Syndróm dráždivého čreva

Syndróm dráždivého čreva (anglicky IBS - Irritable Bowel Syndrome) je funkčná porucha hrubého čreva. Medzi najbežnejšie prejavy patria:

  • bolesti brucha až kŕče,
  • nadúvanie,
  • plynatosť,
  • nutkanie na stolicu,
  • črevné ťažkosti - hnačka, zápcha,
  • pocit nedostatočného vyprázdnenia po návšteve toalety,
  • prímes hlienu v stolici.

Presná príčina vzniku tohto syndrómu nie je známa, panuje ale presvedčenie, že má spojitosť s:

1. Tráviacimi problémami.
U syndrómu dráždivého čreva dochádza k zmenám v črevnej peristaltike, trávenina tak prechádza zažívacím ústrojenstvom buď príliš rýchlo, alebo naopak pomaly. Pri príliš rýchlom pohybe potraviny zažívacím ústrojenstvom vznikne hnačka, pretože nie je dostatok času na vstrebanie vody z potravy.

2. Zvýšenou citlivosťou čreva.
Niektorí jedinci môžu byť precitlivení na signály, ktoré vysiela tráviaci trakt do mozgu (ohľadne hladu, pocitu nasýtenia alebo nutkania na stolicu). Táto precitlivenosť sa potom prejaví miernymi zažívacími ťažkosťami.

3. Emočným stresom.
Intenzívne emočné stavy (stres, úzkosť...) majú schopnosť vyvolať chemické zmeny, ktoré narúšajú normálnu činnosť tráviaceho systému.

4. Kvalitou stravy.
Medzi najčastejšie citované problematické potraviny patria:

  • alkohol,
  • čokoláda,
  • nápoje s obsahom kofeínu (čaj, káva, colové nápoje a energy drinky),
  • nápoje sýtené oxidom uhličitým,
  • tučné potraviny,
  • fast food (sušienky, chipsy ....),
  • laktóza,
  • potravinové alergény.

Vplyv stravy na syndróm dráždivého čreva

Prejavy syndrómu dráždivého čreva sa korigujú úpravami stravy, ktoré sa zameriavajú na:

1. Obmedzenie netolerovaných potravín.
Je potrebné sledovať, ktoré potraviny majú na vyvolanie prejavov syndrómu vplyv. Pokiaľ si postihnutý jedinec vedie evidenciu, je jednoduché postupne vyraďovať nevhodné potraviny či látky. Najčastejšie sa jedná o:

  • mlieko,
  • vyprážané potraviny,
  • cibuľa,
  • cesnak,
  • korenené pokrmy,
  • zdroje fruktózy (sladidlá, sladené nápoje).

V praxi sa v kontexte s riešením IBS stále častejšie pracuje s low FODMAP diétou, ktorá vykazuje zaujímavé výsledky.

2. Zvýšenie príjmu vlákniny.
Platí v situáciách, keď jedálniček vykazuje jej dlhodobý deficit. Dostatok vlákniny stabilizuje črevnú peristaltiku, ovplyvní metabolizmus vody v črevách a poskytne výživu črevnej mikrobiote. Je potrebné dávať pozor na príliš nárazové zvýšenie objemu vlákniny, ktoré môže vyvolať väčšiu peristaltickú odozvu. Súčasne sa rieši aj vzťah k FODMAP, kedy treba rešpektovať obmedzenie príjmu oligosacharidov ako zdroja rozpustných frakcií vlákniny.

3. Úpravu činnosti črevnej mikrobioty.
S ohľadom na individuálne potreby jedinca sa cielia na:

  • dostatok prebiotík v strave,
  • prísun probiotík,
  • používanie symbiotík (doplnky s obsahom probiotík a prebiotík).

Aj tu treba zdôrazniť vzťah k FODMAP, tzn. riešiť formu diéty a následne vhodnosť potenciálnej suplementácie.

O syndróme dráždivého čreva sa hovorí stále častejšie. Keďže sa jedná o syndróm, moderná medicína ho nie je schopná efektívne a jednoducho riešiť. O to viac sa pozornosť upína na úpravu stravovania. Touto problematikou sa zaoberáme v kurze Poradca pre výživu, kde sa študenti na výučbovej aplikácii ZOF učia pracovať s výberom vhodných potravín a zostavovať z nich nutrične vyvážené stravovacie plány.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Kateřina Kapková

Ďakujem osudu, že ma priviedol k vám. Dva roky som márne bojovala s bývalým na rukách. Prešiel som "klasickým" začiatkom, ktorý sa u mnohých ľudí končí: liečba kortikosteroidmi. Potom som si o nich prečítal a utiekol som od nich k homeopatikám. Môj zdravotný stav sa trochu zlepšil, ale stále to nebolo ono. Preto som sa na radu priateľa pokúsila zmeniť stravu. Objavila som pani, ktorá ma uviedla do sveta makrobiotiky. Bola som viac-menej samouk, kým som na internete neobjavila váš kurz "Makrobiotika v českej kuchyni". S nadšením som hltala informácie nielen o tom, ako sa stravovať makrobioticky, ale aj o tom, ako funguje tráviaci systém a ako môže správne zvolená a skombinovaná strava prospieť telu i duši. Váš prvý kurz vysvetlil všetky zmeny, ktoré som na sebe pocítila zmenou stravy: úplne mi zmizla bývalá manželka a zbavila som sa tráviacich problémov, ktorými som trpela od detstva bez toho, aby som ich riešila. Brala som ich ako "normálnu" súčasť svojho života. Ešte viac ma prekvapilo a potešilo, že zmizli. Varenie "novým" spôsobom sa zrazu stalo mojou vášňou. Predtým som zeleninu vnímala skôr ako "farebnú dekoráciu na tanieri" a zrazu som pri jej krájaní a spracovaní zažívala pocity šťastia (a tie trvajú dodnes.) Sterilizovaná a mrazená zelenina postupne zmizla z mojej kuchyne, údeniny uvoľnili miesto zeleninovým a strukovinovým nátierkam v chladničke a namiesto chleba kupovaného v obchode som začala piecť kváskový chlieb. Skrátka, začala som tráviť viac času v kuchyni, pretože ma to bavilo (a baví). A potom som v e-maile našla vašu ponuku na "Kurz poradcu pre výživu a doplnky výživy".Brala som to ako výzvu a nič som od toho neočakávala. Spočiatku mi bolo jedno, či získané vedomosti využijem len pre seba a svoju rodinu, alebo aj pre ostatných. Znova a znova som hltal ďalšie informácie o výžive a postupne sa mi v hlave skladala väčšia a väčšia mozaika. Vďaka praktickej časti kurzu - tvorbe jedálnych lístkov - sa vo mne usadil "program", ktorý ma teraz v kuchyni vedie. Automaticky premýšľam o tom, ktoré strukoviny dnes použijem a ktorý fermentovaný produkt, čím zahustím omáčku, aby som nemusela použiť múku, či pridám semienka do polievky alebo do ďalšieho chodu... Je až smiešne, ako sa človeku zrazu "prepne" myslenie, keď vezme do ruky varič :-) Aj keď... nemôžem povedať, že by som takto prepínala len v kuchyni. Odkedy sa snažím jesť zdravo - a váš kurz to veľmi zmenil - zmenilo sa moje myslenie a vnímanie vo všeobecnosti. Moja intuícia sa vybrúsila, začala som sa mať viac rada, zbavila som sa strachu a obáv atď. atď. atď. dva dni po absolvovaní kurzu Poradca pre výživu a doplnky výživy sedím v kuchyni, varím obed a hovorím si, že by som sa tým chcela živiť. Popoludní idem do mesta, stretnem kamarátku, spomeniem jej, že som úspešne ukončila kurz, a ona sa ma opýta: "Nechcela by si mi niekedy niečo uvariť?" Takže varím pre seba, pre kamarátku a ďalší týždeň pre svojho priateľa. A snívam o tom, že si zriadim jedáleň so zdravou domácou kuchyňou a začnem variť pre ostatných.

Mgr. Eva Bílá

Veľmi príjemne ma prekvapil rozsah informácií a holistický pohľad na výživu v kurze Poradca pre výživu a doplnky výživy. Bavilo ma využívať informácie v praxi vytváraním stravovacích plánov v hre ZOF, vďaka čomu som teoretické informácie oveľa ľahšie vstrebala a pochopila. Počas šiestich mesiacov trvania kurzu naša rodina výrazne zmenila stravu a ja som sa prestala stresovať neustálym premýšľaním o tom, čo mám dať svojim deťom, aby dobre prospievali a neboli tak často choré. Klíčíme, fermentujeme, odšťavujeme, pretože v rodine máme potravinové intolerancie, vďaka ktorým vieme nahradiť potraviny, ktoré nám nevyhovujú. Obávala som sa, že ako mama dvoch detí na materskej dovolenke kurz nezvládnem, ale išlo to lepšie, ako som očakávala. Výživa ma po absolvovaní tohto kurzu oslovila natoľko, že by som sa jej v budúcnosti chcela venovať profesionálne. Kurz vrelo odporúčam všetkým.

Iva Brožovičová

Váš kurz som si vybral na odporúčanie priateľa, ktorý sa o ňom zmienil na kurze pre inštruktorov fitnes. Po vstupe do fitnes som zistila, že cvičenie a výživa idú ruka v ruke, že môžem klientom poradiť s cvičením, ale ak ho nespojia so zdravou stravou, je to len polovičné riešenie. Na kurze som sa veľa naučila, vyhovoval mi online kurz, ktorý ma zbavil časovo náročného dochádzania. Kurz bol výborný a dúfam, že na základe získaných vedomostí sa budem môcť uplatniť ako odborník na výživu.Som rada, že práca pána Jelínka nekončí ukončením kurzu a že ponúka poradenstvo pre absolventov a naďalej sa im venuje. Tento kurz môžem len odporučiť.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu