Vybrané otázky z on-line poradne, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou nami organizovaných kurzov.
Označenie "zlé" pre umelé sladidlá nie je úplne dobre vypovedajúce. Majú jednoznačnú výhodu v nízkom až nulovom obsahu energie, na stranu druhú – rovnako ako akékoľvek iné sladidlá – zbytočne zvyšujú či zosilňujú väzbu na sladkú chuť, čo môže viesť až k závislosti na sladkom. Ak hľadáte v(ý)hodné sladidlo pre diabetikov, považujte za jednoznačného favorita zdroje inulínu (napr. čakankový sirup) - sú prírodného pôvodu, s veľmi nízkym podielom energie a súčasne plnia funkciu prebiotika.
Kuchynská tepelná úprava môže znehodnotiť minerálne zloženie výrobku maximálne v tom, že príliš vysoké teploty spôsobia rozklad látok, na ktoré sú prvky viazané, samotná štruktúra minerálu ale zostane neporušená. V takejto situácii sa môže zmeniť využiteľnosť prvku. Melasu považujte za nutrične veľmi výhodné sladidlo, ktorého špecifikom je predovšetkým chuť, ktorá nie každému bude vyhovovať. Ak chcete, aby sladidlá boli neoddeliteľnou súčasťou vášho jedálnička, opreferujte predovšetkým melasu spoločne s medom a čakankovým sirupom, z nutričného a zdravotného hľadiska patrí medzi najvýhodnejšie.
Pri výbere čakankového sirupu vždy riešte jeho zloženie, ideálny je čistý extrakt z koreňa čakanky bez akýchkoľvek ďalších látok.
Čakankový sirup je nutrične aj zdravotne veľmi zaujímavou alternatívou cukru. Hlavnou výhodou je vysoký podiel rozpustnej vlákniny inulínu, vysoká sladivosť a nízka hodnoty GI. Má tak vplyv na krvnú glykémiu a výživu probiotických kultúr v črevnom trakte, čím v oblasti sladidiel celkom vyčnieva.
Na otázky odpovedá
Mgr. Martin Jelínek
lektor kurzov
Výživový poradca, autor siedmich úspešných kníh. Zakladateľ vzdelávacej spoločnosti ATAC organizujúcej kurzy, ktoré spájajú múdra východných filozofií s poznatkami modernej vedy. Jeho cieľom je odovzdávať celostné poznanie v oblasti výživy a zdravia všetkým skupinám populácie. Vedie kurzy výživového poradenstvo on-line, podieľal sa na programe Českej televízie Pod pokrievkou, je autorom výukového systému ZOF.