Kurzy ATAC

Tetánia

Tetánia

Tetánia je problém, ktorý trápi obrovské množstvo ľudí bez toho, aby väčšina z nich vôbec vedela, že sa jedná práve o tetániu. Jej prejavy vedia nielen znepríjemniť kvalitu života, ale v niektorých situáciách aj vážne ohroziť zdravie. Pritom prevencia aj riešenie tohto problému sú veľmi jednoduché.

V skutočnosti sa jedná o syndróm, pre ktorý je typická výrazne znížená hladina horčíka v tele. Prejavuje sa preto zvýšenou dráždivosťou nervosvalového ústrojenstva, čo má za následok predovšetkým sklony ku kŕčom (označuje sa ako forma latentná), alebo rôznymi kŕčovými stavmi (forma manifestná). Rozšírenejšia je forma latentná, ktorá o sebe dáva popri svalových kŕčoch vedieť predovšetkým svrbením, mravčením alebo pálením na prstoch, dlaniach, chodidlách i jazyku, samovoľnými zášklbami svalov, podráždenosťou, bolesťou hlavy, závratmi alebo poruchami sústredenia.

Častejšie bývajú postihnuté ženy ako muži, väčšinou sa jedná o jedincov medzi dvadsiatym až tridsiatym rokom života. Veľké trápenie s tetániou zažívajú športovci, ktorým aj latentná forma tetánie dokáže znepríjemniť snahu o adekvátny športový výkon.

Existuje celý rad faktorov, ktoré túto situáciu vyvolávajú:
Najčastejšie uvádzané príčiny sú nízka hladina voľného krvného vápnika, ktorá je vyvolaná napr. nedostatkom horčíka, vitamínu D alebo zlou funkciou prištítnych teliesok. Ďalej je to užívanie niektorých liekov, ktoré vedie k ovplyvneniu metabolizmu horčíka, najčastejšie sa jedná o diuretiká, kortikoidy, laxatíva (preháňadlá).

Vplyv stravy na tetániu

Riešením situácie vo vzťahu k úprave stravovania nie je zvýšený príjem horčíka, ako sa bežne prezentuje a praktizuje (najčastejšie formou suplementácie). Kľúčové je predovšetkým zamerať sa na zaistenie správneho pomeru vápnika a horčíka. Oba prvky rozhodujú o kvalite nervosvalovej koordinácie, záleží preto na ich vzájomnom pomere v strave, ktorý sa premietne do úrovne metabolizácie každého z nich. Pokiaľ je teda v jedálničku príliš veľa vápnika (voči horčíku), bude sa zvyšovať úroveň napätia, v prípade opačného pomeru sa organizmus bude uberať smerom k väčšiemu uvoľneniu.

Zostaviť jedálniček s adekvátnym pomerom oboch prvkov nie je nijako zložité (obzvlášť v situáciách, keď sa užívajú doplnky stravy). Jediným problémom, na ktorý v praxi narážame, je potreba zistenia "presného" obsahu minerálov v potravinách. Študenti sa v našich kurzoch učia na výučbovej aplikácii ZOF zostavovať aj jedálne lístky s rôznymi pomermi minerálov vrátane vápnika a horčíka. Kľúčom k úspešnému zostaveniu nie je len preferencie výberu potravín s bohatým zastúpením týchto prvkov, ale predovšetkým správne rozloženie obsahu a pomeru minerálov v priebehu celého dňa. Napríklad posledné jedlo pred spaním by vždy malo obsahovať vyšší podiel horčíka voči vápniku, pretože magnézium znižuje napätie a telo sa tak lepšie pripraví na spánok.

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Bc. Andrea Šoltisová

Keď som ležala s tretím rizikovým tehotenstvom v nemocnici, striedali sa mi na izbe mamičky zvanej na cisársky rez. Väčšina z nich mala dôvod cisárskeho rezu „prerastené bábätko“, pretože mali tehotenskú cukrovku a tak nejako tú cukrovku neriešili... Premýšľala som, či to neriešili z dôvodu zlej edukácie alebo zo svojej vôle. Ja sama som s každým tehotenstvom mala aj cukrovku a musím povedať, že pri prvých dvoch tehotenstvách som dostala úplne rozdielne informácie ohľadom diéty. V tom treťom tehotenstve som sa rozhodla riešiť diétu po svojom a musím povedať, že som mala cukrovku najlepšie kompenzovanú. Rozhodla som sa pomáhať aj ostatným ženám vo zvládaní tehotenskej cukrovky, pretože si myslím, že tehotenská cukrovka má v populácii vzostupnú tendenciu, vzhľadom na spôsob života, ktorý vedieme. Do budúcnosti by som sa chcela hlbšie venovať aj prediabetu, ktorý mi bol diagnostikovaný a následne diabetu 2. typu. Aby som "nevarila z vody" (len zo svojich skúseností a informácií získaných pri mojich zdravotníckych štúdiách), zapísala som sa na kurz Sprievodcu výživou pri diabete. Z kurzu som naozaj nadšená, nielen že ma utvrdil v správnosti mojich poznatkov, ale úplne nečakane rozšíril moje obzory ohľadom výživy všetkými výživovými smermi. Veľmi sa mi páči komplexný pohľad na diabetes a riešenie diéty vo všetkých možných štýloch stravovania. Na svoje si príde naozaj každý. Najviac ma bavilo tvorenie jedálnych lístkov v aplikácii ZOF, niektoré boli naozaj orieškom. Kurz sa dá zvládnuť aj s tromi malými deťmi :-) Kurz Ako sa zbaviť závislosti na sladkom je tiež veľmi zaujímavý, hlavne čo sa týka myslenia a nastavenia mozgu. Veľmi ďakujem za kurzy a určite nezostanem len pri týchto dvoch. V pláne mám po prázdninách kurz lowcarb diéty, pretože ma samotnej vyhovuje nižší príjem sacharidov a chcem o tom vedieť čo najviac, hoci bolo už dosť povedané v kurze Sprievodca výživou pri diabete. Ďalej ma láka meditácia a výživa detí. Ešte raz ďakujem za tieto kurzy a teším sa na ďalšie :-).

Ing. Miloš Raisler

Doteraz som nebol fanúšikom online kurzov, ale kurz ATAC zmenil môj názor. Aj keď išlo o online kurz bez osobnej účasti, často som mal pocit, že pán Mgr. Jelinek sedel vedľa mňa pri počítači... Veľmi pozitívne ma prekvapila pedagogická stránka vedenia kurzu, vrátane veľmi užitočnej online poradne, ktorá naozaj funguje, ako aj vzdelávacia hra ZOF spĺňajúca všeobecne známu "Školu hrou". Tok informácií mal hlavu a pätu a postupne rozširoval okruh poznatkov, pričom sa časom mozaika všetkého spojila. Práve komplexnosť pohľadu na informácie v oblasti výživy a ľudskej individuality ako holistickej bytosti si na tomto kurze cením asi najviac. Pomohlo mi to vidieť veci v súvislostiach, vrátane toho, že naše tradične západné vnímanie tejto oblasti nie je jediné možné a že mám možnosť pozrieť sa na prácu s klientom napríklad aj cez optiku východných filozofií. Zároveň som sa oboznámila s informáciami o suplementácii, jej pozitívach a rizikách, čo mi otvorilo ďalšiu oblasť, ktorú som kvôli svojej predchádzajúcej nevedomosti považovala za akúsi čiernu skrinku, ktorá sa dá odmietnuť. Za veľmi dôležitý a pozitívny považujem aj nadštandardný časový rozsah tohto kurzu, ktorý umožňuje venovať sa niektorým témam podrobnejšie a zároveň je možné overiť si pochopenie vybraných tém v praxi na pripravených úlohách. Som rada, že som absolvovala kurz, ktorý nebol suchou teóriou, ale kurz, ktorý mi dal informácie a základné poznatky, ako ich využiť v praxi. Ďakujem za kurz a osobne ho odporúčam.

Ing. Lýdia Pokorná

Ako opísať kurzy lektora Martina Jelínka - dovolím si tvrdiť, že tu v Českej republike buduje úplne jedinečný prístup k výžive. Kombinuje poznatky západného výskumu v oblasti výživy, ale využíva aj poznatky starovekých východných filozofií. Na výživu sa pozerá komplexne a bez ohľadu na cieľ v oblasti výživy sa snaží zabezpečiť, aby bol zvolený prístup dlhodobo udržateľný. Myslím, že skutočného profesionála spoznáte podľa pokory, s ktorou pristupuje k svojej oblasti. Na Martinovi je vidieť, že hĺbka jeho vedomostí a šírka rôznych pohľadov, ktoré sa snaží uplatniť na danú problematiku, mu jednoducho neumožňujú vidieť všetko čiernobielo. Myslím, že si uvedomuje, že aj v oblasti výživy sú naše vedomosti veľmi obmedzené a musíme premýšľať v súvislostiach, starostlivo hodnotiť, testovať a trpezlivo pozorovať. Veľmi sa mi páči, ako nás učí rozmýšľať - podčiarkla by som slovo rozmýšľať :-), pretože tu určite nečakajte žiadne návody v štýle "výživa rýchlo a jednoducho" :-). Naučíte sa myslieť v oveľa širšom kontexte ako doteraz. Získate rešpekt aj k výžive. Už nebude existovať dobré alebo zlé, odteraz budete všetko posudzovať v súvislostiach. Veľmi inšpirujúce, napĺňajúce a do istej miery návykové. Zároveň by som chcel pochváliť aj predajný tím, ktorý len podčiarkuje opísaný prístup - všetko bolo bezproblémové, s úplnou profesionalitou a ľudskosťou, všetkým veľmi pekne ďakujem!