Osteoporóza

Osteoporóza je stav, pri ktorom sa znižuje hustota kostnej hmoty. Dochádza k strate bielkovín a minerálov, štruktúra kosti sa zoslabuje a kosti sa potom ľahko lámu. Častými príznakmi postupujúcej osteoporózy sú bolesti chrbta, ľahká lomivosť kostí (najčastejšie zlomeniny bedra a stavcov chrbtice), vytvorenie hrbu (kyfóza) či výrazné zmenšenie telesnej výšky. Najzávažnejší vplyv na život majú zlomeniny krčku stehennej kosti - až jednej tretine pacientov sa už nikdy nevráti plná pohyblivosť.

Príčin znižovania hustoty kostí je hneď niekoľko:
Vo vzťahu ku kvalite stravovania sa najčastejšie udávajú dlhodobo znížený prísun bielkovín, nedostatok vitamínu D3 a vápnika. Navyše v posledných rokoch je sledovaný vplyv vysokého podielu fytoestrogénov v strave západnej populácie (najčastejšie z dôvodu konzumácie sójových produktov), kde tieto látky teoreticky môžu ovplyvňovať hormonálnu reguláciu a znižovať tak hustotu kostí.
Ďalej je to nedostatok pohybu, pretože fyzická aktivita cez zvýšenú činnosť svalového tkaniva zvyšuje celkovú hustotu kostnej hmoty (obsah bielkovín aj minerálov).
Pomerne výrazný vplyv má už spomínaná hormonálna regulácia - u mužov sa jedná o obdobie po andropauze (medzi 50. a 70. rokom života, kedy dochádza k výraznému úbytku tvorby mužského pohlavného hormónu testosterónu), u žien potom po menopauze. Úbytok produkcie niektorých hormónov priamo ovplyvňuje hustotu kostného tkaniva.
V neposlednom rade je potrebné počítať aj s vedľajšími účinkami niektorých užívaných liekov, najčastejšie je to antikoncepcia u žien, prípadne dlhodobý vplyv kortikoidov.

Osteoporózou sú najčastejšie postihnuté ženy po menopauze a muži po andropauze. Nie sú ale výnimky, keď sa tento problém objavuje aj u relatívne mladých žien ako prejav kombinácie dlhodobého nedostatku bielkovín v strave, absencie pohybovej aktivity a vedľajších účinkov užívania hormonálnej antikoncepcie.

Vplyv stravy na osteoporózu

Pevnosť kostí môžeme v najväčšej miere ovplyvniť predovšetkým úpravou životného štýlu. Základom je dostatočný príjem bielkovín. Pretože je hustota kostí ovplyvňovaná nielen množstvom proteínov, ale aj obsahom a pomerom minerálnych látok, ktoré tvoria ich neoddeliteľnú súčasť, je dôležité zabezpečiť v strave aj adekvátny príjem vápnika, horčíka, fosforu a fluóru. Ako najdôležitejší prvok je citovaný vápnik, ktorého kvalitu metabolizmu v tele výrazne ovplyvňuje obsah horčíka a vitamínu D3.
Úroveň vstrebávania všetkých kľúčových živín do kostí výrazne ovplyvňuje pohybová aktivita, väčší vplyv majú anaeróbne činnosti. Svoj vplyv má tiež pravidelný pobyt na slnku kvôli produkcii kalciferolu (vit. D3).

Aj napriek tomu, že západná medicína považuje osteoporózu za nevyliečiteľnú chorobu, je možné veľmi účinne vzniku tohto problému predchádzať práve spomínanými úpravami v stravovaní a pohybovej aktivity. Študenti sa v kurzoch na výučbovej aplikácii ZOF učia vytvárať také jedálničky, ktoré majú priamy vplyv na hustotu kostí. Sledujú všetky dôležité parametre, ktoré majú vzťah k metabolizmu kostného tkaniva s vedomím faktu, že v reálnom živote treba investovať dostatok času, aby sa táto snaha premietla do zmien vo fyzickom tele.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Helena Hájková

Ako inštruktorka fitnes a fitnes trénerka často dostávam od svojich klientov alebo študentov otázky o výžive. A výživa vždy bola a je nevyhnutnou súčasťou nielen zdravého životného štýlu, ale samozrejme aj úspešného a efektívneho formovania postavy, dobrej výkonnosti a celkového zdravia, dobrej nálady a rovnováhy nielen fyzickej, ale aj psychickej. Týmto "spojeným nádobám" sa výborne venuje tento kurz poradcu pre výživu a suplementáciu. Osobne oceňujem najmä širokú základňu informácií z celého spektra výživy a rôzne pohľady na výživu (napr. ajurvéda atď.). Kurz je veľmi dobre navrhnutý, dobre vedený a doplnený naozaj vynikajúcimi radami doktora Jelínka. Aplikácia ZOF je skvelým pomocníkom. Teším sa na doplnenie svojho vzdelania o kurz Výživa v športe a vo všeobecnosti vrelo odporúčam kurzy ATAC.

Gabriela Nováková

V máji tohto roku som sa zúčastnila kurzu Poradca pre výživu a bola som veľmi spokojná s obsahom a prezentáciou. Dozvedela som sa veľa zaujímavých (niekedy prekvapivých) informácií o výžive a zdraví. Páčila sa mi kombinácia samoštúdia s mesačnými prednáškami, ktoré výborne viedol pán Jelínek. Musím povedať, že pán Jelínek je odborník s veľkým rozhľadom a páči sa mi jeho ochota skúšať stále nové veci.

Gabriela Kortová

O zdravý životný štýl sa zaujímam už dlho. K úplnej spokojnosti mi stačilo oboznámiť sa s kurzami pána Martina Jelínka. Na začiatku som sa obával, či to ako úplný laik zvládnem, ale moje obavy sa rozplynuli a čoskoro som pochopil, že nezostanem len pri jednom kurze. Investícia do seba a svojho rozvoja je tou najlepšou investíciou. Ak sa za tri roky obzriete späť a zistíte, že sa vo vašom živote nič nezmenilo a neposunuli ste sa ďalej, sú to tri premárnené roky. Chcel by som sa vám poďakovať za vašu profesionalitu a veľmi ľudský prístup, ochotu a možnosť posunúť sa opäť dopredu.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu