Kurzy ATAC

Úvod / Ako sa u nás študuje / Aký význam majú seminárne práce?

Aký význam majú seminárne práce?

Seminární práce

Jedným slovom - nedozerný. Ale aby som objasnil, o čom hovorím: šesťmesačný kurz výživového poradcu sa okrem komplexného záverečného testu končí seminárnou prácou. Obrovské množstvo študentov sa toho doslova bojí, samozrejme, úplne zbytočne.

Ako už bolo opakovane uvedené v predchádzajúcich článkoch, našou filozofiou je učiť ľudí predovšetkým praktické veci. Teórie je všade viac než dosť, schopnosť ich interpretátorov uviesť ju do reálneho života a súčasne vykazovať dlhodobo stabilné výsledky je ale na pováženú. Každý turnus kurzu Poradca pre výživu nie je zakončený písaním teoretických úvah na rôzne témy. Cieľom seminárnej práce je pokúsiť sa vytvoriť kompletný návrh nielen stravovacieho režimu, ale aj všetkých ostatných odporúčaní, ktoré ovplyvňujú správanie metabolizmu v každodennom živote.

Pragmaticky povedané - zadanie seminárnej práce má podobu profilu reálnej osoby. Také, ktorá má dlhodobé stravovacie návyky, svoj typ metabolizmu daný spektrom dostupných faktorov (somatotyp a ďalšie parametre získané bežne používanými analýzami telesnej kompozície a metabolickým typovaním), svoje zdravotné problémy, úroveň pohybovej aktivity a množstvo ďalších „nerestí“ každodenného života.

Na základe tohto realistického profilu osoby každý študent vytvorí systém odporúčaní vedúcich k cieľu, ktorý si tento potenciálny klient stanovil:

  • Niekedy ide o zníženie hmotnosti, inokedy o jej zvýšenie.
  • Niekedy je potrebné podporiť imunitný systém, zlepšiť tráviace a zažívacie procesy alebo stav kĺbového tkaniva.
  • Nadobudne sa aj športovec, ktorý si želá zvýšenie výkonu a podporu regenerácie.
  • Prípadne ide o tehotnú ženu, ktorá potrebuje upraviť stravu s ohľadom na svoj stav.

Spätná väzba od študentov na základe dotazníkov, ktoré priebežne realizujeme, ukazuje zaujímavé výsledky:

  1. 74 % respondentov potvrdilo, že si plne uvedomili vzťahy a súvislosti medzi teóriou a praxou práve pri písaní seminárnej práce.
  2. 18 % respondentov priznalo, že seminárna práca pre nich znamenala upevnenie istoty v praktickej realizácii výživových odporúčaní.
  3. 8 % respondentov uviedlo, že v procese písania seminárnej práce prišli na riešenie problémov, s ktorými sa stretli oni sami alebo ich blízki.

Systém štúdia je založený na priebežnom osvojovaní si informácií, s ktorými sa študenti "hrajú" v rámci aplikácie ZOF. Je známe, že medzi klasickým spôsobom učenia („šprtanie“) a hraním sa s informáciami existuje z hľadiska celkovej úrovne zapamätateľnosti a praktickej použiteľnosti priepastný rozdiel. K dokonalosti chýba už len to, aby sme si, obrazne povedané, vyhrnuli rukávy a pustili sa do skutočnej poradenskej praxe (bez ohľadu na to, či sa poradenstvu venujeme "profesionálne" alebo sa snažíme upraviť režim pre seba a svoju rodinu). Seminárna práca, v ktorej vytvárame systém odporúčaní pre reálnych ľudí, je posledným krokom vedúcim k živej praxi. Alegoricky povedané, je spojovacím mostom medzi štúdiom a skutočnou praxou.

Nielenže sa nemusíte ničoho báť. Naopak, je to výzva, na ktorú sa oplatí tešiť.

Všetky posunie tam, kam je potreba.

A jedno malé tajomstvo na záver: Ako lektor kurzu nikdy nenechám žiadneho „anjela“ padnúť. Je mojou osobnou výzvou doviesť každého záujemcu do úspešného finále. Nie prostredníctvom ústupkov a úľav z pravidiel, na ktorých je tento kurz postavený. Vždy iba snahou konštruktívne podporovať spôsob myslenia vedúci k schopnosti odporúčať také postupy, ktoré v praxi fungujú. O ničom inom tento kurz ani nie je.

Mgr. Martin Jelínek

Mgr. Martin Jelínek

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Ing. Alice Mertensová

Kurz "Poradca pre výživu a suplementáciu" mne a mojej rodine veľmi zmenil život. Už veľa rokov som hľadala tú správnu cestu k tomu, aby som sa cítila dobre, bola spokojná so svojou postavou a urobila niečo pre svoju imunitu a zdravie svojich blízkych. Tento kurz sa mi zdal byť tým pravým a už počas prvých týždňov štúdia potvrdil to, čo som od neho očakávala. Vďaka kurzu som nielen pochopila základy fungovania ľudského tela, zdravia a vplyvu potravín naň, ale nazrela aj do množstva ďalších oblastí týkajúcich sa výživy. Odštartoval tak vlastne aj moje snaženie pomáhať nielen sebe a svojim blízkym, ale aj širokej verejnosti. Kurz bol pre mňa určite dobrým a uceleným základom pre ďalšie vzdelávanie v problematike výživy a suplementácie. Odporučila by som ho každému, komu nie je jeho zdravie ľahostajné.

Miluše Heryšerová

Keďže som vyštudovaný chemický technológ a zároveň sa profesne venujem notifikácii doplnkov stravy, potom študovanie a posudzovanie jednotlivých zložiek v potravinách či doplnkoch stravy je mi zábavou tak aj denným chlebom. Aj keď viem, prečo sú určité látky do jedla pridávané a aké vlastnosti mu dávajú, tak môj hlavný cieľ bol sa týmto zložkám v jedle vyhýbať. Chcela som však svoju znalosť rozšíriť a pochopiť, ako ľudské telo hospodári s jednotlivými makro aj mikro zložkami a aký to má na naše telo vplyv. Dlho som teda hľadala rozširujúce vzdelanie, ktoré by mi pomohlo pochopiť vzťah medzi tým čo jeme a ľudským zdravím. Zároveň som chcela byť schopná zostaviť vyrovnaný jedálniček pre ľudí s individuálnymi požiadavkami. Som veľmi rada, že som sa rozhodla absolvovať dištančný kurz Poradca pre výživu a suplementáciu, ktorý mi priblížil, ako jedlo vnímať z pohľadu východnej i západnej kultúry, a hlavne mi pomohol pochopiť ako a prečo obohatiť svoj jedálniček o určité potraviny vo vzťahu k ľudským chorobám či potravinovým intoleranciám. Chcela by som veľmi poďakovať pánovi Jelínkovi, že vytvoril kurz, ktorý úplne splnil moje očakávania, celú organizáciu, náplň kurzu, prehľadnosť jednotlivých tém a moderného poňatia celého kurzu. Zároveň oceňujem možnosť vyskúšať si pripraviť jedálničky v praxi pomocou ZOF hry. Určite sa chcem aj naďalej vzdelávať v ďalších témach a pokračovať aj v ďalších kurzoch vedených p. Jelínkom.

MUDr. Marie Lukaščuková

Myslím, že časť z nás, vrátane mňa, má v sebe ľahký fanatizmus :-) a pri čítaní som sa až trochu hanbila ... ja mala dôvodov na prechod k bezmäsému stravovaniu viac, jednak mäso nikdy nebol úplne môj šálku čaju, a vzhľadom k mojim životným cestám som sa dostala do oblasti útulkov, azylov a zistila viac o životných podmienkach zvierat, a vtedy bolo už isté, že mäso jesť nebudem vôbec. Vajcia mi rovnako ako mäso nechýbajú, len tie mliečne výrobky, predovšetkým syry, pretože u ostatných som našla pre mňa vyhovujúce alternatívy, mi chýba a s ich odbúraním stále bojujem... Našťastie, čím som starší, tým som aspoň trochu trpezlivejší aj sama so sebou. Učím sa prijímať to, kto som a že so sebou bojovať nemá veľmi zmysel a tiež viem, že keď niečo chcem, tak to dostanem. Teda viem, že jedného dňa nájdem správnu cestu sama pre seba, ako úplne odbúrať živočíšne výrobky, pretože ich konzumácia nesúzni s tým, ako by som si priala, aby svet vyzeral. Ako lekár, navyše pohybujúci sa v interných odboroch, som mala predstavu, čo je asi také správne, aj keď musím uznať, že naozaj veľmi povrchovú. Tento kurz mi pomohol poriadne pochopiť princípy. Celoživotne bojujem s lenivosťou predovšetkým v oblasti varenia, vymýšľania, čo budem jesť aj so samotnou prípravou jedla...to ma veľmi počas dňa obťažuje a uberá čas od ostatných, pre mňa dôležitejších aktivít, čo sa iste ukázalo na tvorbe mojich úloh a svojich nedostatkov som si vedomá, rovnako ako som si vedomá, že toto je veľmi hlúpy prístup, pretože naozaj sme to, čo jeme a dlhodobo sa klamať práve v tejto oblasti je asi to najhlúpejšie, čo môže človek urobiť...ale sama sa musím pochváliť, pretože som začala aspoň trochu viac premýšľať nad tým, čo cez deň snívam, pretože okrem práce lekára mám mnoho aktivít a potrebujem byť nielen zdravá, ale aj plná energie, aby som všetko s prehľadom zvládala. A som presvedčená, že tento kurz mi v tejto ceste veľmi pomôže.