Dna

Dna je forma artritídy (zápalové ochorenie kĺbov), ktorú spôsobujú kryštáliky kyseliny močovej usadené v kĺbovom tkanive. Kyselina močová je konečný produkt metabolizmu purínov, ktorý sa vo veľkom množstve nachádza v niektorých druhoch potravín, pričom najbohatšími zdrojmi sú vnútornosti, zverina, sardely, sardinky, hydina, morské plody alebo strukoviny.

Zvyčajne je postihnutý jeden kĺb, najčastejšie palec na nohe, ale problém sa môže vyskytnúť aj v členkoch, kolenách, zápästiach a kĺboch prstov. Keďže ľudia neprodukujú enzým urikázu, ktorý má schopnosť rozpúšťať kryštáliky kyseliny močovej, sú pri dne nútení obmedziť príjem purínov v potrave.

Ako najčastejšia príčina dny sa uvádza dedičná dispozícia. Existujú však faktory, ktoré podporujú jeho výskyt, medzi najdôležitejšie patria:

  • nadmerné množstvo jedla a alkoholu (v minulosti sa dna nazývala chorobou bohatých alebo chorobou dobrého jedla),
  • stres,
  • následky operácie alebo poranenia kĺbov.

Najčastejšie (80-90 % prípadov) sú postihnutí muži vo veku 40-50 rokov. Ochorenie sa prejavuje bolestivými záchvatmi sprevádzanými opuchom kĺbov, a horúcou začervenanou pokožkou. Príležitostne ich môže sprevádzať horúčka (často tieto problémy prichádzajú po nadmernej fyzickej námahe, konzumácii mäsa a alkoholu). V pokročilom štádiu dny sa na niektorých častiach tela tvoria tzv. tofy (usadeniny kyseliny močovej, ktoré sa zvyčajne prejavujú veľkými hrčami na rukách). Ťažká dna môže spôsobiť napríklad aj tvorbu obličkových kameňov.

Dna vzniká, keď krvné testy preukážu vysokú hladinu kyseliny močovej a postihnutie kĺbu. Vo väčšine prípadov sa predpisujú lieky na podporu vylučovania kyseliny močovej, ktoré spomaľujú tvorbu jej kryštálov.

Vplyv stravy na dnu

Koncepcia stravovania má zásadný význam pre vývoj a priebeh dny. Jedálniček je nutné upravovať s cieľom:

1. Znížiť obsah purínov v potravinách.
Všeobecne sa odporúča vylúčiť z jedálnička potraviny, ktoré obsahujú viac ako 150 mg purínov (v 100 gramoch danej potraviny), a uprednostniť tie, ktoré obsahujú menej ako 50 mg purínov.

2. Upraviť acidobázickú rovnováhu.
Odporúča sa vylúčiť zo stravy potraviny, ktoré zaťažujú acidobázickú rovnováhu kyslotvornými reakciami. Patrí medzi ne káva, alkohol, zdroje cukru alebo nadbytok mäsa a obilných múk.

3. Upraviť telesnú hmotnosť.
Častou príčinou záchvatov dny je nadváha. V situáciách, keď sa snažíte znížiť hmotnosť, je žiaduce vyhnúť sa drastickým diétam v zmysle príliš rýchleho chudnutia, pretože náhle obmedzenie príjmu potravy spôsobuje po niekoľkých dňoch zvýšenú tvorbu kyseliny močovej v krvi.

4. Zabezpečiť prísun živín, ktoré majú schopnosť predchádzať záchvatom.
Platí to najmä pre zdroje kyseliny pantoténovej (vitamín B5) a vitamínu E, ktorých nedostatok zvyšuje hladinu kyseliny močovej v krvi. Podobný účinok má aj konzumácia jahôd a čerešní. Ďalšou zaujímavou možnosťou je apiterapia, ktorá zahŕňa aplikáciu včelieho jedu, ktorý pôsobí protizápalovo a podporuje imunitný systém.

Pri snahe vytvoriť stravu, ktorá nebude podporovať záchvaty spôsobené nadbytkom kyseliny močovej, je potrebné zamerať sa na dodržiavanie niekoľkých pravidiel. Sledovanie obsahu purínov v strave vrátane zastúpenia živín, ktoré podporujú znižovanie tvorby kyseliny močovej, je jednoduché, ak máme k dispozícii nutričný softvér, ktorý tieto vybrané hodnoty meria. V snahe zvládnuť aj tému dny využívajú študenti na našich kurzoch potenciál výučbovej aplikácie ZOF, pomocou ktorej si precvičujú tvorbu stravovacích režimov pre rôzne situácie. Na dnu sa zameriavame v kurze Výživový poradca, ktorý je založený na holistickom pohľade na vzťah medzi stravou a zdravím.

Vyberte si z našich kurzov

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Ing. Václav Solanský

Dlho som hľadala kurz, ktorý by upevnil a konsolidoval moje doterajšie vedomosti v oblasti zdravia a výživy. V súčasnosti často dochádza k rozhodovacej paralýze - internet a iné zdroje chrlia množstvo informácií, ktoré je ťažké pragmaticky pochopiť. Ale nehľadal som len komplexné informácie, hľadal som správneho človeka, človeka s dlhoročnými skúsenosťami, lektora, ktorý robí to, čo hovorí. O tom, ako sa v tejto oblasti darí, hovorí pán Mgr. Martin Jelínek, ktorý kurz osobne vedie, je presne ten človek, ktorý tieto parametre spĺňa.Stretnutie s ním ďaleko presahuje hranice tohto kurzu, pretože ukončením kurzu nič nekončí, ale len začína spolupráca na ceste k lepšiemu a zdravšiemu životu nás všetkých. Ak sa rozhodnete ísť touto cestou, bude to jedna z najlepších investícií vo vašom živote.

Ing. Hana Murphy

www.skutecnezdravaskola.cz

V našej rodine sa už dlhé roky zaoberáme tým, čo sa môže, alebo skôr nemá, dostať na náš tanier. To isté platí aj pre naše deti, kde je to jednoznačne veľká téma. Predtým som mala možnosť zúčastniť sa niekoľkých seminárov na túto tému, ale až komplexný kurz Martina Jelínka Výživa detí mi umožnil posunúť informácie a praktické skúsenosti oveľa ďalej. Kurz obsahuje všetko, čo rodičia detí všetkých vekových kategórií potrebujú vedieť a poznať o výžive. Môžem ho len odporučiť!

Jana Merenusová

Prvýkrát som pána Jelinka videla pred niekoľkými rokmi na prednáške, kde ma fascinovalo, ako vďaka jeho prezentácii dávajú nie jednoduché témy zmysel. Máte pocit, že každá diskusia, seminár alebo akýkoľvek kurz ubehne ako voda a vy máte zrazu toľko otázok a túžby učiť sa, že máte chuť pokračovať v jeho úžasných kurzoch. Pán Jelínek a jeho premyslený systém vyučovania je veľmi prínosný. Zrazu máte pocit, že ste sa opäť naučili učiť. Je to stav, akoby vám niekto zrazu vlial novú krv do žíl a energiu na plnenie ďalších snov a cieľov v každom veku:). Ďakujem a teším sa na ďalšie kurzy.

Ďalšie ohlasy absolventov

Vyberte si z našich kurzov

Späť do sekcie Všetko o štúdiu