Dna

Dna je forma artritídy (zápalové ochorenie kĺbov), ktorú spôsobujú kryštáliky kyseliny močovej usadené v kĺbovom tkanive. Kyselina močová je konečný produkt metabolizmu purínov, ktorý sa vo veľkom množstve nachádza v niektorých druhoch potravín, pričom najbohatšími zdrojmi sú vnútornosti, zverina, sardely, sardinky, hydina, morské plody alebo strukoviny.

Zvyčajne je postihnutý jeden kĺb, najčastejšie palec na nohe, ale problém sa môže vyskytnúť aj v členkoch, kolenách, zápästiach a kĺboch prstov. Keďže ľudia neprodukujú enzým urikázu, ktorý má schopnosť rozpúšťať kryštáliky kyseliny močovej, sú pri dne nútení obmedziť príjem purínov v potrave.

Ako najčastejšia príčina dny sa uvádza dedičná dispozícia. Existujú však faktory, ktoré podporujú jeho výskyt, medzi najdôležitejšie patria:

  • nadmerné množstvo jedla a alkoholu (v minulosti sa dna nazývala chorobou bohatých alebo chorobou dobrého jedla),
  • stres,
  • následky operácie alebo poranenia kĺbov.

Najčastejšie (80-90 % prípadov) sú postihnutí muži vo veku 40-50 rokov. Ochorenie sa prejavuje bolestivými záchvatmi sprevádzanými opuchom kĺbov, a horúcou začervenanou pokožkou. Príležitostne ich môže sprevádzať horúčka (často tieto problémy prichádzajú po nadmernej fyzickej námahe, konzumácii mäsa a alkoholu). V pokročilom štádiu dny sa na niektorých častiach tela tvoria tzv. tofy (usadeniny kyseliny močovej, ktoré sa zvyčajne prejavujú veľkými hrčami na rukách). Ťažká dna môže spôsobiť napríklad aj tvorbu obličkových kameňov.

Dna vzniká, keď krvné testy preukážu vysokú hladinu kyseliny močovej a postihnutie kĺbu. Vo väčšine prípadov sa predpisujú lieky na podporu vylučovania kyseliny močovej, ktoré spomaľujú tvorbu jej kryštálov.

Vplyv stravy na dnu

Koncepcia stravovania má zásadný význam pre vývoj a priebeh dny. Jedálniček je nutné upravovať s cieľom:

1. Znížiť obsah purínov v potravinách.
Všeobecne sa odporúča vylúčiť z jedálnička potraviny, ktoré obsahujú viac ako 150 mg purínov (v 100 gramoch danej potraviny), a uprednostniť tie, ktoré obsahujú menej ako 50 mg purínov.

2. Upraviť acidobázickú rovnováhu.
Odporúča sa vylúčiť zo stravy potraviny, ktoré zaťažujú acidobázickú rovnováhu kyslotvornými reakciami. Patrí medzi ne káva, alkohol, zdroje cukru alebo nadbytok mäsa a obilných múk.

3. Upraviť telesnú hmotnosť.
Častou príčinou záchvatov dny je nadváha. V situáciách, keď sa snažíte znížiť hmotnosť, je žiaduce vyhnúť sa drastickým diétam v zmysle príliš rýchleho chudnutia, pretože náhle obmedzenie príjmu potravy spôsobuje po niekoľkých dňoch zvýšenú tvorbu kyseliny močovej v krvi.

4. Zabezpečiť prísun živín, ktoré majú schopnosť predchádzať záchvatom.
Platí to najmä pre zdroje kyseliny pantoténovej (vitamín B5) a vitamínu E, ktorých nedostatok zvyšuje hladinu kyseliny močovej v krvi. Podobný účinok má aj konzumácia jahôd a čerešní. Ďalšou zaujímavou možnosťou je apiterapia, ktorá zahŕňa aplikáciu včelieho jedu, ktorý pôsobí protizápalovo a podporuje imunitný systém.

Pri snahe vytvoriť stravu, ktorá nebude podporovať záchvaty spôsobené nadbytkom kyseliny močovej, je potrebné zamerať sa na dodržiavanie niekoľkých pravidiel. Sledovanie obsahu purínov v strave vrátane zastúpenia živín, ktoré podporujú znižovanie tvorby kyseliny močovej, je jednoduché, ak máme k dispozícii nutričný softvér, ktorý tieto vybrané hodnoty meria. V snahe zvládnuť aj tému dny využívajú študenti na našich kurzoch potenciál výučbovej aplikácie ZOF, pomocou ktorej si precvičujú tvorbu stravovacích režimov pre rôzne situácie. Na dnu sa zameriavame v kurze Výživový poradca, ktorý je založený na holistickom pohľade na vzťah medzi stravou a zdravím.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Rudolf Novák

Odkedy aktívne cvičím, musím sa ešte viac zaujímať o to, čo do svojho tela dávam a aké to má účinky na jeho fungovanie. A práve tu sa začala moja cesta k zdravému životnému štýlu. Uvedomil som si zásadný vplyv stravy na naše zdravie. Vypočul som si mnoho názorov, prečítal stovky teórií a pozrel mnoho dokumentárnych filmov. Postupom času som sa však dostal do bodu, keď som si uvedomil, že by som chcel svoj výskum posunúť ďalej a urovnať si veci v hlave, pretože som bol zo všetkých názorov veľmi zmätený. Oslobodila som sa, keď som absolvovala kurz Poradca pre výživu a výživové doplnky, kde som si uvedomila dôležitosť holistického pohľadu na výživu, zohľadnenia individuality a rešpektovania východných filozofií TČM a ajurvédy. Na začiatku som sa obával, že vzhľadom na rozsah kurzu bude informácií príliš veľa a nebudem schopný všetko dostatočne absorbovať. Opak bol však pravdou a na konci kurzu som mal komplexný pohľad na výživu. O tom, ako sa v tejto oblasti darí, hovorí pán Mgr. Jelinek je skvelý profesionál, ktorý sa dokáže komplexne a s nadhľadom pozrieť na každé jedlo, situáciu alebo názor. Veľmi oceňujem aj jeho priateľský prístup a ochotu odpovedať na všetky nejasnosti. Kurzy ATAC vrelo odporúčam všetkým, ktorým záleží na ich zdraví.

Mgr. Andrea Kroupová

Keď som premýšľala o tom, kde získam kvalitné vedomosti o výžive, bolo pre mňa veľmi dôležité, aby sa názory prednášajúceho zhodovali s mojimi životnými postojmi. Dlho som hľadal a premýšľal, kam sa prihlásiť. Odradila ma aj skutočnosť, že väčšina kurzov trvala veľmi krátko, za čo - podľa môjho názoru - človek nemôže absorbovať dostatok informácií. Až som sa spýtal jedného človeka, na ktorého prednáške som bol, kto je podľa neho najväčšia kapacita - a on mi povedal, že Martin Jelínek... A tak sa to všetko začalo. S Martinom Jelínkom som sa stretol osobne - a som veľmi rád, že som to urobil. Verím, že to nebolo posledné stretnutie. Všetkým by som rada odporučila aj ďalšie kurzy - napríklad Sila myšlienky - pretože nič sa v živote nedeje náhodou :-) Nie náhodou som si vybral štúdium u Martina Jelinka... Vyskúšajte to aj vy, nebudete ľutovať!

Veronika Tvrdá

V oblasti zdravého životného štýlu a výživy som sa amatérsky pohybovala niekoľko rokov, kým som objavila kurzy Mgr. Martin Jelínek. Oslovili ma predovšetkým preto, že tento muž nielen vyučuje vedu o zdraví, ale sám ňou žije a na vlastnej koži prechádza jednotlivými fázami svojich kázní. Štúdium kurzov pána Jelínka odporúčam každému, kto sa chce naučiť základy racionálneho stravovania, kto chce zlepšiť kvalitu života seba, svojej rodiny a svojho okolia. Každý, kto má záujem nahliadnuť pod pokrievku zložitostí dnešného priemyslu. Svojím obsahom a prevedením uspokojí tak začiatočníka, ako aj pokročilého a náročnejšieho študenta.Vďaka kurzom Martina Jelínka sa teraz môžem venovať tomu, čo ma baví a má pre mňa zmysel. A to je pomoc ľuďom.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu