Úvod / Ako sa u nás študuje / Štúdium bez stresu
Prevažná väčšina ľudí, ktorí sa dobrovoľne prihlásia do akéhokoľvek kurzu, má tendenciu sa niečo nové naučiť. Majú svoje očakávania, ktoré sú sprevádzané rôznymi emóciami: Okrem nadšenia a určitej formy vzrušenia sa objaví aj strach. Najčastejšie strach z neznáma či pochybností, či štúdium zvládneme. Emócie strachu sú prirodzené pre každého. Predsa len sú súčasťou histórie ľudského rodu dlhé štádiá zvieracieho vývoja, pre ktorých konanie a správanie sú typické pudové a inštinktívne reakcie. Teda také, kde základom ich prejavu je útok alebo útek.
Tieto vlastnosti v sebe nesieme všetci a popravde nie každý s nimi vie konštruktívne pracovať. Za dlhé roky školenia a organizovania kurzov som mal možnosť sa stretnúť s obrovským množstvom ľudí, u ktorých bola na prvý pohľad viditeľná túžba sa vzdelávať v oblasti zdravého životného štýlu. Bez rozdielu úrovne vzdelania mali vnútornú potrebu posunúť sa v tejto oblasti ďalej a vyriešiť problémy, s ktorými sa po určitú dobu trápili. Bohužiaľ sa v určitej fáze svojho snaženia nechali premôcť rôznymi prejavmi strachu, ktoré najčastejšie pramenili z nezvládnutia študijného tempa. Z obáv, aby sa pri žiadosti o rozvoľnenie štúdia neznemožnili, radšej štúdium vzdali.
Takýto spôsob uvažovania je bohužiaľ veľmi častý a osobne ho považujem za nešťastný. Z hľadiska osobného vývoja má prevaha strachu nad konštruktívnym myslením a konaním fatálne následky. Ako človek, ktorého poslaním je podporovať vzdelávanie a snažiť sa prispievať k pokroku, som si toho plne vedomý. Niektoré kurzy v našej ponuke sú z hľadiska ich organizácie veľmi jednoduché a nekladú na študentov žiadne dramatické nároky. Iné sú naopak obsahovo aj štrukturálne náročnejšie a vyžadujú určitú časovú investíciu a pravidelnosť v študijnom prístupe. A práve u týchto dochádza k situáciám, kedy sa zíde niekoľko faktorov a účastník zistí, že nastavené študijné tempo diktované pravidelným prísunom lekcií prestane zvládať.
Tieto situácie treba samozrejme riešiť. Ale nie tak, že v štúdiu prestane pokračovať. Optimálny spôsob je zdvihnúť telefón či napísať e-mail a požiadať o individuálny prístup. Tieto situácie sa dejú pomerne pravidelne, najčastejšie pri kurze Poradca pre výživu, ktorý je najdlhší a obsahovo najnáročnejší. Sme preto na nich organizačne aj administratívne pripravení a vieme vyjsť v ústrety. Robíme to dokonca radi, pretože naším cieľom nie je len „ukoristiť“ študenta, ale predovšetkým ho úspešne doviesť do konca štúdia. Najväčšiu radosť som vždy mal z toho, že môžem osobne na konci kurzu každému študentovi odovzdať certifikát o jeho absolvovaní. Aj napriek tomu, že väčšina záujemcov dnes študuje on-line a certifikáty posielame poštou, sa na našej filozofii nič nezmenilo. Chceme vidieť všetkých účastníkov, ktorí sa do kurzu prihlásia, úspešne absolvovať.
Pokiaľ sa v priebehu štúdia čokoľvek nedarí, vždy sa prosím ozvite. To najmenšie, čo môžeme urobiť, je preradiť vás do iného turnusu a štúdium tak predĺžiť. Prípadne posunieme termín vyhotovenia seminárnej práce či záverečného testu. Nie je dokonca ani povinnosti študovať každý deň, ako si mnohí mylne myslia kvôli tomu, že študijné témy pribúdajú takmer každý deň. Máme síce nastavené určité pravidlá, ktorých rešpektovanie vyžadujeme, neznamená to ale, že je nutné pri lekciách sedieť denne. Z praxe napríklad vieme, že takýchto „poctivcov“ je absolútne minimum pohybujúce sa na úrovni 10 – 20 % zo všetkých študujúcich. Ostatní sa jednoducho prispôsobia svojim vlastným časovým a organizačným možnostiam.
Aby štúdium malo vôbec zmysel, teda v pamäti zostali kľúčové informácie, je potrebné byť v pokoji a vyhýbať sa akýmkoľvek zdrojom stresu, ktorý z pozície svojej sily úspešne znižuje efektivitu nášho snaženia. Je teda nezmysel sa nútiť do spracovávania študijných tém, keď je únava silnejšia ako pozornosť. Alebo sa učiť v prostredí, kde spektrum rušivých vplyvov prebíja svojou hodnotou úroveň vlastnej koncentrácie. S týmito problémami „bojuje“ prevažná väčšina študentov – mamičky na materskej, podnikatelia, športovci, seniori či cestovatelia. Nedovolím si tvrdiť, že ktorákoľvek z menovaných skupín by na tom bola lepšie.
Nech už vám skrížia študijné plány akýkoľvek prejav osudu, myslite na to, že naším cieľom je doviesť vás úspešne do cieľa. Teda naučiť všetko, k čomu sme sa v jednotlivých kurzoch zaviazali.
Ing. Karolina Kallmünzerová
Veľmi mi vyhovuje permanentnosť kurzov, možnosť vybrať si špecifický podľa aktuálnej potreby. Ak ste zvedavý študent, čaká vás vo finále ona vytúžená komplexnosť. A o to ide predovšetkým.
Markéta Rožanská
Pred pár rokmi som dosiahla strednodobý vek, kedy sa telo mení a táto zmena je často spojená s nekontrolovateľným nárastom tukovej hmoty. Toto sa stalo aj môjmu telu, a aj napriek tomu, že som vždy veľa športovala a myslela si, že sa stravujem „zdravo“, nárast tukovej hmoty sa nedarilo zastaviť. Po pár mesiacoch hľadania, ako rozumne upraviť stravovanie bez toho, aby som musela držať diéty, som natrafila na pojem „vyvážená strava“, ktorý znel vierohodne. Zásady vyváženého stravovania som začala praktizovať a tvorba tukovej hmoty sa nielen zastavila, ba dokonca všetok prebytočný tuk z môjho tela postupne zmizol. Nahliadnutie do neuveriteľného vesmíru našej črevnej mikroflóry ma zaujalo natoľko, že som sa rozhodla tejto téme venovať profesionálne a hľadala nejaké vhodné kurzy, kde by som si nadobudnuté vedomosti potvrdila. Ďakujem osudu, že som našla kurzy ATAC pána Martina Jelínka, v ktorých som si vedomosti nielen potvrdila, ale neuveriteľným spôsobom aj rozšírila. Pôvodnou profesiou som analytický chemik a cez 20 rokov pracujem vo farmaceutickom priemysle. Na telá klientov pozerám podobne, ako na farmaceutickú továreň - aby bolo možné vyrobiť kvalitné lieky, musia sa do továrne neustále dodávať rôzne kvalitné suroviny v správnych množstvách. A rovnako tak je to aj s ľudským telom – tiež mu musíme dodávať kvalitné živiny v správnych množstvách, inak nemôže správne a zdravo fungovať. Na rozbory jedálnych lístkov svojich klientov veľmi rada využívam aplikáciu ZOFapp, vďaka ktorej môžem nahliadnuť na množstvo a druhy prijímaných živín naozaj detailne a klientom potom veľmi konkrétne odporučiť, čo im v strave chýba alebo naopak prebýva. Veľkou výhodou tiež je, že sa môžem stále vracať k jednotlivým lekciám kurzov ATAC a čerpať z nich. Spolupráca s jednotlivými klientmi a často sa opakujúce rovnaké problémy a rovnaké otázky ma viedli k rozhodnutiu spísať e-book „Základy vyváženého stravovania alebo 8 prehľadných rád, ako upraviť stravovanie navždy (a svojmu telu pritom počúvať)“. Svoje vzdelanie som si následne rozšírila o profesijnú kvalifikáciu „Lektor ďalšieho vzdelávania“ - zmysluplné a logické zásady vyváženej stravy a jej priameho vplyvu na zdravie ďalej odovzdávam aj prostredníctvom rôznych kurzov či seminárov.
Tomáš Bína
Pre štúdium v odbore výživy by som si vybral aj nabudúce KURZY ATAC pána Mgr. Jelínka hneď z niekoľkých dôvodov. Základom štúdia je komplexný pohľad na výživu človeka – znalosť ako funguje ľudské telo vo vzťahu k výžive a súčasne znalosť vlastností potravín vo vzťahu k ľudskému telu. Páči sa mi, že kurzy prinášajú objektívne informácie, ktoré sú platné a pri používaní sedliackeho rozumu, sú aplikovateľné naprieč širokou problematikou výživy. Minimálne 50% času je venovaných praktickej tvorbe jedálnička, čo je pre prax nevyhnutné a veľmi užitočné. Veľmi pekne ďakujem.