Úvod / Ako sa u nás študuje / Aký význam majú seminárne práce?

Jedným slovom - nedozerný. Ale aby som objasnil, o čom hovorím: šesťmesačný kurz výživového poradcu sa okrem komplexného záverečného testu končí seminárnou prácou. Obrovské množstvo študentov sa toho doslova bojí, samozrejme, úplne zbytočne.
Ako už bolo opakovane uvedené v predchádzajúcich článkoch, našou filozofiou je učiť ľudí predovšetkým praktické veci. Teórie je všade viac než dosť, schopnosť ich interpretátorov uviesť ju do reálneho života a súčasne vykazovať dlhodobo stabilné výsledky je ale na pováženú. Každý turnus kurzu Poradca pre výživu nie je zakončený písaním teoretických úvah na rôzne témy. Cieľom seminárnej práce je pokúsiť sa vytvoriť kompletný návrh nielen stravovacieho režimu, ale aj všetkých ostatných odporúčaní, ktoré ovplyvňujú správanie metabolizmu v každodennom živote.
Pragmaticky povedané - zadanie seminárnej práce má podobu profilu reálnej osoby. Také, ktorá má dlhodobé stravovacie návyky, svoj typ metabolizmu daný spektrom dostupných faktorov (somatotyp a ďalšie parametre získané bežne používanými analýzami telesnej kompozície a metabolickým typovaním), svoje zdravotné problémy, úroveň pohybovej aktivity a množstvo ďalších „nerestí“ každodenného života.
Na základe tohto realistického profilu osoby každý študent vytvorí systém odporúčaní vedúcich k cieľu, ktorý si tento potenciálny klient stanovil:
Spätná väzba od študentov na základe dotazníkov, ktoré priebežne realizujeme, ukazuje zaujímavé výsledky:
Systém štúdia je založený na priebežnom osvojovaní si informácií, s ktorými sa študenti "hrajú" v rámci aplikácie ZOF. Je známe, že medzi klasickým spôsobom učenia („šprtanie“) a hraním sa s informáciami existuje z hľadiska celkovej úrovne zapamätateľnosti a praktickej použiteľnosti priepastný rozdiel. K dokonalosti chýba už len to, aby sme si, obrazne povedané, vyhrnuli rukávy a pustili sa do skutočnej poradenskej praxe (bez ohľadu na to, či sa poradenstvu venujeme "profesionálne" alebo sa snažíme upraviť režim pre seba a svoju rodinu). Seminárna práca, v ktorej vytvárame systém odporúčaní pre reálnych ľudí, je posledným krokom vedúcim k živej praxi. Alegoricky povedané, je spojovacím mostom medzi štúdiom a skutočnou praxou.
Nielenže sa nemusíte ničoho báť. Naopak, je to výzva, na ktorú sa oplatí tešiť.
Všetky posunie tam, kam je potreba.
A jedno malé tajomstvo na záver: Ako lektor kurzu nikdy nenechám žiadneho „anjela“ padnúť. Je mojou osobnou výzvou doviesť každého záujemcu do úspešného finále. Nie prostredníctvom ústupkov a úľav z pravidiel, na ktorých je tento kurz postavený. Vždy iba snahou konštruktívne podporovať spôsob myslenia vedúci k schopnosti odporúčať také postupy, ktoré v praxi fungujú. O ničom inom tento kurz ani nie je.
Mgr. Martin Jelínek
Bc. Ondra Matoušek
Do kurzu som vstupoval po osobnom odporúčaní, v tej dobe s vysokoškolským telovýchovným vzdelaním a niekoľkými rokmi skúšania rôznych nutričných postupov sám na sebe. Mojím najväčším strachom bolo, aby som nestrávil väčšinu času opakovaním už známych informácií a z kurzu si naozaj niečo odniesol. Hneď prvý týždeň ma ale strachu zbavil, kedy som aj v absolútne základných problematikách nachádzal fakty, ktoré ma obohacovali a dokazovali tú výbornú referenciu, ktorú som v pôvodne dostal. Úprimne ma zaujal holistický pohľad p. Jelínka, ktorý svojim študentom dokázal bez rozdielu úrovní odovzdať veľké množstvo zaujímavých informácií, prevedených priamo do praxe prostredníctvom nutričného softvéru ZOFapp, ktorý nemá na tuzemskom trhu v rámci rozmanitosti jeho funkcií žiadnu konkurenciu. Z kurzu si odnášam okrem informácií týkajúcich sa výživy aj cennej rady do začiatku podnikania a aj mierne odlišný spôsob uvažovania nielen nad nutričnou problematikou a môžem ho odporučiť každému bez ohľadu na jeho aktuálnu úroveň. Tento polročný vzdelávací proces v kombinácii s prípravným seminárom na štátnu skúšku vnímam ako výbornú prípravu na klinickú prax a aj na skúšku ako takú. Martina Jelínka si vážim ako človeka, vnímam ho ako odborníka na správnom mieste a som vďačný za čas, ktorý som s ním mal možnosť stráviť.
Mgr. Jana Bytčáneková
Pre online kurz Poradce pre výživu a suplementáciu som sa rozhodla po dlhom rozmýšľaní, hľadala som niečo podobné na Slovensku, ale nič ma neoslovilo tak ako tento kurz. Má všetky atribúty kvalitného kurzu - je dlhodobý a zároveň intenzívny; online forma umožňuje ísť vlastným tempom štúdia, zároveň denné doručenie troch lekcií neumožňuje príliš odkladať prípravu myšlienkových máp a samotné štúdium.Systém štúdia prostredníctvom myšlienkových máp mi vyhovuje, mám s nimi skúsenosti z minulých rokov. Študijné texty sú pomerne krátke, ale informačne bohaté. Alternatívne pohľady na výživu s uplatnením princípov tradičnej čínskej medicíny alebo ajurvédy ma veľmi potešili, potvrdili to, čo som intuitívne robila už predtým.V súčasnosti nepracujem v oblasti výživového poradenstva, zatiaľ len pomáham radou záujemcom z radov rodiny alebo priateľov. V blízkej budúcnosti by som sa však chcela venovať kariére v tejto oblasti s dôrazom na holistický prístup k ľuďom, a hoci viem, že je to otázka celoživotného vzdelávania a neustálej práce na sebe, kurz Martina Jelínka mi dal veľmi pevné základy, na ktorých môžem stavať. A určite si vyberiem z jeho ďalších kurzov, už som si vybrala aspoň tri, ktoré sú mi blízke.
Jiří Šorm, DiS.
Kurz ma jednoznačne obohatil a posunul ďalej. Došlo na slová pána Jelínka a všetko si takzvane „sedlo“. Vďaka bohatým a vyvážene podaným informáciám som získal väčší odstup či nadhľad, ako sa v oblasti stravy a zdravého životného štýlu lepšie orientovať a tieto informácie reálne využiť pre seba a svoje okolie.