Kurzy ATAC

FODMAP

FODMAP

FODMAP je pojem zložený z počiatočných písmen slov fermentovateľné oligosacharidy, disacharidy, monosacharidy a polyoly. Ide o formy sacharidov, ktoré sa v tenkom čreve ťažko rozkladajú a vstrebávajú. Prechádzajú do hrubého čreva a tam podliehajú fermentácii zo strany črevných mikroorganizmov, pričom vzniká väčšie množstvo črevných plynov - oxidu uhličitého, vodíka a metánu.

Potraviny obsahujúce FODMAP sú vo všeobecnosti pre zdravých ľudí prospešné, pretože podporujú činnosť črevnej mikrobioty. Osoby trpiace syndrómom dráždivého čreva majú problémy s konzumáciou týchto potravín, preto bola definovaná diéta s nízkym obsahom FODMAP. Táto diéta nie je terapeutická, ale jej cieľom je identifikovať špecifické spúšťače črevných ťažkostí a na základe tejto analýzy upraviť stravu tak, aby sa zmiernili príznaky.

Aby bolo toto úsilie úspešné, je potrebné poznať potraviny, ktoré obsahujú sacharidy FODMAP:

1. Oligosacharidy.
Prvým typom sú fruktooligosacharidy (= FOS, fruktány). Najčastejšie sa nachádzajú v pšenici, raži, cibuli a cesnaku.

Druhým typom sú galaktooligosacharidy (= GOS), ktoré sa nachádzajú v strukovinách a mlieku.

2. Disacharidy.
Jediným disacharidom klasifikovaným ako FODMAP je laktóza, jej zdrojom sú živočíšne mliečne výrobky.

3. Monosacharidy.
Uvádza sa, že 30 až 40 % zdravých ľudí a osôb postihnutých syndrómom dráždivého čreva netoleruje fruktózu, respektíve nadbytok fruktózy voči glukóze. Ak je množstvo fruktózy v strave príliš vysoké, jej vstrebávanie je narušené a objem tekutiny v tenkom čreve sa zvyšuje. Zo stravy sa tak vylučujú najčastejšie med, ovocie vrátane lisovaných štiav, sirupy (agávový, glukózovo-fruktózový, fruktózovo-glukózový), čistá fruktóza (bežne používaná ako sladidlo v nápojoch).

4. Polyoly.
V tenkom čreve sa nevstrebávajú úplne, a preto môžu spôsobiť tráviace ťažkosti. Prirodzene sa vyskytujú v niektorých druhoch ovocia (černice, avokádo, marhule) a zeleniny (sladké zemiaky, karfiol) alebo sa používajú ako sladidlá (manitol, sorbitol, maltitol, izomalt, xylitol).

FODMAP diéta sa najčastejšie používa u osôb postihnutých syndrómom dráždivého čreva, ale úspech zaznamenala aj pri chronických zápalových ochoreniach čreva (ulcerózna kolitída, Crohnova choroba), neceliakálnej citlivosti na lepok alebo syndróme nadmerného rastu baktérií v tenkom čreve. S touto diétou je vždy dôležité pracovať veľmi opatrne, pretože pri nesprávnom používaní môže spôsobiť viac škody ako úžitku. S diétou sa pracuje systematicky, proces je bežne rozdelený do troch fáz:

1. V prvej fáze sa zo stravy vylúčia všetky formy FODMAP, odporúča sa na obdobie 3-8 týždňov.

2. V druhej fáze sa do stravy opäť zavádzajú zdroje FODMAP, najlepšie jedna skupina týždenne.

3. Tretia fáza sa zameriava na obnovenie rozmanitosti stravy.

V súvislosti s novým výskumom črevnej mikroflóry sa hľadajú spôsoby, ako podporiť účinok diéty s nízkym obsahom FODMAP prostredníctvom používania vybraných probiotík. Ukazuje sa, že niektoré druhy laktobacilov a bifidobaktérií majú priaznivé účinky.

Keďže počet ľudí postihnutých syndrómom dráždivého čreva neustále rastie a low FODMAP diéta v praxi skutočne veľmi dobre funguje, zvyšuje sa aj počet záujemcov o tento dočasný spôsob stravovania. Táto diéta má pomerne transparentné pravidlá, upravovať stravu týmto smerom sa učíme v kurze Poradca pre výživu. Vylúčiť zo stravy nežiaduce potraviny nie je nijako ťažké, oveľa väčšia výzva je v takejto situácii zaistiť nutričnú rovnováhu. Toto sa nezaobíde bez podpory vzdelávacej aplikácie ZOF, ktorá študentom umožňuje kontrolovať obsah živín vo strave a vedie ich tak potrebným smerom.

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Ing. Hana Murphy

V našej rodine sa už mnoho rokov zaoberáme tým, čo nám môže, alebo by radšej nemalo, prísť na tanier. A to isté platí u našich detí, u ktorých je to jednoznačne veľká téma. Predtým som mala možnosť absolvovať niekoľko seminárov zaoberajúcich sa touto tematikou, avšak až ucelený kurz Výživa detí od pána Martina Jelínka mi informácie a praktické skúsenosti zase posunul oveľa ďalej. Kurz obsahuje všetko, čo rodičia detí všetkých vekových kategórií potrebujú o výžive poznať av čom sa orientovať. Môžem ho len odporučiť!

Alena Rudolf Honolková, DiS.

Na kurz Poradca pre výživu som narazila "náhodou" pri internetovom vyhľadaní výživového poradcu v mieste môjho bydliska. Ponuka kurzu ma veľmi zaujala, ako formou štúdia, tak aj obsahom. Absolvovaním kurzu som získala veľmi široký rozhľad nielen v oblasti stravovania, ale aj fungovania tela. Vďaka tomu, že ma táto tematika veľmi baví a zaujíma, som sa rozhodla v tomto odbore pokračovať ďalej v profesnej rovine. Oceňujem profesionálne vedenie kurzu, náhľad do oblasti výživy je skutočne komplexný zo všetkých rôznych uhlov pohľadu. Zaujímavá je tiež ponuka ďalších kurzov, ktoré do budúcna určite využijem na rozšírenie svojich zručností.

Mgr. Vendula Ptáčková

O zdravú stravu som sa zaujímala už dlho. Vo svojej profesii - lekárnika sa stretávam s mnohými pacientmi, ktorí svoj stav chcú riešiť aj inak ako užívaním množstvo liekov. Rozhodujúci okamih a motivácia pre štúdium kurzu Poradca pre výživu a suplementáciu bolo narodenie dcéry a nekomplexný pohľad na výživu. Až v priebehu kurzu som si uvedomila mnoho súvislostí a ucelila pohľad na stravovanie aj z iných uhlov pohľadu. Ďakujem pánovi Jelínkovi za jeho prístup a pozitívnu energiu, ktorú strháva k ďalšiemu štúdiu a premýšľaniu o veciach aj z iného uhla pohľadu.