Predmenštruačný syndróm

Predmenštruačný syndróm (PMS) je porucha, ktorá postihuje veľké množstvo žien (až 70 %) v období jedného alebo dvoch týždňov pred začiatkom menštruácie. Ide o súbor niekoľkých pomerne nepríjemných príznakov postihujúcich fyzickú i psychickú zložku, ktoré ženám vedia veľmi znepríjemniť život, najčastejšie sú to:

  • únava,
  • depresia,
  • nadúvanie,
  • bolesti hlavy,
  • bolesti v podbrušku,
  • prudké zmeny nálady,
  • bolestivé napätie v prsiach.

Tieto príznaky, ktoré sa každý mesiac opakujú, sú u každej ženy trochu iné a líšia sa svojím priebehom a celkovou závažnosťou. Väčšina žien trpí iba niektorými z nich alebo im spôsobujú len mierne problémy. Pre niektoré ženy je však predmenštruačný syndróm taký závažný, že narúša ich schopnosť normálne žiť a pracovať.

Za jednu z hlavných príčin PMS je považovaná nerovnováha ženských hormónov – estrogénu a progesterónu   – v druhej polovici menštruačného cyklu, po ovulácii. Nadbytok estrogénu v kombinácii s nízkym množstvom progesterónu sa môže prejaviť v zmenách rovnováhy chemických látok ovplyvňujúcich pochody v mozgu, čo môže viesť k zmene nálady. Tieto procesy môžu ovplyvniť aj zvýšenie produkcie hormónu prolaktínu, ktorý spôsobuje zvýšenú citlivosť prsníkov. Takéto hormonálne výkyvy potom vedú k zadržiavaniu tekutín, ktoré ovplyvňujú krvný obeh a dochádza tak k zníženiu množstva kyslíka privádzaného do maternice, vaječníkov a mozgu.

Vplyv stravy na predmenštruačný syndróm

Strava má nemalý vplyv na priebeh PMS, v základe platia nasledujúce pravidlá:

1. Úprava množstva a kvality bielkovín.
Prebytok živočíšnych bielkovín (mäso, syry, tvarohy, vajcia) zastupuje veľké množstvo kyseliny arachidónovej, ktorá zvyšuje tvorbu eikosanoidov typu 2 (podporujú vznik kŕčov).

2. Vyrovnaný príjem vápnika a horčíka.
Oba prvky riadia nervosvalovú koordináciu. Je výhodné udržovať ich optimálny pomer, ktorý je (Ca:Mg) približne 2-2,5:1. Odklon od tejto rovnováhy (častejší býva nedostatok horčíka) podporuje vznik kŕčov a aj dysbalancií na psychicko-emočnej úrovni.

3. Zníženie podielu cukrov.
Prebytok cukrov a technologicky spracovaných sacharidov podporuje prozápalové prostredie. To môže podporiť nerovnováhu v produkcii eikosanoidov, ktorá vyústi do vzniku kŕčov.

4. Úprava množstva a kvality tukov.
Kľúčové je zabezpečiť:
- správny pomer nasýtených vs. nenasýtených tukov (približne 1:2),
- správny pomer omega-3 vs. omega-6 (1:3-5),
- dostatok kyseliny gama-linolénovej, ktorá pôsobí ako prekurzor prostaglandínov, vďaka ktorým sa zmierňuje citlivosť prsníkov a znižuje bolestivosť.

5. Zvýšenie príjmu vitamínov B komplexu.

6. Práca s bylinami.
V podobe čajov alebo priamo suplementov (prášky, extrakty). Najčastejšie sa citujú ľubovník, valeriána, medovka, rebríček ai.

Predmenštruačný syndróm je často sa vyskytujúci problém u ženskej časti populácie, preto sa mu vo vzťahu k úprave stravovania venujeme aj v kurzoch, a to v Poradci pre výživu. Študenti sa učia zostaviť jedálniček spôsobom, ktorý zodpovedá bežne prezentovaným pravidlám. Neoceniteľným pomocníkom je výuková aplikácia ZOF uľahčujúca prácu predovšetkým sledovaním nutričnej kvality jedálnička a kontrolou výberu správnych potravín.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Jiřina Macková

Už mnoho rokov sa zaujímam o zdravší spôsob života so všetkým, čo k nemu patrí... Pozbieral som každú stopu, až sa z toho stalo neprehľadné bludisko. Napadlo mi, že si nájdem kurz, ktorý ma nasmeruje správnym smerom. Na internete som našla kurz ATAC "Poradca pre výživu a suplementáciu" od pána Jelínka. Myslela som si, že to skúsim, pretože na mňa veľmi zapôsobila osnova kurzu a najmä holistický prístup k stravovaniu. Myšlienkové mapy mi spočiatku robili trochu problém, ale musím povedať, že som si ich rýchlo obľúbil. Pohľad na stravovanie z hľadiska ajurvédy, tradičnej čínskej medicíny a makrobiotiky ma veľmi oslovil (ak otvoríte kurz ajurvédy, tradičnej čínskej medicíny, už sa hlásim).Som veľmi rada, že som si vybrala tento kurz. Veľmi oceňujem prístup pána Jelínka, jeho ústretovosť a ochotu. Skúsenosti a cenné rady z tohto kurzu pomôžu zlepšiť zdravie nielen mojej rodiny, ale dúfam, že aj mojich budúcich klientov. Veľmi pekne vám ďakujem a prajem vám veľa nadšených študentov.

Lucie Čapková

S kurzom Poradca pre výživu a doplnky stravy som veľmi spokojná, zaujal ma holistický prístup pána Jelínka, jeho snaha ukázať, že správnou výživou dokážeme ovplyvniť fyzický aj psychický stav človeka. V tomto kurze ste povzbudzovaní k samostatnému a individuálnemu mysleniu v širšom kontexte. Ako bývalá fitneska som držala diéty, ktoré rozhodne neboli dobré pre moje zdravie, a pán Jelínek mi ukázal, ako sa tieto diéty dajú upraviť tak, aby nemali na telo taký škodlivý vplyv. Môžem len odporučiť veľmi kompetentný a ľudský prístup pána Jelínka.

Jaroslav Hollmann

Keď som sa začal zaujímať o oblasť zdravia, zistil som, že názor jedného človeka je názor druhého. Informácie z rôznych zdrojov sa často líšia alebo si navzájom odporujú. Bol to pre mňa chaos, z ktorého ma vyviedol kurzVýživové a doplnkové poradenstvo. Vďaka holistickému prístupu som sa naučila myslieť v širších súvislostiach, zbavila som sa zdravotných problémov a získala veľmi prospešné informácie. Oceňujem aj prístup pána Jelínka, ktorý mi vždy rýchlo a ochotne odpovedal na moje otázky, či už sa týkali kurzu alebo iných záležitostí. Kurz môžem všetkým vrelo odporučiť.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu