Kurzy ATAC

Úvod / Čo sa u nás študuje / Glykemická hodnota potravín

Glykemická hodnota potravín

Glykemická hodnota potravin

Potraviny, ktoré konzumujeme, majú okrem iného schopnosť vyvolať v tele tzv. glykemickú odozvu. To znamená, že po konzumácii potravy pankreas reaguje produkciou určitého množstva hormónu inzulínu, ktorého hlavnou funkciou je znižovať hladinu cukru v krvi. Táto reakcia je najväčšia pri potravinách obsahujúcich sacharidy (po ich konzumácii sa po určitom čase zvýši hladina cukru v krvi).

Výsledkom tohto procesu je, že energia z cukrov sa čiastočne ukladá vo forme glykogénu (zásoby cukru u živočíchov) a zvyšok (prebytok) v tukových zásobách tela (preto sa o inzulíne hovorí ako o tukotvornom hormóne). Glykémia je tretím pravidlom Zóny optimálneho fungovania, v rámci ktorej učíme študentov holistickému prístupu k stravovaniu.

S glykémiou súvisia dva pojmy:

1. Glykemický index (GI)

Je to hodnota, ktorá nám hovorí, ako rýchlo sa cukry zo stravy uvoľňujú do krvi (a tým zvyšujú hladinu cukru v krvi). Výsledná hodnota GI potraviny je založená na týchto parametroch:

  1. Množstvo sacharidov v potravine: Čím vyšší obsah, tým vyššia hodnota GI.
  2. Typ sacharidu v potravine: Jednoduchšie formy cukrov (mono- a oligosacharidy) majú vyšší GI ako komplexné formy sacharidov (polysacharidy).
  3. Obsah ďalších živín v potravine: Vláknina, tuky alebo bielkoviny, ktoré sú súčasťou potraviny, znižujú hodnotu GI.

Hodnoty GI sú rozdelené do troch skupín:

  1. Nízky GI: 0 - 50 - zelenina, ovocie, obilniny, strukoviny, huby, mäso, vajcia, fermentované nesladené mliečne výrobky, tučné potraviny (maslo, margaríny).
  2. Stredný GI: 51 - 70 - zemiaky, ryža natural, cestoviny, celozrnné pečivo, kravské mlieko, sladené mliečne výrobky.
  3. Vysoký GI: 71 - 100 - biela ryža, chlieb z bielenej múky, med, akékoľvek sladkosti, alkohol.

Platí vzťah - čím vyššia je hodnota GI potraviny (alebo čím viac sacharidov sa zje), tým rýchlejšie (alebo vo väčšom množstve) sa vyplavuje inzulín.

2. Glykemická záťaž (GN)

Súvisí s množstvom sacharidov v potravinách. Na túto hodnotu sa vzťahuje špecifický vzorec:

GN = GI × množstvo sacharidov v gramoch / 100

Hodnoty GN sú rozdelené do troch skupín:

  1. Nízke GN: 0 - 10
  2. Stredná GN: 11 - 20
  3. Vysoký GN: 21 - 30

Sacharidy sú zdrojom rýchlej energie. Ak zjeme príliš veľa sacharidov (GN), potraviny s vysokým GI alebo kombináciu oboch faktorov, telo má tendenciu ukladať ich do tukových zásob. Výsledkom je nielen nárast hmotnosti, ale aj všetky jeho dôsledky (zvýšená hladina tukov v krvi a zhoršený metabolizmus vrátane cholesterolu, postupný vznik inzulínovej rezistencie a cukrovky 2. typu a rozvoj kardiovaskulárnych ochorení).

S glykemickými parametrami potravín je potrebné pracovať neustále. Rozhodujú o distribúcii energie v tele v kľudovom aj fyzicky aktívnom režime a majú schopnosť významne ovplyvňovať metabolizmus a konštitúciu organizmu. Pri výučbe používame vzdelávaciu aplikáciu ZOF, ktorá "vie" pracovať s glykemickými parametrami potravín. To uľahčuje vnímanie holistického prístupu k výžive na teoretickej aj praktickej úrovni.

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Mgr. Romana Poláchová

Nikdy v minulosti som sa nezaoberala zdravou výživou. Až náš uponáhľaný život, ktorý sa človek snaží deliť medzi stresujúcu prácu a starostlivosť o rodinu, ma prinútil sa na chvíľku zastaviť, rozhliadnuť a popremýšľať, či všetky tie nevoľnosti, nadváhy, ekzémy a rôzne pomaly sa plížiace neduhy nemôžu mať svoj pôvod čiastočne aj v tom, čo jeme. Postupne som začala rozkrývať aj význam zmyslu celostnej medicíny a celostného prístupu k zdraviu ak životu. Začala som teda hľadať kurz, ktorý by mi pomohol pochopiť súvislosti a prepojenie, ako čo v tele funguje a nefunguje, princíp príčin a dôsledkov. A presne toto som našla v kurze pána Jelínka - spočiatku príde prísun množstva informácií a hlava má pocit, že to nepoberie. Prvé úlohy vo výučbovej hre zaberú celý večer. Ale pomaličky, postupne, s každým ďalším jedálničkom do seba začnú veci pomaly zapadať. A človek začne aj sám nachádzať odpovede na svoje otázky. A tam, kde odpoveď nepozná, ju dostane vo veľmi ľudskej forme od pána Jelínka. Kurz vedený pánom Jelínkom je veľmi dobre spracovaný, nabitý užitočnými informáciami, študujúci sú vedení tak, aby si sami vyskúšali na príkladoch tvorbu rôznych jedálnych lístkov a pochopili súvislosti. Prednášky pána Jelínka sú na veľmi vysokej úrovni vedomostne, navyše veľmi príjemné aj svojou atmosférou, jeho prístup je pri vysokej profesionalite stále priateľský a ľudský. Ďakujem týmto nielen za všetky znalosti, ktoré som si mohla z kurzu odniesť, ale aj za obrovskú dávku odvahy a energie, ktorú som tu mohla načerpať, a ktorá ma v živote posunula ďalej a dosť iným smerom :-)

Gabriela Nováková

Tento rok v máji som absolvovala kurz Výživového poradcu s ktorého obsahom aj prezentáciou som bola veľmi spokojná. Dozvedela som sa veľa zaujímavých (niekedy aj prekvapivých) informácií z oblasti výživy aj zdravia. Vyhovovala mi kombinácia samoštúdia s mesačnými prednáškami , ktoré boli skvele vedené pánom Jelínkom. Musím povedať, že pán Jelínek je odborník s veľkým rozhľadom a páči sa mi jeho chuť stále skúšať nové veci.

MUDr. Renáta Hluchníková

Ako lekárka som sa výživu na teoretickej úrovni učila už niekoľkokrát – ako študentka medicíny a ďalej potom k atestáciám z vnútorného a telovýchovného lekárstva. Po absolvovaní kurzu „Výživa detí“ musím ale konštatovať, že teória a prax sú dve úplne odlišné veci. Vďaka výukovej aplikácii ZOF som si vyskúšala, aké je niekedy ťažké teoretické znalosti implementovať do praxe, teda vytvoriť jedálniček pre konkrétnu osobu s vopred daným nutričným zadaním. Aplikácia ZOF mi poskytla veľa informácií o potravinách – či už z hľadiska zastúpenia makro či mikroživín, ako aj predstavu o energetickej bilancii a konkrétne napr. to, aké ľahké je prekročiť denný odporúčaný príjem soli aj napriek tomu, že sa človek vyhne priemyselne spracovaným potravinám. Vďaka tomuto kurzu som si uvedomila, aké veľké rezervy mám vo svojom vlastnom jedálničku a aj keď som si myslela, že sa stravujem zdravo a racionálne, je neustále čo zlepšovať. Veľmi ďakujem pánovi Jelínkovi a jeho kolektívu, ktorí sa na celom projekte podieľajú. Ich práca mi dáva veľký zmysel.