FODMAP

FODMAP je pojem zložený z počiatočných písmen slov fermentovateľné oligosacharidy, disacharidy, monosacharidy a polyoly. Ide o formy sacharidov, ktoré sa v tenkom čreve ťažko rozkladajú a vstrebávajú. Prechádzajú do hrubého čreva a tam podliehajú fermentácii zo strany črevných mikroorganizmov, pričom vzniká väčšie množstvo črevných plynov - oxidu uhličitého, vodíka a metánu.

Potraviny obsahujúce FODMAP sú vo všeobecnosti pre zdravých ľudí prospešné, pretože podporujú činnosť črevnej mikrobioty. Osoby trpiace syndrómom dráždivého čreva majú problémy s konzumáciou týchto potravín, preto bola definovaná diéta s nízkym obsahom FODMAP. Táto diéta nie je terapeutická, ale jej cieľom je identifikovať špecifické spúšťače črevných ťažkostí a na základe tejto analýzy upraviť stravu tak, aby sa zmiernili príznaky.

Aby bolo toto úsilie úspešné, je potrebné poznať potraviny, ktoré obsahujú sacharidy FODMAP:

1. Oligosacharidy.
Prvým typom sú fruktooligosacharidy (= FOS, fruktány). Najčastejšie sa nachádzajú v pšenici, raži, cibuli a cesnaku.

Druhým typom sú galaktooligosacharidy (= GOS), ktoré sa nachádzajú v strukovinách a mlieku.

2. Disacharidy.
Jediným disacharidom klasifikovaným ako FODMAP je laktóza, jej zdrojom sú živočíšne mliečne výrobky.

3. Monosacharidy.
Uvádza sa, že 30 až 40 % zdravých ľudí a osôb postihnutých syndrómom dráždivého čreva netoleruje fruktózu, respektíve nadbytok fruktózy voči glukóze. Ak je množstvo fruktózy v strave príliš vysoké, jej vstrebávanie je narušené a objem tekutiny v tenkom čreve sa zvyšuje. Zo stravy sa tak vylučujú najčastejšie med, ovocie vrátane lisovaných štiav, sirupy (agávový, glukózovo-fruktózový, fruktózovo-glukózový), čistá fruktóza (bežne používaná ako sladidlo v nápojoch).

4. Polyoly.
V tenkom čreve sa nevstrebávajú úplne, a preto môžu spôsobiť tráviace ťažkosti. Prirodzene sa vyskytujú v niektorých druhoch ovocia (černice, avokádo, marhule) a zeleniny (sladké zemiaky, karfiol) alebo sa používajú ako sladidlá (manitol, sorbitol, maltitol, izomalt, xylitol).

FODMAP diéta sa najčastejšie používa u osôb postihnutých syndrómom dráždivého čreva, ale úspech zaznamenala aj pri chronických zápalových ochoreniach čreva (ulcerózna kolitída, Crohnova choroba), neceliakálnej citlivosti na lepok alebo syndróme nadmerného rastu baktérií v tenkom čreve. S touto diétou je vždy dôležité pracovať veľmi opatrne, pretože pri nesprávnom používaní môže spôsobiť viac škody ako úžitku. S diétou sa pracuje systematicky, proces je bežne rozdelený do troch fáz:

1. V prvej fáze sa zo stravy vylúčia všetky formy FODMAP, odporúča sa na obdobie 3-8 týždňov.

2. V druhej fáze sa do stravy opäť zavádzajú zdroje FODMAP, najlepšie jedna skupina týždenne.

3. Tretia fáza sa zameriava na obnovenie rozmanitosti stravy.

V súvislosti s novým výskumom črevnej mikroflóry sa hľadajú spôsoby, ako podporiť účinok diéty s nízkym obsahom FODMAP prostredníctvom používania vybraných probiotík. Ukazuje sa, že niektoré druhy laktobacilov a bifidobaktérií majú priaznivé účinky.

Keďže počet ľudí postihnutých syndrómom dráždivého čreva neustále rastie a low FODMAP diéta v praxi skutočne veľmi dobre funguje, zvyšuje sa aj počet záujemcov o tento dočasný spôsob stravovania. Táto diéta má pomerne transparentné pravidlá, upravovať stravu týmto smerom sa učíme v kurze Poradca pre výživu. Vylúčiť zo stravy nežiaduce potraviny nie je nijako ťažké, oveľa väčšia výzva je v takejto situácii zaistiť nutričnú rovnováhu. Toto sa nezaobíde bez podpory vzdelávacej aplikácie ZOF, ktorá študentom umožňuje kontrolovať obsah živín vo strave a vedie ich tak potrebným smerom.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

PharmDr. Lenka Svobodová

www.eavkonzultace.cz/

Kurz Poradca pre výživu a doplnky stravy bol skvelým doplnkom do mozaiky vedomostí, ktoré som získala za viac ako 20 rokov môjho poradenstva v oblasti zdravia. Kontext, ktorý bol počas kurzu prezentovaný tak, aby ho každý pochopil, mi pomohol v mojej poradenskej práci. Rôzne pohľady na človeka ako jednotlivca (ajurvéda, čínska medicína, krvné skupiny) neboli pre mňa úplne nové, ale veľké pozitívum vidím v ich výbornom komentári Mgr. Jelinek. Absolvovanie kurzu mi pomohlo uvedomiť si všetky súvislosti a inšpirovalo ma k ďalším zmenám v mojom životnom štýle. Vzhľadom na moje pracovné vyťaženie a veľkú rodinu mi veľmi vyhovovalo on-line štúdium z domu. Priebežne budem určite pokračovať v ďalších čiastkových kurzoch, teším sa na ne a odporúčam ich každému, kto chce urobiť niečo pre svoje zdravie.

Šárka Šedá

Z kurzu pána Jelínka som bola doslova nadšená, predčil všetky moje očakávania. Po niekoľkých týždňoch štúdia tohto kurzu som vedel, že určite nebude posledný. Najviac ma zaujala (viem, že sa opakujem, ale inak sa to povedať nedá) hra na učiteľa ZOF, pretože jedna vec je niečo sa naučiť, druhá vec je vedieť to správne použiť v praxi, čo je v porovnaní s inými kurzami ďalšia vec, na ktorú kurzy pána Jelínka myslia. Ochota, priateľskosť, individuálny prístup - to je to, o čom sú kurzy Atac.

MUDr. Lucie Tomíčková

www.prozivotvrovnovaze.cz

Vo svete výživy a wellness sa pohybujem už viac ako 10 rokov, a keď som sa ocitla doma s deťmi, zatúžila som opäť si splniť svoj sen - stať sa odborníčkou na výživu. Kurz pána Martina Jelínka "Výživový a doplnkový poradca" je jedinečný z dvoch dôvodov. Prvým dôvodom je možnosť študovať online, čo ako matka malých detí veľmi oceňujem, a druhým dôvodom je holistický pohľad na výživu a zdravie. Je to holistický pohľad na prepojenie výživy nielen s fyzickým telom, ale aj s mysľou a emóciami, ktorý som márne hľadala v iných dostupných kurzoch. Ak máte aktívny prístup k sebe a svojmu zdraviu, určite vám kurz odporúčam. Ak sa vám podarí zaradiť poznatky z kurzu do svojho života, je možné, že už nikdy nebudete potrebovať lekára :) Prajem vám zdravý a šťastný život. P.S. Tretím dôvodom, prečo študovať tento kurz, je osobnosť pána Martina Jelínka. Chcel by som mu veľmi pekne poďakovať a popriať mu v živote veľa krásnych vecí.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu