Menopauza

Menopauza (označovaná ako ženský prechod alebo klimaktérium) prichádza v živote žien v období, keď organizmus nie je schopný rozmnožovania a donosenia dieťaťa, a v danej situácii dôjde k zastaveniu menštruačného cyklu. Tento stav najčastejšie prichádza medzi 50.-55. rokom veku ženy, často sa ale posúva na jednu či druhú stranu, preto sa všeobecne uvádza rozpätie medzi 45-60 rokmi. V tomto období dochádza k rýchlemu poklesu produkcie estrogénov, čo je sprevádzané množstvom metabolických, psychických a hormonálnych zmien. Klimaktérium trvá bežne aj niekoľko rokov.

Nástup menopauzy je ovplyvnený niekoľkými faktormi. Niektoré z nich žena ovplyvniť nemôže, iné ovplyvniť možno:

1. Neovplyvniteľné.

  • vek nástupu menarche (čím neskorší je nástup prvej menštruácie, tým neskorší bude nástup menopauzy),
  • doba trvania menštruačného cyklu (čím dlhší menštruačný cyklus žena má, tým neskôr možno predpokladať nástup menopauzy),
  • ľudská rasa.

2. Ovplyvniteľné.

  • počet pôrodov (čím viac detí žena porodí, tým neskoršie možno očakávať nástup menopauzy),
  • fajčenie (ak je žena fajčiarka, nástup menopauzy bude skorší),
  • socioekonomické faktory,
  • zemepisná poloha,
  • nadmorská výška.

Hormonálne zmeny majú za následok:

  • zmeny v telesnej hmotnosti,
  • redistribúciu podkožného tuku,
  • prejavy osteoporózy,
  • zvýšenie pigmentácie kože,
  • zmenšenie pŕs,
  • návaly tepla a potenie,
  • poruchy spánku,
  • psychické poruchy,
  • inkontinenciu,
  • zmeny krvného tlaku,
  • zvýšenie krvných tukov a s ním aj riziko vzniku srdcovo-cievnych chorôb.

Vplyv stravy na priebeh menopauzy

Úprava stravy v tomto období zahŕňa dodržiavanie niekoľkých pravidiel:

1. Úprava podielu a kvality bielkovín.
Hormonálne zmeny majú za následok úbytok svalovej hmoty. Je preto žiaduce sledovať podiel bielkovín v jedálničku.

2. Dostatočný príjem vápnika a horčíka.
Vápnik spoločne s ďalšími faktormi rozhodujú aj o hustote kostí, tzn. prevencii pred vznikajúcou osteoporózou.

3. Zvýšenie príjmu vitamínu D.
Ten je dôležitý predovšetkým ako podpora využívania vápnika. Tohto vitamínu máme výrazný nedostatok, okrem stravy sa tak oplatí aj podporná suplementácia.

4. Zaistenie dostatku vlákniny.
Toto pravidlo sa prelína u väčšiny výživových odporúčaní. V rámci menopauzy má význam predovšetkým kvôli podpore aktivity črevnej mikrobioty, ktorá riadi celý rad metabolických pochodov v tele.

5. Úprava množstva a kvality tukov.
Kľúčové je kontrolovať pomery mastných kyselín (nasýtené vs. nenasýtené, prípadne omega-3 vs. omega-6).

6. Zvýšenie príjmu fytoestrogénov.
Do stravy je vhodné pravidelne zaradiť zdroje fytoestrogénov, tzn. strukoviny, ľanové semienka, prípadne doplnky stravy.

Tieto úpravy stravy sú základné a súčasne dobre prevediteľné na skutočný tanier. Venujeme sa im predovšetkým v kurzoch Poradca pre výživu a Tajomstvo biologického veku, kde študenti na výučbovej aplikácii ZOF vytvárajú modelové jedálničky pre rôzne situácie.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Ing. Helena Dlouhá

O výživu som sa začala zaujímať asi pred 30 rokmi... vydala som sa a zaujímala som sa o varenie. Hľadal som súvislosti - prečo, ako a podobne :). Vtedy sa hľadanie začalo papierovými kuchárskymi knihami - Mudr Jonáš, pokračovalo rôznymi vegetariánskymi a makrobiotickými kuchárskymi knihami... prechádzalo sa rôznymi obdobiami, rôznymi skúsenosťami a hľadali sa zaujímavé súvislosti. Medzi naším jedlom a našou mysľou. Veľmi ma zaujali obe. Vytvoriť vyvážený celok zo všetkých rôznych informácií od rôznych autorov však nie je jednoduché. Každý človek je iný, čo je pravda pre jedného, je nemožné pre druhého, a je toľko právd o výžive, každá iná... časom ma to priviedlo k istej rezignácii. Ale všetko má svoj čas. O Martinovi Jelínkovi som sa dozvedel od priateľa. A po čase som sa prihlásil na jeho kurz. Na náhody veľmi neverím, takže ďakujem, osude. Pretože Martin Jelínek dokázal zo všetkých kúskov, ktoré som mal v sebe, poskladať kompletný a funkčný obraz. Všetko do seba zapadalo ako puzzle. Som pochybovačný človek, skôr než niečo prijmem za svoje, pozriem sa na to z viacerých strán a chcem vedieť prečo a ako. Som si istý, že časom prídu ďalšie, nové otázky, ale už teraz viem, v akom kontexte sa budem snažiť na ne odpovedať. V čom ma kurz výživového poradenstva veľmi oslovil? Z celkového pohľadu. Neublížilo to žiadnej škole výživy, žiadnemu autorovi. Martin Jelínek nikoho neodsudzuje ani nevyvyšuje. Používa logiku - ale jeho logika je dobrá pri veciach, ktoré sú nespočítateľné a nemerateľné, všetkého je tak akurát... Zo začiatku bolo ťažké vytušiť, aký osobný výživový postoj Martin Jelínek vlastne zastáva. Myslím, že dnes mám nápad - a chápem, prečo náš učiteľ zostáva v niektorých veciach taký nestranný. Je cenné, ak si na vec vytvoríme vlastný názor , neovplyvnený názormi učiteľa. V ideálnom prípade by mal učiteľ len pomôcť udržať naše myslenie v určitom rámci. Takže v tomto zmysle sme mali ideálneho učiteľa... a aj v iných ohľadoch :) Vďaka kurzu som zistila, že rezignácia na čokoľvek nemá v mojom živote miesto, že ma výživa baví a že s ňou chcem ďalej niečo robiť. Nie je to úžasné?

Mgr. Margita Mikátová

Pracujem ako zdravotná sestra v kardiologickej ambulancii a stretávam sa s ľuďmi, ktorí majú veľa zdravotných problémov. Okrem nadváhy mám vysoký krvný tlak, cukrovku, vysoký cholesterol, rôzne tráviace problémy, poruchy spánku a psychické problémy. Len málo z nich si uvedomuje, že väčšina problémov môže byť spôsobená nesprávnym životným štýlom. Radšej si vezmú tabletku na každý problém, ako by mali zmeniť svoj zaužívaný životný štýl. Rozhodol som sa študovať správnu výživu aj preto, že chcem čo najlepšie poradiť tým, ktorí chcú urobiť niečo pre svoje zdravie. V súčasnosti existuje veľa informácií o výžive a je veľmi ťažké vybrať si tie, na ktoré sa dá v praxi spoľahnúť. Na Slovensku som nenašla kurz, ktorý by mi vyhovoval obsahovo a časovo, preto som hľadala na českých webových stránkach. Priebeh výučby pána Mgr. Jelinekov kurz mi vyhovoval vo všetkých ohľadoch. V prvom rade oceňujem formu štúdia online a navyše množstvo informácií na rôzne témy. Musím priznať, že bolo dosť ťažké zvládnuť také množstvo informácií. Prílev nových poznatkov a vypracovanie myšlienkových máp si vyžadovali veľa času a každodenné štúdium (ktoré bolo niekedy ťažké zvládnuť pri každodenných povinnostiach), ale stálo to za to. Cením si prístup pána Jelínka a spolupracovníkov, ktorí promptne reagovali na každú otázku. Páči sa mi webová stránka, ktorú rád otváram a čítam novinky, najnovšie obľúbenú "Školu zdravého varenia". Budem pokračovať v sledovaní ponúkaných kurzov a určite absolvujem ďalšie.

Ing. Jitka Růžičková

www.jimesrdcem.cz

Kurz Poradca pre výživu a doplnky stravy bol plný prekvapení - musím dodať, že veľmi príjemných. Prvým prekvapením bolo množstvo látky, ktorú sme prebrali za šesť mesiacov. Takúto komplexnú štúdiu som nečakal. Pán Jelínek pripravil naozaj veľa zaujímavých tém, ktoré mi otvárajú ďalšie a ďalšie dvere v oblasti zdravej výživy. Ďalším prekvapením bol holistický pohľad na naše telo a pochopenie, že ak nepoznáme príčinu problému, nepohneme sa z miesta. Pánovi Jelínkovi by som sa chcela najviac poďakovať za jeho ľudský prístup, jednoduché vysvetlenie celého zložitého systému zdravej výživy a najmä za jeho ochotu kedykoľvek podať pomocnú ruku. Po absolvovaní tohto kurzu sa mi všetky informácie prepojili, prehĺbili a potvrdili, že idem správnym smerom.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu