Vybrané otázky z on-line poradne, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou nami organizovaných kurzov.
Dobrý deň pán Jelínek,
zaujalo ma rozloženie jedla od raňajok po večeru, kde popoludní sa znižuje príjem sacharidov. Dá sa v percentách vyjadriť ako sú zastúpené sacharidy v jednotlivých porciách, aby bol zaistený ich dostatočný príjem? Nejako ma k tomu napadá, že v každej porcii by bola glykemická nálož, pretože ak by som mala tri jedlá denne pri 250g sach., tak mi raňajky vychádzajú 100 g, obed tiež a večera 50g. Alebo uvažujem chybným smerom?
Ďakujem.
Existuje rad modelov/prístupov, ktoré sa snažia o matematické vyjadrenie rozmiestnenia a pomerového zastúpenia makroživín v chodoch v priebehu dňa. Pokiaľ pri počítaní množstva sacharidov pominieme rozdiely medzi vysokosacharidovým a low carb prístupom, líšia sa čísla najviac s ohľadom na počet porcií za deň.
V režime troch chodov za deň ale všeobecne platí nasledujúce:
1. Je výhodné kontrolovať zastúpenie všetkých makroživín v každom chode (s cieľom eliminovať extrémy, nie mať za každú cenu presne definované množstvo).
2. Rozmiestnenie makroživín by malo byť síce (orientačne) rovnomerné, ale najlepšie prispôsobené jednotlivým situáciám (napr. vo vzťahu k športu či chudnutiu).
3. Množstvo zdrojov rýchlej energie (= sacharidov) vo večerných hodinách je rozumnejšie znižovať, tzn. malo by byť nižšie ako s raňajkami a obedom. Vami uvádzaná kalkulácia je tak jednou z možností, ktorá dáva zmysel.
Témy: Sacharidy
Viac o výučbovej
aplikácii ZOF.
Otestujte svoju
nutričnú gramotnosť.
Pozrite sa na našu
ponuku kurzov.
Ako naše kurzy hodnotia
absolventi.
Na otázky odpovedá
Mgr. Martin Jelínek
lektor kurzov
Výživový poradca, autor siedmich úspešných kníh. Zakladateľ vzdelávacej spoločnosti ATAC organizujúcej kurzy, ktoré spájajú múdra východných filozofií s poznatkami modernej vedy. Jeho cieľom je odovzdávať celostné poznanie v oblasti výživy a zdravia všetkým skupinám populácie. Vedie kurzy výživového poradenstvo on-line, podieľal sa na programe Českej televízie Pod pokrievkou, je autorom výukového systému ZOF.