomuto kurzu, dokážem poradiť nielen sám sebe, ale ostatným ľuďom. Určite sa teším na ďalšiu spoluprácu.