FODMAP

FODMAP je pojem zložený z počiatočných písmen slov fermentovateľné oligosacharidy, disacharidy, monosacharidy a polyoly. Ide o formy sacharidov, ktoré sa v tenkom čreve ťažko rozkladajú a vstrebávajú. Prechádzajú do hrubého čreva a tam podliehajú fermentácii zo strany črevných mikroorganizmov, pričom vzniká väčšie množstvo črevných plynov - oxidu uhličitého, vodíka a metánu.

Potraviny obsahujúce FODMAP sú vo všeobecnosti pre zdravých ľudí prospešné, pretože podporujú činnosť črevnej mikrobioty. Osoby trpiace syndrómom dráždivého čreva majú problémy s konzumáciou týchto potravín, preto bola definovaná diéta s nízkym obsahom FODMAP. Táto diéta nie je terapeutická, ale jej cieľom je identifikovať špecifické spúšťače črevných ťažkostí a na základe tejto analýzy upraviť stravu tak, aby sa zmiernili príznaky.

Aby bolo toto úsilie úspešné, je potrebné poznať potraviny, ktoré obsahujú sacharidy FODMAP:

1. Oligosacharidy.
Prvým typom sú fruktooligosacharidy (= FOS, fruktány). Najčastejšie sa nachádzajú v pšenici, raži, cibuli a cesnaku.

Druhým typom sú galaktooligosacharidy (= GOS), ktoré sa nachádzajú v strukovinách a mlieku.

2. Disacharidy.
Jediným disacharidom klasifikovaným ako FODMAP je laktóza, jej zdrojom sú živočíšne mliečne výrobky.

3. Monosacharidy.
Uvádza sa, že 30 až 40 % zdravých ľudí a osôb postihnutých syndrómom dráždivého čreva netoleruje fruktózu, respektíve nadbytok fruktózy voči glukóze. Ak je množstvo fruktózy v strave príliš vysoké, jej vstrebávanie je narušené a objem tekutiny v tenkom čreve sa zvyšuje. Zo stravy sa tak vylučujú najčastejšie med, ovocie vrátane lisovaných štiav, sirupy (agávový, glukózovo-fruktózový, fruktózovo-glukózový), čistá fruktóza (bežne používaná ako sladidlo v nápojoch).

4. Polyoly.
V tenkom čreve sa nevstrebávajú úplne, a preto môžu spôsobiť tráviace ťažkosti. Prirodzene sa vyskytujú v niektorých druhoch ovocia (černice, avokádo, marhule) a zeleniny (sladké zemiaky, karfiol) alebo sa používajú ako sladidlá (manitol, sorbitol, maltitol, izomalt, xylitol).

FODMAP diéta sa najčastejšie používa u osôb postihnutých syndrómom dráždivého čreva, ale úspech zaznamenala aj pri chronických zápalových ochoreniach čreva (ulcerózna kolitída, Crohnova choroba), neceliakálnej citlivosti na lepok alebo syndróme nadmerného rastu baktérií v tenkom čreve. S touto diétou je vždy dôležité pracovať veľmi opatrne, pretože pri nesprávnom používaní môže spôsobiť viac škody ako úžitku. S diétou sa pracuje systematicky, proces je bežne rozdelený do troch fáz:

1. V prvej fáze sa zo stravy vylúčia všetky formy FODMAP, odporúča sa na obdobie 3-8 týždňov.

2. V druhej fáze sa do stravy opäť zavádzajú zdroje FODMAP, najlepšie jedna skupina týždenne.

3. Tretia fáza sa zameriava na obnovenie rozmanitosti stravy.

V súvislosti s novým výskumom črevnej mikroflóry sa hľadajú spôsoby, ako podporiť účinok diéty s nízkym obsahom FODMAP prostredníctvom používania vybraných probiotík. Ukazuje sa, že niektoré druhy laktobacilov a bifidobaktérií majú priaznivé účinky.

Keďže počet ľudí postihnutých syndrómom dráždivého čreva neustále rastie a low FODMAP diéta v praxi skutočne veľmi dobre funguje, zvyšuje sa aj počet záujemcov o tento dočasný spôsob stravovania. Táto diéta má pomerne transparentné pravidlá, upravovať stravu týmto smerom sa učíme v kurze Poradca pre výživu. Vylúčiť zo stravy nežiaduce potraviny nie je nijako ťažké, oveľa väčšia výzva je v takejto situácii zaistiť nutričnú rovnováhu. Toto sa nezaobíde bez podpory vzdelávacej aplikácie ZOF, ktorá študentom umožňuje kontrolovať obsah živín vo strave a vedie ich tak potrebným smerom.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Martin Jungmann

www.jungmann.zdravi21.com

Keď som sa rozhodoval, ktorý kurz si vybrať na začiatok svojej poradenskej činnosti, veľkú úlohu zohrával formát a rozsah kurzu. Hľadal som kurz, ktorý by som mohol študovať v online formáte a ktorý by ponúkal čo najširší rozsah informácií. Výživový a doplnkový poradca online kurz podvádzania pána Mgr. Kurz Martina Jelínka tieto požiadavky splnil. Spočiatku som sa obával, či mesačné video lekcie dokážu nahradiť živé školenie. Tento môj strach sa nenaplnil. Ak som počas online štúdia potrebovala poradiť, pán Jelínek mi vždy pomohol a nasmeroval ma správnym smerom, čo si veľmi cením. V kurze sa mi páčilo aj používanie myšlienkových máp, ktoré sú skvelou pomôckou na rýchle a dlhodobé zapamätanie informácií. Kurz Poradca pre výživu a doplnky výživy odporúčam každému, kto chce získať komplexný pohľad na zdravý životný štýl.

Ivana Brablecová

Kurz Poradca pre výživu bol pre mňa veľkým prínosom, je veľmi komplexný, nabitý informáciami a človek sa dozvie veľa nových a zaujímavých vecí.Keď som rozmýšľala, či sa na kurz prihlásiť, prečítala som si recenzie na webovej stránke kurzu Atac a mala som pocit, že by som ho mohla zvládnuť celkom dobre. Musím priznať, že to pre mňa nebolo také jednoduché, ako to niektorí ľudia vykresľujú. Práca s myšlienkovými mapami bola pre mňa úplne nová, časovo náročná, ale zároveň veľmi zaujímavá. Každý deň som sa tešila na to, čo prinesie ďalšia lekcia. Ráno som si nastavil budík o niečo skôr a pred odchodom do práce som si nedočkavo zapol internet a zvedavo som hltal nové informácie. Nakoniec som to zvládol a dnes sa už môžem pochváliť maturitným vysvedčením. Počas šiestich mesiacov tvrdej práce som si na štúdium tak zvykla, že mi už chýba a už teraz premýšľam o niektorých ďalších kurzoch. Jelinek je vo svojom odbore veľkým odborníkom. Vďaka nemu a jeho ochote podeliť sa o svoje vedomosti a praktické skúsenosti máme my ostatní možnosť osobného a profesionálneho rastu. Všetkým, ktorí ešte stále váhajú, či sa do toho pustiť - vrelo odporúčam.

RNDr. Judita Vašková

www.genovital.sk

Absolvoval som už tretí kurz z ponuky kurzov ATAC, ktoré ponúka Mgr. Martina Jelínka a môžem povedať, že všetky boli pre mňa veľkým prínosom. V prvom rade to bol kurz "Výživový a doplnkový poradca - On-line", ktorý mi otvoril dvere do sveta výživového poradenstva a umožnil mi spoznať praktickú stránku tejto problematiky. Veľkým prínosom pre mňa bola hra "ZOF", ktorá ma naučila prakticky pracovať so stravou a ukázala, aké náročné je skĺbiť všetky požiadavky na optimálne zastúpenie živín a chuťových preferencií do výsledného celku v podobe optimálnej stravy na mieru. Veľmi oceňujem aj komplexný pohľad na výživu nielen z pohľadu západnej medicíny, ale aj z pohľadu tradičnej čínskej medicíny, ajurvédy, makrobiotiky atď. Po absolvovaní úvodného kurzu som pokračoval v kurze "Nízkosacharidová diéta". Tento kurz mi vysvetlil mnohé detaily v súčasnosti veľmi populárneho spôsobu stravovania. Zatiaľ posledným kurzom bola "Výživa detí", ktorý tiež všetkým vrelo odporúčam. Už teraz sa teším na ďalšie kurzy v širokej ponuke kurzov ATAC :-)

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu