Kurzy ATAC

Zápal žlčníka

Zápal zlučníka

Poruchy funkcie žlčníka patria medzi novodobé choroby, ktoré súvisia predovšetkým s prebytkom stravy a nevhodným zložením jedálnička. Najviac rozšíreným problémom je zápal žlčníka alebo cholelitiáza.

Jej výskyt a rozšírenie sú "zaujímavé" - postihuje nielen západnú časť civilizácie, ktorej jedálniček je typický prebytkom, rozšírená je aj v rozvojových krajinách, kde väčšina populácie trpí hladom (v Európe sa uvádza 40-50% dospelých). Častejšie (2-3x) postihuje ženy (nad 40 rokov), uvádza sa súvislosť s vplyvom estrogénu.

Pôvodcom zápalu sú niektoré mikroorganizmy, ktoré v žlčníku spôsobia infekciu. Do žlčníka sa dostávajú:
- z tenkého čreva (Escherichia coli),
- krvou (streptokoky).

Kľúčovú úlohu vo vzniku cholecystitídy ale zohrávajú žlčové kamene, čo sú usadeniny najčastejšie cholesterolu alebo bilirubinátu vápenatého. Vytvárajú sa niekoľko rokov a problémy začnú spôsobovať v situácii, keď zostanú v oblasti krčku žlčníka a spôsobia zablokovanie odtoku žlče. Taký stav sa prejaví zápalom, infekciou a bolesťou. Pokiaľ sa kamene nachádzajú v žlčníku, označuje sa stav cholecystolitiáza. Ak sa nachádzajú v žlčových cestách, hovoríme o choledocholitiáze. Veľkosť kameňov je väčšinou malá (v milimetroch), môžu ale dorásť do rozmeru až niekoľkých centimetrov. Aj ich počet je rôzny.

Presné príčiny tvorby žlčových kameňov nie sú známe, vieme ale o faktoroch, ktoré k ich vzniku prispievajú najviac:

1. Genetika.

2. Demografia.
V severnej a strednej Európe, v Severnej a Južnej Amerike je výskyt žlčových kameňov vysoký. V Ázii, Afrike av Tichomorí je naopak pomerne nízky.

3. Vek.
Riziko vzniku žlčových kameňov sa vekom zvyšuje u oboch pohlaví, diagnóza je najčastejšie stanovená v päťdesiatom a šesťdesiatom roku života.

4. Pohlavie.
Častejšie sú postihnuté ženy. Zvýšená tvorba kameňov v puberte a jej pokles po menopauze je vysvetľovaný hormonálnymi zmenami (predovšetkým estrogénu a progesterónu).

5. Tehotenstvo.
Riziko značne stúpa u žien, ktoré prekonali tri a viac tehotenstiev. Riziko vzniku je nižšie, pokiaľ je prvá gravidita až po 30. roku života.

6. Hormonálna liečba.
Pri užívaní hormonálnej antikoncepcie staršieho typu je riziko vzniku cholelitiázy 2-2,5-krát vyššie. Rovnako tak stúpa riziko v klimaktériu pri liečbe estrogénmi a u mužov s karcinómom prostaty liečených estrogénmi.

7. Obezita.
U obéznych osôb je riziko vzniku 3-4-krát častejšie ako u rovnako starých ľudí s normálnou hmotnosťou. U morbídne obéznych až 6x častejšie.

8. Redukčné diéty.
Bol vysledovaný aj vzťah zvýšeného vzniku žlčníkových kameňov pri rýchlom chudnutí – kamene sa vytvárajú asi u polovice chudnúcich.

9. Chorobné stavy.
Najčastejšie sa jedná o:

  • Crohnovu chorobu,
  • pečeňovú cirhózu,
  • cukrovku.

10. Lieky.
Najznámejší je účinok niektorých hypolipidemík, ktoré zvyšujú saturáciu žlče cholesterolom alebo prerušujú obeh žlčových kyselín.

Zápaly žlčníka sa delia na:
1. Akútne (krátkodobé),
2. Chronické (dlhotrvajúce).

Zápal sa bežne prejavuje horúčkou a bolesťou v oblasti žlčníka, časté sú nevoľnosti a zvracanie.

Liečba zápalu spočíva v:
- diéte,
- používanie ľadových obkladov,
- užívanie liekov, ktoré utlmia sťahy žlčníka,
- v chirurgickom odstránení žlčníka (cholecystektómia).

Vplyv stravy na zápal žlčníka

Pri úpravách stravovania pri problémoch so žlčníkom sa rozlišuje, či sa jedná o akútny zápal alebo chronickú fázu problému. Žlčníková diéta v akútnej fáze zahŕňa prísne pravidlá. Pri chronickom priebehu sú ale podstatne miernejšie, riešia sa:

1. Energetická bilancia.
Príjem energie by mal byť v rovnováhe s výdajom, redukčný režim sa odporúča len u obéznych.

2. Úprava množstva a kvality tukov.
Preferujú sa tuky rastlinného pôvodu s cieľom zabezpečiť vhodné pomery medzi mononenasýtenými a polynenasýtenými mastnými kyselinami. Z dôvodu zachovania ich stability sa odporúča vyhýbať sa výraznejším tepelným úpravám. Súčasne sa vylučujú zdroje prepálených tukov.

3. Frekvencia jedál.
Najlepšou prevenciou pred vznikom zápalov žlčníka je pravidelné vyprázdňovanie jeho obsahu. Preferuje sa preto pravidelnosť v rozdelení denných jedál a vyšší počet menších porcií.

4. Voľba vhodných potravín a ich úprava.
Jedlo sa pripravuje tak, aby zbytočne nedráždilo trávenie. Je nutné sa tak vyhýbať niektorým potravinám s obsahom tuhých šupiek, drevnatých častí, kôstok či jadier, ďalej ostrému koreniu, koncentrovaným zdrojom cukru, soli, kyselín, alkoholu alebo CO2.
Nevhodné sú často aj silné bujóny a mäsokostné vývary, kôrky vznikajúce pri pečení, príliš horúce alebo naopak studené pokrmy a nápoje.

Žlčníkovej diéte sa podrobne venujeme v kurze Poradca pre výživu. Študenti sa na výučbovej aplikácii ZOF učia zostaviť vhodnú koncepciu, ktorá okrem voľby správnych potravín obnáša aj preferenciu vhodných úprav jedál. To všetko s vedomím, že cieľom tejto diéty nie je ovplyvnenie vzniku žlčníkových problémov, ale zabránenie vzniku žlčníkových záchvatov a ďalších komplikácií s touto chorobou spojených. To znamená, že taká diéta chorobu samotnú neodstráni.

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Mgr. Andrea Kroupová

Keď som premýšľala o tom, kde získam kvalitné vedomosti o výžive, bolo pre mňa veľmi dôležité, aby sa názory prednášajúceho zhodovali s mojimi životnými postojmi. Dlho som hľadal a premýšľal, kam sa prihlásiť. Odradila ma aj skutočnosť, že väčšina kurzov trvala veľmi krátko, za čo - podľa môjho názoru - človek nemôže absorbovať dostatok informácií. Až som sa spýtal jedného človeka, na ktorého prednáške som bol, kto je podľa neho najväčšia kapacita - a on mi povedal, že Martin Jelínek... A tak sa to všetko začalo. S Martinom Jelínkom som sa stretol osobne - a som veľmi rád, že som to urobil. Verím, že to nebolo posledné stretnutie. Všetkým by som rada odporučila aj ďalšie kurzy - napríklad Sila myšlienky - pretože nič sa v živote nedeje náhodou :-) Nie náhodou som si vybral štúdium u Martina Jelinka... Vyskúšajte to aj vy, nebudete ľutovať!

Tomáš Křivánek

Som veľmi rada, že som sa mohla zúčastniť kurzu Poradca pre výživu. Poskytla mi veľa dôležitých informácií prostredníctvom výučby vedenej lektormi, ktorí sú špičkami v tejto oblasti. Vďaka získaným vedomostiam som mnohé z týchto tipov uplatnila v rodinnom živote a budem sa ich snažiť uplatňovať aj v mojom budúcom zamestnaní. Veľmi pekne vám ďakujem.

Mgr. Renata Míková

V rámci svojej práce, ktorá je zároveň mojím koníčkom, píšem najmä články o výžive, cvičení a osobnom rozvoji. Prichádzam do kontaktu s rôznymi fitnes trénermi a odborníkmi na výživu. Žiaľ, okrem skutočných odborníkov existujú aj takí, ktorí boli vyškolení na jeden alebo dva víkendy, čomu zodpovedajú ich vedomosti, prístup ku klientom a monotónne diétne plány, ktoré nerešpektujú individualitu klienta. To ma vlastne vyprovokovalo k tomu, aby som sa na výživu pozrel aj ja, ale iným spôsobom. Rozhodla som sa nájsť kurz, ktorý by mi pomohol "upratať" si v hlave niektoré informácie a pozrieť sa na výživu nezaujato. Hľadal som kurz, ktorý by nebol len o získaní certifikátu, ale o skutočnom učení a relevantných informáciách. Na Slovensku som hľadal márne. Potom som sa dozvedela o 6-mesačnom kurze "PORADCE PRO VÝŽIVU A DOPLNKY" v Českej republike, ktorý vedie skúsená odborníčka na výživu Mgr. Martin Jelínek. Po prečítaní informácií o kurze a vyjadrení absolventov nebolo o čom premýšľať. Išiel som do toho a neľutujem to. Naopak, po absolvovaní kurzu som si v rámci seminárnej práce prvýkrát v živote zostavila diétu, hoci som sa toho mesiac pred koncom kurzu veľmi obávala. Tvorba jedálnych lístkov sa stala mojím koníčkom a v blízkej budúcnosti plánujem absolvovať ďalšie kurzy pod vedením Mgr. Som presvedčený, že ak chce byť človek naozaj dobrým odborníkom na výživu, aj keď možno len na "hobby" úrovni, musí sa neustále učiť. Čo sa mi na kurze páčilo najviac? Predovšetkým holistický, t. j. komplexný prístup k výžive a snaha lektora viesť študentov k tomu, aby pri tvorbe stravovacích plánov využívali svoje vedomosti, ale aj zdravý rozum a snažili sa prispôsobiť stravu každému klientovi - zohľadniť jeho krvnú skupinu, zdravotné problémy, tepelný efekt či acidobázický účinok potravín na ľudský organizmus atď. Oceňujem aj formu štúdia, t. j. používanie myšlienkových máp pri spracovaní učiva. Človek sa tak veľa naučí a pri príprave na mesačné testy sú dobrými pomocníkmi. Zároveň je človek nútený pravidelne navštevovať kurz. Na záver nemôžem nespomenúť neobmedzené využívanie poradne pre študentov a neskôr aj pre absolventov, v ktorej na otázky odpovedá Mgr. Jelinek, ktorému by som sa chcela veľmi poďakovať za jeho skvelé informácie a prístup k študentom.