Kurzy ATAC

Úvod / Čo sa u nás študuje / Syndróm dráždivého čreva

Syndróm dráždivého čreva

Syndróm dráždivého čreva

Syndróm dráždivého čreva (anglicky IBS - Irritable Bowel Syndrome) je funkčná porucha hrubého čreva. Medzi najbežnejšie prejavy patria:

  • bolesti brucha až kŕče,
  • nadúvanie,
  • plynatosť,
  • nutkanie na stolicu,
  • črevné ťažkosti - hnačka, zápcha,
  • pocit nedostatočného vyprázdnenia po návšteve toalety,
  • prímes hlienu v stolici.

Presná príčina vzniku tohto syndrómu nie je známa, panuje ale presvedčenie, že má spojitosť s:

1. Tráviacimi problémami.
U syndrómu dráždivého čreva dochádza k zmenám v črevnej peristaltike, trávenina tak prechádza zažívacím ústrojenstvom buď príliš rýchlo, alebo naopak pomaly. Pri príliš rýchlom pohybe potraviny zažívacím ústrojenstvom vznikne hnačka, pretože nie je dostatok času na vstrebanie vody z potravy.

2. Zvýšenou citlivosťou čreva.
Niektorí jedinci môžu byť precitlivení na signály, ktoré vysiela tráviaci trakt do mozgu (ohľadne hladu, pocitu nasýtenia alebo nutkania na stolicu). Táto precitlivenosť sa potom prejaví miernymi zažívacími ťažkosťami.

3. Emočným stresom.
Intenzívne emočné stavy (stres, úzkosť...) majú schopnosť vyvolať chemické zmeny, ktoré narúšajú normálnu činnosť tráviaceho systému.

4. Kvalitou stravy.
Medzi najčastejšie citované problematické potraviny patria:

  • alkohol,
  • čokoláda,
  • nápoje s obsahom kofeínu (čaj, káva, colové nápoje a energy drinky),
  • nápoje sýtené oxidom uhličitým,
  • tučné potraviny,
  • fast food (sušienky, chipsy ....),
  • laktóza,
  • potravinové alergény.

Vplyv stravy na syndróm dráždivého čreva

Prejavy syndrómu dráždivého čreva sa korigujú úpravami stravy, ktoré sa zameriavajú na:

1. Obmedzenie netolerovaných potravín.
Je potrebné sledovať, ktoré potraviny majú na vyvolanie prejavov syndrómu vplyv. Pokiaľ si postihnutý jedinec vedie evidenciu, je jednoduché postupne vyraďovať nevhodné potraviny či látky. Najčastejšie sa jedná o:

  • mlieko,
  • vyprážané potraviny,
  • cibuľa,
  • cesnak,
  • korenené pokrmy,
  • zdroje fruktózy (sladidlá, sladené nápoje).

V praxi sa v kontexte s riešením IBS stále častejšie pracuje s low FODMAP diétou, ktorá vykazuje zaujímavé výsledky.

2. Zvýšenie príjmu vlákniny.
Platí v situáciách, keď jedálniček vykazuje jej dlhodobý deficit. Dostatok vlákniny stabilizuje črevnú peristaltiku, ovplyvní metabolizmus vody v črevách a poskytne výživu črevnej mikrobiote. Je potrebné dávať pozor na príliš nárazové zvýšenie objemu vlákniny, ktoré môže vyvolať väčšiu peristaltickú odozvu. Súčasne sa rieši aj vzťah k FODMAP, kedy treba rešpektovať obmedzenie príjmu oligosacharidov ako zdroja rozpustných frakcií vlákniny.

3. Úpravu činnosti črevnej mikrobioty.
S ohľadom na individuálne potreby jedinca sa cielia na:

  • dostatok prebiotík v strave,
  • prísun probiotík,
  • používanie symbiotík (doplnky s obsahom probiotík a prebiotík).

Aj tu treba zdôrazniť vzťah k FODMAP, tzn. riešiť formu diéty a následne vhodnosť potenciálnej suplementácie.

O syndróme dráždivého čreva sa hovorí stále častejšie. Keďže sa jedná o syndróm, moderná medicína ho nie je schopná efektívne a jednoducho riešiť. O to viac sa pozornosť upína na úpravu stravovania. Touto problematikou sa zaoberáme v kurze Poradca pre výživu, kde sa študenti na výučbovej aplikácii ZOF učia pracovať s výberom vhodných potravín a zostavovať z nich nutrične vyvážené stravovacie plány.

Mgr. Martin Jelínek

Mgr. Martin Jelínek

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Mgr. et Mgr. Zdeňka Trummová

Okolo zdravého životného štýlu a kvalitnej výživy sa pohybujem zhruba desať rokov. V počiatočných fázach tohto obdobia sa mi podarilo zbaviť tridsiatich kilogramov, ktoré som nazbierala počas školskej dochádzky. Vedela som, že mám kus práce za sebou, ale ešte väčší kus pred sebou – znova nepribrať, cítiť sa dobre, mať radosť z jedla, nevyčítať si ho, a predovšetkým nájsť taký životný štýl, ktorý je udržateľný. V minulosti som vyskúšala veľa prístupov k stravovaniu, ale vždy mi chýbal nejaký zmysluplný prienik nazbieranými informáciami. Kurz výživa detí som začala primárne z profesijných dôvodov, ale z povinnosti sa stala radosť, nové aj minulé informácie začali zapadať do seba a už teraz viem, že týmto kurzom nekončím. Spôsob vedenia kurzu je metodicky veľmi dobre prepracovaný, poskytované informácie a odpovede na otázky sú kompletné. Pán Jelínek ochotne vysvetlí všetko, na čo sú ohľadom študovaného položené otázky. Veľkým pozitívom celého kurzu je plnenie čiastkových úloh vo výukovej hre ZOF. Študent si hneď môže vyskúšať teoretické informácie prakticky a dozvie sa, aký vplyv má pripravený pokrm na najrôznejšie pochody v ľudskom tele.

Mgr. et Mgr. Bohuslav Sedláček

Keď som sa rozhodol, že sa prihlásim na kurz poradcu pre výživu a suplementáciu u Martina Jelínka, očakával som, že sa mi tým otvoria nové dvere poznania. Stalo sa však oveľa viac, pretože za onými dverami bola celá rad ďalších dverí, ktoré vedú do najrôznejších zákutí oblasti výživy. Človek tak počas štúdia poznáva pestrosť rôznych prístupov k otázke výživy a vlastne zisťuje, čo všetko nevie. Ona pestrosť je niečo, čo oceňujem na kurzu najviac. Vzbudzuje totiž ďalšie otázky a doslova motivuje k ďalšiemu, vlastnému štúdiu, hľadaniu a objavovaniu. Z praktického hľadiska som veľmi ocenil dištančnú formu kurzu a teda možnosť študovať on-line, avšak doplnenou možnosťou opýtať sa lektora v prípade akejkoľvek nejasnosti.

Jakub Lukeš

Na začiatku som veľmi pochyboval či som schopný tento kurz absolvovať pri mojom remesle, kde ruky, jazyk a čas hrajú PRIM. Som kuchár... Dnes po 6 mesačnom a úspešne zvladnutom kurze, môžem len odporučiť. VIETE!!!? Nie je jednoduchá holistická celistvosť stravovania akéhokoľvek somatotypu. Ale cesta pána Mgr. Jelínka je krásna vo svojej jednoduchosti. Čerešní na torte je flexibilná ochota pomôcť vysvetliť. Celý kurz "Výživového poradcu" som nerobil na otvorenie si poradne, ale na pochopenie súvislostí chutí a hladu. Všetky učebné metódy som skúšal len na sebe, a čuduj sa svete! Funguje to. Schudol som 11kilo a dnes pomáham rodičom vysvetľovať a chápať. Dnes už viem že pán Mgr. Jelínek ako pedagóg, neučí žiakov ale POMÁHA budúcim kolegom. Za to mu patrí VEĽKÁ VĎAKA a ešte VÄČŠÍ RESPEKT. Jeho kurzy môžem len ODPORÚČIŤ. Post skriptum ja nekončím...