Prostata

Prostata čiže predstojná žľaza je malý orgán, ktorý sa nachádza (len u mužov) medzi močovým mechúrom a konečníkom a obklopuje močovú trubicu. Jej funkcia spočíva v tom, že produkuje prostatickú tekutinu, ktorá vyživuje a transportuje spermie.

Prostata prekonáva počas života muža mnoho zmien. Pri narodení je veľká asi ako hrášok, do puberty dôjde iba k miernemu zväčšeniu. Potom sa ale začne pomerne rýchlo zväčšovať, po dvadsiatom roku života dosiahne normálnu veľkosť a tvar v dospelosti (približne veľkosť vlašského orecha).

Prostata je však tiež miestom najčastejšieho výskytu problémov mužskej močopohlavnej sústavy:

1. Benígne hyperplázia prostaty.
Po 40. roku života sa u väčšiny mužov začne znova zväčšovať (to je podmienené množením a delením buniek). Dochádza k vzniku veľmi častého problému, s ktorým sa mužská časť populácie stretáva - nezhubnému ochoreniu prostaty spôsobenej jej zväčšením, ktoré sa označuje ako benígna hyperplázia prostaty. Tento typ problému sa najčastejšie prejavuje pocitmi namáhavého močenia popr. bolesťami alebo dráždením pri močení. Príčiny vzniku zväčšenia prostaty nie sú presne známe, najčastejšie sa poukazuje na hormonálnu nerovnováhu:

A) Pokles tvorby testosterónu a následné zvyšovanie pomeru estrogénu (estrogén zvyšuje aktivitu látok, ktoré podporujú rast prostatických buniek).

B) Pokles tvorby testosterónu, kedy tvorba dihydrotestosterónu môže podnecovať prostatické bunky k pokračovaniu rastu.

2. Prostatitída.
Ide o akútny alebo chronický zápal prostaty. Jej najčastejšou príčinou býva bakteriálna infekcia, môže byť aj sprievodným javom niektorých pohlavných chorôb.

3. Rakovina prostaty.

Vplyv stravy na problémy s prostatou

Ku každej zdravotnej komplikácii prostaty sa vzťahujú odlišné pravidlá stravovania. Na vznik benígnej hyperplázie prostaty sa popri fajčení podieľa konzumácia alkoholu a kávy. Faktom ale je, že účinný spôsob prevencie vzniku benígnej hyperplázie prostaty známy nie je.

Pomerne účinná je pri zvyšovaní prostaty doplnková výživa, zaujímavý vplyv je známy hneď u niekoľkých bylín. Aj tu ale platí, že ich používanie môže vyvolať množstvo nežiaducich účinkov, prípadne môžu negatívne ovplyvniť účinok iných doplnkov alebo liečiv. Suplementácia by tak mala vždy prebiehať pod dohľadom ošetrujúceho lekára:

- Saw palmetto.
Obsahuje látky, ktoré v tele blokujú premenu testosterónu na dihydrotestosterón, ktorý je potrebný pre rast prostaty.

- Beta-sitosterol.
Látka podobná cholesterolu obsiahnutá v niektorých semenách (napr. tekvicové), ktorá znižuje produkciu dihydrotestosterónu, ktorý stimuluje rast buniek prostaty.

- Extrakty z kôry africkej slivky.
Má vplyv na časté nočné močenie.

- Extrakty z trávneho peľu.
Taktiež znižuje frekvenciu nočného močenia.

Pri prostatitíde sa bežne odporúča dostatočný príjem:

  • Zinku,
  • Selénu,
  • Vitamínu E,
  • Omega-3 tukov (v správnom pomere voči omega-6 potláča zápalové pochody v tele),
  • Lykopénu,
  • Extrakty z koreňa žihľavy dvojdomej (obsahuje látky s močopudnými a protizápalovými účinkami).

V prípade vzniku onkologického problému prostaty nemá výživa preukázaný priamy vplyv na vývoj choroby.

Úpravám stravovania vo vzťahu k funkcii prostaty sa venujeme v kurze Poradca pre výživu . Cieľom je nájsť cestu k nutrične vyváženému jedálničku, ktorý pôsobí protizápalovo, a túto koncepciu vyplniť vhodnými doplnkami stravy. Túto snahu študentom kontroluje systém výučbovej aplikácie ZOF, ktorý múdro upozorňuje na potenciálne chyby a vedie každého užívateľa potrebným smerom.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Eva Bartošová

Keď som sa stal vegánom, trochu som sa stratil v záplave informácií o Ostrave, ktorých je na internete veľa. Rozhodla som sa absolvovať kurz, aby som si tieto informácie ujasnila a vedela, ako si zostaviť jedálniček tak, aby mi nechýbali potraviny. Štúdia ma tak nadchla, že sa možno nakoniec stanem odborníčkou na výživu a budem pomáhať ostatným orientovať sa vo svete zdravého stravovania. Nahliadnutie do tajomstiev ajurvédy a tradičnej čínskej medicíny mi ukázalo nový pohľad na svet a možné oblasti ďalšieho výskumu a štúdia.Najväčšou výhodou pre mňa bolo absolvovanie kurzu online, keďže už nejaký čas pracujem v zahraničí. Ďakujem veľmi pekne za tento kurz :-)

Hana Bourková

V deň, keď som objavil kurz Mgr. Martina Jelínka na internete, bude patriť k tým šťastným. Hľadal som komplexný kurz o výžive a môžem povedať, že som sa nemýlil. Kurz predčil moje očakávania - perfektne prepracovaný systém výučby, úžasná výhoda online štúdia, skvelý prístup Mgr. Jelinek. Kurzy ATAC môžem všetkým vrelo odporučiť.

Stanislava Zachovalová

vyziva-a-zdravi.webnode.cz

Vždy som sa zaujímala o oblasť výživy, už len preto, že som sama vždy bojovala so svojou váhou.Hľadala som informácie a potom som absolvovala kurz výživy. V podvedomí som stále cítil, že to nestačí.Prečítal som si veľa článkov o výžive a tak som objavil Mgr. Martin Jelínek a Kurzyatac. ČLÁNKY BOLI Z TOHTO ZDROJA :-) Pracujem v oblasti výživy a veľmi sa mi darí pomáhať ľuďom na ich ceste za krajším životom, ale som zástancom toho, že vedomostí nie je nikdy dosť a mali by sme sa neustále vzdelávať. Rozhodol som sa absolvovať kurz Mgr. Kurz Martina Jelínka hlavne preto, že ho uznávam ako odborníka a kurz ma zaujal svojím rozsahom a možnosťou študovať online. Moja túžba po informáciách bola nedosiahnuteľná :-) Najviac ma zaujala hra na učenie ZOF - je to skvelý nástroj, pri ktorom som nadobudnuté vedomosti okamžite využil v praxi. Bolo príjemné pozorovať, že si môj posun všimli najmä moji klienti. S istotou viem, že chcem absolvovať všetky kurzy, ktoré Mgr. Martin Jelínek ponúka a som si istý, že ich budem využívať ako výživový a doplnkový poradca.OČAKÁVAM, ĎAKUJEM A VRELE ODPORÚČAM :-)

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu