Úvod / Ako sa u nás študuje / Čo sa s nami nenaučíte

Vzdelávanie v oblasti výživy je na našom trhu nešťastne unifikované. Celý "problém" spočíva v tom, že drvivá väčšina organizátorov kurzov vychádza z noriem, ktoré diktuje ministerstvo školstva. A západný vzdelávací systém má jasne definované predstavy o tom, ako by sa malo s výživou zaobchádzať v týchto podmienkach:
1. Vieme, že jedlo je zdrojom energie.
Podľa moderných vedeckých poznatkov by preto človek, ktorý sa chce "orientovať" vo výžive, mal vedieť to najzákladnejšie - vypočítať energetickú bilanciu. Teda množstvo energie, ktoré vydávame, a podľa toho upraviť stravu. Bilancia môže byť pozitívna (prijímame viac energie, ako vydávame), neutrálna (príjem zodpovedá výdaju) alebo negatívna (vydávame viac energie, ako prijímame). Na prvý pohľad vyzerá všetko jednoducho. A v zásade je to naozaj jednoduché. Poďme sa teda pozrieť na to, ako toto úsilie o "výpočet stravy" vyzerá v praxi:
K tomu je potrebné spočítať pracovný výdaj.
To znamená množstvo energie spálenej fyzickou a duševnou činnosťou počas dňa. Ako získame výsledok? Siahneme po "inteligentných" tabuľkách, ktoré nám ukazujú, koľko energie spálime pri určitej činnosti. Prípadne použijeme akúkoľvek dostupnú aplikáciu, ktorá to automaticky spočíta za nás.
Tu si položte otázku: Do akej miery ste si istí, že takáto tabuľka alebo program dokáže spočítať každú vynaloženú kalóriu? V tejto fáze výpočtov je v hodnotách pomerne veľký rozptyl, pričom výsledkom sú prvé nepresnosti v počtoch.
Uzavrime túto kapitolu (t. j. takzvanú potrebu riešiť stravovanie prostredníctvom počítania energie) otázkou:
Ste naozaj presvedčení, že budete takto pristupovať k stravovaniu aj v každodennom živote?
2. Klasické normy západného prístupu k stravovaniu hovoria okrem iného o potrebe kontroly príjmu živín popri hodnotení energetickej bilancie. A keďže vzdelávací systém je posadnutý vedeckým prístupom, v bežných kurzoch sa učí, ako vypočítať množstvo bielkovín, tukov, sacharidov a vlákniny. Nie je to ťažké, bežne dostupné tabuľky aj programy sú veľkou pomocou. Tu bude tiež záležať na tom, či uprednostňujete vysokosacharidový alebo low carb režim. V oboch základných prípadoch platia iné pravidlá, pretože sa pomery základných makroživín výrazným spôsobom odlišujú. Teoreticky by ani s týmto úsilím nemal byť problém. Ale viete - papier znesie všetko, dôležitý je vždy výsledok v praxi. Ak sa čudujete, aké je to "jednoduché", skúste si takýto návrh jedálníčka vytvoriť znova. Napríklad tak, aby množstvo sacharidov zodpovedalo 60 % celkového energetického príjmu, bielkovín 20 % a tukov tiež 20 % celkovej energie (tieto parametre sa v oblasti vysokosacharidových režimov uvádzajú najčastejšie a učia sa prakticky vo všetkých kurzoch, takže nejde o žiadny "trik").

Aby toho nebolo málo, západný systém nás zahlcuje tendenciou rešpektovať odporúčané denné dávky jednotlivých mikroživín (vitamínov a minerálov). Tu nastáva situácia, ktorú napodiv väčšina takýchto snaživcov o dokonale vypočítanú stravu nerieši - obsah živín v potravinách závisí od mnohých faktorov, a preto sa značne líši. Najinteligentnejšia tabuľka nám nikdy nebude schopná poskytnúť presné údaje. Ani náš výpočet, samozrejme, nepomôže.
Položme si tú istú otázku znova:
Ste naozaj presvedčení, že takto budete pristupovať k svojmu stravovaniu aj v každodennom živote?
3. Ak sa zaoberáme tvorbou diét na základe čísel a prácou s nimi, bolo by nesprávne nespomenúť teóriu glykemického indexu.
V bežnej populácii je tento koncept už dobre zavedený. Väčšina nadšencov racionálneho stravovania pracuje s tabuľkami, ktoré hodnotia aj parametre glykemického indexu a glykemickej záťaže. Je to skvelý nástroj, ktorý pri skutočne racionálnom zaobchádzaní nasmeruje stravu správnym smerom. Na prvý pohľad sa môže zdať, že s touto vlastnosťou potravín nie je žiadny problém. Ako to však býva, medzi teóriou a praxou je často priepasť. Zlé pochopenie princípov tejto teórie v praxi spôsobuje, že ľudia majú nešťastnú tendenciu posudzovať kvalitu svojej stravy podľa konkrétnych hodnôt glykémie.
Aj tu sa vynára otázka:
Naozaj si myslíte, že je v poriadku stresovať sa akýmikoľvek glykemickými hodnotami pri výbere potravín, ktoré chceme jesť?
Prevažná väčšina kurzov a iných systémov vzdelávania v oblasti výživy, ktoré sú reprezentované západnými normami, je postavená na týchto pravidlách. Nebudeme sa tu zaoberať tým, či je to správne alebo nie. Matematika aplikovaná na biologické systémy, navyše prevedená do praxe, nikdy nefunguje presne v v absolútnych hodnotách. Určitý význam a zmysel to ale samozrejme má. Musíme sa len rozhodnúť, ako pracovať s know-how, ktoré sme získali v reálnom živote. Čím dlhšie pracujem v tejto oblasti (to je v podstate celý môj profesionálny život), tým viac ma mrzí, že rastie počet ľudí s takýmto "klasickým" vzdelaním, ktoré sa nedá uplatniť v každodennom živote.
Samozrejme, nebudem nikoho presviedčať, že vyššie uvedené veci v kurzoch neučíme. Opak je pravdou - sú neoddeliteľnou súčasťou štúdia u nás. Celý trik spočíva v tom, že naša filozofia výživy nestojí a nepadá na tomto prístupe. To sú veci, ktoré by sme mali poznať v základoch, ale nemali by sme s nimi zápasiť v praxi a už vôbec nie na ich princípoch stavať zmysluplné diéty.
V kurzoch neučíme spôsoby vytvárania stravovacích režimov, u ktorých sa trápime.
Konečným cieľom v prístupe k stravovaniu v reálnom živote je pohoda vo vzťahu k tomu, čo jeme. Ak sa raz necháme oklamať zložitými výpočtami a kombináciami, ktorých sprievodným javom je stres a pocit obmedzenia, aký to má zmysel? Budeme schopní skutočne účinne ovplyvniť náš metabolizmus požadovaným smerom?
Napriek tejto jednoduchej logike zdravého rozumu sa väčšina populácie riadi týmto trendom a učí sa pristupovať k výžive prostredníctvom čísel. Je to samozrejme ich vec a majú na to plné právo. V praxi je jednoducho "zábavné" vidieť situácie, keď radia ľuďom okolo seba, ako sa majú stravovať podľa týchto pravidiel, ale sami to nerobia. Prečo by mali, keď to nefunguje...
Čísla a práca s nimi sú založené na činnosti ľavej mozgovej hemisféry, t. j. na logickej racionalite. Náš vzťah k jedlu sa však neriadi rozumom a logikou. Je to len skreslené presvedčenie obyvateľstva založené na všeobecne rozšírenom a propagovanom vedeckom výskume v oblasti výživy. Prístup každého "normálneho" človeka k jedlu je spojený s emocionálnou stránkou bytia. Potraviny si zvyčajne nevyberáme podľa množstva energie v nich obsiahnutej, podielu bielkovín, sacharidov alebo tukov, ani podľa rozdielov v hodnotách GI. Robíme to len vo výnimočných prípadoch a na krátky čas, keď potrebujeme z rôznych dôvodov "manipulovať" s naším metabolizmom. V skutočnosti si vyberáme potraviny, ktoré nám chutia. Sú to teda emócie chutí az nich vznikajúce stavy dobrej nálady, ktoré riadia naše stravovacie zvyklosti. Ak sa teda chceme naučiť jesť tak, aby to bolo správne a prirodzené, je potrebné pustiť k slovu aj pravú mozgovú hemisféru. Je kreatívna, hravá a ráda experimentuje. Len čo sa nám podarí spojiť know-how ľavej hemisféry, ktorá "vie", akým smerom riadiť stravu, s pocitovým správaním a vyjadrovaním pravej hemisféry, budeme na správnej ceste ako celok (bytosť).
Mgr. Martin Jelínek
Kateřina Horváthová
Kurz poradcu pre výživu a suplementáciu firmy ATAC a Mgr. Martina Jelínka ako lektora tohto 6 mesačného online kurzu som si vybrala po dôkladnom zvážení a možnosti výberu rôznych kurzov na trhu. A bola to skvelá voľba. Pán Mgr. Martin Jelínek ako skutočný odborník a kapacita na výživu Vás vedie k premýšľaniu, tvoreniu myšlienkových máp a ukazuje Vám pohľad na výživu celostným spôsobom aj uhly pohľadu rôznych výživových smerov a zasahuje aj do Tradičnej čínskej medicíny či ajurvédy. Celé štúdium je precízne prepracované do toho posledného detailu a aplikácia ZOF nemá konkurenciu.
Ondra a Míša Dobiáškovi
Predstavte si, aké by to bolo, mať učiteľa, ktorý pozoruhodným tempom osobne i profesne rastie už väčšiu polovicu svojho života, vedecký prístup západného sveta je jeho základňou, nie stropom, má odvahu ísť proti prúdu, ak ide prúd zlým smerom, vďaka obdivuhodnej šírke i hĺbke svojho poznania vás dokáže vzdelávať pútavo av súvislostiach, rozumie významu harmónie tela i mysle pre ľudské zdravie, svojou životosprávou je najlepším príkladom svojej vlastnej náuky, jeho reálne výsledky v pomoci ľuďom dávajú mnoho dôvodov mu pozorne počúvať, sám má však vo zvyku viac počúvať, než hovoriť, pokora, úsmev a rešpekt sú mu vlastnosťami najbližšími. Takto by sa dalo pokračovať, ale slová nestačia. Musíte to zažiť. Martin Jelínek je veľmi inšpiratívna osobnosť, ktorá nás – vždy akoby mimochodom – dokáže niečím novým fascinovať, kedykoľvek máme to privilégium sa s ním znova stretnúť. Za tých viac ako 10 rokov, čo sa od neho na rôznych frontoch učíme, ani za celú éru nášho akademického štúdia sme nespoznali kantora, ktorý by v človeku lepšie dokázal zapáliť lásku k poznaniu. Je veľmi cenné, že v Čechách už rastú nasledovníci jeho školy, lebo práve takí učitelia by mali stáť po boku každému, kto chce vedieť sebe či druhým zmysluplne hovoriť do toho, ako nakladať so svojím zdravím. Vďaka Kurzom ATAC sa taká šanca otvára aj vám.
Zdeňka Čubrová
Rekvalifikačný kurz "Poradca pre výživu" som si zvolila po dôkladnom preštudovanie všetkých ponúk na trhu. Páčil sa mi hlavne celostný prístup, roky sa zaujímam o prírodnú medicínu a je mi blízky holistický pohľad na človeka a jeho zdravie. Tomu zodpovedala aj náplň kurzu - všetci traja lektori nám odovzdali poznatky a informácie z rôznych hľadísk, nielen tie obvykle uvádzané, prepojenie najrôznejších aspektov do súvislostí a zároveň nadhľad, aby sa z toho človek nezbláznil :). Otvorili sa mi nové pohľady na celú šírke tejto oblasti a preto som sa rozhodla pokračovať v štúdiu ďalej v polročnom kurze "Poradca pre výživu a suplementáciu". Ďakujem teda Mgr. Martinovi Jelínkovi, MUDr. Pavlovi Dvorskému a Ing. Martinovi Škábovi za prínosné prednášky av neposlednom rade aj pani Jitke Pořízkovej za skvelý organizačný servis.