Kurzy ATAC

Úvod / Ako sa u nás študuje / Aký význam majú seminárne práce?

Aký význam majú seminárne práce?

Seminární práce

Jedným slovom - nedozerný. Ale aby som objasnil, o čom hovorím: šesťmesačný kurz výživového poradcu sa okrem komplexného záverečného testu končí seminárnou prácou. Obrovské množstvo študentov sa toho doslova bojí, samozrejme, úplne zbytočne.

Ako už bolo opakovane uvedené v predchádzajúcich článkoch, našou filozofiou je učiť ľudí predovšetkým praktické veci. Teórie je všade viac než dosť, schopnosť ich interpretátorov uviesť ju do reálneho života a súčasne vykazovať dlhodobo stabilné výsledky je ale na pováženú. Každý turnus kurzu Poradca pre výživu nie je zakončený písaním teoretických úvah na rôzne témy. Cieľom seminárnej práce je pokúsiť sa vytvoriť kompletný návrh nielen stravovacieho režimu, ale aj všetkých ostatných odporúčaní, ktoré ovplyvňujú správanie metabolizmu v každodennom živote.

Pragmaticky povedané - zadanie seminárnej práce má podobu profilu reálnej osoby. Také, ktorá má dlhodobé stravovacie návyky, svoj typ metabolizmu daný spektrom dostupných faktorov (somatotyp a ďalšie parametre získané bežne používanými analýzami telesnej kompozície a metabolickým typovaním), svoje zdravotné problémy, úroveň pohybovej aktivity a množstvo ďalších „nerestí“ každodenného života.

Na základe tohto realistického profilu osoby každý študent vytvorí systém odporúčaní vedúcich k cieľu, ktorý si tento potenciálny klient stanovil:

  • Niekedy ide o zníženie hmotnosti, inokedy o jej zvýšenie.
  • Niekedy je potrebné podporiť imunitný systém, zlepšiť tráviace a zažívacie procesy alebo stav kĺbového tkaniva.
  • Nadobudne sa aj športovec, ktorý si želá zvýšenie výkonu a podporu regenerácie.
  • Prípadne ide o tehotnú ženu, ktorá potrebuje upraviť stravu s ohľadom na svoj stav.

Spätná väzba od študentov na základe dotazníkov, ktoré priebežne realizujeme, ukazuje zaujímavé výsledky:

  1. 74 % respondentov potvrdilo, že si plne uvedomili vzťahy a súvislosti medzi teóriou a praxou práve pri písaní seminárnej práce.
  2. 18 % respondentov priznalo, že seminárna práca pre nich znamenala upevnenie istoty v praktickej realizácii výživových odporúčaní.
  3. 8 % respondentov uviedlo, že v procese písania seminárnej práce prišli na riešenie problémov, s ktorými sa stretli oni sami alebo ich blízki.

Systém štúdia je založený na priebežnom osvojovaní si informácií, s ktorými sa študenti "hrajú" v rámci aplikácie ZOF. Je známe, že medzi klasickým spôsobom učenia („šprtanie“) a hraním sa s informáciami existuje z hľadiska celkovej úrovne zapamätateľnosti a praktickej použiteľnosti priepastný rozdiel. K dokonalosti chýba už len to, aby sme si, obrazne povedané, vyhrnuli rukávy a pustili sa do skutočnej poradenskej praxe (bez ohľadu na to, či sa poradenstvu venujeme "profesionálne" alebo sa snažíme upraviť režim pre seba a svoju rodinu). Seminárna práca, v ktorej vytvárame systém odporúčaní pre reálnych ľudí, je posledným krokom vedúcim k živej praxi. Alegoricky povedané, je spojovacím mostom medzi štúdiom a skutočnou praxou.

Nielenže sa nemusíte ničoho báť. Naopak, je to výzva, na ktorú sa oplatí tešiť.

Všetky posunie tam, kam je potreba.

A jedno malé tajomstvo na záver: Ako lektor kurzu nikdy nenechám žiadneho „anjela“ padnúť. Je mojou osobnou výzvou doviesť každého záujemcu do úspešného finále. Nie prostredníctvom ústupkov a úľav z pravidiel, na ktorých je tento kurz postavený. Vždy iba snahou konštruktívne podporovať spôsob myslenia vedúci k schopnosti odporúčať také postupy, ktoré v praxi fungujú. O ničom inom tento kurz ani nie je.

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Bc. Zuzana Kohanová

Kurz poradcu pre výživu a suplementáciu som vyhľadala zámerne z niekoľkých dôvodov. Prvý dôvod bol, že mi stále chýbal ucelený prehľad o výžive av mnohých veciach som mala dosť zmätok. Druhým dôvodom boli opakované, drobné zdravotné problémy, ktoré som nechcela riešiť navštevovaním rôznych doktorov. A tretím dôvodom bola možnosť študovať online. Po absolvovaní kurzu som s novo získanými vedomosťami začala spoznávať ako naozaj funguje moje telo. Začala som si viac všímať čo mu robí a nerobí dobre. Nakoniec som našla tzv. zlatú strednú cestu av prípade menších zdravotných ťažkostí nemusím hneď bežať k doktorom, ale som schopná situáciu vyriešiť jednoducho sama s pomocou stravy alebo prírodných preparátov, za čo som Martinovi veľmi vďačná. Vedomostí nie je nikdy dosť a ja sa budem tešiť na ďalšie kurzy s Martinom.

Diana Glumbíková

Už pár rokov sa z dôvodu vlastného zdravia zaujímam o výživu, zdravý životný štýl, prírodnú liečbu a východnej filozofie a náuky. Jedného dňa mi prišla na myseľ myšlienka, že by som začala študovať v ucelenom kurze pod vedením lektora so skúsenosťami, aby som sa o zdraví mohla dozvedieť ešte viac a dokonca skúsiť pomôcť stravou sebe aj ostatným a začať sa živiť tým, čo ma baví. Pri hľadanie kurzu ma v prvom rade oslovilo, že kurz Poradca pre výživu a suplementáciu je kompletne online, potom som si o ňom čítala viac a veľmi ma zaujal jeho rozsah, dĺžka, počet študijných hodín, zaradenie východných teórií. Vyhovovala mi online forma, pretože som mohla študovať kedy chcem a kde chcem. V priebehu celého kurzu som sa dozvedela mnoho nových informácií o výžive a zdravie, v oblasti suplementov mnoho prírodných doplnkov stravy a ako nimi pomôcť pri rôznych zdravotných problémoch. Veľmi sa mi páčil holistický pohľad na zdravie a výživu, skĺbenie západných a východných výživových teórií, možnosť vyskúšať si jedálničky v online výukovej hre. Pán Magister Jelínek mi bol kedykoľvek k dispozícii a vždy ochotne odpovedal a poradil. Snaží sa, aby z jeho kurzu vyšli ľudia naozaj znalí výživy a zdravia a aby sa zameriavali vo svojej praxi na hľadanie príčin chorôb aj v súvislosti so stravou. Nenaučila som sa iba zostaviť jedálniček na mieru na základe kalórií, makro a mikroživín, ale aj do neho zahrnúť acidobázickú rovnováhu, termický vplyv potravín a energetické tendencie potravín, vnímať každú bytosť ako individuálne a že každý človek potrebuje individuálne jedálniček podľa jeho aktuálnych potrieb. Skutočne ma počas šiestich mesiacov kurz naučil, ako viesť vlastnú prax v oblasti výživy a po dokončení vnímam, ako všetky informácie do seba zapadli a cítim, že získané znalosti naozaj dokážem uviesť do svojho poradenstva a pomôcť ľuďom s výživou. Veľmi mi pomohla seminárna práca, ktorú sme dostali na konci kurzu na overenie našich znalostí. Dostali sme skutočný prípad z predchádzajúcej prax pána Magistra a museli si lámať hlavu a premýšľať, ako skĺbiť tie východnej a západnej teórie, hľadať príčinu zdravotných ťažkostí a na základe získaných informácií a individuality klienta zostaviť jedálniček. Tejto seminárnej práce som sa trochu obávala, ale bola mi obrovským prínosom, kde som si skúsila, ako naozaj postupovať. Tiež sa mi veľmi páči prístup pána Magistra po dokončení kurzu, že je ochotný nám v našej vlastnej praxi radiť a razí heslo, že absolvent je kolega, nie konkurent. (Samozrejme tiež preto, aby sme mu nerobili hanbu :)). Som rada, že som absolvovala kurz a vzdelávala sa u niekoho, kto sa tak úprimne o výživu a zdravie zaujíma a vyvíja sa.

Ing. Jarmila Štěrbová

Ďakujem za možnosť byť účastníkom Vášho polročného kurzu Poradca pre výživu. Bolo to nahliadnutie do sveta, v ktorom priamočiara logika ukazuje svoju vľúdnu tvár. Pochopenie súvislostí, ktoré Váš kurz a osobný prístup ponúka, prináša možnosť slobody ruka v ruke so zodpovednosťou za všetky vlastné rozhodnutia. Hoci hovorím o telesných pochodoch, význam oznámenia prestupuje do nehmotných sfér a to bolo pre mňa na celom kurze najzaujímavejšie. Ďakujem, bolo mi cťou sa s Vami stretnúť.