Úvod / Čo sa u nás študuje / Syndróm dráždivého čreva
Syndróm dráždivého čreva (anglicky IBS - Irritable Bowel Syndrome) je funkčná porucha hrubého čreva. Medzi najbežnejšie prejavy patria:
Presná príčina vzniku tohto syndrómu nie je známa, panuje ale presvedčenie, že má spojitosť s:
1. Tráviacimi problémami.
U syndrómu dráždivého čreva dochádza k zmenám v črevnej peristaltike, trávenina tak prechádza zažívacím ústrojenstvom buď príliš rýchlo, alebo naopak pomaly. Pri príliš rýchlom pohybe potraviny zažívacím ústrojenstvom vznikne hnačka, pretože nie je dostatok času na vstrebanie vody z potravy.
2. Zvýšenou citlivosťou čreva.
Niektorí jedinci môžu byť precitlivení na signály, ktoré vysiela tráviaci trakt do mozgu (ohľadne hladu, pocitu nasýtenia alebo nutkania na stolicu). Táto precitlivenosť sa potom prejaví miernymi zažívacími ťažkosťami.
3. Emočným stresom.
Intenzívne emočné stavy (stres, úzkosť...) majú schopnosť vyvolať chemické zmeny, ktoré narúšajú normálnu činnosť tráviaceho systému.
4. Kvalitou stravy.
Medzi najčastejšie citované problematické potraviny patria:
Prejavy syndrómu dráždivého čreva sa korigujú úpravami stravy, ktoré sa zameriavajú na:
1. Obmedzenie netolerovaných potravín.
Je potrebné sledovať, ktoré potraviny majú na vyvolanie prejavov syndrómu vplyv. Pokiaľ si postihnutý jedinec vedie evidenciu, je jednoduché postupne vyraďovať nevhodné potraviny či látky. Najčastejšie sa jedná o:
V praxi sa v kontexte s riešením IBS stále častejšie pracuje s low FODMAP diétou, ktorá vykazuje zaujímavé výsledky.
2. Zvýšenie príjmu vlákniny.
Platí v situáciách, keď jedálniček vykazuje jej dlhodobý deficit. Dostatok vlákniny stabilizuje črevnú peristaltiku, ovplyvní metabolizmus vody v črevách a poskytne výživu črevnej mikrobiote. Je potrebné dávať pozor na príliš nárazové zvýšenie objemu vlákniny, ktoré môže vyvolať väčšiu peristaltickú odozvu. Súčasne sa rieši aj vzťah k FODMAP, kedy treba rešpektovať obmedzenie príjmu oligosacharidov ako zdroja rozpustných frakcií vlákniny.
3. Úpravu činnosti črevnej mikrobioty.
S ohľadom na individuálne potreby jedinca sa cielia na:
Aj tu treba zdôrazniť vzťah k FODMAP, tzn. riešiť formu diéty a následne vhodnosť potenciálnej suplementácie.
O syndróme dráždivého čreva sa hovorí stále častejšie. Keďže sa jedná o syndróm, moderná medicína ho nie je schopná efektívne a jednoducho riešiť. O to viac sa pozornosť upína na úpravu stravovania. Touto problematikou sa zaoberáme v kurze Poradca pre výživu, kde sa študenti na výučbovej aplikácii ZOF učia pracovať s výberom vhodných potravín a zostavovať z nich nutrične vyvážené stravovacie plány.
Ing. Lenka Pokorná
Štúdium on-line kurzu Výživa detí bola pre mňa veľmi príjemná. Jednak som si mohla voliť rýchlosť štúdia kurzu, ďalej som si mohla niektoré informácie vypočuť priamo z úst pána Mgr. Jelínka v rámci jeho videí či prednášok. Výžive detí sa venujem už viac rokov, napriek tomu mi kurz dokázal poskytnúť odpovede na niektoré "zapeklité a mediálne veľmi riešené" otázky. Ďakujem aj pánovi Jelínkovi za možnosť využitia poradne aj po skončení kurzu.
Barbora Procházková
Nedá mi to, ale musím byť úprimná. Kurz som začala študovať na dvakrát. Prvýkrát som vydržala mesiac a to v roku 2020. Totálne ma to prerástlo. To množstvo informácií, času stráveného učením, nedala som to. Prečo? Nebola som pripravená, nebola som rozhodnutá. Dostala som druhú šancu, keď ma ľudia okolo mňa povzbudili, že to dám, a to vrátane tímu pána Jelínka. Za to som doteraz vďačná. To čo so semnou dialo v priebehu kurzu bolo neskutočné. Začala som cítiť nový nával energie, novú životnú radosť, dala som potravu, potravu svojmu mozgu, ktorý po tom túžil av tej chvíli som už pripravená bola. Kurz je neskutočná jazda, ktorá o vás veľa vypovie. Vyskúša vaše odhodlanie, vyskúša vašu vôľu, schopnosť si plánovať čas, motiváciu, disciplínu, vyskúša vašu trpezlivosť, ale nielenže vás skúša, neskutočne vás posilní, dá vám nový zmysel vo vašej práci, dá vám nový pohľad na to, ako celé stravovanie uchopiť. Rozhodne ale nečakajte, že vám povie, robte to tak a tak. To ani náhodou a to je to najcennejšie! Dá vám slobodu rozhodnutia, akou cestou sa chcete uberať prostredníctvom informácií o všetkých cestách. Nakoniec ale stojíte len vy, a vaše rozhodnutie, chcem ísť tadiaľto a tadiaľto. Seminárna práca sa pre niekoho môže zdať otrava (áno aj pre mňa to tak bolo: „priznanie“), ale po tom, čo som sa do toho zahryzla som zistila, že až tam som dostala jasnú víziu, ako to chcem robiť. Až pri písaní seminárnej práce sa mi začalo všetko prepájať a povedala som si: „Tak presne takto to chcem robiť“. A to je neskutočný. Áno, nedokážem skrývať nadšenie, radosť a pokoru. Pretože toto všetko cítim po absolvovaní záverečného testu, keď som sa cítila ako super hrdina. A cítim sa tak aj deň potom. A prečo? Pretože tento kurz rozhodne je zaslúžený, a nie je to žiadna dávačka. Bolo to šialený, ťažký a koľkokrát dych vyrážajúce. Ale hlavne to bolo skvelý! Ďakujem celému tímu, ďakujem za to, čo všetko robíte, a koľko vecí, nám zostane k dispozícii aj po dokončení vrátane vášho kontaktu, ktorý je na tom všetkom najcennejší. Ďakujem veľakrát, a prajem veľa takých úprimných referencií, ktoré snáď aj vám dajú silu do ďalšej práce a driny, ktorá jednoznačne za celým vaším systémom je. Klobúk dole.
Sabina Polenkovičová
Ako zdravotná sestra vidím následky zlého životného štýlu každý deň. Moderná medicína toto rieši len podaním na to určenej medikácie. Pre ľudí som chcela robiť oveľa viac, a to najmä v prevencii. O stravovaní som sa vždy zaujímala a ľudia si ku mne (neviem prečo) chodili po rady. Tak som sa rozhodla svoje znalosti prehĺbiť a pridať im hodnotu v kurze Poradca pre výživu a suplementáciu - on-line. Polročný kurz je naozaj rozsiahly, rozhodne z neho nevyjdete, ako tzv. "rýchlokvaška" naučená iba teoreticky. Získate v ňom prehľad o rôznych výživových smeroch. Čo ako človek, preferujúci rastlinnú stravu, veľmi oceňujem. S každou ďalšou lekciou sa dozviete nové a nové informácie, medzi ktorými začnete hľadať súvislosti, až sa postupom času vypracujete na komplexný pohľad na stravovanie. Predovšetkým by som chcela vyzdvihnúť veľmi zaujímavú a zábavnú formu lekcií, a to aj tú praktickú: pracovanie s myšlienkovými mapami a hrou ZOF.