Úvod / Ako sa u nás študuje / Aký význam majú seminárne práce?

Jedným slovom - nedozerný. Ale aby som objasnil, o čom hovorím: šesťmesačný kurz výživového poradcu sa okrem komplexného záverečného testu končí seminárnou prácou. Obrovské množstvo študentov sa toho doslova bojí, samozrejme, úplne zbytočne.
Ako už bolo opakovane uvedené v predchádzajúcich článkoch, našou filozofiou je učiť ľudí predovšetkým praktické veci. Teórie je všade viac než dosť, schopnosť ich interpretátorov uviesť ju do reálneho života a súčasne vykazovať dlhodobo stabilné výsledky je ale na pováženú. Každý turnus kurzu Poradca pre výživu nie je zakončený písaním teoretických úvah na rôzne témy. Cieľom seminárnej práce je pokúsiť sa vytvoriť kompletný návrh nielen stravovacieho režimu, ale aj všetkých ostatných odporúčaní, ktoré ovplyvňujú správanie metabolizmu v každodennom živote.
Pragmaticky povedané - zadanie seminárnej práce má podobu profilu reálnej osoby. Také, ktorá má dlhodobé stravovacie návyky, svoj typ metabolizmu daný spektrom dostupných faktorov (somatotyp a ďalšie parametre získané bežne používanými analýzami telesnej kompozície a metabolickým typovaním), svoje zdravotné problémy, úroveň pohybovej aktivity a množstvo ďalších „nerestí“ každodenného života.
Na základe tohto realistického profilu osoby každý študent vytvorí systém odporúčaní vedúcich k cieľu, ktorý si tento potenciálny klient stanovil:
Spätná väzba od študentov na základe dotazníkov, ktoré priebežne realizujeme, ukazuje zaujímavé výsledky:
Systém štúdia je založený na priebežnom osvojovaní si informácií, s ktorými sa študenti "hrajú" v rámci aplikácie ZOF. Je známe, že medzi klasickým spôsobom učenia („šprtanie“) a hraním sa s informáciami existuje z hľadiska celkovej úrovne zapamätateľnosti a praktickej použiteľnosti priepastný rozdiel. K dokonalosti chýba už len to, aby sme si, obrazne povedané, vyhrnuli rukávy a pustili sa do skutočnej poradenskej praxe (bez ohľadu na to, či sa poradenstvu venujeme "profesionálne" alebo sa snažíme upraviť režim pre seba a svoju rodinu). Seminárna práca, v ktorej vytvárame systém odporúčaní pre reálnych ľudí, je posledným krokom vedúcim k živej praxi. Alegoricky povedané, je spojovacím mostom medzi štúdiom a skutočnou praxou.
Nielenže sa nemusíte ničoho báť. Naopak, je to výzva, na ktorú sa oplatí tešiť.
Všetky posunie tam, kam je potreba.
A jedno malé tajomstvo na záver: Ako lektor kurzu nikdy nenechám žiadneho „anjela“ padnúť. Je mojou osobnou výzvou doviesť každého záujemcu do úspešného finále. Nie prostredníctvom ústupkov a úľav z pravidiel, na ktorých je tento kurz postavený. Vždy iba snahou konštruktívne podporovať spôsob myslenia vedúci k schopnosti odporúčať také postupy, ktoré v praxi fungujú. O ničom inom tento kurz ani nie je.
Mgr. Martin Jelínek
Bc. Hana Brabec
S kurzom Vegetariánstva a vegánstva v praxi som bola moc spokojná, prebrali sme všetky témy, ktoré ma zaujímali. Venovali sme sa „verejne horúcim témam“ ako výživa detí, tehotných a dojčiacich a športovcov. Až vďaka kurzu som si uvedomila, aké zásadné (a bohužiaľ verejne vcelku zanedbávané téma) je problematika nadbytku vlákniny a antinutričných látok. Ďalšími zásadnými témami pre vegetariánov sú aj termika a energetické tendencie - sama som mala osobnú skúsenosť sa zimomrivosťou, ktorá sa vďaka výberu potravín postupne zlepšuje. Vďaka výukovej hre ZOF som si všetko precvičila, často vyvstal problém, o ktorom by som pri obyčajnom čítaní teória ani nevedela a musela som ho vyriešiť. To mi dalo určite najviac, zákonitosti sa mi dostali pod kožu, mohla som si prechádzať vlastnosti jednotlivých potravín a vzťah k preberanej téme.
Mgr. Eva Bílá
Kurz poradcu pre výživu a suplementáciu ma veľmi príjemne prekvapil rozsahom informácií a celostným pohľadom na výživu. Bavilo ma uvádzať informácie do praxe v podobe tvorby jedálnych lístkov v hre ZOF, vďaka čomu som teoretické informácie oveľa lepšie vstrebala a pochopila. Počas pol roka, čo kurz bežal, naša rodina veľmi zmenila jedálniček a ja som sa prestala stresovať neustálym premýšľaním nad tým, čo dávať deťom, aby prospievali a neboli tak často choré. Klíčime, kvasíme, odšťavujeme, pretože máme v rodine niektoré potravinové intolerancie, vďaka kurzu vieme, ako pre nás nevhodné potraviny nahradiť. Mala som obavy z toho, že kurz nebudem zvládať ako mamka dvoch detí na materskej, ale šlo to lepšie, než som čakala. Výživa ma po absolvovaní tohto kurzu natoľko oslovila, že by som sa jej v budúcnosti chcela venovať aj profesne. Kurz všetkým vrelo odporúčam.
Bc. Jana Jílková
Za svoj život som si prešla x kurzy, a tak môžem porovnávať. V každom z predošlých kurzov mi niečo chýbalo a až tento predčil moje očakávania. Naozaj nepreháňam. Nemám jedinú vec, ktorú by som na tomto kurze vytkla. Pán Jelínek bol úžasný lektor a sprievodca kurzom. Kvitovala som poradňu a zdieľanie dojmov s ostatnými účastníkmi kurzu. Ďalším benefitom bolo stretávanie sa 1x mesačne a možnosť ujasnenia si nejasností. Úžasná bola aj aplikácia ZOF na tvorbu jedálnych lístkov. Veľmi oceňujem neobmedzený prístup do kurzu, pretože ešte dnes sa na nejaké kapitoly rada znova pozriem a aj do poradne na zaujímavé otázky a odpovede. V praxi teraz využívam veľmi cenné informácie, ktoré som sa v kurze dozvedela. Týmto by som preto chcela touto cestou pánovi Jelínkovi veľmi poďakovať!