Strava v tehotenstve

K hlavným zásadám výživy tehotnej ženy patrí konzumácia pestrej a rozmanitej stravy, v ktorej by mali byť zastúpené všetky hlavné skupiny potravín. V priebehu tehotenstva sa menia nároky na jedlo a pocit hladu a nasýtenosti, čo je dané zväčšovaním bruška a tlakom maternice na žalúdok a pečeň. Tieto zmeny vedú tehotné ženy k prirodzenej preferencii menšieho množstva potravy v kratších intervaloch. Tu je dobré rešpektovať fakt, že v priebehu večerných hodín nie je ideálne jesť ťažko stráviteľné potraviny.

V prípade energetickej bilancie by sa množstvo stravy počas tehotenstva nemalo zvýšiť viac ako o 200 kilokalórií za deň (830 kJ). Pre zdarný vývoj dieťaťa nie je potrebné prednostne zaraďovať sladké jedlá, ani veľké množstvo príloh (cestoviny, zemiaky, knedle, ryža). Je vcelku zbytočné tvrdiť, aby budúce mamičky nepodliehali rôznym chutiam – väčšina z týchto neobvyklých chutí je ovládaná hormonálnou reguláciou, preto sa takéto odporúčanie nie vždy stretne v praxi s pozitívnym ohlasom. Počet porcií by sa mal pohybovať v rozmedzí 4 až 6.

Celkový prírastok na váhe by na konci tehotenstva nemal presiahnuť viac ako 12 kg. Ak je zvyšovanie hmotnosti nepravidelné a príliš rýchle, môžu byť dôvody aj iné ako dôsledok nesprávnej výživy.

Špecifika výživy počas tehotenstva

Podiel sacharidov sa odporúča na rovnakej úrovni, ako u tehotných žien.

Spotreba bielkovín by v tehotenstve mala vzrásť oproti “normálnemu” stavu približne o 10-20 %. Nutrične je výhodné, aby určitý podiel bielkovín bol zastúpený mäsom (aj červeným), dôvodom je obsah hemového železa (v tehotenstve sa často objavuje chudokrvnosť, ktorej príčinou môže byť nedostatok železa). Faktom ale je, že železo je možné doplniť aj inými spôsobmi, než červeným mäsom, jeho konzumácia tak nie je podmienkou. Často sa diskutuje o vhodnosti konzumácie rýb v tehotenstve. Bývajú síce v tehotenstve odporúčané ako dobrý zdroj jódu (morské ryby) a kvalitných tukov, mnohokrát ale tiež aj ťažkých kovov. V súčasnej dobe sa rozdiel medzi sladkovodnými a morskými stiera, dôležitejší ukazovateľ spočíva predovšetkým vo zdroji samotnom - voľné prostredie vs. farmársky velkochov, a bylinožravce vs. mäsožravce (byložravce sú vhodnejšie).

Pri príjme tukov sa rešpektuje odporúčanie v rozmedzí 20-30 % z celkového energetického príjmu. Dôležité je dohliadať na ich kvalitu, kde všeobecne sú ako nevhodné považované tuky stužené a prepálené. Pozornosť treba smerovať na omega-3, kde sa ako výhodnejšie javia živočíšne zdroje.

S ohľadom na vývoj plodu je dôležité sledovať zastúpenie niektorých minerálov, medzi najdôležitejšie patrí vápnik, horčík, jód, selén a železo.

Z vitamínov má zásadný význam kyselina listová. Spoločne sa železom je dôležitá pro krvotvorbu, jej nedostatok u žien vytvára  megaloblastovú anémiu (chudokrvnosť s prítomnosťou nezrelých červených krviniek v kostnej dreni), naviac hrá významnú úlohu v prevencii vrodených vývojových vád nervovej sústavy. Jej bohatým zdrojom sú kel, brokolica, zelený šalát, špargľa, špenát, droždie, sója, fazuľa, cereálie.

Kontrolovať kvalitu stravy v priebehu tehotenstva je z pochopiteľných dôvodov dôležité. Celou touto oblasťou sa zaoberáme v kurze Poradca pre výživu, kde s pomocou výučbovej aplikácie ZOF riešime so študentmi všetky nutričné ​​detaily nevyhnutné pre úspešný priebeh tehotenstva.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Zbyněk Harabiš

Ako bývalý vrcholový športovec som sa o výživu zaujímal už pred revolučnými rokmi, a tak som mohol sledovať prekvapivé názory na zdravú výživu, ktoré sa v dlhodobom horizonte niekoľkokrát prehodnotili - dobrým príkladom sú mliečne výrobky :)Vzhľadom na klesajúcu kvalitu potravín v dôsledku cenovej konkurencie a tiež kvôli rastúcemu počtu moderných civilizačných ochorení sa v posledných rokoch enormne zdvihla vlna záujmu o zdravú výživu. Lobovanie potravinárskych a farmaceutických spoločností zvrátilo triezvy pohľad na správne nakupovanie potravín. Reklama je naozaj mocná čarodejnica... Navyše dennodenné články na internete venované chudnutiu a výžive uvrhnú človeka, ktorý sa snaží nájsť pravdu, do úplného chaosu.Preto som si vybrala diaľkové štúdium Mgr. Martin Jelínek, ktorý ma zaujal svojou športovou minulosťou aj komplexným prístupom k výžive. Po počiatočných hodinách mojej nedôvery voči všetkému všeobecne sa môj názor na kurz zmenil a povestný zlom pravdepodobne nakoniec nastal na konci kurzu, keď si ako puzzle poskladáte kompletný obraz. Je to však len odrazový mostík k ďalším vedomostiam, ktoré si musíte zdokonaliť ďalším podrobným štúdiom a komunikáciou s klientmi, ak sa chcete venovať poradenstvu.Pre tých, ktorí sú stále nedôverčiví, odporúčam prečítať si stránky o unikátnom dvojmesačnom pokuse o vytvarovanie a nárast svalovej hmoty podľa mgr. Jelínkajen na vegánskej strave! - www.vysnenapostava.cz. Mal som pochybnosti, ale čuduj sa svete, funguje to :-)

Miroslav Vondrovský

Pri výbere kurzu som "vsadil" na lektora Martina Jelínka. Prvotným impulzom bolo sledovanie jeho tematických prednášok na internete. To bolo moje prvé zoznámenie s ním. Ďalej som sa zaujímal o online vzdelávanie z tepla domova. Počas kurzu som opustil teplo domova a osobne som sa zúčastnil na jeho prednáške v Prahe. Teraz sa chystám na ďalší kurz - Magický pôst. Teším sa, že si opäť rozšírim obzory, ktoré budem môcť odovzdať ľuďom okolo seba. A dúfam, že na mojej celoživotnej "výživnej" ceste za vzdelaním sa naše cesty ešte niekoľkokrát skrížia. Tento kurz považujem za základný kameň v oblasti výživy.

Tomáš Křivánek

Som veľmi rada, že som sa mohla zúčastniť kurzu Poradca pre výživu. Poskytla mi veľa dôležitých informácií prostredníctvom výučby vedenej lektormi, ktorí sú špičkami v tejto oblasti. Vďaka získaným vedomostiam som mnohé z týchto tipov uplatnila v rodinnom živote a budem sa ich snažiť uplatňovať aj v mojom budúcom zamestnaní. Veľmi pekne vám ďakujem.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu