Úvod / Ako sa u nás študuje / Filozofia nášho vzdelávania

Pôvodná myšlienka poskytovať vzdelávanie formou kurzov vychádzala zo systému školení a prezentácií, ktoré som dlhé roky robil ako externý konzultant pre niektoré spoločnosti. Prvotným impulzom bol v podstate dopyt niektorých "verných" poslucháčov, ktorí na začiatku celosvetového trendu záujmu o zdravý životný štýl začali mať potrebu ďalšieho vzdelávania. Bolo to v čase, keď sa trh v tejto oblasti postupne menil a objavovali sa prvé lastovičky v podobe akreditovaných kurzov "výživový poradca". Ich obsah a rozsah sa vzhľadom na požiadavky ministerstva školstva a vedy u jednotlivých firiem výrazne nelíšil. Ich nedostatkom bola dominantná orientácia na zostavovanie jedálničkov na základe výpočtu energetickej bilancie (pomer príjmu a výdaja energie) a základných živín. Teda niečo, čo je vyjadriteľné v absolútnych pojmoch a čo je pre mozog (konkrétne jeho ľavú hemisféru) ľahko uchopiteľné.
Problémom je, že táto forma vzdelávania v oblasti stravovania je len "čiastočná". Každá potravina obsahuje okrem energetickej hodnoty a obsahu živín aj množstvo ďalších vlastností a charakteristík, ktoré priamo ovplyvňujú metabolické procesy v ľudskom tele. Je dobré vzdelávať populáciu tak, aby vedela počítať v jedle kalórie a množstvo cukrov, tukov alebo bielkovín. Otázkou však je, aký je potom v praxi výsledok.
Koľko ľudí sa dlhodobo stravuje tak, že si vopred presne spočítajú, koľko energie a živín majú prijať?
Poznám len dve skupiny obyvateľstva:
Prvými sú súťažní kulturisti, ktorí sa vzhľadom na filozofiu svojho športu na každú súťaž pripravujú naozaj dôkladne a dodržiavajú veľmi prísne diéty. Druhou skupinou sú osoby s rôznymi (často závažnými) metabolickými poruchami, ktorým ich zdravotný stav nedáva inú možnosť.
A ako dlho im táto snaha vydrží?
Chorí ľudia sa musia stravovať týmto spôsobom, takže ich "utrpenie" je zvyčajne dlhodobé. Športovci však nemusia - sila ich vôle im dovolí takto jesť pár týždňov až mesiacov. To je presne o niekoľko týždňov až mesiacov viac ako priemerný jedinec v tejto spoločnosti, ktorý zvyčajne po niekoľkých dňoch takéhoto sebatrýznenia túto snahu vzdá.
Ako človek "postihnutý" klasickým vzdelaním a zároveň orientovaný na komplexný (holistický, celostný) prístup k životu som vytvoril polročný kurz "Výživový poradca", ktorý svojim záujemcom priniesol niekoľko výhod:
Teda pomôcke, ktorá výrazne uľahčí orientáciu v pomerne veľkom množstve nových informácií, vrátane našej schopnosti si ich aj pamätať. Prax ukázala, že tento krok bol veľmi šťastný. Kurz je tak schopný aj napriek jeho rozsahu zvládnuť prakticky každý bez rozdielu vzdelania. Úspešne ho teda môžu absolvovať nielen lekári alebo farmaceuti, ale aj ľudia s výučným listom.
Rastúci počet absolventov sa začal neustále dožadovať ďalšieho vzdelávania. Postupne v tomto smere vznikali mesačné kurzy "Makrobiotiká v našej kuchyni", "Vegetariánstvo a vegánstvo v praxi", "Výživa detí", "Tajomstvo biologického veku" a "Cesta k vysnívanej postave".

Značná časť populácie si uvedomuje existenciu duše a snaží sa rôznymi spôsobmi pracovať s vlastným vedomím. Meditujú, budujú si určitý vzťah k svojmu telu, k vlastnému zdraviu a k samotnému jedlu. Vo východných kultúrach je to neoddeliteľnou súčasťou ich filozofie, bez toho, aby sa to považovalo za niečo nové alebo výnimočné. Logickým vyústením tohto trendu bol kurz "Sila myšlienky". Najprv v online forme, potom vo forme víkendových pobytových seminárov. Keďže táto oblasť je mojím celoživotným koníčkom, žiadosti o realizáciu tohto kurzu som privítal s otvorenou mysľou.
Ako človek, ktorý celý život neznášal klasickú formu štúdia, som bol vždy "tlačený" do toho, aby som si veci študoval sám. Čítam rôzne knihy a táto forma vzdelávania mi dokonale vyhovuje. Viem, že je veľa ľudí ako ja, ktorí namiesto kurzu radšej siahnu po knihe. Nikdy som netúžil byť spisovateľom, vlastne ma táto myšlienka nikdy nelákala.

Keď zlyhali všetky dostupné možnosti, ako naučiť moju dospievajúcu dcéru zdravo sa stravovať, dostala som "zúfalý" nápad napísať o tomto probléme knihu, ktorá bola pôvodne určená len pre ňu.
Potom, čo ma kolegovia prehovorili k tomu, aby som knihu "Mámo, táto, nezabíjejte mě!“ vydal, sa stala základom pre ďalšiu literárnu tvorbu v oblasti zdravého životného štýlu. O knihy, ktoré píšem, je zo strany čitateľskej verejnosti záujem. Boli, sú a budú neoddeliteľnou súčasťou vzdelávacieho systému, ktorý poskytujeme.
Väčšina vzdelávacích spoločností, ktoré organizujú kurzy v oblasti zdravej výživy, robí jednu veľkú chybu - zameriavajú sa najmä na teóriu. To znamená, že učia, ako vypočítať množstvo a pomer energie a živín v strave, či je "lepšia" vysokobielkovinová alebo vysokosacharidová strava, v ktorých prípadoch najlepšie funguje cyklická ketogénna alebo sacharidová superkompenzačná diéta...

Teória je samozrejme dôležitá. Zabúdajú však na to, že to treba pretaviť do praxe. To znamená, že viete, ako jedlo pripraviť. Preto sme založili Školu zdravého varenia, kde sme ako súčasť komplexného vzdelávacieho procesu odhaľovali tajomstvá zdravého a chutného varenia. Škola zdravého varenia už nie je v prevádzke, nahradili sme ju aplikáciou ZOF.
Prax ukázala, že takto koncipovaný systém štúdia je schopný zaistiť, aby každý záujemca bol schopný efektívne pojať čo najviac informácií v relatívne krátkom čase a zároveň mal k dispozícii konkrétne pokyny na prípravu vhodných receptov. Aj tu sa ukázalo, že teória a prax síce kráča vedľa seba, ale nie s rukou v ruke. K dokonalosti chýbal posledný krok v podobe spojovacieho mosta. Teda nástroj, ktorý by spájal teoretické poznatky so skutočnou praxou v podobe schopnosti pripraviť konkrétne jedlá s vlastnosťami vhodnými pre konkrétneho človeka. Preto sme vyvinuli vzdelávaciu aplikáciu ZOF, v ktorej študenti vytvárajú jedálničky pre konkrétne situácie. Len vďaka tomuto učebnému nástroju možno celý systém vzdelávania v našej škole označiť za efektívny a holistický.
Poskytnúť jednoduchý systém, prostredníctvom ktorého si študent uvedomí, že každý človek je individualita. Taká, ktorá má vlastné individualizované vedomie a súčasne používa k životu telo, v ktorom prebiehajú metabolické pochody riadené genetickými a epigenetickými (t. j. i nutričnými) faktormi. Zjednodušene a predovšetkým zrozumiteľne povedané to znamená, že na každého z nás pôsobí obrovské množstvo vplyvov, ktoré rozhodujú o tom, ako sa bude naše telo správať. Okrem nášho emocionálneho stavu (psychosomatika) sú tu aj vlastnosti zdedené po predkoch (genetika), vplyv prostredia, v ktorom žijeme (epigenetika), vrátane toho, čo jeme (výživa). Celý ľudský metabolizmus je veľmi pružný. To znamená, že máme schopnosť prispôsobiť sa rôznym podmienkam tak, aby telo dlhodobo fungovalo v zóne optimálneho fungovania (ZOF). Táto metabolická flexibilita nás predurčuje k tomu, že neexistuje jediný a správny spôsob stravovania, ale veľké množstvo rôznych možností. Najlepší spôsob, ako sa naučiť ich vytvárať, je jednoducho sa hrať s informáciami.
Len málo ľudí si ešte plne uvedomuje, že máme možnosť cielene a systematicky ovplyvňovať fungovanie svojho tela a svojho zdravia. Aby sme to mohli urobiť, musíme sa na to pozerať komplexne. To znamená, že každý faktor, ktorý je súčasťou našej reality, má svoju dôležitosť a vplyv a nemožno ho ignorovať alebo nerešpektovať.
A táto myšlienka sa prelína každou akciou, ktorú s celým tímom Kurzy ATAC organizujeme.
Mgr. Martin Jelínek
RNDr. Markéta Rezková
Keď som si vyberala z nepreberného množstva ponúkaných kurzov od najrôznejších organizácií, bola pre mňa smerodajná jednak akreditácia MŠ SR, časová flexibilita, ale v prvom rade rozšírené množstvo informácií oproti štandardným kurzom. Napriek tomu, že polročný kurz "Poradca pre výživu a suplementáciu" akreditovaný nie je, ostatné body ma nadmieru uspokojili. Forma, prehľadnosť, štruktúra informácií v denných lekciách bola písaná zrozumiteľne a veľmi zaujímavo, navyše dôležité informácie boli zvýraznené, takže sa človek ľahko orientoval. Okrem samotných lekcií musím vyzdvihnúť predovšetkým hru ZOF, v ktorej sa nabité znalosti uplatňovali v „praxi“ a to je neoceniteľná pomôcka počas štúdia. Ešte raz ďakujem a veľmi rada absolvujem ďalší z ponúkaných kurzov!
Ing. Renáta Davidová
Zdravá výživa v kombinácii s pohybom, relaxáciou as hľadaním vyrovnaného a pokojnejšieho spôsobu života ma zaujíma už niekoľko rokov. Tento môj záujem vyústil v hľadaní nejakého uceleného kurzu o výžive a zdraví. Preskúmala som na internete inzerované kurzy a zo všetkých ponúkaných možností ma najviac zaujal šesťmesačný dištančný kurz u Martina Jelínka. Páčilo sa mi ucelené a komplexné zameranie kurzu, dĺžka šiestich mesiacov mi pripadala rozumná, aby zo študenta nebola len nehotová "rýchlokvaška". Ocenila som dištančnú formu s možnosťou sa raz za mesiac stretnúť a nejasnosti si na mieste vysvetliť. A v neposlednom rade ma zaujalo spracovanie študijných materiálov formou myšlienkových máp, čo považujem za dokonalé a odporúčam to aj svojim dcéram ako pomôcku pri štúdiu. Kurz predčil moje očakávania, dozvedela som sa nesmierne množstvo cenných informácií o výžive, suplementácii ao možnostiach, ako výživou ovplyvniť určité zdravotné problémy a ako im predchádzať. Veľmi zaujímavé boli študijné lekcie o ajurvéde a tradičnej čínskej medicíne, ktoré človeku poskytujú obohacujúci pohľad na výživu a zdravie z inej perspektívy. Pán Jelínek po celú dobu dodával kurzu veľmi priateľský, ústretový a dobre pochopiteľný ráz, na všetky otázky som vždy dostala profesionálne odpoveď (na tie mailové ešte navyše veľmi rýchlu). Kurz ma rozhodne motivoval k ďalšiemu vzdelávaniu v tejto zaujímavej oblasti. Získané vedomosti som priebežne začala uplatňovať vo svojej rodine a vo vlastnej poradenskej praxi v Prahe.
Mgr. Barbora Hamerníková
Kurz Poradca pre výživu a suplementáciu odporúčam každému, kto sa chce naozaj ponoriť do tejto oblasti. Na rozdiel od mnohých rýchlokurzov, ktoré často nezahŕňajú ani základné aspekty výživy, tento ponúka skutočne komplexný prístup. Vďaka štúdiu molekulárnej a bunkovej biológie som prešla množstvom predmetov, ako sú rôzne biológie, imunológie, genetika, chémia, ale aj výživa. Som silne zameraná na dôkazy a vedecký prístup, a preto oceňujem hĺbku tohto kurzu. Veda o výžive sa neustále vyvíja, takže skúškou to určite nekončí. Páčilo sa mi, že kurz pokrýva aj alternatívne výživové smery, čo mi umožnilo vidieť výživu z iných uhlov pohľadu. Svoje znalosti z molekulárnej biológie a genetiky teraz prevádzam do praxe. Mojím cieľom je vzdelávať ľudí o tom, ako ich telo funguje, a ako môžu tieto poznatky využiť vo svoj prospech.