Úvod / Čo sa u nás študuje / Vplyv stravy na funkciu mozgu
Veľa ľudí je presvedčených, že jedinci, ktorí "pracujú hlavou", nemajú v porovnaní s fyzicky aktívnymi náprotivkami také vysoké nároky na nutričné charakteristiky stravy. Opak je ale pravdou.
Mozog je zo všetkých telesných orgánov najväčším žrútom energie. Tvorí približne 2 % hmotnosti tela (1300 - 1400 g), pre svoju činnosť ale spotrebuje pätinu (20 %) energie, ktorú človek prijme. Pretože prevažná väčšina mozgových buniek sa živí glukózou, javí sa ako vhodnejšia koncepcia stravy postavená na princípoch vysokosacharidového stravovania. S rastúcou aktivitou mozgu samozrejme rastie aj spotreba energie (keď sú vybrané centrá mozgu uvedené do činnosti, rozšíri sa v nich krvné riečisko, zvýši sa prítok krvi a tým aj prísun glukózy).
Pretože 20 % z celkovej dennej energetickej potreby je skutočne vysoká hodnota, je rozumné pri úpravách koncepcie stravovania začať riešiť najprv energetickú bilanciu. Všeobecne platí, že v kalorickej reštrikcii je telo nútené brať zdroje energie z vlastných zásob, takže hrozí riziko, že mozgu pri snahe podať vyšší výkon bude chýbať dostatok cukrov. Aj napriek tomu, že organizmus vie štiepiť glykogén vo svaloch a pečeni na jednoduchý cukor, bude väčšina ľudí pohybujúcich sa v zápornej energetickej bilancii pociťovať zníženú mozgovú aktivitu.
Na tomto mieste je nutné upozorniť na jednu veľmi dôležitú av praxi často riešenú situáciu: Aj napriek tomu, že mozog potrebuje na svoju činnosť cukor, jeho nadmerná konzumácia spôsobuje silnú formu závislosti. Vyššia hladina glukózy vedie k aktivácii rovnakých oblastí mozgu, aké sú aktivované po dávke alkoholu alebo tvrdých drog. Mozog je veľmi citlivý na pokles svojho hlavného zdroja energie (glukózy), k zníženiu hladiny cukru v krvi dochádza ale najčastejšie po prejedaní sa cukrami, respektíve pri častej a opakovanej konzumácii cukrov. Pri nárazovo vysokom priame zdroja cukrov dôjde k rýchlemu zvýšeniu hladiny glukózy v krvi, po ktorom nasleduje jej prudké zníženie (striedanie hyperglykémie s hypoglykémiou). Toto kolísanie hladiny krvnej glukózy vedie k typickým prejavom závislosti - poklesu výkonnosti, náladovosti, únave, nesústredenosti a ospalosti.
Zaujímavú výhodu poskytujú niektoré nízkosacharidové diéty, ktoré vedú metabolizmus k zvýšenému využívaniu ketónov (produktov metabolizmu tukov) ako hlavného zdroja energie. Eliminujú tak kolísanie hladiny krvného cukru as nimi spojenú zvýšenú únavu a stratu koncentrácie. Tieto postupy sú ale v praxi náročnejšie realizovateľné, nie každý ich dlhodobo zvládne previesť do svojho života.
Ďalej existuje množstvo živín, ktoré majú na chod mozgu dobre preukázaný vplyv:
- Omega-3 tuky.
Tieto mastné kyseliny tvoria kľúčovú súčasť štruktúry mozgu. Ich adekvátny príjem zvyšuje kognitívne schopnosti vrátane odolnosti proti stresovým situáciám.
- Lecitín.
Je zložený predovšetkým z cholínu a inositolu. Cholín sa v tele premieňa na acetylcholín, ktorý prenáša nervové impulzy v mozgu. Dostatok cholínu sme schopní zaistiť konzumáciou orechov a semien, prípadne nefiltrovaných olejov z nich lisovaných za studena.
- Vitamíny B komplexu.
Ide predovšetkým o B1, B2, B6, B9 a B12. Sú nevyhnutné ako podporný faktor pri syntéze neurotransmiterov a pri tvorbe neurónových výbežkov a ich ochranného obalu.
- Adaptogény.
Ich význam spočíva predovšetkým v schopnosti zvyšovať mentálnu výkonnosť nad priemernú úroveň a počas ich používania aj zamedzovať väčším výkyvom.
- Serotonín.
Prezýva sa mu "hormón šťastia". Pôsobí ako neurotransmiter, tzn. prenášač nervových vzruchov. Jeho dostatočná koncentrácia je dôležitá pre udržovanie bdelého stavu. Túto látku neprijímame stravou, telo ju musí vytvoriť. Potrebuje k tomu množstvo ďalších látok (prekurzorov) - kľúčovou je aminokyselina tryptofán, medzi ďalšie patria aj minerály vápnik a horčík. Pre záujemcov o celostný prístup k výžive a zdraviu bude zrejme najdôležitejšou informáciou fakt, že približne 80 % serotonínu v tele je vytváranou aktivitou črevnej mikrobioty. Namiesto snahy o zvýšenú konzumáciu potravín bohatých na prekurzor serotonínu tryptofán (mäso, ryby...), ktorá môže vo výsledku viesť k odklonu od metabolickej rovnováhy, je podstatne rozumnejšie zacieliť na správnu výživu črevných mikroorganizmov, a to s cieľom podporovať jej diverzitu. To v podstate obnáša snažiť sa zaistiť vyšší podiel nielen rozpustných foriem vlákniny, ale aj nerozpustných (napr. v podobe rezistentného škrobu).
- Stimulačné látky.
S týmito treba nakladať veľmi opatrne, pretože:
- pôsobí len krátkodobo,
- vytvárajú závislosť,
- po ich vysadení vzniká prepad v podobe útlmu aktivity nervovej sústavy.
Najobľúbenejší je kofeín a jeho deriváty. Všeobecne tu platí, že pokiaľ nie je nevyhnutné za každú cenu krátkodobo vybudiť mozog zo zálohy, je rozumnejšie sa im vyhnúť.
Naučiť sa dodávať mozgu potrebné živiny a zvýšiť tak jeho aktivitu a schopnosti nie je nijako náročné. Tejto téme sa venujeme predovšetkým v kurze Poradca pre výživu, kde študenti na výukové aplikácii ZOF vytvárajú modely stravovacích režimov používaním potravín, ktoré majú schopnosť zlepšiť kognitívne vlastnosti. To všetko za výdatnej asistencie tohto programu, ktorý kontroluje nutričnú vyváženosť každého jedálnička a pomáha viesť študentov k požadovanému cieľu.
Jakub Lukeš
Na začiatku som veľmi pochyboval či som schopný tento kurz absolvovať pri mojom remesle, kde ruky, jazyk a čas hrajú PRIM. Som kuchár... Dnes po 6 mesačnom a úspešne zvladnutom kurze, môžem len odporučiť. VIETE!!!? Nie je jednoduchá holistická celistvosť stravovania akéhokoľvek somatotypu. Ale cesta pána Mgr. Jelínka je krásna vo svojej jednoduchosti. Čerešní na torte je flexibilná ochota pomôcť vysvetliť. Celý kurz "Výživového poradcu" som nerobil na otvorenie si poradne, ale na pochopenie súvislostí chutí a hladu. Všetky učebné metódy som skúšal len na sebe, a čuduj sa svete! Funguje to. Schudol som 11kilo a dnes pomáham rodičom vysvetľovať a chápať. Dnes už viem že pán Mgr. Jelínek ako pedagóg, neučí žiakov ale POMÁHA budúcim kolegom. Za to mu patrí VEĽKÁ VĎAKA a ešte VÄČŠÍ RESPEKT. Jeho kurzy môžem len ODPORÚČIŤ. Post skriptum ja nekončím...
Blanka Kubáňková
V recenziách účastníkov kurzu bolo snáď povedané všetko podstatné, so všetkými sa môžem úplne stotožniť. Pre vlastné hodnotenie kurzu by som preto rada využila citát z posledného dňa kurzu (info pre nezúčastnených: na spestrenie kurzu bol pre každý študijný deň k dispozícii jeden citát): "Priemerný učiteľ rozpráva. Dobrý učiteľ vysvetľuje. Výborný učiteľ ukazuje. Najlepší učiteľ inšpiruje." Mgr Jelínek je pre mňa tým najlepším učiteľom, lebo ma svojimi skúsenosťami, vedením kurzu a prístupom k jednotlivým účastníkom inšpiroval k ďalšiemu vzdelávaniu. Našťastie je z čoho vyberať, takže sa teším na účasť v jeho ďalších kurzoch.
Anna Brázdilová
Už mnoho rokov pracujem ako poradca zmeny životného štýlu a zrazu som mala nutkanie absolvovať kurz výživového poradcu, aby som sa dozvedela čo sa dnes učí na takýchto kurzoch. Pri hľadaní uceleného pohľadu na výživu som narazila na stránky ATAC a moje rozhodnutie bolo jasné. Veľa vecí pre mňa bolo nových a veľmi prínosných a zároveň v mnohých veciach som si potvrdila správnosť svojej cesty pristupovať ku každému klientovi individuálne, pretože každý z nás je jedinečný a výnimočný a neexistuje univerzálny návod na stravovanie, ktorý vyhovuje všetkým. Práca pána Jelínka je pre mňa veľkou inšpiráciou a jeho kurzy a semináre môžem len odporučiť, aby sa šírila myšlienka z môjho pohľadu vzdelanosti vo výžive, sebapoznaní a zároveň zapojení zdravého sedliackeho rozumu. Ďakujem za obohatenie.