Predmenštruačný syndróm

Predmenštruačný syndróm (PMS) je porucha, ktorá postihuje veľké množstvo žien (až 70 %) v období jedného alebo dvoch týždňov pred začiatkom menštruácie. Ide o súbor niekoľkých pomerne nepríjemných príznakov postihujúcich fyzickú i psychickú zložku, ktoré ženám vedia veľmi znepríjemniť život, najčastejšie sú to:

  • únava,
  • depresia,
  • nadúvanie,
  • bolesti hlavy,
  • bolesti v podbrušku,
  • prudké zmeny nálady,
  • bolestivé napätie v prsiach.

Tieto príznaky, ktoré sa každý mesiac opakujú, sú u každej ženy trochu iné a líšia sa svojím priebehom a celkovou závažnosťou. Väčšina žien trpí iba niektorými z nich alebo im spôsobujú len mierne problémy. Pre niektoré ženy je však predmenštruačný syndróm taký závažný, že narúša ich schopnosť normálne žiť a pracovať.

Za jednu z hlavných príčin PMS je považovaná nerovnováha ženských hormónov – estrogénu a progesterónu   – v druhej polovici menštruačného cyklu, po ovulácii. Nadbytok estrogénu v kombinácii s nízkym množstvom progesterónu sa môže prejaviť v zmenách rovnováhy chemických látok ovplyvňujúcich pochody v mozgu, čo môže viesť k zmene nálady. Tieto procesy môžu ovplyvniť aj zvýšenie produkcie hormónu prolaktínu, ktorý spôsobuje zvýšenú citlivosť prsníkov. Takéto hormonálne výkyvy potom vedú k zadržiavaniu tekutín, ktoré ovplyvňujú krvný obeh a dochádza tak k zníženiu množstva kyslíka privádzaného do maternice, vaječníkov a mozgu.

Vplyv stravy na predmenštruačný syndróm

Strava má nemalý vplyv na priebeh PMS, v základe platia nasledujúce pravidlá:

1. Úprava množstva a kvality bielkovín.
Prebytok živočíšnych bielkovín (mäso, syry, tvarohy, vajcia) zastupuje veľké množstvo kyseliny arachidónovej, ktorá zvyšuje tvorbu eikosanoidov typu 2 (podporujú vznik kŕčov).

2. Vyrovnaný príjem vápnika a horčíka.
Oba prvky riadia nervosvalovú koordináciu. Je výhodné udržovať ich optimálny pomer, ktorý je (Ca:Mg) približne 2-2,5:1. Odklon od tejto rovnováhy (častejší býva nedostatok horčíka) podporuje vznik kŕčov a aj dysbalancií na psychicko-emočnej úrovni.

3. Zníženie podielu cukrov.
Prebytok cukrov a technologicky spracovaných sacharidov podporuje prozápalové prostredie. To môže podporiť nerovnováhu v produkcii eikosanoidov, ktorá vyústi do vzniku kŕčov.

4. Úprava množstva a kvality tukov.
Kľúčové je zabezpečiť:
- správny pomer nasýtených vs. nenasýtených tukov (približne 1:2),
- správny pomer omega-3 vs. omega-6 (1:3-5),
- dostatok kyseliny gama-linolénovej, ktorá pôsobí ako prekurzor prostaglandínov, vďaka ktorým sa zmierňuje citlivosť prsníkov a znižuje bolestivosť.

5. Zvýšenie príjmu vitamínov B komplexu.

6. Práca s bylinami.
V podobe čajov alebo priamo suplementov (prášky, extrakty). Najčastejšie sa citujú ľubovník, valeriána, medovka, rebríček ai.

Predmenštruačný syndróm je často sa vyskytujúci problém u ženskej časti populácie, preto sa mu vo vzťahu k úprave stravovania venujeme aj v kurzoch, a to v Poradci pre výživu. Študenti sa učia zostaviť jedálniček spôsobom, ktorý zodpovedá bežne prezentovaným pravidlám. Neoceniteľným pomocníkom je výuková aplikácia ZOF uľahčujúca prácu predovšetkým sledovaním nutričnej kvality jedálnička a kontrolou výberu správnych potravín.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Vybral by som si kurzy ATAC pána Mgr. Jelinek z niekoľkých dôvodov. Základom štúdia je komplexný pohľad na výživu človeka - poznanie fungovania ľudského organizmu vo vzťahu k výžive a zároveň poznanie vlastností potravín vo vzťahu k ľudskému organizmu. Páči sa mi, že kurzy poskytujú objektívne informácie, ktoré sú platné a s použitím zdravého rozumu použiteľné v širokom spektre výživových otázok. Najmenej 50 % času je venovaných praktickému zostavovaniu jedálneho lístka, ktoré je nevyhnutné a veľmi užitočné pre prax. Veľmi pekne vám ďakujem.

Lucie Klusová

Nemal som ani potuchy o tom, čo je to diaľkové štúdium. Ale to, čo sa stalo, prekonalo všetky moje očakávania. Spočiatku som si myslel, že to nezvládnem, každý deň robiť myšlienkové mapy, každý mesiac písať test, ale časom som si na to zvykol a učenie sa stalo súčasťou každého dňa. Keďže lekcie sú podané tak, aby im porozumel každý, bolo pre mňa potešením naučiť sa každý deň niečo nové. Mnohé z nových informácií som okamžite začal používať vo svojej práci, takže mi zostali v pamäti, a čo je najdôležitejšie, okamžite som si všetko overil v praxi a videl, čo a ako funguje. Tešil som sa na každé mesačné stretnutie a bolo pre mňa veľkým prínosom. Vždy sa tu zišla skvelá skupina ľudí a formát, v akom sa mesačné stretnutia konali, mi dokonale vyhovoval. Žiadne zbytočné informácie, všetko bolo jasné a zrozumiteľné.Prístup pána Jelínka ma absolútne nadchol, ešte nikdy som sa nestretla s človekom, ktorý by o svojom odbore vedel toľko a dokázal to takýmto spôsobom prezentovať ostatným. Veľmi sa mi páčilo, že chce pomáhať iným a neskrýva žiadne informácie ani know-how, ale naozaj mu záleží na tom, aby sa ľudia o seba lepšie starali a mali sa radi.Navyše sme sa v rodine začali lepšie stravovať a ja som počas kurzu schudla 4 kg bez toho, aby som sa o to snažila. Len zmenou stravy :-)

Anežka Hladíková

www.anniehladikova.com

Rozhodnutie absolvovať šesťmesačný online kurz pána Jelinka bolo jedným z najlepších rozhodnutí v mojom živote. Kurz je starostlivo štruktúrovaný tak, aby každý študent získal pevné základy vedomostí. Páčilo sa mi, ako nás pán Jelínek "nútil" premýšľať o rôznych výživových smerniciach, ako aj o zdravom rozume. Nič nebolo čiernobiele - dobré alebo zlé - informácie sú vždy zasadené do celostného kontextu.Oceňujem aj spôsob výučby - kombinácia písomných lekcií, video prednášok, vypracovávanie úloh v hre ZOF, myšlienkové mapy a priebežné testy. Vďaka tomu som naozaj zažil materiál do hĺbky :-) Z jednotlivých lekcií kurzu budem čerpať počas celej svojej kariéry v oblasti výživy. Za obrovský prínos považujem aj online poradňu, kde sa my študenti a absolventi môžeme poradiť s pánom Jelínkom o otázkach výživy. Ďakujem za úžasný kurz a jeho starostlivosť a dúfam, že svojou záslužnou prácou ovplyvní čo najviac ľudí.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu