Úvod / Ako sa u nás študuje / Štúdium bez stresu

Prevažná väčšina ľudí, ktorí sa dobrovoľne prihlásia do akéhokoľvek kurzu, má tendenciu sa niečo nové naučiť. Majú svoje očakávania, ktoré sú sprevádzané rôznymi emóciami: Okrem nadšenia a určitej formy vzrušenia sa objaví aj strach. Najčastejšie strach z neznáma či pochybností, či štúdium zvládneme. Emócie strachu sú prirodzené pre každého. Predsa len sú súčasťou histórie ľudského rodu dlhé štádiá zvieracieho vývoja, pre ktorých konanie a správanie sú typické pudové a inštinktívne reakcie. Teda také, kde základom ich prejavu je útok alebo útek.
Tieto vlastnosti v sebe nesieme všetci a popravde nie každý s nimi vie konštruktívne pracovať. Za dlhé roky školenia a organizovania kurzov som mal možnosť sa stretnúť s obrovským množstvom ľudí, u ktorých bola na prvý pohľad viditeľná túžba sa vzdelávať v oblasti zdravého životného štýlu. Bez rozdielu úrovne vzdelania mali vnútornú potrebu posunúť sa v tejto oblasti ďalej a vyriešiť problémy, s ktorými sa po určitú dobu trápili. Bohužiaľ sa v určitej fáze svojho snaženia nechali premôcť rôznymi prejavmi strachu, ktoré najčastejšie pramenili z nezvládnutia študijného tempa. Z obáv, aby sa pri žiadosti o rozvoľnenie štúdia neznemožnili, radšej štúdium vzdali.
Takýto spôsob uvažovania je bohužiaľ veľmi častý a osobne ho považujem za nešťastný. Z hľadiska osobného vývoja má prevaha strachu nad konštruktívnym myslením a konaním fatálne následky. Ako človek, ktorého poslaním je podporovať vzdelávanie a snažiť sa prispievať k pokroku, som si toho plne vedomý. Niektoré kurzy v našej ponuke sú z hľadiska ich organizácie veľmi jednoduché a nekladú na študentov žiadne dramatické nároky. Iné sú naopak obsahovo aj štrukturálne náročnejšie a vyžadujú určitú časovú investíciu a pravidelnosť v študijnom prístupe. A práve u týchto dochádza k situáciám, kedy sa zíde niekoľko faktorov a účastník zistí, že nastavené študijné tempo diktované pravidelným prísunom lekcií prestane zvládať.
Tieto situácie treba samozrejme riešiť. Ale nie tak, že v štúdiu prestane pokračovať. Optimálny spôsob je zdvihnúť telefón či napísať e-mail a požiadať o individuálny prístup. Tieto situácie sa dejú pomerne pravidelne, najčastejšie pri kurze Poradca pre výživu, ktorý je najdlhší a obsahovo najnáročnejší. Sme preto na nich organizačne aj administratívne pripravení a vieme vyjsť v ústrety. Robíme to dokonca radi, pretože naším cieľom nie je len „ukoristiť“ študenta, ale predovšetkým ho úspešne doviesť do konca štúdia. Najväčšiu radosť som vždy mal z toho, že môžem osobne na konci kurzu každému študentovi odovzdať certifikát o jeho absolvovaní. Aj napriek tomu, že väčšina záujemcov dnes študuje on-line a certifikáty posielame poštou, sa na našej filozofii nič nezmenilo. Chceme vidieť všetkých účastníkov, ktorí sa do kurzu prihlásia, úspešne absolvovať.
Pokiaľ sa v priebehu štúdia čokoľvek nedarí, vždy sa prosím ozvite. To najmenšie, čo môžeme urobiť, je preradiť vás do iného turnusu a štúdium tak predĺžiť. Prípadne posunieme termín vyhotovenia seminárnej práce či záverečného testu. Nie je dokonca ani povinnosti študovať každý deň, ako si mnohí mylne myslia kvôli tomu, že študijné témy pribúdajú takmer každý deň. Máme síce nastavené určité pravidlá, ktorých rešpektovanie vyžadujeme, neznamená to ale, že je nutné pri lekciách sedieť denne. Z praxe napríklad vieme, že takýchto „poctivcov“ je absolútne minimum pohybujúce sa na úrovni 10 – 20 % zo všetkých študujúcich. Ostatní sa jednoducho prispôsobia svojim vlastným časovým a organizačným možnostiam.
Aby štúdium malo vôbec zmysel, teda v pamäti zostali kľúčové informácie, je potrebné byť v pokoji a vyhýbať sa akýmkoľvek zdrojom stresu, ktorý z pozície svojej sily úspešne znižuje efektivitu nášho snaženia. Je teda nezmysel sa nútiť do spracovávania študijných tém, keď je únava silnejšia ako pozornosť. Alebo sa učiť v prostredí, kde spektrum rušivých vplyvov prebíja svojou hodnotou úroveň vlastnej koncentrácie. S týmito problémami „bojuje“ prevažná väčšina študentov – mamičky na materskej, podnikatelia, športovci, seniori či cestovatelia. Nedovolím si tvrdiť, že ktorákoľvek z menovaných skupín by na tom bola lepšie.
Nech už vám skrížia študijné plány akýkoľvek prejav osudu, myslite na to, že naším cieľom je doviesť vás úspešne do cieľa. Teda naučiť všetko, k čomu sme sa v jednotlivých kurzoch zaviazali.
Mgr. Martin Jelínek
Eduard Bránický
Polročný kurz poradcu pre výživu a suplementáciu bol môj vôbec prvý kurz, do ktorého som sa prihlásil, a tak som úplne nevedel, čo ma čaká. Každodenné štúdium teórie a následné prevádzanie do praxe v skvelej aplikácii ZOF. Nad niektorými úlohami som presedel hodiny, nehovorím, že som sa pri tom vždy usmieval, boli dni, kedy som to všetko "preklínal"... veľa teórie, testov a úloh na spracovanie, nikdy som ale nezabudol, prečo to robím, a keď sa teraz obzriem späť, môžem povedať: Všetko to stálo za to! Nedokážem si predstaviť, že by mi iný kurz dal viac ako práve tento od pána lektora Jelínka. Nemalú zásluhu na tom má prepracovaná aplikácia ZOF, s inou podobnou som sa ešte nikdy nikde nestretol, a to je jedna z najväčších predností tohto kurzu. Samozrejme všetka teória bola spracovaná tak, aby bola pochopiteľná, nadväzovala na seba, jej zapamätanie bolo podporené každodennými cvičnými testami. Skvelá je aj študentská poradňa, ktorá je sama o sebe študijným materiálom a dá sa z nej čerpať nepreberné množstvo informácií. Za mňa je však tým najväčším gró práve aplikácia ZOF (a prístup pána lektora), vďaka ktorej je možnosť ihneď všetku naštudovanú teóriu aplikovať do praxe. Som rád, že som si nevybral nejaký kurz, ktorý je obmedzený iba na makroživiny a ich pomer, glykemický index a kalorický deficit. Tento kurz poradcu pre výživu je plnohodnotný, opisuje všetky možné pohľady na stravu a jej doplnky, a čo je najdôležitejšie, poskytne celostný pohľad na výživu a fungovanie organizmu, kde všetko súvisí so všetkým. Na tento kurz sa budem odkazovať a budem ho odporúčať všade, kde to len pôjde.
Martina Rubínová
S obzretím pár rokov späť by som veľmi rada aj s odstupom času poďakovala z celého srdca Mgr. Martinovi Jelínkovi za nasmerovanie na moje nové životné ceste. Vyštudovaním kurzu Poradca pre výživu a suplementáciu sa mi otvorila úplne nová profesijná cesta, kedy sa z môjho koníčka stala postupne hlavná profesie. To považujem za obrovskú životnú výhru, za ktorú nikdy neprestanem byť vďačná. Mám svoju vlastnú poradňu zdravého životného štýlu, som svoju pani. A toto všetko ešte umocňuje neopísateľná radosť z výsledkov mojej „práce“. ĎAKUJEM ZA TO, MARTINE! Moderný on-line spôsob štúdia spolu s myšlienkovými mapami mi ani po štyridsiatke, keď už mozog nie je zvyknutý sa učiť, nepripadal náročný. Pred 2 rokmi som pridala k výživovej poradenskej činnosti aj prácu s biorezonančným prístrojom Bicom. Rokmi praxe sa mi na zdravotných výsledkoch svojich klientov potvrdilo, že keď sa spoja celkom 3 princípy - úprava jedálnička + úľava od zdravotných problémov pomocou kvantových vĺn + pochopenie odkazu tela cez choroba a bolesť, ľudia naštartujú svoj život na nových základoch a zažívajú "zázračná" uzdravenie.
Ing. Eva Kusová
Svetu zdravia, fitness a wellness sa venujem už niekoľko rokov. Svoje znalosti prehlbujem štúdiom jednotlivých výživových kurzov. Výživa v športe prostredníctvom kurzov Atac ma oslovila, pretože sa športové aktivity stali mojím neodmysliteľným spôsobom relaxácie, odpočinku aj profesijnej praxe. Jednou z najdôležitejších zručností Poradca pre výživu je schopnosť premýšľať komplexne v súvislostiach vedúcimi k vytýčeným cieľom. Práve túto spôsobilosť oceňujem na kurze najviac. Ďakujem Martinovi Jelínkovi za jeho osobitý prístup a pohľad na danú problematiku a jedinečný kurz v jeho podaní.