Kurzy ATAC

Úvod / Ako sa u nás študuje / Aký význam majú seminárne práce?

Aký význam majú seminárne práce?

Seminární práce

Jedným slovom - nedozerný. Ale aby som objasnil, o čom hovorím: šesťmesačný kurz výživového poradcu sa okrem komplexného záverečného testu končí seminárnou prácou. Obrovské množstvo študentov sa toho doslova bojí, samozrejme, úplne zbytočne.

Ako už bolo opakovane uvedené v predchádzajúcich článkoch, našou filozofiou je učiť ľudí predovšetkým praktické veci. Teórie je všade viac než dosť, schopnosť ich interpretátorov uviesť ju do reálneho života a súčasne vykazovať dlhodobo stabilné výsledky je ale na pováženú. Každý turnus kurzu Poradca pre výživu nie je zakončený písaním teoretických úvah na rôzne témy. Cieľom seminárnej práce je pokúsiť sa vytvoriť kompletný návrh nielen stravovacieho režimu, ale aj všetkých ostatných odporúčaní, ktoré ovplyvňujú správanie metabolizmu v každodennom živote.

Pragmaticky povedané - zadanie seminárnej práce má podobu profilu reálnej osoby. Také, ktorá má dlhodobé stravovacie návyky, svoj typ metabolizmu daný spektrom dostupných faktorov (somatotyp a ďalšie parametre získané bežne používanými analýzami telesnej kompozície a metabolickým typovaním), svoje zdravotné problémy, úroveň pohybovej aktivity a množstvo ďalších „nerestí“ každodenného života.

Na základe tohto realistického profilu osoby každý študent vytvorí systém odporúčaní vedúcich k cieľu, ktorý si tento potenciálny klient stanovil:

  • Niekedy ide o zníženie hmotnosti, inokedy o jej zvýšenie.
  • Niekedy je potrebné podporiť imunitný systém, zlepšiť tráviace a zažívacie procesy alebo stav kĺbového tkaniva.
  • Nadobudne sa aj športovec, ktorý si želá zvýšenie výkonu a podporu regenerácie.
  • Prípadne ide o tehotnú ženu, ktorá potrebuje upraviť stravu s ohľadom na svoj stav.

Spätná väzba od študentov na základe dotazníkov, ktoré priebežne realizujeme, ukazuje zaujímavé výsledky:

  1. 74 % respondentov potvrdilo, že si plne uvedomili vzťahy a súvislosti medzi teóriou a praxou práve pri písaní seminárnej práce.
  2. 18 % respondentov priznalo, že seminárna práca pre nich znamenala upevnenie istoty v praktickej realizácii výživových odporúčaní.
  3. 8 % respondentov uviedlo, že v procese písania seminárnej práce prišli na riešenie problémov, s ktorými sa stretli oni sami alebo ich blízki.

Systém štúdia je založený na priebežnom osvojovaní si informácií, s ktorými sa študenti "hrajú" v rámci aplikácie ZOF. Je známe, že medzi klasickým spôsobom učenia („šprtanie“) a hraním sa s informáciami existuje z hľadiska celkovej úrovne zapamätateľnosti a praktickej použiteľnosti priepastný rozdiel. K dokonalosti chýba už len to, aby sme si, obrazne povedané, vyhrnuli rukávy a pustili sa do skutočnej poradenskej praxe (bez ohľadu na to, či sa poradenstvu venujeme "profesionálne" alebo sa snažíme upraviť režim pre seba a svoju rodinu). Seminárna práca, v ktorej vytvárame systém odporúčaní pre reálnych ľudí, je posledným krokom vedúcim k živej praxi. Alegoricky povedané, je spojovacím mostom medzi štúdiom a skutočnou praxou.

Nielenže sa nemusíte ničoho báť. Naopak, je to výzva, na ktorú sa oplatí tešiť.

Všetky posunie tam, kam je potreba.

A jedno malé tajomstvo na záver: Ako lektor kurzu nikdy nenechám žiadneho „anjela“ padnúť. Je mojou osobnou výzvou doviesť každého záujemcu do úspešného finále. Nie prostredníctvom ústupkov a úľav z pravidiel, na ktorých je tento kurz postavený. Vždy iba snahou konštruktívne podporovať spôsob myslenia vedúci k schopnosti odporúčať také postupy, ktoré v praxi fungujú. O ničom inom tento kurz ani nie je.

Mgr. Martin Jelínek

Mgr. Martin Jelínek

Čo hovoria o štúdiu naši absolventi

Jitka Kočová

Svet výživy ma zaujímal už od študentských rokov. Keď som hľadala kurz výživového poradenstva, nechcela som sa učiť len počítanie kalórií, ale preniknúť hlbšie do tajov fungovania nášho tela a chápať širšie súvislosti. Polročný kurz poradcu pre výživu a suplementáciu ma nadchol svojim rozsahom, splnil presné moje predstavy. Skvelé bolo aj zapojenie aplikácie ZOF, vďaka ktorej som hneď mala možnosť naučené znalosti pozorovať pri praktickej tvorbe jedálnych lístkov. Veľmi mi pomohlo aj to, že kurz bol on-line. Teraz nabité informácie odovzdávam s radosťou svojim klientom, učím ich, ako si môžu sami zostaviť ten svoj ideálny jedálniček a zároveň rozumieť, prečo je to pre nich dobré. Úplne úžasná je aj podpora po kurze, kedy máme stále prístup do poradne pána Jelínka, sama som už túto možnosť využila pri práci s náročnejším klientom. Nakoniec som pridala aj niekoľko ďalších kurzov vrátane štátnej autorizovanej skúšky, k lekciám sa vraciam a čerpám z nich aj pri mojej praxi. Odporúčam štúdium u pána Jelínka všetkým, ktorí s výživou pracujú alebo ich len túto tému zaujíma a kladú si otázky.

Tomáš Bína

Pre štúdium v odbore výživy by som si vybral aj nabudúce KURZY ATAC pána Mgr. Jelínka hneď z niekoľkých dôvodov. Základom štúdia je komplexný pohľad na výživu človeka – znalosť ako funguje ľudské telo vo vzťahu k výžive a súčasne znalosť vlastností potravín vo vzťahu k ľudskému telu. Páči sa mi, že kurzy prinášajú objektívne informácie, ktoré sú platné a pri používaní sedliackeho rozumu, sú aplikovateľné naprieč širokou problematikou výživy. Minimálne 50% času je venovaných praktickej tvorbe jedálnička, čo je pre prax nevyhnutné a veľmi užitočné. Veľmi pekne ďakujem.

Mgr. Taťána Rovnerová

Kurz poradcu pre výživu a suplementáciu ma úplne nadchol svojim veľmi širokým záberom tém, ktoré súvisia s výživou človeka. Ako jediný kurz tohto druhu na našom trhu ponúka celostný pohľad na tému výživy, zahŕňa nielen mainstreamové poňatie západnej medicíny, ale dopĺňa ho prístupom tradičnej čínskej medicíny a ajurvédy. Veľmi vhodne potom mozaiku znalostí dotvára základné informácie z oblasti homeopatie, prírodnej medicíny, jednotlivých výživových smerov či špecifiká výživy pri rôznych chronických ochoreniach. Pozitívne ma prekvapila starostlivo prepracovaná forma, ktorou prebiehal on-line kurz. A pomyselnou čerešničkou na torte bol úplne skvelý osobný prístup lektora kurzu Mgr. Martina Jelínka.