Menopauza

Menopauza (označovaná ako ženský prechod alebo klimaktérium) prichádza v živote žien v období, keď organizmus nie je schopný rozmnožovania a donosenia dieťaťa, a v danej situácii dôjde k zastaveniu menštruačného cyklu. Tento stav najčastejšie prichádza medzi 50.-55. rokom veku ženy, často sa ale posúva na jednu či druhú stranu, preto sa všeobecne uvádza rozpätie medzi 45-60 rokmi. V tomto období dochádza k rýchlemu poklesu produkcie estrogénov, čo je sprevádzané množstvom metabolických, psychických a hormonálnych zmien. Klimaktérium trvá bežne aj niekoľko rokov.

Nástup menopauzy je ovplyvnený niekoľkými faktormi. Niektoré z nich žena ovplyvniť nemôže, iné ovplyvniť možno:

1. Neovplyvniteľné.

  • vek nástupu menarche (čím neskorší je nástup prvej menštruácie, tým neskorší bude nástup menopauzy),
  • doba trvania menštruačného cyklu (čím dlhší menštruačný cyklus žena má, tým neskôr možno predpokladať nástup menopauzy),
  • ľudská rasa.

2. Ovplyvniteľné.

  • počet pôrodov (čím viac detí žena porodí, tým neskoršie možno očakávať nástup menopauzy),
  • fajčenie (ak je žena fajčiarka, nástup menopauzy bude skorší),
  • socioekonomické faktory,
  • zemepisná poloha,
  • nadmorská výška.

Hormonálne zmeny majú za následok:

  • zmeny v telesnej hmotnosti,
  • redistribúciu podkožného tuku,
  • prejavy osteoporózy,
  • zvýšenie pigmentácie kože,
  • zmenšenie pŕs,
  • návaly tepla a potenie,
  • poruchy spánku,
  • psychické poruchy,
  • inkontinenciu,
  • zmeny krvného tlaku,
  • zvýšenie krvných tukov a s ním aj riziko vzniku srdcovo-cievnych chorôb.

Vplyv stravy na priebeh menopauzy

Úprava stravy v tomto období zahŕňa dodržiavanie niekoľkých pravidiel:

1. Úprava podielu a kvality bielkovín.
Hormonálne zmeny majú za následok úbytok svalovej hmoty. Je preto žiaduce sledovať podiel bielkovín v jedálničku.

2. Dostatočný príjem vápnika a horčíka.
Vápnik spoločne s ďalšími faktormi rozhodujú aj o hustote kostí, tzn. prevencii pred vznikajúcou osteoporózou.

3. Zvýšenie príjmu vitamínu D.
Ten je dôležitý predovšetkým ako podpora využívania vápnika. Tohto vitamínu máme výrazný nedostatok, okrem stravy sa tak oplatí aj podporná suplementácia.

4. Zaistenie dostatku vlákniny.
Toto pravidlo sa prelína u väčšiny výživových odporúčaní. V rámci menopauzy má význam predovšetkým kvôli podpore aktivity črevnej mikrobioty, ktorá riadi celý rad metabolických pochodov v tele.

5. Úprava množstva a kvality tukov.
Kľúčové je kontrolovať pomery mastných kyselín (nasýtené vs. nenasýtené, prípadne omega-3 vs. omega-6).

6. Zvýšenie príjmu fytoestrogénov.
Do stravy je vhodné pravidelne zaradiť zdroje fytoestrogénov, tzn. strukoviny, ľanové semienka, prípadne doplnky stravy.

Tieto úpravy stravy sú základné a súčasne dobre prevediteľné na skutočný tanier. Venujeme sa im predovšetkým v kurzoch Poradca pre výživu a Tajomstvo biologického veku, kde študenti na výučbovej aplikácii ZOF vytvárajú modelové jedálničky pre rôzne situácie.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Rudolf Novák

Odkedy aktívne cvičím, musím sa ešte viac zaujímať o to, čo do svojho tela dávam a aké to má účinky na jeho fungovanie. A práve tu sa začala moja cesta k zdravému životnému štýlu. Uvedomil som si zásadný vplyv stravy na naše zdravie. Vypočul som si mnoho názorov, prečítal stovky teórií a pozrel mnoho dokumentárnych filmov. Postupom času som sa však dostal do bodu, keď som si uvedomil, že by som chcel svoj výskum posunúť ďalej a urovnať si veci v hlave, pretože som bol zo všetkých názorov veľmi zmätený. Oslobodila som sa, keď som absolvovala kurz Poradca pre výživu a výživové doplnky, kde som si uvedomila dôležitosť holistického pohľadu na výživu, zohľadnenia individuality a rešpektovania východných filozofií TČM a ajurvédy. Na začiatku som sa obával, že vzhľadom na rozsah kurzu bude informácií príliš veľa a nebudem schopný všetko dostatočne absorbovať. Opak bol však pravdou a na konci kurzu som mal komplexný pohľad na výživu. O tom, ako sa v tejto oblasti darí, hovorí pán Mgr. Jelinek je skvelý profesionál, ktorý sa dokáže komplexne a s nadhľadom pozrieť na každé jedlo, situáciu alebo názor. Veľmi oceňujem aj jeho priateľský prístup a ochotu odpovedať na všetky nejasnosti. Kurzy ATAC vrelo odporúčam všetkým, ktorým záleží na ich zdraví.

Roman Kořínek

Už nejaký čas sa zaujímam o výživu v zmysle obohacovania stravy o nutrične hodnotné potraviny. Kurz "Poradca pre výživu a doplnky výživy" som si vybrala vďaka osobnosti lektorky - Mgr. Martin Jelínek, ktorého prácu sledujem už piaty rok. Kurz mi pomohol pochopiť širšie súvislosti medzi všeobecne známymi faktami a medzi stavmi (pocitmi), ktoré moje telo prežíva v rôznych telesných režimoch a fázach dňa. Študenti kurzu sú nielen vyučovaní a zásobovaní zaujímavými informáciami, ale sú aj vedení metódou "viacerých pohľadov" na jednu problematiku, čo považujem za veľký prínos kurzu (lektora) - obohacujúci a použiteľný vo všetkých smeroch ľudského myslenia. Vďaka kurzu som zistila, že pohľad na výživu môže byť profesionálny a zároveň jednoduchý.

Martin Linda

O tom, ako sa v tejto oblasti darí, hovorí pán Mgr. Martin Jelínek nastavil latku v oblasti vzdelávania naozaj vysoko. Ide o kvalitný a prepracovaný vzdelávací systém, ktorý zaujíma a učí základné informácie z oblasti zdravia a výživy. Som veľmi rada, že som mohla absolvovať tento kurz, pretože to bola skvelá skúsenosť od začiatku až do konca. Už pred niekoľkými rokmi som mala chuť vzdelávať sa v tejto oblasti, ale tento kurz ma posunul na novú úroveň v hľadaní informácií o výžive a zdraví. Kvantum vedomostí by mohlo byť premyslene spracované menším počtom osôb, keby nebolo myšlienkových máp a svedomito vypracovaných letákov s občasnou zábavnou prezentáciou informácií. Podarilo sa v nej skĺbiť formu spracovania, kvalitný zdroj informácií, otvorený rôznym smerom, a zaujať študenta. O tomto kurze by sa dalo napísať veľa pozitívnych informácií, ale myslím si, že najlepšia je osobná skúsenosť. Ešte raz by som chcel poďakovať Martinovi Jelínkovi za tento kurz a jeho ústretový, trpezlivý prístup k študentom.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu