Úvod / Ako sa u nás študuje / Ako pristupujeme k vedeckému výskumu
Odborníci aj laici na celom svete neustále diskutujú o tom, ako by mala vyzerať správna strava. Tí "múdrejší" sa zhodujú, že by mala zodpovedať individuálnym požiadavkám každého človeka. Každý človek by sa preto mal stravovať iným spôsobom. Na teoretickej úrovni toto tvrdenie znie dobre, horšie je to už s jeho aplikáciou do reálnej praxe.
Najzásadnejším problémom je, ako máme vlastne tieto individuálne potreby tela vyhodnocovať. V podstate tu existujú dva diametrálne odlišné prístupy:
Prvý, historicky zakorenený a takzvaný "prirodzený", vychádza z dlhodobého pozorovania správania organizmu v rôznych situáciách, ktoré sa potom snažíme interpretovať vlastným špecifickým spôsobom. Okrem toho, že je k takejto činnosti potrebné určité znalosti ľudskej anatómie a fungovanie metabolizmu, a súčasne praktických skúseností, nie je na ňom nič zložité ani náročné. Podľa kvality stolice, nervovo-svalovej koordinácie, prejavov stresu, kvality vlasov, nechtov a pokožky a mnohých ďalších ukazovateľov môžeme usudzovať, čo sa deje v tele na úrovni metabolických procesov a zároveň ako organizmus v týchto smeroch reaguje na kvalitu stravy.
Tento systém je teda založený na pozorovaní, pocitoch (intuícii), skúsenostiach a odhadoch. Presnosť je preto veľmi pochybná. Je to však relatívny názor, pretože zástancovia týchto metód majú v rukáve pomyselné eso v podobe skutočnosti, že biologické procesy prebiehajúce v živých organizmoch sú dynamické, flexibilné, adaptabilné a ako celok prakticky nekvantifikovateľné. A v tomto smere majú pravdu, pretože všetko, čo v živom organizme nameriame pomocou akejkoľvek analytickej metódy, je len odrazom aktuálneho stavu fungovania jeho čiastkovej časti. Každým okamihom má tendenciu sa meniť, navyše každá časť tela sa vo svojom správaní a prejavoch v prevažnej väčšine prípadov podriaďuje pravidlám celku. Takto napríklad fungujú systémy ajurvédy alebo tradičnej čínskej medicíny už mnoho tisícročí. A v praxi naozaj fungujú.
Napriek tomu nie je prekvapujúce, že značná časť populácie má prirodzenú tendenciu zamerať svoju pozornosť na presnejšie diagnózy a z nich vyplývajúce diétne systémy. Druhý prístup k hodnoteniu metabolických procesov sa teda snaží byť čo najpresnejší. Je typicky analytický a označuje sa ako moderne vedecký. Je založený na princípoch, ktoré dnešná veda stanovila ako základ pre svoje fungovanie. Teda z citátu, ktorý predniesol francúzsky filozof René Descartes - "Pochybujem, teda myslím, myslím, teda som". Moderná veda si stanovila určité pravidlá, kde medzi základné patria:
1. Vedenie.
To znamená schopnosť skutočne preukázať, že to, čo skúmame, je založené na poznatkoch, a nie na domnienkach. Vedec je človek, ktorého úlohou je prostredníctvom racionálneho poznávania neustále hlbšie vnikať do podstaty skúmaného problému. Tieto objektívne poznatky potom pomocou logiky formuluje do konkrétnych pojmov, teórií a zákonov. Podľa pravidiel vedy teda nie je priestor pre žiadne subjektívne domnienky.
2. Spochybňovanie.
Proces spochybňovania je hnacím motorom pre postup vpred, pretože čokoľvek spochybňujeme – hoci sa môže jednať o novo objavenú skutočnosť – pomáha odkryť ďalšie uhly pohľadu na danú problematiku. Veda sama o sebe vznikla z filozofie, ktorá je platformou pre úvahy umožňujúce proces spochybňovania a kladenia si otázok, ktoré posúvajú úroveň poznania o kus ďalej.
Vedecký prístup sám o sebe je nevyhnutný, pretože dokáže odhaľovať skutočnosti vedúce k poznaniu. Pri snahe aplikovať vedecké poznatky pomocou vedeckého prístupu na správanie biologických systémov (t. j. na prejavy metabolizmu, zdravia alebo vzťahu stravy a zdravia) však naráža na zásadný problém v podobe neschopnosti nájsť kľúč, ktorý by umožnil spojiť obrovské množstvo informácií do funkčného celku. Dôvodov je niekoľko:
Na úrovni rýdzo teoretickej vedy je to neprehľadnosť daná stále rastúcim počtom novo objavených skutočností (informácií) – dochádza tak k stavu, ktorý veľmi trefne popisuje príslovie „Pre samé stromy nevidíme les“.
V praxi potom realitu „deformujú“ zlé interpretácie vedcov, ich egoistické snahy presadiť svoju teóriu či nekompromisné ekonomické zákony ponuky a dopytu, cez ktoré je práca väčšiny vedcov financovaná s konkrétnym (často skrytým) zámerom zo strany investora.
Zjednodušene povedané, existuje značný rozdiel medzi tým, čo vedci dokážu objaviť a definovať, a tým, ako sa tieto poznatky uplatňujú v praxi. Typickým príkladom (navyše obludných rozmerov) je systém farmaceuticko-medicínskeho komplexu a jeho zúfalá neschopnosť riešiť chronické zdravotné problémy, s ktorými si naopak dokážu elegantne poradiť nevedecky pracujúce alternatívne smery.
V rámci štúdia, ktoré poskytujeme, tak riešime, aké informácie a z akých zdrojov študentom prezentovať. Nielen že existuje nepreberné množstvo informácií týkajúcich sa zloženia a vlastností stravy a ich vplyvu na správanie jednotlivých buniek, tkanív, orgánov i systémov, ale aj obrovské množstvo ich možných interpretácií:
Pokiaľ budeme zaujímať rýdzo vedecký prístup, sme toho názoru, že budeme záujemcov o celostný pohľad na výživu silne obmedzovať v ich rozhľade a sčasti aj mystifikovať, a súčasne porastie stupeň nepochopenia a nedorozumenia, pretože:
1. Poskytneme príliš veľa informácií.
2. Je problém vybrať tie správne informácie. Teda odkazovať na konkrétne štúdie, o ktorých môžeme byť presvedčení, že sú "správne".
Zďaleka nie všetky vedecké bádania zaoberajúce sa určitou problematikou majú tendenciu sa zhodovať. Často býva opak pravdou - jedna vedecká štúdia popiera svojimi výsledkami a tvrdeniami štúdie iné.
V kurzoch sa preto snažíme podávať informácie spôsobom, ktorý vedie k premýšľaniu a hľadaniu vlastnej cesty. Niektorým ľuďom sa to nepáči, pretože nechcú pochopiť, že neexistuje jednotný systém alebo prístup k stravovaniu. Život je ale vo svojom prejave nekonečne rozmanitý a to našťastie platí aj o prístupe k stravovaniu, ktorý v tejto podobe rešpektujeme.
Mgr. et Mgr. Zdeňka Trummová
Okolo zdravého životného štýlu a kvalitnej výživy sa pohybujem zhruba desať rokov. V počiatočných fázach tohto obdobia sa mi podarilo zbaviť tridsiatich kilogramov, ktoré som nazbierala počas školskej dochádzky. Vedela som, že mám kus práce za sebou, ale ešte väčší kus pred sebou – znova nepribrať, cítiť sa dobre, mať radosť z jedla, nevyčítať si ho, a predovšetkým nájsť taký životný štýl, ktorý je udržateľný. V minulosti som vyskúšala veľa prístupov k stravovaniu, ale vždy mi chýbal nejaký zmysluplný prienik nazbieranými informáciami. Kurz výživa detí som začala primárne z profesijných dôvodov, ale z povinnosti sa stala radosť, nové aj minulé informácie začali zapadať do seba a už teraz viem, že týmto kurzom nekončím. Spôsob vedenia kurzu je metodicky veľmi dobre prepracovaný, poskytované informácie a odpovede na otázky sú kompletné. Pán Jelínek ochotne vysvetlí všetko, na čo sú ohľadom študovaného položené otázky. Veľkým pozitívom celého kurzu je plnenie čiastkových úloh vo výukovej hre ZOF. Študent si hneď môže vyskúšať teoretické informácie prakticky a dozvie sa, aký vplyv má pripravený pokrm na najrôznejšie pochody v ľudskom tele.
Ing. Jan Štěpán
Musím sa priznať, že už prvé stretnutie s pánom Mgr. Martinom Jelínkom bolo pre mňa vstupom do úplne nového sveta. Absolvovanie kurzu „Poradca pre výživu a suplementáciu“ mi otvorilo oči a umožnilo mi v prvom rade sa postarať o to, aby sa moja rodina vhodne stravovala a starala sa o svoje zdravie. Neustále počúvam, ako v mojom okolí umierajú ľudia vo veku mnohokrát aj menej ako 50 rokov. Infarkty, rakoviny, mŕtvice... Vďaka kurzom ATAC dnes vieme, ako týmto problémom predchádzať a eliminovať tak až 80% rizík predčasného úmrtia. A najviac si cením možnosti ďalšej spolupráce s lektorom pánom Mgr. Martinom Jelínkom, podľa môjho názoru popredným odborníkom na tému zdravie nielen v ČR, ale aj v Európe.
Eva Šulcová
Zúčastniť sa kurzu Výživový poradca Atac bolo skvelé rozhodnutie. Kurz ponúka neuveriteľné množstvo informácií spojených s overením vedomostí v podobe testov, ktoré ma donútili sa do tém naozaj začítať a snažiť sa porozumieť a skvelou hrou, ktorá ponúka užásnu príležitosť uviesť nadobudnuté informácie rovno do jedálnička. Rada by som sa pánovi Jelínkovi a celému jeho tímu poďakovala a popriala mnoho spokojných študentov.